Arka_Hist3GimnSciezkiRozklad.pdf

(137 KB) Pobierz
349266865 UNPDF
I. CIE¯KI EDUKACYJNE
Zgodnie z za³o¿eniami zawartymi w Rozporz¹dzeniu Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pod-
stawy programowej wychowania przedszkolnego, kszta³cenia ogólnego w poszczególnych typach szkó³
oraz kszta³cenia w profilach w liceach profilowanych 1 nauczyciele powinni d¹¿yæ do wszechstronnego
rozwoju ucznia jako nadrzêdnego celu pracy edukacyjnej. 2
Realizacji tego celu s³u¿y dzia³alnoæ edukacyjna szko³y, która jest okrelana przez dwa dokumenty
szkolny zestaw programów nauczania, obejmuj¹cy ca³¹ dzia³alnoæ szko³y pod wzglêdem dydaktycz-
nym, i program wychowawczy szko³y, opisuj¹cy treci i dzia³ania o charakterze wychowawczym. Szkolny
zestaw programów nauczania i program wychowawczy szko³y stanowi¹ ca³oæ.
Bardzo istotn¹ rolê w procesie integracji wiedzy, umiejêtnoci i postaw przypisano cie¿kom eduka-
cyjnym, które zosta³y wprowadzone w II i III etapie edukacyjnym. Z Podstawy programowej wynika
nastêpuj¹ca definicja cie¿ki edukacyjnej: Przez pojêcie cie¿ki edukacyjnej rozumiemy zestaw treci
i umiejêtnoci o istotnym znaczeniu wychowawczym, których realizacja mo¿e odbywaæ siê w ramach
nauczania ró¿nych przedmiotów (bloków przedmiotowych) lub w postaci odrêbnych zajêæ. 3 Za uwzglêd-
nienie problematyki cie¿ek edukacyjnych w szkolnym zestawie programów nauczania jest odpowie-
dzialny dyrektor szko³y. Natomiast za realizacjê cie¿ek edukacyjnych odpowiedzialni s¹ nauczyciele
wszystkich przedmiotów, którzy do w³asnego programu w³¹czaj¹ odpowiednio treci danej cie¿ki.
4
W III etapie edukacyjnym zosta³y wprowadzone nastêpuj¹ce cie¿ki edukacyjne:
edukacja filozoficzna,
edukacja prozdrowotna,
edukacja ekologiczna,
edukacja czytelnicza i medialna,
edukacja regionalna dziedzictwo kulturowe w regionie,
obrona cywilna,
edukacja europejska,
kultura polska na tle cywilizacji (tradycji) ródziemnomorskiej.
Dziennik Ustaw nr 61, poz. 625, Rozporz¹dzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie
podstawy programowej wychowania przedszkolnego, kszta³cenia ogólnego w poszczególnych typach szkó³ oraz kszta³ce-
nia w profilach w liceach profilowanych
2
1
Tam¿e, s. 4273
3
Tam¿e, s. 4274
4
Tam¿e, s. 4291
7
SPOSOBY REALIZACJI CIE¯EK EDUKACYJNYCH 5
I. SPOSÓB
CIE¯KA EDUKACYJNA JEST REALIZOWANA
W POSTACI ODRÊBNYCH ZAJÊÆ PRZEZNACZONYCH TYLKO NA JEJ
REALIZACJÊ (NP. SPOTKANIA, WYCIECZKI, KO£A ZAINTERESOWAÑ)
PRZEDMIOT
PRZEDMIOT
SPOTKANIA
KO£A
ZAINTERE-
SOWAÑ
WYCIECZKI
PRZEDMIOT
PRZEDMIOT
II. SPOSÓB
CZÊCIOWA REALIZACJA CIE¯KI EDUKACYJNEJ ODBYWA SIÊ
W CZASIE ODRÊBNYCH, MODU£OWYCH, KILKUGODZINNYCH ZAJÊÆ,
KTÓRE DLA UCZNIA BÊD¥ WA¯NYM PUNKTEM ODNIESIENIA.
POZOSTA£E TRECI CIE¯KI EDUKACYJNEJ WCH£ANIA JEDEN
PRZEDMIOT LUB KILKA PRZEDMIOTÓW.
KILKUGODZINNY
PRZEDMIOT
PRZEDMIOT
PRZEDMIOT
W ramowym planie nauczania cie¿ki edukacyjne nie uzyska³y formy lekcyjnej i w zwi¹zku z tym nie ma wydzielo-
nych godzin przeznaczonych na ich realizacjê. Natomiast dyrektor szko³y mo¿e przeznaczyæ tzw. godziny do swojej
dyspozycji na realizacjê cie¿ek edukacyjnych.
Dziennik Ustaw nr 61, Warszawa, dnia 19 czerwca 2001 r., Rozporz¹dzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia
21 maja 2001 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szko³ach publicznych, s. 4410
5
8
349266865.001.png
III. SPOSÓB
TRECI CIE¯KI EDUKACYJNEJ ZOSTAJ¥ W£¥CZONE
W ZAKRES NAUCZANIA:
A. JEDNEGO PRZEDMIOTU
PRZEDMIOT
B. KILKU PRZEDMIOTÓW (BLOKU PRZEDMIOTÓW)
PRZEDMIOT
PRZEDMIOT
PRZEDMIOT
9
349266865.002.png
EDUKACJA FILOZOFICZNA 6
Cele edukacyjne
1. Wdra¿anie do refleksji i logicznego mylenia.
2. Kszta³towanie wra¿liwoci moralnej.
3. Zachêcanie do bli¿szego i g³êbszego poznania samego siebie.
4. Pog³êbianie rozumienia rzeczywistoci.
Zadania szko³y
1. Ukazanie filozofii jako:
a) umi³owania m¹droci,
b) zachêty do zadawania zasadniczych pytañ,
c) drogi wiod¹cej do lepszego poznania prawdy,
d) jednego z fundamentów klasycznej kultury.
2. Sprzyjanie intelektualnemu rozwojowi ucznia.
3. Zwracanie uwagi na:
a) specyfikê mylenia filozoficznego,
b) ró¿nicê miêdzy wiatem rzeczywistym a wiatem fantazji.
4. Ukazywanie roli naturalnego zdziwienia jako pocz¹tku filozoficznego poznania.
5. Pomaganie w odpowiedzi na podstawowe pytania, dotycz¹ce sensu ¿ycia ludzkiego.
6. Zaprezentowanie przyk³adów najwa¿niejszych osi¹gniêæ filozofii.
7. Pomoc uczniom w odkrywaniu w³asnej to¿samoci.
Treci nauczania
1. Staro¿ytne wezwanie: Poznaj samego siebie, a zawsze aktualne pytania: Kim jestem? Sk¹d
przychodzê? Dok¹d zmierzam? Jaki jest sens ¿ycia ludzkiego?
2. Filozofia jako umi³owanie m¹droci.
3. Staro¿ytna Grecja jako miejsce narodzenia filozofii.
4. Najwybitniejsi przedstawiciele filozofii staro¿ytnej: Sokrates, Platon, Arystoteles.
5. Klasyczna definicja prawdy. Poszukiwanie prawdy przez stulecia.
6. Przyk³ady wykorzystania klasycznej wiedzy filozoficznej do analizy wspó³czesnych problemów.
7. Ogólna prezentacja dyscyplin filozoficznych.
8. Filozofia a nauki szczegó³owe.
9. Koncepcja cz³owieka jako osoby, a wiêc istoty rozumnej, wolnej i zdolnej do poznania prawdy
i d¹¿¹cej do dobra.
10. Przyk³ady podstawowych i ponadczasowych prawd filozoficznych jako czêci duchowego dzie-
dzictwa ludzkoci.
Osi¹gniêcia
1. Znajomoæ najwa¿niejszych pytañ i pojêæ filozoficznych.
2. Rozumienie cz³owieka jako bytu osobowego.
3. Lepsze rozumienie siebie i drugiego cz³owieka.
4. Umiejêtnoæ przedstawienia krótkiej charakterystyki dokonañ Sokratesa, Platona i Arystotelesa.
5. Umiejêtnoæ analizy filozoficznej przeprowadzonej na dowolnym przyk³adzie.
6. Umiejêtnoæ filozoficznego okrelenia prawdy, wolnoci i innych wartoci.
Rozporz¹dzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie podstawy programowej wychowania
przedszkolnego, kszta³cenia ogólnego w poszczególnych typach szkó³ oraz kszta³cenia w profilach w liceach profilowa-
nych, s. 4306
6
10
Cele edukacyjne
Treci nauczania
Osi¹gniêcia
Materia³
z podrêcznika
1. Wdra¿anie do
refleksji i logiczne-
go mylenia.
2. Kszta³towanie
wra¿liwoci
moralnej.
(...)
4. Pog³êbianie
rozumienia rzeczy-
wistoci.
1. Staro¿ytne wezwa-
nie Poznaj
samego siebie,
a zawsze aktualne
pytania: Kim
jestem? Sk¹d
przychodzê?
Dok¹d zmierzam?
Jaki jest sens ¿ycia
ludzkiego?
(...)
9. Koncepcja cz³o-
wieka jako osoby,
a wiêc istoty
rozumnej, wolnej
i zdolnej do
poznania prawdy
i d¹¿¹cej do dobra.
(...)
3. Lepsze rozumienie
siebie i drugiego
cz³owieka
(...)
Dzia³ III:
Przemiany cywili-
zacyjne w latach
1918-1939
Temat 20:
Oblicze wiatowej
kultury
Dzia³ VI:
Przemiany cywili-
zacyjne w powo-
jennym wiecie
Temat 44:
wiat konfliktów
i wspólnych
wartoci
Temat 47:
Przemiany w kultu-
rze i obyczajowoci
11
349266865.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin