Treści nauczania z podstawy programowej realizowane w podręcznikach serii
„Śladami przeszłości”
Klasa I gimnazjum
Rozdział
i temat
Temat
Odniesienia do podstawy programowej.
Uczeń:
Lekcja wprowadzająca
Co to jest historia?
- sytuuje wydarzenia, zjawiska i procesy historyczne w czasie (…), dostrzega (…) ciągłość w rozwoju kulturowym i cywilizacyjnym (III).
Rozdział I: Początki cywilizacji
Rozdział I
Lekcja 1
Prahistoria człowieka
- porównuje koczowniczy tryb życia z osiadłym i opisuje skutki przyjęcia przez człowieka trybu osiadłego (1.1);
- wyjaśnia zależności pomiędzy środowiskiem geograficznym a warunkami życia człowieka (1.2).
Lekcja 2
Czas wielkich przemian
Lekcja 3
W kraju Sumerów
- lokalizuje w czasie i przestrzeni cywilizacje starożytnej Mezopotamii i Egiptu (2.1);
- podaje przykłady osiągnięć cywilizacyjnych antyku, które oddziaływują na cywilizację współczesną (6.2).
Lekcja 4
Babilonia
i Asyria
- wyjaśnia znaczenie pisma i prawa w procesie powstawania państw (2.3);
Lekcja 5
W Egipcie faraonów
- charakteryzuje strukturę społeczeństwa (…) w Egipcie (2.2);
Lekcja 6
Piramidy, mumie
i hieroglify
- charakteryzuje strukturę społeczeństwa i system wierzeń w Egipcie (2.2);
- charakteryzuje najważniejsze osiągnięcia kultury materialnej i duchowej antycznego świata w różnych dziedzinach: filozofii, nauce, architekturze, sztuce, literaturze (6.1);
Lekcja 7
Starożytny Izrael
- charakteryzuje podstawowe symbole i główne zasady judaizmu (3.1);
- wyjaśnia różnicę pomiędzy politeizmem a monoteizmem, odwołując się do przykładów (3.2);
Lekcja 8
Indie i Chiny
Materiał wykraczający poza podstawę programową.
Lekcja 9
Od rysunków naskalnych do alfabetu
- rozpoznaje typy pisma wykształcone na terenie Mezopotamii i Egiptu (2.4);
Rozdział II: Antyczna Grecja
Rozdział II Lekcja 1
Świat Hellenów
- wyjaśnia wpływ środowiska geograficznego na gospodarkę i rozwój polityczny starożytnej Grecji (4.1);
Rozdział II Lekcja 2
Demokratyczne Ateny
Rozdział II Lekcja 3
W starożytnej Sparcie
- umiejscawia w czasie i porównuje system sprawowania władzy oraz organizację społeczeństwa w Sparcie i Atenach peryklejskich (4.2);
Rozdział II Lekcja 4
Wojny perskie
- charakteryzuje czynniki integrujące starożytnych Greków – język, system wierzeń, teatr oraz igrzyska olimpijskie (4.3);
Rozdział II Lekcja 5
Wierzenia starożytnych Greków
Rozdział II Lekcja 6
Igrzyska olimpijskie
Rozdział II Lekcja 7
Kultura starożytnej Grecji
Rozdział II Lekcja 8
Filozofowie
i wynalazcy
Rozdział II Lekcja 9
Podboje Aleksandra Macedońskiego
Rozdział III: Imperium Rzymskie
Rozdział III Lekcja 1
Początki Rzymu
- umiejscawia w czasie i charakteryzuje system sprawowania władzy oraz organizację społeczeństwa w Rzymie republikańskim i cesarstwie (5.1).
Rozdział III Lekcja 2
Republika rzymska
Rozdział III Lekcja 3
Podboje Rzymu
- wyjaśnia przyczyny i wskazuje skutki ekspansji Rzymu, opisując postawy Rzymian wobec niewolników i ludów podbitych (5.2).
...
renja2