Plan wynikowy_hist_podst_kl4.doc

(243 KB) Pobierz
DZIAŁ

TEMAT

TREŚCI PROGRAMOWE

LICZBA GODZIN *

CELE KSZTAŁCENIA W UJĘCIU OPERACYJNYM – POZIOM PODSTAWOWY

KAT. TAKSONOM.

STANDARDY

CELE KSZTAŁCENIA W UJĘCIU OPERACYJNYM – POZIOM PONADPODSTAWOWY

KAT. TAKSONOM.

STANDARDY

ŚCIEŻKI EDUKACYJNE

Co to jest historia?

– Historia jako nauka.

– Praca historyka.

– Przykłady źródeł historycznych.

1

Po zakończonej lekcji uczeń potrafi:

– poprawnie posługiwać się nowo poznanym słownictwem: przeszłość, historia,

– wyjaśnić cele nauki historii w szkole,

– wytłumaczyć, na czym polega praca historyka.

 

 

 

B

 

 

C

C

 

V.1

 

 

III.6

III.7

Po zakończonej lekcji uczeń potrafi:

– wymienić różne przykłady źródeł historycznych.

 

 

A

 

 

IV.1

EDUKACJA CZYTELNICZA

I MEDIALNA

Funkcje i charakterystyka komunikatów medialnych: drukowanych, obrazowych, dźwiękowych, audiowizualnych

i multimedialnych. Selektywność doboru informacji w środkach masowego przekazu. Stronniczość przekazu.

EDUKACJA REGIONALNA

DZIEDZICTWO KULTUROWE W REGIONIE

Elementy historii regionu i ich związki z historią i tradycją własnej rodziny.

 

Jak poznajemy przeszłość?

– Legenda o Lechu, Czechu i Rusie.

– Baśń, legenda, historia.

– Słowianie.

– Źródła historyczne.

– Praca archeologa.

1

Po zakończonej lekcji uczeń potrafi:

– poprawnie posługiwać się nowo poznanym słownictwem: baśń, legenda, archeologia, źródło historyczne, kronika,

– opowiedzieć baśń o Lechu, Czechu i Rusie,

– wskazać różnice między baśnią, legendą a historią,

– podać przykłady różnych źródeł historycznych,

– wyjaśnić, w jaki sposób historycy

i archeolodzy poznają przeszłość.

 

 

B

 

 

   C

 

   D

 

   A

 

   C

 

V.1

 

 

  II.1

 

III.6

 

IV.1

 

III.7

Po zakończonej lekcji uczeń potrafi:

– wytłumaczyć wspólne pochodzenie

Polaków, Rusinów i Czechów,

– wskazać na mapie obszar, który zamieszkiwali Słowianie w VIII w.,

– wymienić państwa, które utworzyli Słowianie południowi, wschodni i zachodni,

– omówić cele archeologii jako nauki przydatnej w poznawaniu historii.

 

 

C

 

 

C

 

A

 

 

C

 

 

III.7

 

 

III.1

 

III.1

 

 

III.6

EDUKACJA REGIONALNA

 DZIEDZICTWO KULTUROWE W REGIONIE

Miejscowe podania, przysłowia, muzyka, architektura, plastyka, tradycyjne rzemiosło, sztuka ludowa i folklor.

O zegarach i kalendarzach

– Chronologia.

– Sposoby mierzenia czasu.

1

Po zakończonej lekcji uczeń potrafi:

– poprawnie posługiwać się nowo poznanym słownictwem: wiek, stulecie,

– umieszczać wydarzenia na osi czasu,

– określać wiek wydarzenia,

– wymienić różne sposoby mierzenia czasu,

– opowiedzieć o różnych zegarach.

 

 

B

 

    C

C

A

 

C

 

V.1

 

III.1

III.1

III.6

 

III.6

Po zakończonej lekcji uczeń potrafi:

– poprawnie posługiwać się nowo poznanym słownictwem: kalendarz juliański, kalendarz gregoriański,

– wyjaśnić, dlaczego ludzie mierzą czas,

– wytłumaczyć, dlaczego kalendarz juliański zastąpiono gregoriańskim.

 

 

B

 

 

C

 

C

 

 

V.1

 

 

III.2

 

III.2

 

O ludziach z jaskiń

– Starsza epoka kamienna.

– Życie ludzi starszej epoki kamiennej.

– Umiejętności ludzi starszej epoki kamiennej.

1

Po zakończonej lekcji uczeń potrafi:

– poprawnie posługiwać się nowo poznanym słownictwem: starsza epoka kamienna, gromady ludzkie, krzemień, harpun,

– wyjaśnić, kogo nazywamy ludźmi starszej epoki kamiennej,

– omówić różne sfery ich życia codziennego,

– opowiedzieć o umiejętnościach ludzi starszej epoki kamiennej.

 

 

B

 

 

 

C

 

C

 

C

 

V.1

 

 

 

III.6

 

III.6

 

III.6

Po zakończonej lekcji uczeń potrafi:

– wytłumaczyć, dlaczego ludzie starszej epoki kamiennej żyli w gromadach,

– powiedzieć, czym się różniło życie najdawniejszych ludzi od życia ludzi w XXI w., oraz dostrzec podobieństwa między nimi.

 

 

C

 

 

D

 

 

 

III.2

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin