Śariraka Upaniśad.doc

(27 KB) Pobierz
Śariraka Upaniśad

Śariraka Upaniśad


Aum! Niech On chroni nas obu. Oby On żywi nas obu.

Obyśmy pracowali wspólnie z wielką żywością,

niech nasza nauka okaże się rześka i skuteczna,

niechaj nie kłócimy się (ani nie nienawidzimy wzajemnie).

Aum! Śantih (Niech będzie Pokój we mnie)!

Śantih (Niech będzie Pokój w moim otoczeniu)!

Śantihi (Niech będzie Pokój wśród sił, co działają na mnie)!

Zatem to ciało jest połączeniem pięciu pierwiastów, takich jak ziemia. To co jest twarde, to ziemia, to co płynne, to woda, co gorące, to ogień; to co się porusza, to powietrze, to co jest porowate, to powietrze.

Narządami zmysłów są ucho itd.: ucho jest na niebie (w przestrzeni), zmysł dotyku (skóra) jest w powietrzu, oko w ogniu, język w wodzie, zapach w ziemi. W ten sposób obiektami dla zmysłów są dźwięk itd.

Narządami działania są: język, ręce, stopy, ramiona i genitalia. Ich przedmiotami jest mowa, łapanie, chodzenie, wypróżnianie i radość. Te (rzeczy) powstały z ziemi itd., odpowiednio. 

Umysł, Intelekt, Egoizm i umysł Samoświadomy to cztery wewnętrzne zmysły. Ich dziedziny to: wola i wątpliwość, stanowczość, uczucie (przywiązanie, miłość), postanowienie. Umysł jest na końcu szyi, intelekt w twarzy, egoizm w sercu, samo-świadomy umysł w pępku.


Kość, skóra, nerwy, włosy, mięso są częściami ziemi; mocz, ślina, krew, sperma są częściami wody; głód, pragnienie picia, lenistwo, złudzenie i seks - częściami ognia; krążenie, wybuchanie, ruch oka itp. są częściami powietrza; żądza, złość, chciwość, złudzenie i strach to części przestrzeni (eteru).

Cechami ziemi są Dźwięk, Dotyk, Kształt, Smak i Zapach; wody - dźwięk, dotyk, kształt i smak; cechami ognia - dźwięk, dotyk i kształt; powietrza - dźwięk i dotyk; przestrzeni (eteru) - jedynie dźwięk.

Nie Przemoc, prawda, nie kradzież, powściągliwość i nie posiadanie, nieobecność gniewu, służenie starszym, czystość, zadowolenie i uczciwość, nie-zarozumiałość, szczerość, wiara i nie-ranienie - oto cechy (skutki) Sattwy. 

Ja jestem sprawcą, zaznającym przyjemności, mówcą, jestem zarozumiały - to są [cechy] Radźas. Sen, lenistwo, złudzenie, przywiązanie, seks i pradzież - to [cechy] Tamas. Osoba [mająca cechy] Sattwy jest na górze, ta [o cechach Radźasu] jest pośrodku, a Tamasowa - nisko. Poprawna wiedza to Sattvika; wiedza o obrzędach - Radźasa; ślepota, Tamasa.

Najpierw, stan jawy opiera się na pięciu narządać czucia, pięciu narządach działania oraz czterech zmysłach wewnętrznych. Sen zależy jedynie od tych czterech zmysłów (wewnętrznych); sen bez marzeń sennych ma jedynie umysł jako czynne narzędzie; czwarty stan [Thurija] ma jedynie duszę (czynną). 

Znającym jest empiryczna jaźń, inna niż Najwyższe, znajdujące się pomiędzy świadomością (obiektów) a obojętnością (na nie). 

Pięć narządów czucia i działania z pięcioma żywotnymi powietrzami, umysłem i intelektem idą na stworzenie Lingaśarirę. Umysł, intelekt, pierwiastek samoświadomości, ziemia itd. to osiem Prakritich. Jest 16 innych [poza nimi]; przekształcenia ucha, skóry, oczu, języka i nosa; ramiona, genitalia, ręce, stopy, narząd mowy; dźwięk, dotyk, kształt, smak i zapach.  Dwadzieścia trzy są Tattwy, (wieczne prawdy)  związane z Prakriti.

Dwudziestą czwartą jest jest Awjakta, ta główna (Tattwa). Tym co zamyka tę grupę jako dwudzieste piąte, jest Puruśa (Ja).

 

Aum! Niech On chroni nas obu. Oby On żywi nas obu.

Obyśmy pracowali wspólnie z wielką żywością,

niech nasza nauka okaże się rześka i skuteczna,

niechaj nie kłócimy się (ani nie nienawidzimy wzajemnie).

Aum! Śantih (Niech będzie Pokój we mnie)!

Śantih (Niech będzie Pokój w moim otoczeniu)!

Śantihi (Niech będzie Pokój wśród sił, co działają na mnie)!

Tu kończy się Śariraka Upaniśad, należąca do Kriszna-Jadźur-Wedy.  

 

--------------------------

Na angielski przełożył dr A. G. Kriszna Warrier 

Wydane przez Teozoficzny Dom Wydawniczy z Ćennai w Indiach 

Upowszechniane też na www.astrojyoti.com

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin