Plan wynikowy z historii i społeczeństwadla klasy VI szkoły podstawowejzintegrowany z serią „Moja historia”
Prezentowany plan wynikowy zintegrowany z podręcznikiem „Moja historia 6” cześć 1 przeznaczony jest dla klasy VI szkoły podstawowej. Został on opracowany przez doświadczonego nauczyciela na podstawie praktyki szkolnej. Ujęty w planie wynikowym materiał nauczania historii i społeczeństwa może być realizowany w zależności od przydziału godzin oraz cech indywidualnych klasy i nauczyciela.
13
Plan wynikowyzintegrowany z podręcznikiem „Moja historia 6 cz. 1”
Temat lekcji
(środki dydaktyczne)
Wymagania podstawowe
Uczeń:
Wymagania ponadpodstawowe
Zakres materiału
Ścieżki edukacyjne
Liczba godzin
Rozdział I: EUROPEJCZYCY ODKRYWAJĄ ŚWIAT
1.
Społeczeństwo późnego średniowiecza
(podręcznik, s. 7–10,
atlas, s. 2–3, Zeszyt ucznia, s. 5–7)
• zna postacie: Jana Husa i Jana Gutenberga
• zna pojęcia: społeczeństwo stanowe, danina, dziesięcina, heretyk, autorytet, język łaciński, języki narodowe
• potrafi wymienić cztery stany średniowieczne
• wie, jaka była rola Kościoła w średniowieczu
• charakteryzuje wpływ Jana Husa i Jana Gutenberga na zmianę światopoglądu ludzi epoki średniowiecza
• wyjaśnia, czym zajmowali się przedstawiciele poszczególnych stanów
• ocenia, jaki wpływ na myślenie i życie Europejczyków miało wynalezienie druku
• postacie: Jan Hus, Jan Gutenberg
• zagadnienia: społeczeństwo stanowe, danina, dziesięcina, sytuacja w Kościele katolickim, heretyk, wynalezienie druku, zmiana sposobu myślenia, język łaciński, języki narodowe
CM, R
1
2.
Wielkie odkrycia geograficzne
(podręcznik, s. 11–16, Zeszyt ucznia, s. 8–11)
• zna i zaznacza na osi czasu daty: 1492 r. i 1498 r.
• zna postacie: Vasco da Gamy, Krzysztofa Kolumba i Ferdynanda Magellana
• wymienia przyczyny odkryć geograficznych
• wie, jak średniowieczni Europejczycy wyobrażali sobie świat
• wymienia głównych odkrywców i ich dokonania, podejmuje próbę uporządkowania tych informacji w postaci tabeli
• wskazuje na mapie nowo odkryte lądy oraz trasy, które przebyli Vasco da Gama, Krzysztof Kolumb i Ferdynand Magellan
• wyjaśnia wpływ odkryć geograficznych na wyobrażenia ludzi o świecie
• potrafi wytłumaczyć, dlaczego podbój kosmosu można porównać do odkryć geograficznych
• na podstawie różnych źródeł sporządza notkę biograficzną Krzysztofa Kolumba
• postacie: Vasco da Gama, Krzysztof Kolumb, Ferdynand Magellan
• daty: 1492 r., 1498 r.
• zagadnienia: przyczyny odkryć geograficznych, wyobrażenia ludzi epoki średniowiecza o świecie, opłynięcie Afryki, odkrycie drogi morskiej do Indii, odkrycie Ameryki, udowodnienie kulistości Ziemi przez Magellana, kierunki wypraw odkrywczych, współczesne odkrycia – podróże w kosmos
CM
3.
Skutki odkryć geograficznych
(podręcznik, s. 17–23, Zeszyt ucznia, s. 12–14)
• zna postać Hernana Corteza
• wymienia pozytywnei negatywne skutki odkryć geograficznych
• wie, jakie ludy podbili konkwistadorzy
• opisuje na podstawie ilustracji w podręczniku zajęcia Inków
• wskazuje na mapie obszary zajmowane przez Azteków, Majów i Inków
• wyjaśnia znaczenie kolonii dla państw europejskich
• wymienia państwa, które brały udział w odkryciach geograficznych
• formułuje proste wnioski dotyczące niewolnictwa
• postać: Hernan Cortez
• zagadnienia: cywilizacje Azteków, Majów i Inków, konkwistadorzy, zniszczenie kultury Indian, misjonarze, plantacje, niewolnicy, pozytywne i negatywne skutki odkryć geograficznych, towary kolonialne
4.
Renesans – powrót do starożytności
(podręcznik, s. 24–27, Zeszyt ucznia, s. 15–17, atlas, s. 4–5, 18)
• zna postacie: Leonarda da Vinci, Michała Anioła, Mikołaja Kopernika, Mikołaja Reja, Zygmunta Starego
• zna pojęcia: renesans, humanizm
• wie, na czym polega teoria Mikołaja Kopernika
• na podstawie ilustracji w podręczniku wymienia cechy charakterystyczne budowli renesansowych
• wyjaśnia, czym charakteryzowała się epoka renesansu
• wymienia co najmniej dwa dzieła twórców renesansu
• wyjaśnia znaczenie pojęć: humanizm, mecenat
• na podstawie dodatkowych informacji sporządza notkę biograficzną wybranego twórcy renesansu
• postacie: Leonardo da Vinci, Michał Anioł, Mikołaj Rej, Mikołaj Kopernik, Zygmunt Stary
• zagadnienia: renesans, humanizm, cechy sztuki renesansowej, teoria Mikołaja Kopernika, mecenas, języki narodowe
R, CM
5.
Reformacja w Europie
(podręcznik, s. 28–31, Zeszyt ucznia, s. 18–20)
• zna i zaznacza na osi czasu datę 1517 r.
• zna postacie: Marcina Lutra i Jana Kalwina oraz głoszone przez nich poglądy
• wymienia główne wyznania protestanckie w Europie
• wie, jakie są podstawowe zasady wiary wyznań ewangelickich
• wskazuje na mapie Europy kraje, w których przyjęto protestantyzm
• wyjaśnia przyczyny i skutki reformacji
• rozumie, na czym polegała kontrreformacja oraz czym był zakon jezuitów
• opisuje na podstawie fotografii w podręczniku wnętrze kościoła protestanckiego
• wyszukuje informacje na temat wyznań i religii obecnych w najbliższej okolicy
• podaje na podstawie aktualnych wiadomości ze świata jeden przykład łamania prawa do wolności wyznania
• data: 1517 r.
• postacie: Marcin Luter, Jan Kalwin
• zagadnienia: reformacja, wyznania ewangelickie, luteranizm, kalwinizm, anglikanizm, reforma Kościoła, wojny religijne, kontrreformacja, jezuici, tolerancja, współczesne prawo człowieka do własnych poglądów i wyznawanej religii
* Jak żyli dawni mieszkańcy Ameryki?
(podręcznik, s. 32–34, Zeszyt ucznia, s. 21–22)
• wie, skąd pochodzą informacje na temat życia dawnych mieszkańców Ameryki
• opowiada o życiu i zajęciach plemion indiańskich
• opisuje okoliczności pojawienia się Indian w Ameryce
• przedstawia wierzenia Indian
• zagadnienia: Ameryka prekolumbijska, pierwsi ludzie w Ameryce, zajęcia i wierzenia w społeczeństwach prekolumbijskich
Rozdział II: W RZECZPOSPOLITEJ SZLACHECKIEJ
Demokracja szlachecka
(podręcznik, s. 39–42, Zeszyt ucznia, s. 26–28)
• zna pojęcia: szlachta, przywilej, sejm walny, herb
• opisuje na podstawie infografiki z podręcznika zmiany wyglądu domów szlacheckich
• wymienia zajęcia szlachty
• wymienia różne grupy stanu szlacheckiego
• tłumaczy, na czym polegała przemiana rycerstwa w stan szlachecki
• wyjaśnia, czym była demokracja szlachecka
• tłumaczy przyczyny gospodarczej potęgi szlachty
• wyciąga proste wnioski dotyczące różnic pomiędzy demokracją szlachecką a demokracją współczesną
• zagadnienia: szlachta, wzrost znaczenia gospodarczego Polski, dwór szlachecki, przywileje, sejm walny, demokracja szlachecka, podział szlachty polskiej, herb
PO
Rzeczpospolita Obojga Narodów
(podręcznik, s. 43–47, Zeszyt ucznia, s. 29–31, atlas, s. 6–7)
• wskazuje i zaznacza na osi czasu daty: 1569 r. i 1573 r. oraz wie, jakich wydarzeń one dotyczą
• wymienia postanowienia unii lubelskiej na podstawie tabeli z podręcznika
• wskazuje na mapie obszar Rzeczpospolitej Obojga Narodów
• wymienia narodowości żyjące w granicach Rzeczpospolitej Obojga Narodów
• wymienia współczesne mniejszości narodowe w Polsce
• ocenia pozytywne i negatywne skutki unii lubelskiej
• wskazuje na mapie skupiska wyznawców różnych religii w XVI-wiecznej Rzeczpospolitej
• omawia, co zagwarantowała szlachcie konfederacja warszawska
• charakteryzuje prawa mniejszości narodowych we współczesnej Polsce
• postacie: Zygmunt II August
• daty: 1569 r., 1573 r.
• zagadnienia: unia lubelska, Rzeczpospolita Obojga Narodów, narody, religie i wyznania Rzeczpospolitej, tolerancja religijna, konfederacja warszawska, mniejszości narodowe we współczesnej Polsce
Wolna elekcja
renja2