PROGRAM KÓŁKA MATEMATYCZNEGO
DLA KLAS NAJMŁODSZYCH
W ROKU SZKOLNYM 2009 / 2010
Program kółka matematycznego " Szóstka z plusem" stworzony został dla uczniów
klas najmłodszych kształcenia zintegrowanego.
W zajęciach kółka mogą brać udział zarówno uczniowie zdolni, którzy chcą rozwijać swoje
zainteresowania matematyczne, jak i uczniowie słabsi, którzy poprzez udział w
grach i zabawach matematycznych będą wzmacniali wiarę we własne siły ,
możliwości i umiejętności.
CELE EDUKACJI MATEMATYCZNEJ :
- rozwijanie zainteresowań matematycznych,
- doskonalenie sprawności rachunkowej,
- uczenie dostrzegania prawidłowości w zapisanych liczbach i sposobach
dochodzenia do wyniku,
- rozwijanie wyobraźni geometrycznej,
- rozwijanie wyobraźni przestrzennej,
- dostrzeganie związków i zależności w zadaniach tekstowych oraz
wykorzystywanie ich do tworzenia nowych wersji zadań,
- pobudzanie aktywnosci ucznia do znacznego wysiłku umysłowego,
- uczenie niekonwencjonalnych sposobów dochodzenia do poprawnego wyniku,
- wzmacnianie pozytywnej motywacji do podejmowania zadań i stwarzania
możliwości odnoszenia sukcesów,
- czytanie poleceń ze zrozumieniem i czytanie informacji,
- wykorzystanie wiedzy matematycznej w życiu codziennym ( zegar, kalendarz,
jednostki czasu, miary, pojemności, liczenie pieniędzy),
- kształtowanie takich cech charakteru jak: wytrwałość, samodzielność,
systematycznosć, dokładność.
PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA UCZNIÓW:
- wykonuje w pamięci proste obliczenia,
- poprawnie zapisuje przeprowadzone obliczenia,
- dodaje, odejmuje, mnozy i dzieli w zakresie 100,
- posługuje się znakami czterech podstawowych działań i nawiasami,
- analizuje i rozwiązuje zadania tekstowe,
- mierzy długości i pojemności oraz waży przedmioty, zamienia podstawowe jednostki miar,
- rozpoznaje podstawowe figury geometryczne, odcinki prostopadłe i równoległe,
- wykonuje obliczenia zegarowe i kalendarzowe,
- rozwiązuje zadania różnymi sposobami,
- chętnie współpracuje w grupie.
METODY PRACY:
- aktywizujące,
- problemowe.
FORMY PRACY:
- indywidualna jednolita,
- indywidualna zróżnicowana,
- grupowa jednolita,
- grupowa zróżnicowana.
ZAGADNIENIA PROGRAMOWE:
1. Dodawanie i odejmowanie w zakresie 20 i 100.
2. Mnożenie i dzielenie w zakresie 30 i 100.
3. Geometria ; figury geometryczne, odcinki.
4. Rozwiązywanie zadań tekstowych.
5. Matematyka w życiu codziennym.
TEMATYKA:
1. Dodawanie i odejmowanie liczb z wykorzystaniem : osi liczbowej, grafów, drzewek,
tabelek,łamigłówek, domina, kostek do gry, liczmanów, gier i zabaw
matematycznych, kart matematycznych, gier planszowych: badanie własności
dodawania i odejmowania: porównywanie różnicowe, przemienność i
łączność dodawania, kolejność wykonywania działań, rozwiązywanie równań.
2. Mnożenie i dzielenie liczb z wykorzystaniem różnych środków dydaktycznych:
mnożenie jako dodawanie tych samych składników, dzielenie jako
mieszczenie i podział, przemienność i łączność mnozenie , rozwiązywanie równań.
3. Konstruowanie figur geometrycznych : badanie własności figur: rysowanie figur
za pomoca linijki i bez użycia linijki, rozpoznawanie figur w otoczeniu i na rysunku:
kreślenie linii prostopadłych, równoległych.
4. Rozwiązywanie zadań tekstowych na dodawanie, odejmowanie, mnożenie i
dzielenie, układanie tresci zadania do podanych działań, wyszukiwanie
danych, układanie pytania do zadania, rozwiązywanie zadań problemowych,
rozwiazywanie krzyżówek matematycznych.
5. Matematyka w życiu codziennym: zabawa w sklep, liczenie pieniędzy, wazenie
produktów, wykonanie zegara i kalendarza, odczytywanie godzin i minut, dat,
pisanie cyfr rzymskich, zadania związane z opłatami za usługi pocztowe,
zamiana jednostek.
EWALUACJA:
Ewaluację programu stanowią odczucia, rozmowy, małe sukcesy, próby oceny
pracy po zajęciach. Doskonałą ocenę pracy uczniów jest zastosowanie
zdobytej wiedzy matematycznej w codziennym życiu, uzyskiwanie lepszych
rezultatów w uczeniu się matematyki oraz lepszych ocen ze sprawdzianów.
Stopień atrakcyjnosci zajęć, dobór interesujących form i metod pracy będzie
oceniany przez uczniów na koniec roku szkolnego za pomocą ankiety.
LITERATURA:
1. J. Stasica, 160 pomysłów na zajęcia zintegrowane z matematyki w klasie 1-3.
2. A. Podgórska, Łamigłówki 8 - letniej główki.
3. B. Lankiewicz, Z.Semadeni, Matematyka 2.
4. A. Cheba, Matematyka 2 - utrwalamy i sprawdzamy.
annapiotr71