Dzis_i_jutro_rpp1.doc

(178 KB) Pobierz
Temat lekcji

Roczny plan pracy z wiedzy o społeczeństwie w gimnazjum

zintegrowany z serią „Dziś i jutro”

Część 1

Temat lekcji

Środki dydaktyczne

Zagadnienia, materiał nauczania

Wymagania

podstawowe

Uczeń:

Wymagania ponadpodstawowe

Uczeń:

Liczba godzin

Rozdział I: Ja i moje otoczenie

1. Ja, czyli kto?

- podręcznik, s. 6–11 (w tym: tekst źródłowy, s. 9)

- encyklopedie

- słowniki

- internet

- literatura dodatkowa

 

- tożsamość

- tożsamość osobista i społeczna

- samoocena

- praca nad sobą

- styl życia

- aktywny i bierny styl życia

- sposoby spędzania wolnego czasu

- samorealizacja

- konsumpcyjny styl życia

- współczesne autorytety

 

- wyjaśnia terminy: tożsamość, samoocena, samorealizacja, konsumpcjonizm, autorytet

- wymienia elementy tożsamości

- odróżnia tożsamość osobistą od społecznej

- dokonuje samooceny

- tłumaczy, czym jest styl życia

- charakteryzuje własny styl życia

- omawia różnice pomiędzy aktywnym i biernym stylem życia

- podaje przykłady aktywnego i biernego spędzania wolnego czasu

- wskazuje współczesne autorytety

- omawia negatywne skutki zaniżonej lub zawyżonej samooceny

- wskazuje sposoby poprawienia samooceny

- podejmuje działania mające na celu eliminację swoich wad i wykorzystywanie atutów

- wymienia czynniki kształtujące styl życia

- uzasadnia, jaki sposób spędzania wolnego czasu jest najkorzystniejszy dla człowieka

- przedstawia negatywne i pozytywne strony konsumpcyjnego stylu życia, na podstawie tekstu źródłowego

- wskazuje osobę, którą uważa za swój autorytet i uzasadnia własny wybór

- odróżnia autorytety rzeczywiste od pozornych

- wyjaśnia terminy: konformizm, nonkonformizm

1

2. Człowiek istotą społeczną

podręcznik, s. 12–17 (w tym: tekst źródłowy, s. 14)

- encyklopedie

- słowniki

- prasa

- internet

- literatura dodatkowa

- programy telewizyjne

i radiowe poświęcone różnym formom kontaktów społecznych

- socjalizacja

- czynniki ułatwiające i utrudniające socjalizację

- role społeczne

- konflikt ról

 

- tłumaczy, co to znaczy, że człowiek jest istotą społeczną

- wyjaśnia termin: socjalizacja

- wymienia role społeczne, jakie może odgrywać człowiek

- wylicza pełnione przez siebie role społeczne

 

- wyjaśnia, co decyduje o dobrych relacjach z innymi ludźmi

- wskazuje czynniki sprzyjające socjalizacji i ją ograniczające

- określa, w jakich sytuacjach człowiek może utracić swoją indywidualność, na podstawie tekstu źródłowego

- wymienia przyczyny konfliktu ról społecznych

1

3. Porozumiewamy się

- podręcznik, s. 18–23

- słowniki

- prasa

- internet

- literatura dodatkowa

- debaty telewizyjne

i radiowe

- prezentacje multimedialne przedstawiające model komunikacji oraz znaczenie określonych gestów

- komunikacja werbalna i niewerbalna

- nadawca i odbiorca

- zasady skutecznej komunikacji

- mowa ciała

- umiejętność publicznych wystąpień

- prowadzenie dyskusji i debaty

- praca zbiorowa

- wyjaśnia, na czym polega komunikacja werbalna  i niewerbalna

- podaje zasady skutecznego porozumiewania się

- prowadzi rozmowę w sposób kulturalny

- wymienia podstawowe zasady publicznych wystąpień

- wskazuje sposoby podejmowania decyzji w grupie

- przekazuje komunikat w sposób werbalny i niewerbalny

- wyjaśnia znaczenie mowy ciała w akcie komunikacji

- odczytuje w sposób prawidłowy gesty rozmówcy

- prezentuje publicznie przygotowane wystąpienie

- uczestniczy w dyskusji lub debacie na wybrany temat

- określa reguły przemawiania

w sytuacjach oficjalnych

- tłumaczy, na czym polega debata oksfordzka

- podaje zalety pracy zespołowej

1

4. Nie taki konflikt straszny

- podręcznik, s. 2428 (w tym: tekst źródłowy, s. 28)

- prasa

- internet

- literatura dodatkowa

- programy telewizyjne i radiowe poświęcone konfliktom i sposobom ich rozwiązywania

- przyczyny powstawania konfliktów

- najczęstsze sytuacje konfliktowe

- sposoby rozwiązywania konfliktów

- skuteczne prowadzenie negocjacji

- wyjaśnia terminy: konflikt, negocjacje, kompromis

- podaje przykłady sytuacji konfliktowych w codziennym życiu

- wymienia różne typy zachowań i postaw w sytuacjach konfliktowych

- wskazuje sposoby rozwiązywania konfliktów

- tłumaczy, na czym polega konflikt pokoleń, na podstawie tekstu źródłowego

- określa najczęstsze przyczyny konfliktów we współczesnym świecie

- podaje negatywne skutki różnych zachowań w sytuacjach konfliktowych

- wskazuje problemy, z którymi najczęściej wiąże się konflikt pokoleń, na podstawie tekstu źródłowego

1

5. Grupy społeczne

- podręcznik, s. 29–33

- prasa

- internet

- literatura dodatkowa

- filmy edukacyjne dotyczące funkcjonowania różnych grup społecznych

 

- zbiorowość a grupa społeczna

- przyczyny powstawania grup społecznych

- podział grup społecznych

- hierarchia w grupie

- rodzina jako podstawowa grupa społeczna

- funkcje rodziny

 

- wyjaśnia, czym jest zbiorowość, a czym grupa społeczna

- określa rolę kontaktów i więzi z innymi ludźmi w życiu człowieka

- przedstawia podział grup społecznych

- podaje nazwy grup społecznych, do których należy

- wymienia funkcje rodziny

 

 

- wymienia korzyści płynące z przynależności do różnych grup społecznych

- omawia hierarchię grupy

- przedstawia cechy, jakie powinien mieć przywódca grupy

- dostrzega wpływ grupy na jednostkę

- charakteryzuje współczesny model rodziny

- tłumaczy, na czym polega wartość i rola rodziny oraz specyfika więzi rodzinnych

- wyjaśnia terminy: rodzina niepełna, rodzina przybrana, rodzina zastępcza

1

6. Życie szkoły

- podręcznik, s. 34–37

- statut szkoły

- internet

 

- władze szkolne

- statut szkoły

- prawa i obowiązki ucznia

- zadania samorządu uczniowskiego

 

- omawia strukturę władz szkoły

- wyjaśnia, czym jest statut szkoły

- wymienia podstawowe prawa i obowiązki ucznia

- podaje przykłady działań samorządu uczniowskiego

- przedstawia historię swojej szkoły i biografię jej patrona

- określa zadania poszczególnych organów władz szkoły

- podaje sposoby aktywnego uczestniczenia w życiu szkoły

- omawia wybrany problem swojej społeczności szkolnej i wskazuje sposoby jego rozwiązania

1

7. Normy i zasady

- podręcznik, s. 38–43 (w tym: tekst źródłowy, s. 43)

- prasa

- internet

- literatura dodatkowa

- programy telewizyjne i radiowe poświęcone zjawisku dyskryminacji osób i grup społecznych

 

 

- formalne i nieformalne normy społeczne

- funkcje norm społecznych

- prawa obywatelskie

- tolerancja i rodzaje nietolerancji

- dyskryminacja osób i grup społecznych

- rozpoznaje podstawowe zasady i normy współżycia społecznego

- wyjaśnia, dlaczego należy przestrzegać norm społecznych

- wymienia podstawowe prawa obywatelskie Polaków

- tłumaczy, na czym polega tolerancja i nietolerancja

- podaje przyczyny nietolerancji

- omawia przyczyny dyskryminacji w szkole

- podaje przykłady postępowania zgodne z określonymi normami

- uzasadnia, które normy społeczne uważa za najważniejsze

- omawia skutki nieprzestrzegania norm społecznych

- przedstawia prawa i wolności obywatelskie Polaków

- określa, czym zajmuje się Rzecznik Praw Obywatelskich w Polsce

- wyjaśnia termin: wolność słowa

- wymienia przykłady nietolerancji we współczesnym świecie

- rozpoznaje zagrożenia związane z nietolerancją, na podstawie tekstu źródłowego

- przedstawia sposoby zapobiegania dyskryminacji

w szkole

1

Rozdział II: Naród i społeczeństwo

1. Mój udział w życiu społecznym

- podręcznik, s. 4852 (w tym: tekst źródłowy, s. 52)

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin