Rpp_Sladami_Hist_1.doc

(219 KB) Pobierz

Treści nauczania z podstawy programowej realizowane w podręcznikach serii

Śladami przeszłości

 

 

Klasa I gimnazjum

 

Rozdział

i temat

Temat

Odniesienia do podstawy programowej.

Uczeń:

Lekcja wprowadzająca

Co to jest historia?

- sytuuje wydarzenia, zjawiska i procesy historyczne w czasie (…), dostrzega (…) ciągłość w rozwoju kulturowym i cywilizacyjnym (III).

Rozdział I: Początki cywilizacji

Rozdział I

Lekcja 1

Prahistoria człowieka

- porównuje koczowniczy tryb życia z osiadłym i opisuje skutki przyjęcia przez człowieka trybu osiadłego (1.1);

- wyjaśnia zależności pomiędzy środowiskiem geograficznym a warunkami życia człowieka (1.2).

Rozdział I

Lekcja 2

Czas wielkich przemian

- porównuje koczowniczy tryb życia z osiadłym i opisuje skutki przyjęcia przez człowieka trybu osiadłego (1.1);

- wyjaśnia zależności pomiędzy środowiskiem geograficznym a warunkami życia człowieka (1.2).

Rozdział I

Lekcja 3

W kraju Sumerów

 

- lokalizuje w czasie i przestrzeni cywilizacje starożytnej Mezopotamii i Egiptu (2.1);

- podaje przykłady osiągnięć cywilizacyjnych antyku, które oddziaływują na cywilizację współczesną (6.2).

Rozdział I

Lekcja 4

Babilonia

i Asyria

- lokalizuje w czasie i przestrzeni cywilizacje starożytnej Mezopotamii i Egiptu (2.1);

- wyjaśnia znaczenie pisma i prawa w procesie powstawania państw (2.3);

- podaje przykłady osiągnięć cywilizacyjnych antyku, które oddziaływują na cywilizację współczesną (6.2).

Rozdział I

Lekcja 5

W Egipcie faraonów

- lokalizuje w czasie i przestrzeni cywilizacje starożytnej Mezopotamii i Egiptu (2.1);

- charakteryzuje strukturę społeczeństwa (…) w Egipcie (2.2);

- podaje przykłady osiągnięć cywilizacyjnych antyku, które oddziaływują na cywilizację współczesną (6.2).

Rozdział I

Lekcja 6

Piramidy, mumie

i hieroglify

- lokalizuje w czasie i przestrzeni cywilizacje starożytnej Mezopotamii i Egiptu (2.1);

- charakteryzuje strukturę społeczeństwa i system wierzeń w Egipcie (2.2);

- wyjaśnia znaczenie pisma i prawa w procesie powstawania państw (2.3);

- charakteryzuje najważniejsze osiągnięcia kultury materialnej i duchowej antycznego świata w różnych dziedzinach: filozofii, nauce, architekturze, sztuce, literaturze (6.1);

- podaje przykłady osiągnięć cywilizacyjnych antyku, które oddziaływują na cywilizację współczesną (6.2).

Rozdział I

Lekcja 7

Starożytny Izrael

- charakteryzuje podstawowe symbole i główne zasady judaizmu (3.1);

- wyjaśnia różnicę pomiędzy politeizmem a monoteizmem, odwołując się do przykładów (3.2);

- podaje przykłady osiągnięć cywilizacyjnych antyku, które oddziaływują na cywilizację współczesną (6.2).

Rozdział I

Lekcja 8

Indie i Chiny

Materiał wykraczający poza podstawę programową.

Rozdział I

Lekcja 9

Od rysunków naskalnych do alfabetu

- wyjaśnia znaczenie pisma i prawa w procesie powstawania państw (2.3);

- rozpoznaje typy pisma wykształcone na terenie Mezopotamii i Egiptu (2.4);

- podaje przykłady osiągnięć cywilizacyjnych antyku, które oddziaływują na cywilizację współczesną (6.2).

Rozdział II: Antyczna Grecja

Rozdział II Lekcja 1

Świat Hellenów

- wyjaśnia wpływ środowiska geograficznego na gospodarkę i rozwój polityczny starożytnej Grecji (4.1);

- podaje przykłady osiągnięć cywilizacyjnych antyku, które oddziaływują na cywilizację współczesną (6.2).

Rozdział II Lekcja 2

Demokratyczne Ateny

- charakteryzuje najważniejsze osiągnięcia kultury materialnej i duchowej antycznego świata w różnych dziedzinach: filozofii, nauce, architekturze, sztuce, literaturze (6.1);

- podaje przykłady osiągnięć cywilizacyjnych antyku, które oddziaływują na cywilizację współczesną (6.2).

Rozdział II Lekcja 3

W starożytnej Sparcie

- umiejscawia w czasie i porównuje system sprawowania władzy oraz organizację społeczeństwa w Sparcie i Atenach peryklejskich (4.2);

- podaje przykłady osiągnięć cywilizacyjnych antyku, które oddziaływują na cywilizację współczesną (6.2).

Rozdział II Lekcja 4

Wojny perskie

- charakteryzuje czynniki integrujące starożytnych Greków – język, system wierzeń, teatr oraz igrzyska olimpijskie (4.3);

- podaje przykłady osiągnięć cywilizacyjnych antyku, które oddziaływują na cywilizację współczesną (6.2).

Rozdział II Lekcja 5

Wierzenia starożytnych Greków

- charakteryzuje czynniki integrujące starożytnych Greków – język, system wierzeń, teatr oraz igrzyska olimpijskie (4.3);

- podaje przykłady osiągnięć cywilizacyjnych antyku, które oddziaływują na cywilizację współczesną (6.2).

Rozdział II Lekcja 6

Igrzyska olimpijskie

- charakteryzuje czynniki integrujące starożytnych Greków – język, system wierzeń, teatr oraz igrzyska olimpijskie (4.3);

- podaje przykłady osiągnięć cywilizacyjnych antyku, które oddziaływują na cywilizację współczesną (6.2).

Rozdział II Lekcja 7

Kultura starożytnej Grecji

- charakteryzuje czynniki integrujące starożytnych Greków – język, system wierzeń, teatr oraz igrzyska olimpijskie (4.3);

- charakteryzuje najważniejsze osiągnięcia kultury materialnej i duchowej antycznego świata w różnych dziedzinach: filozofii, nauce, architekturze, sztuce, literaturze (6.1);

- podaje przykłady osiągnięć cywilizacyjnych antyku, które oddziaływują na cywilizację współczesną (6.2).

Rozdział II Lekcja 8

Filozofowie

i wynalazcy

- charakteryzuje najważniejsze osiągnięcia kultury materialnej i duchowej antycznego świata w różnych dziedzinach: filozofii, nauce, architekturze, sztuce, literaturze (6.1);

- podaje przykłady osiągnięć cywilizacyjnych antyku, które oddziaływują na cywilizację współczesną (6.2).

Rozdział II Lekcja 9

Podboje Aleksandra Macedońskiego

- charakteryzuje najważniejsze osiągnięcia kultury materialnej i duchowej antycznego świata w różnych dziedzinach: filozofii, nauce, architekturze, sztuce, literaturze (6.1);

- podaje przykłady osiągnięć cywilizacyjnych antyku, które oddziaływują na cywilizację współczesną (6.2).

Rozdział III: Imperium Rzymskie

Rozdział III Lekcja 1

Początki Rzymu

- umiejscawia w czasie i charakteryzuje system sprawowania władzy oraz organizację społeczeństwa w Rzymie republikańskim i cesarstwie (5.1).

 

Rozdział III Lekcja 2

Republika rzymska

- umiejscawia w czasie i charakteryzuje system sprawowania władzy oraz organizację społeczeństwa w Rzymie republikańskim i cesarstwie (5.1).

Rozdział III Lekcja 3

Podboje Rzymu

- wyjaśnia przyczyny i wskazuje skutki ekspansji Rzymu, opisując postawy Rzymian wobec niewolników i ludów podbitych (5.2).

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin