Krytyka czystego rozumu - Tom 2 - Immanuel Kant.txt

(986 KB) Pobierz
POLSKA      AKADEMIA      NAUK KOMITET   FILOZOFICZNY
BIBLIOTEKA   KLASYK�W  FILOZOFII



BIBLIOTEKA    KLASYK�W    FILOZOFII
IMMANUEL   KANT
      KRYTYKA CZYSTEGO ROZUMU
Z orygina�u niemieckiego prze�o�y� razf&jidtfc�yi wst�pem i przypisami
ROMAN   INGARDEN Tom  II
                         19 5 7 PA�STWOWE    WYDAWNICTWO    NAUKOWE
                          
         Tytu� orygina�u: KRITIK DER REINEN YERNUNFT
DRUKARNIA  NARODOWA  W  KRAKOWIE

SPIS TRE�CI TOMU II
KRYTYKA  CZYSTEGO ROZUMU
/. Transcendentalna nauka o elementach (cd.)
Dzia�  II.  Dialektyka transcendentalna		3
Wst�p         		3
I.	O pozorze   transcendentalnym		3
II.	O  czystym rozumie jako  siedlisku  pozoru transcen
dentalnego           	-	8
A.	O rozumie w og�le      		8
B.	O logicznym u�yciu rozumu		13
C.	O czystym stosowaniu rozumu		15
Ksi�ga I. O poj�ciach czystego rozumu		20
Rozdzia� I. O ideach w og�le        		22
Rozdzia� II. O  ideach transcendentalnych		30
Rozdzia� III. System idei transcendentalnych    ....	42
Ksi�ga  II.   O  dialektycznych wnioskach  czystego   rozumu	49
Poddzia� I.  O paralogizmach czystego  rozumu     ....	51
Pierwszy paralogizm:  substancjalno�ci       		58
Drugi paralogizm: niez�o�ono�ci        		61
Trzeci  paralogizm:   osobowo�ci		71
Czwarty paralogizm: idealno�ci (zewn�trznego stosunku)	77
Rozpatrzenie   ca�o�ci   wynik�w   czystej   nauki   o   duszy
w �wietle tych paralogizm�w		90

VI

Spis tre�ci

O paralogjzmach czystego rozumu wedle wydania B    .    .	117
Obalenie mendelssohnowskiego dowodu trwa�o�ci duszy	124
Zako�czenie rozwi�zania  paralogizmu psychologicznego	137
Og�lna uwaga dotycz�ca przej�cia od psychologii rozu
mowej   do  kosmologii       		138
Poddzia� II. Antynomia czystego rozumu	143
Rozdzia� I. System idei kosmologicznych      	146
Rozdzia� II. Antytetyka  czystego  rozumu	159
Pierwszy konflikt   (antynomia)  mi�dzy  ideami  trans
cendentalnymi        	164
Drugi konflikt  (antynomia)  mi�dzy  ideami  transcen
dentalnymi         	174
Trzeci konflikt (antynomia)  mi�dzy ideami transcen
dentalnymi         	185
Czwarty konflikt  (antynomia) mi�dzy ideami  transcen
dentalnymi         	195
Rozdzia� III. O   zainteresowaniu   rozumu   w   tym   jego
konflikcie		205
Rozdzia� IV. O transcendentalnych zadaniach czystego
rozumu, o ile one bezwarunkowo musz� si� da� roz
wi�za�      	218
Rozdzia� V. Sceptyczne przedstawienie pyta� kosmolo
gicznych poprzez wszystkie cztery idee transcenden
talne         	228
Rozdzia� VI. Idealizm  transcendentalny  jako  klucz   do
Rozwi��	ania dialektyki kosmologicznej        	234
Rozdzia� VII. Krytyczne rozstrzygni�cie kosmologicznego
sporu rozumu z samym sob�	240
Rozdzia�   VIII.   Regulatywna   zasada   czystego   rozumu
w odniesieniu do  idei kosmologicznych	251
Rozdzia�  IX.  O empirycznym  stosowaniu regulatywnej
zasady rozumu do wszystkich idei kosmologicznych    .    259
I. Rozwi�zanie kosmologicznej idei zupe�no�ci sk�ada
nia si� zjawisk na ca�o�� �wiata	261

Spis tre�ci	VII
II.	Rozwi�zanie  kosmologicznej   idei   wyczerpuj�cego
dzielenia ca�o�ci danej w naoczno�ci	267
Zako�czenie  rozwi�zania  idei  matematyczno-trans-
cendentalnych i wst�p do rozwi�zania idei dyna-
miczno-transcendentalnych       	271
III.	Rozwi�zanie  kosmologicznej  idei  ca�o�ci  wypro
wadzenia zdarze� w �wiecie z ich przyczyn    .    .    .    275
Mo�liwo��  przyczynowo�ci  przez  wolno��  w   po��
czeniu z og�lnym prawem konieczno�ci przyrody    281
Obja�nienie kosmologicznej idei wolno�ci w [jej]
po��czeniu z powszechn� konieczno�ci� w przy
rodzie         	285
IV.	Rozwi�zanie kosmologicznej idei ca�o�ci zale�no�ci
zjawisk w ich istnieniu w og�le	302
Zako�czenie ca�ej antynomii czystego rozumu    ....    308
Poddzia� III. Idea� czystego rozumu	310
Rozdzia� I. O ideale w og�le	310
Rozdzia�   II.    O   ideale   transcendentalnym   (prototypon
transcendenlale)        	313
Rozdzia�   III.   O   argumentach   spekulatywnego   rozumu stosowanych  w  dowodzie  istnienia  najwy�szej   istoty    325 Mo�liwe  s� tylko  trzy  sposoby  dowodzenia  istnienia
     Boga za pomoc� rozumu spekulatywnego    ....    332 Rozdzia�   IV.   O   niemo�liwo�ci   ontologicznego   dowodu
istnienia   Boga	333
Rozdzia�  V.   O  niemo�liwo�ci  kosmologicznego   dowodu
istnienia Boga      	344
Odkrycie   i   wyja�nienie   pozoru   dialektycznego   we wszystkich   transcendentalnych   dowodach   istnienia
istoty   koniecznej        	356
Rozdzia� VI. O niemo�liwo�ci dowodu fizyko-teologicz-
nego	361
Rozdzia� VII. Krytyka wszelkiej  teologii wyp�ywaj�cej
ze spekulatywnych zasad rozumu	371

VIII

Spis tre�ci

Dodatek do dialektyki transcendentalnej       		383
O regulatywnym stosowaniu idej czystego rozumu    .    .	383
O ostatecznym  celu naturalnej  dialektyki rozumu ludz
kiego         		411
//. Metodologia transcendentalna
Metodologia  transcendentalna.  Wst�p		447
Dzia� I. Dyscyplina czystego rozumu		449
Rozdzia� I.  Dyscyplina   czystego  rozumu  w  stosowaniu
dogmatycznym      		452
Rozdzia� II. Dyscyplina czystego rozumu ze wzgl�du na
jego u�ycie polemiczne    ...            .        		479
O niemo�liwo�ci   zaspokojenia   por�nionego   z   sob�
     czystego rozumu za pomoc� sceptycyzmu    ....	498
Rozdzia� III. Dyscyplina czystego rozumu ze wzgl�du na
hipotezy        		511
Rozdzia� IV. Dyscyplina czystego rozumu ze wzg�du na
jego dowody		525
Dzia� II. Kanon czystego rozumu		539
Rozdzia� I. O ostatecznym celu czystego u�ycia naszego
rozumu         		541
Rozdzia� II. O ideale najwy�szego dobra jako podstawie
okre�lenia ostatecznego celu czystego rozumu     .    .    .	547
Rozdzia� III. O mniemaniu, wiedzy i wierze       ....	563
Dzia� III. Architektonika czystego rozumu		577
Dzia� IV.  Dzieje   czystego   rozumu		596
SKOROWIDZ   NAZWISK		603
SKOROWIDZ   POJ��		605

KRYTYKA CZYSTEGO ROZUMU
I
Transcendentalna nauka o elementach ci�g  dalszy



LOGIKI TRANSCENDENTALNEJ dzia� drugi
DIALEKTYKA   TRANSCENDENTALNA
Wst�p
I
O pozorze transcendentalnym
  Nazwa�em wy�ej dialektyk� w og�le logik� pozoru. Nie znaczy to, �e jest ona nauk� o prawdopodobie�stwie. Ta bowiem jest prawd�, lecz [prawd�] poznan� za pomoc� niewystarczaj�cych racji. Jej poznanie jest wi�c obarczone pewnymi brakami, ale z tego powodu nie jest jeszcze zwodnicze, nie musi wi�c by� oddzielone od analitycznej cz�ci logiki. Tym bardziej nie wolno uwa�a� zjawiska i pozoru za jedno i to sa- B350 mo1. Albowiem prawda albo poz�r nie wyst�puje w przedmiocie, o ile go si� ogl�da, lecz w s�dzie o nim,
   1 Po niemiecku: �Erscheinung" i �Schein". Tej gry s��w nie mo�na odda� po polsku. S�owo �Schein" zwi�zane jest z czasownikiem �scheinen", kt�re znaczy tyle, co ��wieci�", �wydawa� si�". St�d w dalszym znaczeniu �Schein" to tyle, co poz�r. Chmie-lowski t�umaczy �Schein" przez �z�uda" (co po niemiecku brzmia�oby �Tauschung"). Ale �z�uda" jest po pierwsze z g�ry oceniona negatywnie jako fa�sz pewnego rodzaju, po wt�re jest ograniczona  do   dziedziny   spostrze�enia   zmys�owego.   S�owo   �poz�r"
1*

