TEMAT: UMIEMY DZIĘKOWAĆ BOGU I LUDZIOM
Cel dydaktyczny: uczeń wie, komu i za co winien jest wdzięczność
Cel wychowawczy: wdzięczność rodzicom za życie i Bogu za chrzest
1.
Modlitwa:
2.
Sprawdzenie:
- Obecności
- Zeszytów
- Podręczników
- Wiadomości z ostatniej katechezy
3.
Zainteresowanie tematem:
Rozwiążmy krzyżówkę (załącznik).
Jakie wyszło nam rozwiązanie krzyżówki?
Kiedy używamy tego słowa?
4.
Wymiar egzystencjalny:
Posłuchajcie pewnego zdarzenia:
(nag. 39)
Po niedzielnej sumie 17 letni Michał wraz z tatą zasiedli przed telewizorem i z wielką namiętnością wpatrywali się w szklane pudło. Zawsze było tak, że mama przynosiła najpierw rosół, potem drugie danie a na koniec pyszny deser. Tak było i dzisiaj. Na pierwsze danie gospodyni zaserwowała pyszny rosół z kurczaka, którego podarowała babcia. Jednak po paru minutach na stole zamiast ziemniaków pojawiło się siano.
Obaj mężczyźni popatrzyli na siebie oszołomieni. Nie wiedzieli co powiedzieć. W końcu małżonek zapytał:
-Jadzia o co chodzi?
-Mamo to nie wigilia – uśmiechnął się Michał.
Kobieta spojrzała na męża i syna z wielkim spokojem i powiedziała:
-Przez tyle lat przyrządzam wam posiłki, zmywam, sprzątam, piorę, troszczę się aby niczego wam nie brakowało. Nigdy jednak nie usłyszałam z waszych ust słowa dziękuję, było dobre, smakowało nam. Pomyślałam więc, że jesteście roślinożerni, bo tylko zwierzęta nie używają tego słowa.
Michał i tato nie wiedzieli co powiedzieć. Od tego czasu w domu Michała nigdy nie zapomina się o ważnym słowie dziękuję, a nawet często pomagali mamie w pracach domowych.
Co wydarzyło się w domu Michała?
O czym zapomniał Michał i jego tata?
Czy Michał i tato zmienili swe postępowanie?
Powiedzcie mi wobec kogo najczęściej powinniśmy używać tego słowa? (rodzice, nauczyciele)
Za co dziękujemy rodzicom?
Za co dziękujemy nauczycielom?
A jakiego słowa użylibyście chcąc podziękować księdzu? (Bóg zapłać)
A powiedzcie mi jeszcze jakie gesty towarzyszą temu słowu? (uścisk, łzy)
Słuchowisko
Pogadanka
Nagranie CD
5.
Popatrzcie teraz przez okno. Co widzicie?
Popatrzcie teraz na plakaty. (plakaty z krajobrazami).
Co one przedstawiają?
Skąd wzięła się cała przyroda? (stworzył ją Bóg)
A dlaczego Pan Bóg stworzył świat? (z miłości do nas)
A powiedzcie mi co to jest ? (pokazuję uschły kwiat)
Co stało się z tym kwiatem?
Czego mu zabrakło? (wody)
A kto podlewa kwiaty w waszej klasie? (my)
A w domu? (my, rodzice – czyli ludzie)
A co z roślinami na dworze, czy też podlewają je ludzie?
Kto je podlewa? (Pan Bóg)
Jak je podlewa? (deszcz)
A do czego potrzebna jest jeszcze woda? (mycie, picie, herbata)
Czy życie byłoby możliwe bez wody? (nie)
Pogadanka i pokaz
Plakaty z przyrodą, uschły kwiat
6.
Wymiar eklezjalny:
Wiemy już jak wielkim darem Bożym jest woda. Jest ona potrzebna na każdym kroku.
A może ktoś potrafi powiedzieć do czego potrzebna jest woda w Kościele?
(do chrztu - pomocą może być podręcznik s. 126)
Co przedstawia obrazek?
A co usuwa woda podczas chrztu? (grzech)
A czy można ochrzcić coca – colą? (nie)
A jakie słowa wypowiadamy podczas chrztu?
Tak jak niezbędna jest woda w naszym codziennym życiu, tak niezbędna jest woda chrztu w naszym życiu duchowym.
Praca z podręcznikiem
Podręcznik
7.
Wymiar liturgiczny:
Pomódlmy się teraz za nas samych byśmy zawsze umieli dziękować zarówno Panu Bogu jak i ludziom. Podziękujmy Panu Bogu za całe stworzenie, za wszystkie rośliny, zwierzątka. Dziękujmy mu także dzisiaj za to, że przez sakrament chrztu świętego przyjął nas do rodziny dzieci Bożych. Nie zapominajmy także o ludziach, którzy otaczają nas na co dzień. Módlmy się za naszych rodziców, dziadków... (o kim jeszcze winniśmy pamiętać). Módlmy się także byśmy nigdy nie zapomnieli o ważnym słowie dziękuję.
Ojcze nasz...
Modlitwa
8.
Wymiar biblijny:
9.
Podsumowanie:
10.
Zadanie domowe:
Proszę wkleić krzyżówkę i napisać podziękowanie rodzicom za trud wychowania (załącznik 2)
11.
Modlitwa końcowa:
Załącznik.
z
A
D
W
E
N
T
didonka