Obszary aktywności uczniów w organizowaniu procesu edukacyjnego
Model absolwenta nauczania początkowego zakłada ukształtowanie umiejętności w poszczególnych obszarach aktywności, w których uczestniczy:
W zakresie edukacji polonistycznej:
- Czyta ze zrozumieniem. Potrafi przeczytać tekst, umie wypowiedzieć się na jego temat, wyodrębnić postacie i zdarzenia. Potrafi znaleźć w tekście potrzebne mu informacje.
- Wypowiada się na temat, zachowując strukturę wypowiedzi i poprawność gramatyczną.
- Potrafi korzystać z różnych źródeł wiedzy, wie, gdzie szukać informacji na wybrany temat.
- Zna kształty wszystkich liter, potrafi skonstruować wypowiedź pisemną oraz napisać swobodny tekst. Potrafi dokonać korekty ortograficznej wyrazu, korzystać ze słownika ortograficznego.
- Zna podstawowe części mowy.
- Zna podstawowe zasady ortograficzne.
W zakresie edukacji matematycznej:
- Liczy w pamięci, potrafi zapisywać liczby za pomocą cyfr w systemie dziesiątkowym. Potrafi dodawać i odejmować, mnożyć i dzielić przez liczbę jednocyfrową sposobem pisemnym.
- Wykonuje proste i złożone zadania tekstowe.
- Stosuje kolejność wykonywania działań w rozwiązywaniu wyrażeń arytmetycznych.
- Rozróżnia podstawowe figury geometryczne.
- Dokonuje podstawowych pomiarów wagi, objętości, długości, czasu i zna ich podstawowe jednostki.
- Dokonuje obliczeń pieniężnych.
W zakresie edukacji środowiskowej:
- Wie, jak nazywa się jego kraj i jakie typy krajobrazu występują na jego terenie
- Wie jak nazywa się jego miejscowość, zna jej najważniejsze obiekty i typowe zawody.
- Dba o higienę własną. Rozróżnia pory roku i potrafi podać typowe ich cechy. Wie, jakie zachowania sprzyjają ochronie środowiska naturalnego. Umie zachować się bezpiecznie w ruchu drogowym.
- Umie dokonywać prostych obserwacji, doświadczeń i eksperymentów służących do poznawania otaczającego go świata.
W zakresie edukacji plastyczno – technicznej:
- Wypowiada się za pomocą różnych technik plastycznych, malowanie, rysowanie, rzeźbienie, lepienie. Stosuje różne środki plastyczne.
- Potrafi bezpiecznie posługiwać się prostymi narzędziami: kolcem, nożyczkami, igłą, nożem, sokowirówką.
- Potrafi zaplanować swoja pracę i wykonać ją. Potrafi dbać o porządek w swoim miejscu pracy.
W zakresie edukacji muzycznej:
- Potrafi śpiewać piosenki jednogłosowe. Akompaniuje do nich na instrumentach perkusji dziecięcej. Gra proste melodie ze słuchu na dzwonkach chromatycznych.
W zakresie kultury fizycznej:
-Chętnie uczestniczy w różnych formach aktywności fizycznej. Wie, że ruch jest niezbędnym elementem higienicznego trybu życia.
- Przestrzega reguł w grach i zabawach ruchowych.
Na podstawie: Ziętkiewicz, Misiorna, Zintegrowana edukacja w kalsach I-III
monjab