4    "Nauka o elementach cz. II dz. II Dialektyka transcendentalna
o ile o nim si� my�li. Mo�na wi�c wprawdzie trafnie powiedzie�, �e zmys�y nie b��dz�, ale nie dlatego, �e zawsze s�dz� trafnie, lecz dlatego, �e wcale nie s�dz�. Dlatego zar�wno prawda, jak b��d, a wi�c i poz�r jako zwodzenie do b��du, dadz� si� znale�� tylko w s�dzie, tzn. tylko w stosunku przedmiotu do naszego intelektu. W poznaniu, kt�re ca�kowicie zgadza si� z prawami intelektu, nie wyst�puje b��d. Nie ma tak-A294 �e b��du w przedstawieniu zmys�owym (poniewa� nie zawiera ono �adnego s�du). �adna si�a przyrody nie mo�e jednak sama z siebie odchyli� si� od swych w�asnych praw. Przeto ani intelekt sam dla siebie (bez wp�ywu jakiej� innej przyczyny), ani te� zmys�y same dla siebie nie b��dzi�yby; pierwszy nie, albowiem, je�eli tylko post�puje wedle swych praw, wynik (s�d) musi si� koniecznie zgadza� z tymi prawami. W zgodno�ci za� z prawami intelektu pozostaje to, co formalne we wszelkiej prawdzie. W zmys�ach nie ma �adnego s�du, ani prawdziwego, ani fa�szywego. �e za� pr�cz tych dwu �r�de� poznania nie mamy innych, wi�c wynika st�d, �e b��d powstaje tylko przez niezauwa-
natomiast ma zakres znacznie szerszy, bo mog� by� pozory zachodzenia czego�, co wcale nie jest zmys�owo spostrzegane (np. �poz�r zdrowia", �poz�r bogactwa", �pozory prawdy"), a nadto �poz�r", cho� jest czym�, co si� tylko wydaje i przez to przeciwstawia si� rzeczywisto�ci, to jednak mo�e by� zar�wno �z�udnym pozorem", jak pozorem, kt�ry ostatecznie okazuje si� trafnym. Z tych obu wzgl�d�w wydawa�o mi si� trafniejsze odda� po polsku �Logik des Scheins" wyra�eniem �logika pozoru" ni� �logika z�udy". W niekt�rych przypadkach jednak jest wskazane � z uwagi na kontekst � odda� �Schein" przez �z�udny poz�r".

	Wst�p	5
�ony wp�yw zmys�owo�ci na intelekt, dzi�ki czemu subiektywne motywy s�du zlewaj� si� z racjami obiekty- BSSI wnymi i odwodz� je od ich przeznaczenia, * podobnie jak cia�o poruszaj�ce si� zachowywa�oby wprawdzie samo przez si� sta�y kierunek po prostej, gdy jednak inna si�a na nie dzia�a r�wnocze�nie w innym kierunku, ruch jego zmienia si� w ruch po krzywej. Aby odr�ni� swoiste post�powanie intelektu od si�y, kt�ra A 295 miesza si� w nie swoje sprawy, trzeba wi�c b�dzie uwa�a� s�d za wypadkow� dwu si�, kt�re okre�laj� s�d pod dwoma r�nymi kierunkami, tworz�cymi niejako pewien k�t, i zamieni� owo z�o�one dzia�anie na proste [dzia�ania] intelektu i zmys�owo�ci. Zamiana ta w wypadku s�d�w czystych a priori musi si� dokona� przez zastanowienie transcendentalne. Jak ju� pokazano, wyznacza ono ka�demu przedstawieniu jego miejsce w odpowiedniej dla niego zdolno�ci poznawczej, a przez to okre�la jej wp�yw na przedstawienia.
  Nie zamierzamy tu traktowa� o z�udzeniu empirycz- B352 nym (np. wzrokowym), kt�re zdarza si� przy empirycznym stosowaniu trafnych sk�di...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin