KÓŁKO MATEMATYCZNE.rtf

(10 KB) Pobierz

 

                PROGRAM KÓŁKA MATEMATYCZNEGO

 

                          DLA KLAS NAJMŁODSZYCH

 

                    W ROKU SZKOLNYM 2009 / 2010

                                      

 

 

    Program kółka matematycznego " Szóstka z plusem" stworzony został dla uczniów

 

klas najmłodszych kształcenia zintegrowanego.

 

W zajęciach kółka mogą brać udział zarówno uczniowie zdolni, którzy chcą rozwijać swoje

 

zainteresowania matematyczne, jak i uczniowie słabsi, którzy poprzez udział w

 

grach i zabawach matematycznych będą wzmacniali wiarę we własne siły ,

 

możliwości i umiejętności.

 

   CELE EDUKACJI MATEMATYCZNEJ :

 

- rozwijanie zainteresowań matematycznych,

 

- doskonalenie sprawności rachunkowej,

 

- uczenie dostrzegania prawidłowości w zapisanych liczbach i sposobach

 

  dochodzenia  do wyniku,

 

- rozwijanie wyobraźni geometrycznej,

 

- rozwijanie wyobraźni przestrzennej,

 

- dostrzeganie związków i zależności w zadaniach tekstowych oraz

 

  wykorzystywanie ich do   tworzenia nowych wersji zadań,

 

- pobudzanie aktywnosci ucznia do znacznego wysiłku umysłowego,

 

- uczenie niekonwencjonalnych sposobów dochodzenia do poprawnego wyniku,

 

- wzmacnianie pozytywnej motywacji do podejmowania zadań i stwarzania

 

  możliwości  odnoszenia sukcesów,

 

-  czytanie poleceń ze zrozumieniem i czytanie informacji,

 

- wykorzystanie wiedzy matematycznej w życiu codziennym ( zegar, kalendarz,

 

  jednostki czasu, miary, pojemności, liczenie pieniędzy),

 

  - kształtowanie takich cech charakteru jak: wytrwałość, samodzielność,

 

    systematycznosć,  dokładność.

 

   PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA UCZNIÓW:

 

- wykonuje w pamięci proste obliczenia,

 

- poprawnie zapisuje przeprowadzone obliczenia,

 

- dodaje, odejmuje, mnozy i dzieli w zakresie 100,

 

- posługuje się znakami czterech podstawowych działań i nawiasami,

 

- analizuje i rozwiązuje zadania tekstowe,

 

- mierzy długości i pojemności oraz waży przedmioty, zamienia podstawowe jednostki miar,

 

- rozpoznaje podstawowe figury geometryczne, odcinki prostopadłe i równoległe,

 

- wykonuje obliczenia zegarowe i kalendarzowe,

 

- rozwiązuje zadania różnymi sposobami,

 

- chętnie współpracuje w grupie.

 

METODY PRACY:

 

- aktywizujące,

 

- problemowe.

 

FORMY PRACY:

 

- indywidualna jednolita,

 

- indywidualna zróżnicowana,

 

- grupowa jednolita,

 

- grupowa zróżnicowana.

 

ZAGADNIENIA PROGRAMOWE:

 

1. Dodawanie i odejmowanie w zakresie 20 i 100.

 

2. Mnożenie i dzielenie w zakresie 30 i 100.

 

3. Geometria ; figury geometryczne, odcinki.

 

4. Rozwiązywanie zadań tekstowych.

 

5. Matematyka w życiu codziennym.

 

TEMATYKA:

 

1. Dodawanie i odejmowanie liczb z wykorzystaniem : osi liczbowej, grafów, drzewek,

 

    tabelek,łamigłówek, domina, kostek do gry, liczmanów, gier i zabaw

 

    matematycznych, kart matematycznych, gier planszowych: badanie własności

 

    dodawania i odejmowania: porównywanie  różnicowe, przemienność i

 

    łączność dodawania, kolejność wykonywania działań, rozwiązywanie równań.

 

2. Mnożenie i dzielenie liczb z wykorzystaniem różnych środków dydaktycznych:

 

   mnożenie   jako dodawanie tych samych składników, dzielenie jako

 

   mieszczenie i podział,  przemienność i łączność mnozenie , rozwiązywanie równań.

 

3. Konstruowanie figur geometrycznych : badanie własności figur: rysowanie figur

 

   za pomoca linijki  i bez użycia linijki, rozpoznawanie figur w otoczeniu  i na rysunku:

 

   kreślenie linii  prostopadłych, równoległych.

 

4. Rozwiązywanie zadań tekstowych na dodawanie, odejmowanie, mnożenie i

 

  dzielenie, układanie tresci zadania do podanych działań, wyszukiwanie

 

   danych, układanie pytania do zadania, rozwiązywanie zadań problemowych,

 

  rozwiazywanie krzyżówek matematycznych.

 

5. Matematyka w życiu codziennym: zabawa w sklep, liczenie pieniędzy, wazenie

 

    produktów, wykonanie zegara i kalendarza, odczytywanie godzin i minut, dat,

 

    pisanie cyfr rzymskich, zadania związane z opłatami za usługi pocztowe,

 

  zamiana jednostek.

 

EWALUACJA:

 

  Ewaluację programu stanowią odczucia, rozmowy, małe sukcesy, próby oceny

 

pracy po zajęciach. Doskonałą ocenę pracy uczniów jest zastosowanie

 

zdobytej wiedzy matematycznej w codziennym życiu, uzyskiwanie lepszych

 

rezultatów w uczeniu się matematyki oraz lepszych ocen ze sprawdzianów.

 

   Stopień atrakcyjnosci zajęć, dobór interesujących form i metod pracy będzie

 

oceniany przez uczniów na koniec roku szkolnego za pomocą ankiety.

 

LITERATURA:

 

1. J. Stasica, 160 pomysłów na zajęcia zintegrowane z matematyki w klasie 1-3.

 

2. A. Podgórska, Łamigłówki 8 - letniej główki.

 

3. B. Lankiewicz, Z.Semadeni, Matematyka 2.

 

4. A. Cheba, Matematyka 2 - utrwalamy i sprawdzamy.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin