08(13)-Ip.doc

(178 KB) Pobierz
Paweł Witkowski

TEMAT: JAK SŁUCHAMY LUDZI I BOGA

 

Cel dydaktyczny: uczeń wie kogo należy słuchać

Cel wychowawczy: kształtowanie postawy słuchania i posłuszeństwa wobec Pana Boga i ludzi

 

Nr

TREŚĆ

METODY

POMOCE

1.

Modlitwa:

 

 

2.

Sprawdzenie:

-          Obecności

-          Zeszytów

-          Podręczników

-          Wiadomości z ostatniej katechezy

 

 

 

3.

Zainteresowanie tematem:

Wysłuchamy teraz kilku odgłosów. Waszym zadaniem jest powiedzieć co to za odgłosy?

 

(nag. 9).

 

Powiedzcie mi co pozwoliło wam określić jakie to dźwięki? (słuch)

Co dzisiaj najczęściej słuchamy? (radia, magnetofonu, telefonu)

Od kogo otrzymaliśmy ten wspaniały dar jakim jest słuch? (od Pana Boga)

A czy są ludzie którzy nie słyszą? (głusi)

Jak myślicie czy takim ludziom jest łatwiej żyć niż wam? (nie)

Słuchowisko

 

 

 

 

 

Pogadanka

Nagranie CD

4.

Wymiar egzystencjalny:

Posłuchajcie teraz pewnego opowiadania.

(nag. 10).

Do Magdy przyszła Anita jej najbliższa koleżanka. Już wczoraj dziewczyny zaplanowały, że będą bawić się w szkołę. Podczas zabawy Magda zapytała:

-Anita co ci jest?.

-Nie nic – nieśmiało odpowiedziała koleżanka. 

-Anita przecież widzę że coś cię gryzie – ciągnęła dalej Magda.

-Widzisz – cicho zaczęła Anita – wczoraj mój tato stracił pracę, teraz cała rodzina się martwi...

Magda natychmiast przerwała zabawę i z wielkim skupieniem słuchała koleżanki. Nie umiała pomóc ale z wielkim przejęciem i w milczeniu patrzyła na przyjaciółkę. Kiedy Anita zakończyła mówić o swoich problemach Magda przytuliła ją do siebie i powiedziała:

-Anita nie martw się, tato na pewno znajdzie inną pracę. Jutro pójdziemy przed szkołą do kościoła i razem o to się pomodlimy. A teraz choć zaparzymy herbatę i ukroimy ciasto które upiekła dla nas mama.

W czasie przygotowań do posiłku dziewczynki zapomniały o kłopotach, śmiały się, wspominały miniony dzień w szkole.

 

Kto jest bohaterem tego opowiadania?

Dla czego Anita była smutna?

Jak postąpiła Magda?

Czy dobrze postąpiła?

Jak myślicie jak czułaby się Anita, gdyby Magda jej nie wysłuchała?

 

Popatrzcie. Na początku katechezy słuchaliśmy (...) odgłosów przyrody, a więc możemy usłyszeć przyrodę. Potem wysłuchaliśmy (...) opowiadania o Magdalenie która wysłuchała przyjaciółki, a wiec możemy usłyszeć drugiego człowieka.

A powiedzcie mi czy można usłyszeć dzisiaj Pana Jezusa? (tak/nie)

Kto mówi dzisiaj do nas w imieniu Pana Jezusa? (kapłani nauczyciele, rodzice)

A gdzie można usłyszeć Pana Jezusa? (modlitwa, kościół)

Powiedzcie mi jaszcze, kiedy słyszymy Pana Jezusa podczas Mszy świętej?

Słuchowisko

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pogadanka 

Nagranie CD

5.

Wymiar biblijny:

Posłuchajmy teraz pewnej przypowieści, którą opowiedział Pan Jezus.

 

Łk 8:5-8

5. Siewca wyszedł siać ziarno. A gdy siał, jedno padło na drogę i zostało podeptane, a ptaki powietrzne wydziobały je.

6. Inne padło na skałę i gdy wzeszło, uschło, bo nie miało wilgoci.

7. Inne znowu padło między ciernie, a ciernie razem z nim wyrosły i zagłuszyły je.

8. Inne w końcu padło na ziemię żyzną i gdy wzrosło, wydało plon stokrotny. Przy tych słowach wołał: Kto ma uszy do słuchania, niechaj słucha!

 

O kim mówił Pan Jezus?

Co robił siewca?

Gdzie padały ziarna?

Które ziarno wydało plon?

Co na koniec powiedział Pan Jezus?

Odczyt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pogadanka

Pismo św.

6.

Wymiar liturgiczny:

Teraz wstańmy i zaśpiewajmy sobie piosenkę, którą uczyliśmy się ostatnio.

 

(nag. 7)

 

Jezus jest tu, Jezus jest tu.

O wznieśmy ręce wielbiąc Jego imię,

Jezus jest tu.

 

Pan jest wśród nas, Pan jest wśród nas.

O wznieśmy ręce wielbiąc Jego imię,

Pan jest wśród nas.

 

Bóg kocha nas, Bóg kocha nas.

O wznieśmy ręce wielbiąc Jego imię,

Bóg kocha nas.

Śpiew

Nagranie CD

7.

Wymiar eklezjalny:

Wróćmy teraz do naszej przypowieści. Ziarnem, o którym mówił Pan Jezus (pokazuję ziarno) jest Słowo Boże, a siewcą jest Pan Jezus. Skałą, kamieniami (pokazuję kamienie i piasek) i drogą są ci ludzie, którzy nie słuchają nikogo. Nie słuchają Pana Boga nie słuchają rodziców, nauczycieli, nikogo.

Natomiast ziemią żyzną (pokazuję ziemię ogrodową) są ci ludzie którzy słuchają innych, a zwłaszcza Pana Boga i to właśnie oni przynoszą plon i podobają się Panu Bogu.

 

Jaką ziemią chcecie wy być?

 

Jaki jest szczególny dzień kiedy słuchamy Słowa Bożego? (niedziela)

Musicie pamiętać, że aby kogoś usłyszeć trzeba przyjąć postawę słuchania: chcieć słuchać, wyciszyć inne niepotrzebne głosy, nie słuchać wielu głosów równocześnie.

 

Popatrzcie. Chcecie np. się pomodlić, ale nie wyłączacie radia czy telewizora. Jak myślicie czy łatwo będzie usłyszeć Pana Jezusa?

Wykład z pokazem

Ziarno, ziemia, kamienia, piasek

8.

Podsumowanie: (podczas zasiewu piosenka Arki Noego: „Sieje je....)

(nag. 11).

Teraz wspólnie zasiejemy ziarno. Najpierw Pan Jezus mówił o drodze. Co prawda nie mamy drogi i skały ale za to mamy kamienie. Zasiejmy zatem nasze ziarno wśród kamieni. (wspólnie z uczniami wkładamy do doniczki kamienie i ziarno)

Pan Jezus mówił także o ziemi żyznej. Zasiejmy także i w tej ziemi ziarno.

Na koniec podlejemy nasze zasiewy. Przez najbliższy czas proszę was abyście troszczyły się o nasze pola. Proszę je pielęgnować, ale obie donice jednakowo zobaczymy, które podłoże wyda owoc nasze pracy. Proszę nie przesadzić z wodą.

Praca edukacyjna

Nagranie CD

2 doniczki, ziarno (najlepiej owies); ziemia, kamienie, piasek.

9.

Zadanie domowe:

Pokoloruj obrazek.

 

 

10.

Modlitwa końcowa:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

SIEWCA IDZIE SIAĆ – HISTORIA ZIARENKA



SIEWCA IDZIE SIAĆ – HISTORIA ZIARENKA

 

 

 

SIEWCA IDZIE SIAĆ – HISTORIA ZIARENKA





4

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin