Roczny plan pracy z wiedzy o społeczeństwie w gimnazjum
zintegrowany z serią „Dziś i jutro”
Część 1
Temat lekcji
Środki dydaktyczne
Zagadnienia, materiał nauczania
Wymagania
podstawowe
Uczeń:
Wymagania ponadpodstawowe
Liczba godzin
Rozdział I: Ja i moje otoczenie
1. Ja, czyli kto?
- podręcznik, s. 6–11 (w tym: tekst źródłowy, s. 9)
- encyklopedie
- słowniki
- internet
- literatura dodatkowa
- tożsamość
- tożsamość osobista i społeczna
- samoocena
- praca nad sobą
- styl życia
- aktywny i bierny styl życia
- sposoby spędzania wolnego czasu
- samorealizacja
- konsumpcyjny styl życia
- współczesne autorytety
- wyjaśnia terminy: tożsamość, samoocena, samorealizacja, konsumpcjonizm, autorytet
- wymienia elementy tożsamości
- odróżnia tożsamość osobistą od społecznej
- dokonuje samooceny
- tłumaczy, czym jest styl życia
- charakteryzuje własny styl życia
- omawia różnice pomiędzy aktywnym i biernym stylem życia
- podaje przykłady aktywnego i biernego spędzania wolnego czasu
- wskazuje współczesne autorytety
- omawia negatywne skutki zaniżonej lub zawyżonej samooceny
- wskazuje sposoby poprawienia samooceny
- podejmuje działania mające na celu eliminację swoich wad i wykorzystywanie atutów
- wymienia czynniki kształtujące styl życia
- uzasadnia, jaki sposób spędzania wolnego czasu jest najkorzystniejszy dla człowieka
- przedstawia negatywne i pozytywne strony konsumpcyjnego stylu życia, na podstawie tekstu źródłowego
- wskazuje osobę, którą uważa za swój autorytet i uzasadnia własny wybór
- odróżnia autorytety rzeczywiste od pozornych
- wyjaśnia terminy: konformizm, nonkonformizm
1
2. Człowiek istotą społeczną
podręcznik, s. 12–17 (w tym: tekst źródłowy, s. 14)
- prasa
- programy telewizyjne
i radiowe poświęcone różnym formom kontaktów społecznych
- socjalizacja
- czynniki ułatwiające i utrudniające socjalizację
- role społeczne
- konflikt ról
- tłumaczy, co to znaczy, że człowiek jest istotą społeczną
- wyjaśnia termin: socjalizacja
- wymienia role społeczne, jakie może odgrywać człowiek
- wylicza pełnione przez siebie role społeczne
- wyjaśnia, co decyduje o dobrych relacjach z innymi ludźmi
- wskazuje czynniki sprzyjające socjalizacji i ją ograniczające
- określa, w jakich sytuacjach człowiek może utracić swoją indywidualność, na podstawie tekstu źródłowego
- wymienia przyczyny konfliktu ról społecznych
3. Porozumiewamy się
- podręcznik, s. 18–23
- debaty telewizyjne
i radiowe
- prezentacje multimedialne przedstawiające model komunikacji oraz znaczenie określonych gestów
- komunikacja werbalna i niewerbalna
- nadawca i odbiorca
- zasady skutecznej komunikacji
- mowa ciała
- umiejętność publicznych wystąpień
- prowadzenie dyskusji i debaty
- praca zbiorowa
- wyjaśnia, na czym polega komunikacja werbalna i niewerbalna
- podaje zasady skutecznego porozumiewania się
- prowadzi rozmowę w sposób kulturalny
- wymienia podstawowe zasady publicznych wystąpień
- wskazuje sposoby podejmowania decyzji w grupie
- przekazuje komunikat w sposób werbalny i niewerbalny
- wyjaśnia znaczenie mowy ciała w akcie komunikacji
- odczytuje w sposób prawidłowy gesty rozmówcy
- prezentuje publicznie przygotowane wystąpienie
- uczestniczy w dyskusji lub debacie na wybrany temat
- określa reguły przemawiania
w sytuacjach oficjalnych
- tłumaczy, na czym polega debata oksfordzka
- podaje zalety pracy zespołowej
4. Nie taki konflikt straszny
- podręcznik, s. 24–28 (w tym: tekst źródłowy, s. 28)
- programy telewizyjne i radiowe poświęcone konfliktom i sposobom ich rozwiązywania
- przyczyny powstawania konfliktów
- najczęstsze sytuacje konfliktowe
- sposoby rozwiązywania konfliktów
- skuteczne prowadzenie negocjacji
- wyjaśnia terminy: konflikt, negocjacje, kompromis
- podaje przykłady sytuacji konfliktowych w codziennym życiu
- wymienia różne typy zachowań i postaw w sytuacjach konfliktowych
- wskazuje sposoby rozwiązywania konfliktów
- tłumaczy, na czym polega konflikt pokoleń, na podstawie tekstu źródłowego
- określa najczęstsze przyczyny konfliktów we współczesnym świecie
- podaje negatywne skutki różnych zachowań w sytuacjach konfliktowych
- wskazuje problemy, z którymi najczęściej wiąże się konflikt pokoleń, na podstawie tekstu źródłowego
5. Grupy społeczne
- podręcznik, s. 29–33
- filmy edukacyjne dotyczące funkcjonowania różnych grup społecznych
- zbiorowość a grupa społeczna
- przyczyny powstawania grup społecznych
- podział grup społecznych
- hierarchia w grupie
- rodzina jako podstawowa grupa społeczna
- funkcje rodziny
- wyjaśnia, czym jest zbiorowość, a czym – grupa społeczna
- określa rolę kontaktów i więzi z innymi ludźmi w życiu człowieka
- przedstawia podział grup społecznych
- podaje nazwy grup społecznych, do których należy
- wymienia funkcje rodziny
- wymienia korzyści płynące z przynależności do różnych grup społecznych
- omawia hierarchię grupy
- przedstawia cechy, jakie powinien mieć przywódca grupy
- dostrzega wpływ grupy na jednostkę
- charakteryzuje współczesny model rodziny
- tłumaczy, na czym polega wartość i rola rodziny oraz specyfika więzi rodzinnych
- wyjaśnia terminy: rodzina niepełna, rodzina przybrana, rodzina zastępcza
6. Życie szkoły
- podręcznik, s. 34–37
- statut szkoły
- władze szkolne
- prawa i obowiązki ucznia
- zadania samorządu uczniowskiego
- omawia strukturę władz szkoły
- wyjaśnia, czym jest statut szkoły
- wymienia podstawowe prawa i obowiązki ucznia
- podaje przykłady działań samorządu uczniowskiego
- przedstawia historię swojej szkoły i biografię jej patrona
- określa zadania poszczególnych organów władz szkoły
- podaje sposoby aktywnego uczestniczenia w życiu szkoły
- omawia wybrany problem swojej społeczności szkolnej i wskazuje sposoby jego rozwiązania
7. Normy i zasady
- podręcznik, s. 38–43 (w tym: tekst źródłowy, s. 43)
- programy telewizyjne i radiowe poświęcone zjawisku dyskryminacji osób i grup społecznych
- formalne i nieformalne normy społeczne
- funkcje norm społecznych
- prawa obywatelskie
- tolerancja i rodzaje nietolerancji
- dyskryminacja osób i grup społecznych
- rozpoznaje podstawowe zasady i normy współżycia społecznego
- wyjaśnia, dlaczego należy przestrzegać norm społecznych
- wymienia podstawowe prawa obywatelskie Polaków
- tłumaczy, na czym polega tolerancja i nietolerancja
- podaje przyczyny nietolerancji
- omawia przyczyny dyskryminacji w szkole
- podaje przykłady postępowania zgodne z określonymi normami
- uzasadnia, które normy społeczne uważa za najważniejsze
- omawia skutki nieprzestrzegania norm społecznych
- przedstawia prawa i wolności obywatelskie Polaków
- określa, czym zajmuje się Rzecznik Praw Obywatelskich w Polsce
- wyjaśnia termin: wolność słowa
- wymienia przykłady nietolerancji we współczesnym świecie
- rozpoznaje zagrożenia związane z nietolerancją, na podstawie tekstu źródłowego
- przedstawia sposoby zapobiegania dyskryminacji
w szkole
Rozdział II: Naród i społeczeństwo
1. Mój udział w życiu społecznym
- podręcznik, s. 48–52 (w tym: tekst źródłowy, s. 52)
renja2