Zagadnienia do egzaminu.doc

(36 KB) Pobierz
ZAGADNIENIA DO EGZAMINU Z PRZEDMIOTU SOCJOLOGIA WYCHOWANIA W ROKU AKADEMICKIM 2005/2006

ZAGADNIENIA DO EGZAMINU Z PRZEDMIOTU SOCJOLOGIA EDUKACJI      W ROKU AKADEMICKIM 2011/2012

 

 

1.      socjologia wychowania jako subdyscyplina naukowa – umiejscowienie w systemie nauk, przedmiot socjologii wychowania;

2.      status szkoły w systemie społecznym, główne funkcje społeczne instytucji edukacyjnych;

3.      cechy industrialnego systemu edukacyjnego;

4.      szkoła a system stratyfikacyjny;

5.      Założenia nowej socjologii edukacji;

6.      Perspektywy teoretyczne w analizie faktów socjalizacyjnych i edukacyjnych;

7.      koncepcja systemu edukacyjnego w ujęciu Talcotta Parsonsa (charakterystyka wychowania w szkole podstawowej i średniej w kontekście założeń strukturalizmu-funkcjonalnego; socjalizacja i selekcja jako funkcje szkoły w ujęciu Parsonsa);

8.      ideologie edukacyjne (ujęcia definicyjne: ideologia, ideologia edukacyjna, interpretacje edukacji w ujęciu konserwatyzmu, liberalizmu, radykalizmu);

9.      wychowanie do demokracji (cechy wzoru osobowego demokraty według Marii Ossowskiej, Józefa Tischnera, cechy systemu demokratycznego wg Piotra Sztompki);

10.  socjalizacja i identyfikacja jako pojęcia socjologiczne, pojęcie socjalizacji pierwotnej i socjalizacji wtórnej, pojęcie znaczącego innego, uogólnionego innego, charakterystyka przejścia od etapu socjalizacji pierwotnej do socjalizacji wtórnej;

11.  Środowisko lokalne jako przestrzeń socjalizacji i wychowania;

12.  społeczeństwo postindustrialne jako kontekst kształtowania się środowiska wychowawczego (cechy społeczeństwa postindustrialnego, status uniwersytetu i szkoły wyższej w postindustrializmie);

13.  globalizacja jako kontekst funkcjonowania środowisk wychowawczych (pojęcie globalizacji, aspekty globalizacji: ekonomiczny, polityczny, kulturowy, społeczny, ekologiczny, informacyjny. Perspektywy interpretacyjne globalizacji wg E.Wnuk-Lipińskiego: globalizacja jako rynek światowy, g. jako relatywizacja, g. jako modernizacja i detradycjonalizacja, g. jako homogenizacja lub hybrydyzacja);

14.  Pojęcie tożsamości (tożsamość społeczna, grupowa, kulturowa); podstawowe typy tożsamości powstające w kontekście społeczeństwa globalnego (typy tożsamości wyróżnione przez Zbyszka Melosika i Tomasza Szkudlarka, podstawowe typy tożsamości wyróżnione przez Zygmunta Baumana, tożsamość globalnego nastolatka; tożsamość typu insert). Ogólna charakterystyka tożsamości globalnej;

15.  ruch alterglobalistyczny jako odpowiedź na globalizację (definicja ruchów alterglobalistycznych, podstawowe cechy ruchów alterglobalistycznych, ujęcie ruchów alterglobalistcyznych jako ruchów przeciwwładzy w ujęciu Ulricha Becka);

16.  pokolenie jako kategoria socjologiczna (ujęcia definicyjne: pokolenie, więź pokoleniowa, konflikt pokoleń. Charakterystyka pokolenia X, pokolenia transformacji systemowej, pokolenia globalnego)

17.  społeczeństwo konsumpcyjne jako kontekst kreowania środowisk wychowawczych (definicja społeczeństwa konsumpcyjnego, podstawowe konsekwencje konsumpcjonizmu: konsekwencje podmiotowe, kulturowe, estetyczne, marketingowe). Znaczenie zjawisk: alienacja podmiotu w procesie (akcie) konsumpcji, fetyszyzacja towaru, rekreacyjne zakupy, konsumpcja na pokaz. Dziecko jako konsument. Znaczenie reklamy; pojęcie doświadczenia kulturowego w ujęciu Deana Mac Cannella; przestrzeń hipermarketu i reklama w ujęciu Jeana Baudrillarda)

18.  Miasto jako środowisko wychowawcze - procesy urbanizacyjne, miejski styl życia, gettoizacja przestrzeni miasta;

19.  Społeczeństwo obywatelskie, partycypacja społeczna, emancypacja, kapitał społeczny, anomia, trauma, rehabilitacja społeczna;

20.  Zmiana społeczna a procesy wychowania i edukacji w społeczeństwie tradycyjnym, nowoczesnym i ponowoczesnym;

21.  Marginalizacja społeczna, ekskluzja, asynchronia zmian społecznych;

22.  rodzina jako środowisko wychowawcze (ponowoczesne, alternatywne formy rodziny; relacja czysta w interpretacji Anthonyego Giddens’a);

23.  kultura popularna jako kontekst wychowania (kultura jako tekst, intertekstualność kultury popularnej, kierunki dekodowania tekstu wg Stuart’a Hall’a);

24.  socjologia wychowania w ujęciu Floriana Znanieckiego;

25.  charakterystyka koncepcji wiedzy/władzy Michela Foucault;

26.  kredencjonalizm i inflacja dyplomów w ujęciu Randalla Collinsa;

27.  charakterystyka koncepcji reprodukcji społecznej i przemocy symbolicznej Jeana-Claude’a Passeron’a i Pierre’a Bourdieu;

28.  koncepcja kodów kulturowych Basila Bernsteina (kod ograniczony, kod rozwinięty);

29.  jakościowe i ilościowe strategie badań naukowych w socjologii wychowania.

2

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin