TEMAT
– TREŚCI PROGRAMOWE
LICZBA GODZIN *
CELE KSZTAŁCENIA W UJĘCIU OPERACYJNYM – POZIOM PODSTAWOWY
KAT. TAKSONOM.
STANDARDY
CELE KSZTAŁCENIA W UJĘCIU OPERACYJNYM – POZIOM PONADPODSTAWOWY
ŚCIEŻKI EDUKACYJNE
Co to jest historia?
– Historia jako nauka.
– Praca historyka.
– Przykłady źródeł historycznych.
1
Po zakończonej lekcji uczeń potrafi:
– poprawnie posługiwać się nowo poznanym słownictwem: przeszłość, historia,
– wyjaśnić cele nauki historii w szkole,
– wytłumaczyć, na czym polega praca historyka.
B
C
V.1
III.6
III.7
– wymienić różne przykłady źródeł historycznych.
A
IV.1
EDUKACJA CZYTELNICZA
I MEDIALNA
Funkcje i charakterystyka komunikatów medialnych: drukowanych, obrazowych, dźwiękowych, audiowizualnych
i multimedialnych. Selektywność doboru informacji w środkach masowego przekazu. Stronniczość przekazu.
EDUKACJA REGIONALNA
– DZIEDZICTWO KULTUROWE W REGIONIE
Elementy historii regionu i ich związki z historią i tradycją własnej rodziny.
Jak poznajemy przeszłość?
– Legenda o Lechu, Czechu i Rusie.
– Baśń, legenda, historia.
– Słowianie.
– Źródła historyczne.
– Praca archeologa.
– poprawnie posługiwać się nowo poznanym słownictwem: baśń, legenda, archeologia, źródło historyczne, kronika,
– opowiedzieć baśń o Lechu, Czechu i Rusie,
– wskazać różnice między baśnią, legendą a historią,
– podać przykłady różnych źródeł historycznych,
– wyjaśnić, w jaki sposób historycy
i archeolodzy poznają przeszłość.
D
II.1
– wytłumaczyć wspólne pochodzenie
Polaków, Rusinów i Czechów,
– wskazać na mapie obszar, który zamieszkiwali Słowianie w VIII w.,
– wymienić państwa, które utworzyli Słowianie południowi, wschodni i zachodni,
– omówić cele archeologii jako nauki przydatnej w poznawaniu historii.
III.1
Miejscowe podania, przysłowia, muzyka, architektura, plastyka, tradycyjne rzemiosło, sztuka ludowa i folklor.
O zegarach i kalendarzach
– Chronologia.
– Sposoby mierzenia czasu.
– poprawnie posługiwać się nowo poznanym słownictwem: wiek, stulecie,
– umieszczać wydarzenia na osi czasu,
– określać wiek wydarzenia,
– wymienić różne sposoby mierzenia czasu,
– opowiedzieć o różnych zegarach.
– poprawnie posługiwać się nowo poznanym słownictwem: kalendarz juliański, kalendarz gregoriański,
– wyjaśnić, dlaczego ludzie mierzą czas,
– wytłumaczyć, dlaczego kalendarz juliański zastąpiono gregoriańskim.
III.2
O ludziach z jaskiń
– Starsza epoka kamienna.
– Życie ludzi starszej epoki kamiennej.
– Umiejętności ludzi starszej epoki kamiennej.
– poprawnie posługiwać się nowo poznanym słownictwem: starsza epoka kamienna, gromady ludzkie, krzemień, harpun,
– wyjaśnić, kogo nazywamy ludźmi starszej epoki kamiennej,
– omówić różne sfery ich życia codziennego,
– opowiedzieć o umiejętnościach ludzi starszej epoki kamiennej.
– wytłumaczyć, dlaczego ludzie starszej epoki kamiennej żyli w gromadach,
– powiedzieć, czym się różniło życie najdawniejszych ludzi od życia ludzi w XXI w., oraz dostrzec podobieństwa między nimi.
...
renja2