Bóg „posłał Syna swojego jako ofiarę przebłagalną za nasze g.doc

(29 KB) Pobierz
V

Bóg „posłał Syna swojego jako ofiarę przebłagalną za nasze grzechy"

(l J 4,10)

 

Cele lekcji

Uczeń powinien:

·         wiedzieć, że Bóg z miłości do człowieka pojednał ludzi ze sobą za pośrednictwem swojego Syna;

·         rozumieć, że Jezus Chrystus jako Bóg i Człowiek przez ofiarę krzyża w sposób doskonały i ostateczny pojednał ludzi z Bogiem;

·         wskazać przykłady odpowiedzi człowieka na wezwanie świętego Pawła z 2 Kor 5, 20;

·         podejmować pojednanie się z Bogiem poprzez sakrament pokuty.

 

Metody:

metoda słowna: burza pytań, praca z książką; metoda zajęć praktycznych: 341

 

Środki dydaktyczne:

formularz, kartki A4

 

Przebieg lekcji

 

1. Pierwszy etap lekcji odwołuje się do jednostek poświęconych osobie Jezusa Chrystusa i ma na celu przypomnienie uczniom, że Pan Jezus jest Bogiem i człowiekiem. Dzielimy uczniów na 4 grupy. Każda grupa otrzymuje formularz i dopisuje trzy zakończenia zdania: Jezus to... Po zakończeniu pracy, na znak nauczyciela uczniowie przekazują formularz następnej grupie. Czynność powtarzamy, aż kartka wróci do grupy wyjściowej. W podsumowaniu stwierdzamy, że Pan Jezus jest Osobą Trójcy Świętej, Synem Bożym, Bogiem. Jednocześnie jest też Człowiekiem zrodzonym z Maryi Panny.

 

2. Modlitwa: Skład Apostolski jako wyraz wiary w Chrystusa Boga i Człowieka.

 

3. Zwracamy uwagę, że Pan Jezus przyszedł na świat, aby wykonać bardzo ważne zadanie. Jego misja została Mu powierzona przez Boga Ojca i tylko Syn Boży mógł ją wypełnić. Informujemy, że na lekcji dowiemy się, jaka to była misja.

 

4. Celem kolejnego etapu lekcji jest zrozumienie wybranych tekstów Pisma Świętego i następnie udzielenie odpowiedzi na pytanie postawione przez nauczyciela. Uczniowie w grupach otrzymują do przeczytania jeden tekst z bloku biblijnego. Zadaniem grupy jest ułożenie jak największej ilości pytań do tekstu i związanych z tekstem. Następnie uczniowie wybierają spośród pytań dwa ich zdaniem najważniejsze oraz jedno „rezerwowe". Czytają je wówczas, gdy wybrane przez nich pytanie padło już wcześniej. Uczniowie prezentują wyniki pracy. Wybrane przez uczniów pytania zapisujemy na tablicy. Wspólnie staramy się na nie odpowiedzieć.

 

5. Uzupełnieniem lub podsumowaniem może być odczytanie tekstu zamieszczonego w bloku interpretacyjnym.

 

6. Kolejny etap lekcji ma na celu uświadomienie uczniom konieczności odpowiedzi człowieka na ofiarę Chrystusa. Zwracamy uwagę, że Jezus Chrystus obdarował nas szczególnym darem: pojednaniem z Bogiem. Jednakże do człowieka należy decyzja, czy z tego daru skorzysta,

 

 

7. Czytamy tekst zawarty w bloku refleksyjnym.

Zastanawiamy się:

·         Co może uczynić człowiek, aby odpowiedzieć na wezwanie św. Pawła: „pojednajcie się z Bogiem"?

Szczególną uwagę zwracamy na pojednanie sakramentalne i jego warunki. Podkreślamy konieczność zadośćuczynienia Bogu i ludziom za popełnione zło.

 

8. Modlitwa słowami prefacji zamieszczonej w podręczniku.

 

 

1

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin