09-IIp.doc

(460 KB) Pobierz
Paweł Witkowski

TEMAT: BÓG MÓWI DO NAS W PIĘKNIE STWORZENIA

 

Cel dydaktyczny: uświadomić pochodzenie świata i jego doskonałość.

Cel wychowawczy: ukazać piękno świata i uświadomić, że można  je przeżywać.

 

Nr

TREŚĆ

METODY

POMOCE

1.

Modlitwa:

 

 

2.

Sprawdzenie:

-          Obecności

-          Zeszytów

-          Podręczników

-          Wiadomości z ostatniej katechezy

 

 

 

3.

Zainteresowanie tematem:

Kto chciałby opisać swoją drogę z domu do szkoły?

Co widziałeś?

A czy zwarzyłeś jakieś zwierzątko?

A jakie było słońce?

Drzewa jaki miały kolor liści?

A trawa?

A może była jakaś rzeka, staw, jezioro?

 

Może ktoś jeszcze chciałby opisać swoją drogę do szkoły?

Pogadanka

 

 

Wymiar biblijny:

Proszę teraz otworzyć podręczniki na s. 42. Znajduje się tam opis stworzenia świata.

Ja odczytam ten tekst a wy zwróćcie uwagę co zostało w tym hymnie opisane.

 

O czym przed chwilą przeczytałem?

A kto stworzył ten świat?

 

TEMAT: BÓG MÓWI DO NAS W PIĘKNIE STWORZENIA

 

Każda para otrzyma teraz. Waszym zadaniem jest na tych kartkach narysować to co zapamiętaliście z przeczytanego tekstu. W tym czasie włączymy piosenkę, którą za chwilę się nauczymy.

(nag. 13).

 

Pokaz prac i ich omówienie.

Odczyt

 

 

 

 

 

Pogadanka

 

 

 

 

Praca w parach

Podręcznik

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kartki A3

kredki, nagranie CD

 

 

Wymiar eklezjalny:

Pan Bóg stworzył świat z niczego. Dlatego zawsze z ufnością wypowiadam słowa: „Wierzę w Boga Ojca Wszechmogącego, Stworzyciela nieba i ziemi”.

Zapis do zeszytu

 

 

Wymiar liturgiczny:

Teraz nauczymy się zapowiadanej piosenki.

(nag. 13).

1. Kto stworzył mrugające gwiazdki, * mrugające gwiazdki, mrugające gwiazdki.

Kto stworzył mrugające gwiazdki, * Nasz Ojciec Bóg.

2. Kto stworzył falujące morze, * falujące morze, falujące morze,

Kto stworzył falujące morze, * Nasz Ojciec Bóg.

3. Kto stworzył fruwające ptaszki, * fruwające ptaszki, fruwające ptaszki,

Kto stworzył fruwające ptaszki, * Nasz Ojciec Bóg.

4. Kto stworzył ciebie i mnie, * ciebie i mnie, ciebie i mnie,

Kto stworzył ciebie i mnie, * Nasz Ojciec Bóg.

Śpiew

Nagranie CD

 

Wymiar liturgiczny:

Teraz chcę by każda para napisała modlitwę zaczynającą się od słów:

 

Boże dziękuję Ci za to, że stworzyłeś……

 

Analiza pracy.

Praca w grupach

 

 

 

Odczyt

 

 

Wymiar egzystencjalny:

Świat jest misteryjnie zbudowany i nie do końca sobie uświadamiamy, że wszystko jest w nim celowe i mądre. Np. ogień jest poży­teczny i potrzebny, a przecież może spalić całą wieś.

Świat zawiera wiele tajemnic, które ludzie od wieków z trudem starają się odkryć i zrozumieć. Np. delikatne, cienkie, półtorametrowe źdźbło pszenicy dźwiga ciężki 10-centymetrowy kłos. Dlaczego kłos się nie łamie, choć chwieje się na wietrze? [Bo łodyga w środku jest pusta (a ponadto wzmocniona licznymi pierścieniami). Czy to nie zadziwiające rozwiązanie?]

 

Doskonałość świata i przyrody wskazuje na doskonałość Stwórcy.

Wykład

 

 

Podsumowanie:

Na koniec pragnę wam przeczytać jeszcze krótki fragment z Pism św. wy zastanówcie się o czym on mówi:

„Głupi już z natury są wszyscy ludzie, którzy nie poznali Bo­ga: z dóbr widzialnych nie zdołali poznać Tego, który jest; patrząc na dzieła nie poznali Twórcy, lecz ogień, wiatr, powietrze chyże, gwiazdy dokoła, wodę burzliwą hub światła niebieskie uznali za bóstwa, które rządzą światem. Jeśli urzeczeni ich pięknem wzięli je za bóstwa - winni byli poznać, o ile wspanialszy jest ich Władca, stworzył je bowiem Twórca piękności; a jeśli ich moc i działanie wprawiły ich w podziw - winni byli z nich poznać, o ile potężniejszy jest Ten, kto je uczynił. Bo z wielkości i piękna stworzeń poznaje się przez podobieństwo ich Stwórcę”.

 

Niech ktoś powie o czym był ten tekst?

A co się wysuwa na pierwszy plan?

 

Piękno rzeczy świadczy o pięknie tego który te rzeczy zrobił

Odczyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pogadanka

 

 

Zadanie domowe:

 

 

 

Modlitwa końcowa:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin