PlanWynikowy_MH61.doc

(166 KB) Pobierz







 

Plan wynikowy z historii i społeczeństwa
dla klasy VI szkoły podstawowej
zintegrowany z serią „Moja historia”




 

 

Prezentowany plan wynikowy  zintegrowany z podręcznikiem „Moja historia 6” cześć 1 przeznaczony jest dla klasy VI szkoły podstawowej. Został on opracowany przez doświadczonego nauczyciela na podstawie praktyki szkolnej. Ujęty w planie wynikowym materiał nauczania historii i społeczeństwa może być realizowany w zależności od przydziału godzin oraz cech indywidualnych klasy i nauczyciela.

13


Plan wynikowy
zintegrowany z podręcznikiem „Moja historia 6 cz. 1”
 

Temat lekcji

(środki dydaktyczne)

Wymagania podstawowe

Uczeń:

Wymagania ponadpodstawowe

Uczeń:

Zakres materiału

Ścieżki edukacyjne

Liczba godzin

Rozdział I: EUROPEJCZYCY ODKRYWAJĄ ŚWIAT

1.

Społeczeństwo późnego średniowiecza

 

(podręcznik, s. 7–10,

atlas, s. 2–3, Zeszyt ucznia, s. 5–7)

• zna postacie: Jana Husa i Jana Gutenberga

• zna pojęcia: społeczeństwo stanowe, danina, dziesięcina, heretyk, autorytet, język łaciński, języki narodowe

• potrafi wymienić cztery stany średniowieczne

• wie, jaka była rola Kościoła
w średniowieczu

• charakteryzuje wpływ Jana Husa i Jana Gutenberga na zmianę światopoglądu ludzi epoki średniowiecza

• wyjaśnia, czym zajmowali się przedstawiciele poszczególnych stanów

• ocenia, jaki wpływ na myślenie i życie Europejczyków miało wynalezienie druku

• postacie: Jan Hus, Jan Gutenberg

• zagadnienia: społeczeństwo stanowe, danina, dziesięcina, sytuacja
w Kościele katolickim, heretyk, wynalezienie druku, zmiana sposobu myślenia, język łaciński, języki narodowe

CM, R

1

2.

Wielkie odkrycia geograficzne

 

(podręcznik, s. 11–16, Zeszyt ucznia, s. 8–11)

• zna i zaznacza na osi czasu daty: 1492 r. i 1498 r.

• zna postacie: Vasco da Gamy, Krzysztofa Kolumba i Ferdynanda Magellana

• wymienia przyczyny odkryć geograficznych

• wie, jak średniowieczni Europejczycy wyobrażali sobie świat

• wymienia głównych odkrywców i ich dokonania, podejmuje próbę uporządkowania tych informacji w postaci tabeli

• wskazuje na mapie nowo odkryte lądy oraz trasy, które przebyli Vasco da Gama, Krzysztof Kolumb i Ferdynand Magellan

• wyjaśnia wpływ odkryć geograficznych na wyobrażenia ludzi o świecie

• potrafi wytłumaczyć, dlaczego podbój kosmosu można porównać do odkryć geograficznych

• na podstawie różnych źródeł sporządza notkę biograficzną Krzysztofa Kolumba

• postacie: Vasco da Gama, Krzysztof Kolumb, Ferdynand Magellan

• daty: 1492 r., 1498 r.

• zagadnienia: przyczyny odkryć geograficznych, wyobrażenia ludzi epoki średniowiecza
o świecie, opłynięcie Afryki, odkrycie drogi morskiej do Indii, odkrycie Ameryki, udowodnienie kulistości Ziemi przez Magellana, kierunki wypraw odkrywczych, współczesne odkrycia – podróże w kosmos

CM

1

3.

Skutki odkryć geograficznych

 

(podręcznik, s. 17–23, Zeszyt ucznia, s. 12–14)

• zna postać Hernana Corteza

• wymienia pozytywne
i negatywne skutki odkryć geograficznych

• wie, jakie ludy podbili konkwistadorzy

• opisuje na podstawie ilustracji w podręczniku zajęcia Inków

• wskazuje na mapie obszary zajmowane przez Azteków, Majów i Inków

• wyjaśnia znaczenie kolonii dla państw europejskich

• wymienia państwa, które brały udział w odkryciach geograficznych

• formułuje proste wnioski dotyczące niewolnictwa

• postać: Hernan Cortez

• zagadnienia: cywilizacje Azteków, Majów i Inków, konkwistadorzy, zniszczenie kultury Indian, misjonarze, plantacje, niewolnicy, pozytywne i negatywne skutki odkryć geograficznych, towary kolonialne

CM

1

4.

Renesans – powrót do starożytności

 

(podręcznik, s. 24–27, Zeszyt ucznia, s. 15–17, atlas, s. 4–5, 18)

• zna postacie: Leonarda da Vinci, Michała Anioła, Mikołaja Kopernika, Mikołaja Reja, Zygmunta Starego

• zna pojęcia: renesans, humanizm

• wie, na czym polega teoria Mikołaja Kopernika

• na podstawie ilustracji
w podręczniku wymienia cechy charakterystyczne budowli renesansowych

• wyjaśnia, czym charakteryzowała się epoka renesansu

• wymienia co najmniej dwa dzieła twórców renesansu

• wyjaśnia znaczenie pojęć: humanizm, mecenat

• na podstawie dodatkowych informacji sporządza notkę biograficzną wybranego twórcy renesansu

• postacie: Leonardo da Vinci, Michał Anioł, Mikołaj Rej, Mikołaj Kopernik, Zygmunt Stary

• zagadnienia: renesans, humanizm, cechy sztuki renesansowej, teoria Mikołaja Kopernika, mecenas, języki narodowe

R, CM

1

5.

Reformacja w Europie

 

(podręcznik, s. 28–31, Zeszyt ucznia, s. 18–20)

• zna i zaznacza na osi czasu datę 1517 r.

• zna postacie: Marcina Lutra
i Jana Kalwina oraz głoszone przez nich poglądy

• wymienia główne wyznania protestanckie w Europie

• wie, jakie są podstawowe zasady wiary wyznań ewangelickich

• wskazuje na mapie Europy kraje, w których przyjęto protestantyzm

• wyjaśnia przyczyny i skutki reformacji

• rozumie, na czym polegała kontrreformacja oraz czym był zakon jezuitów

• opisuje na podstawie fotografii w podręczniku wnętrze kościoła protestanckiego

• wyszukuje informacje na temat wyznań i religii obecnych
w najbliższej okolicy

• podaje na podstawie aktualnych wiadomości ze świata jeden przykład łamania prawa do wolności wyznania

• data: 1517 r.

• postacie: Marcin Luter, Jan Kalwin

• zagadnienia: reformacja, wyznania ewangelickie, luteranizm, kalwinizm, anglikanizm, reforma Kościoła, wojny religijne, kontrreformacja, jezuici, tolerancja, współczesne prawo człowieka do własnych poglądów i wyznawanej religii

CM, R

1


Jak żyli dawni mieszkańcy Ameryki?

 

(podręcznik, s. 32–34, Zeszyt ucznia, s. 21–22)

• wie, skąd pochodzą informacje na temat życia dawnych mieszkańców Ameryki

• opowiada o życiu i zajęciach plemion indiańskich

• opisuje okoliczności pojawienia się Indian
w Ameryce

• przedstawia wierzenia Indian

• zagadnienia: Ameryka prekolumbijska, pierwsi ludzie w Ameryce, zajęcia
i wierzenia
w społeczeństwach prekolumbijskich

CM

1

Rozdział II: W RZECZPOSPOLITEJ SZLACHECKIEJ

1.

Demokracja szlachecka

 

(podręcznik, s. 39–42, Zeszyt ucznia, s. 26–28)

• zna pojęcia: szlachta, przywilej, sejm walny, herb

• opisuje na podstawie infografiki z podręcznika zmiany wyglądu domów szlacheckich

• wymienia zajęcia szlachty

• wymienia różne grupy stanu szlacheckiego

• tłumaczy, na czym polegała przemiana rycerstwa w stan szlachecki

• wyjaśnia, czym była demokracja szlachecka

• tłumaczy przyczyny gospodarczej potęgi szlachty

• wyciąga proste wnioski dotyczące różnic pomiędzy demokracją szlachecką a demokracją współczesną

• zagadnienia: szlachta, wzrost znaczenia gospodarczego Polski, dwór szlachecki, przywileje, sejm walny, demokracja szlachecka, podział szlachty polskiej, herb

PO

1

2.

Rzeczpospolita Obojga Narodów

 

(podręcznik, s. 43–47, Zeszyt ucznia, s. 29–31, atlas, s. 6–7)

• wskazuje i zaznacza na osi czasu daty: 1569 r. i 1573 r. oraz wie, jakich wydarzeń one dotyczą

• wymienia postanowienia unii lubelskiej na podstawie tabeli
z podręcznika

• wskazuje na mapie obszar Rzeczpospolitej Obojga Narodów

• wymienia narodowości żyjące w granicach Rzeczpospolitej Obojga Narodów

• wymienia współczesne mniejszości narodowe w Polsce

• ocenia pozytywne i negatywne skutki unii lubelskiej

• wskazuje na mapie skupiska wyznawców różnych religii w XVI-wiecznej Rzeczpospolitej

• omawia, co zagwarantowała szlachcie konfederacja warszawska

• charakteryzuje prawa mniejszości narodowych we współczesnej Polsce

• postacie: Zygmunt II August

• daty: 1569 r., 1573 r.

• zagadnienia: unia lubelska, Rzeczpospolita Obojga Narodów, narody, religie i wyznania Rzeczpospolitej, tolerancja religijna, konfederacja warszawska, mniejszości narodowe we współczesnej Polsce

PO

1

3.

Wolna elekcja

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin