Mapa w interdyscyplinarnym dialogu geografii, historii i literatury.pdf

(946 KB) Pobierz
 
Mapa w interdyscyplinarnym dialogu geografii, historii i literatury
«Map: interdisciplinary dialogue between geography, history and literature»
by Elżbieta Konończuk
Source:
Second Texts (Teksty Drugie), issue: 5 / 2011, pages: 255­264, on  www.ceeol.com .
923631293.001.png
Access via CEEOL NL Germany
Konoñczuk
Mapa w interdyscyplinarnym dialogu
El¿bieta KONOÑCZUK
Mapa w interdyscyplinarnym dialogu
geografii, historii i literatury
Refleksja nad dowiadczeniem przestrzeni oraz nad sposobami jego wyra¿a-
nia le¿y u podstaw zwi¹zków miêdzy literatur¹ a geografi¹, bêd¹cych przyk³adem
d¹¿enia do interdyscyplinarnego poznawania rzeczywistoci. W dialogu przekra-
czaj¹cym granice wymienionych dyscyplin ukszta³towa³y siê geografia humani-
styczna oraz geopoetyka. Obie zarówno ta zakorzeniona w geografii, jak i ta za-
korzeniona w literaturze interesuj¹ siê cz³owiekiem jako zamieszkuj¹cym
i przemierzaj¹cym przestrzeñ, doznaj¹cym jej bliskoci lub obcoci, zafascynowa-
nym jej piêknem lub przera¿onym groz¹. Obie dyscypliny utekstowiaj¹ przestrzeñ,
tworz¹c jej graficzne i jêzykowe reprezentacje, czyli mapy i utwory literackie.
Interesuje mnie sytuacja interdyscyplinarnej wymiany dowiadczeñ, w wyni-
ku której teksty nale¿¹ce do danego dyskursu aktualizuj¹ tak¿e cechy dyskursu
s¹siedniego. Efektem miêdzydyscyplinarnego dialogu literatury i geografii s¹ nie
tylko utwory literackie wykorzystuj¹ce mapê w funkcji motywu, tematu czy meta-
fory, ale te¿ przyk³ady postaw teoretycznych z zakresu kartografii, wykorzystuj¹-
cych refleksjê humanistyczn¹. Chcia³abym wiêc podj¹æ próbê interpretacji zja-
wisk literackich, które dowodz¹ s³usznoci tezy przyjêtej przez Karla Schlögela
o koniecznoci interdyscyplinarnej wspó³pracy tych, którzy maj¹ sobie co do
powiedzenia, a niew¹tpliwie kartografia (tak¿e geografia) i literatura maj¹ sobie
wiele do powiedzenia. Pod warunkiem jednak jak zauwa¿a badacz ¿e kartogra-
fia bêdzie rozumiana nie tylko jako dziedzina matematyczno-geograficzna, lecz
tak¿e jako hermeneutyka topograficzna 1 . Interpretacjê utworów literackich te-
1
K. Schlögel W przestrzeni czas czytamy. O historii cywilizacji i geopolityce , prze³.
I. Drozdowska, £. Musia³, Wydawnictwo Poznañskie, Poznañ 2009, s. 90.
 
Dociekania
matyzuj¹cych mapê warto zatem poprzedziæ przywo³aniem koncepcji z zakresu
geografii humanistycznej, proponuj¹cych rozumienie mapy nie tylko jako gra-
ficznej reprezentacji przestrzeni, ale tak¿e jako tekstu czytanego z perspektywy
dowiadczenia historycznego, egzystencjalnego czy estetycznego.
Schlögel, uprawiaj¹cy historiografiê topocentryczn¹, a wiêc zainteresowany
rozumieniem procesów historycznych jako warunkowanych przestrzennie, pro-
ponuje czytanie mapy zarówno jako geograficzn¹, jak i historyczn¹ reprezentacjê
przestrzeni. Wypracowana przez niego propozycja dyskursu kartograficznego ³¹-
czy w sobie refleksjê z zakresu retoryki, teorii literatury i sztuki, historii, socjolo-
gii, filozofii.
Yi-Fu Tuan, reprezentuj¹cy geografiê humanistyczn¹, t³umaczy ideê mapy
potrzeb¹ wizualizowania i przekazywania dowiadczenia przestrzeni, a przez to
czynienia jej dostêpn¹ innym ludziom. Czynnoæ krelenia mapy a wiêc wytwa-
rzania tekstu rozumie jako przemianê amorficznej przestrzeni w artyku³owan¹
przestrzeñ geograficzn¹ 2 .
Innym przyk³adem wprowadzenia perspektywy humanistycznej do dyskursu
kartograficznego s¹ eseje Briana Harleya geografa, kartografa oraz interpretato-
ra i kolekcjonera map proponuj¹cego lekturê mapy jako tekstu o charakterze
mnemotechnicznym, pomocnego w odtwarzaniu indywidualnego dowiadczenia
przestrzeni geograficznej. Mapy zawsze nosz¹ce lady podró¿y odbywanych z ich
pomoc¹ traktuje Harley jako ród³o wspomnieñ, a nawet szczególn¹, w swojej
graficznej postaci, opowieæ o podró¿ach, o pejza¿ach, które zachwyca³y podczas
tych podró¿y, o wydarzeniach, które mia³y w nich miejsce, oraz o towarzyszach
wêdrówek. Tak wiêc mapa jako tekst przechowuj¹cy w zwizualizowanej postaci
indywidualne dowiadczenia przestrzenne, staje siê tekstem wa¿nym z perspekty-
wy podtrzymywania to¿samoci cz³owieka. Przyjemnoæ kolekcjonowania map t³u-
maczy wiêc geograf tak¹ sam¹ potrzeb¹, jaka towarzyszy tworzeniu albumu ro-
dzinnego lub pisaniu ksiêgi domowej.
Oprócz biograficznego aspektu mapy interesuje Harleya tak¿e jej aspekt spo-
³eczny i polityczny, gdy¿ mapa, bêd¹c wyrazem kontroli nad przestrzeni¹, zawsze
jest narzêdziem w³adzy. Badacz proponuje zatem sztukê czytania symbolicznego
sensu map i w tym celu wyprowadza teoriê dyskursu kartograficznego, wpisuj¹c
go w kontekst teorii literatury, ikonologii i socjologii wiedzy. Dyskurs teoretycz-
noliteracki ujmowany w perspektywie semiotycznej stanowi modelow¹ pod-
stawê dla teorii jêzyka kartograficznego, w którym tworzona jest literatura map 3
i który pozwala rozumieæ ideê mapy jako tekstu znacz¹cego na poziomie grama-
tycznym i retorycznym. Dyskurs ikonologiczny wnosi propozycjê interpretowa-
nia map na wzór obrazów, odczytywania zawartych w nich znaczeñ literalnych
2
Y.-F. Tuan Przestrzeñ i miejsce , prze³. A. Morawiñska, PIW, Warszawa 1987, s. 112.
3
B. Harley Cartes, savoir et pouvoir , prze³. Ph. de Lavergne, w: Les pouvoir des cartes.
Brian Harley et la cartographie , éd. par P. Gould, A. Bailly, Anthropos, Paris 1995,
s. 21.
Konoñczuk
Mapa w interdyscyplinarnym dialogu
oraz symbolicznych. Natomiast socjologia wiedzy jak zauwa¿a Harley inspiro-
wany pracami Michela Foucaulta w³¹cza wiedzê kartograficzn¹ w kontekst hi-
storiograficzny i tym samym sk³ania do czytania mapy jako wizualizacji systemu
spo³ecznego oraz jako narzêdzia nadzoru, którym dysponuje w³adza polityczna.
Rozumienie mapy jako tekstu przynale¿nego nie tylko do dyskursu kartogra-
ficznego, lecz tak¿e w³¹czenie go do dyskursu historycznego, socjologicznego czy
politycznego jest jednoczenie propozycj¹ innej jego lektury. Analiza mapy jako
graficznej reprezentacji przestrzeni, dokonywana wed³ug regu³ tradycyjnej lektury,
zostaje przez amerykañskiego kartografa wzbogacona o takie techniki czytania,
które maj¹ na celu dekonstrukcjê mapy i kontestuj¹ jej fundamentalne znaczenie,
jakim jest reprezentacja rzeczywistoci. Badacz szuka strategii dekonstrukcji w fi-
lozofii definiuj¹cej mapê, ale te¿ w innych dyscyplinach humanistycznych, które
dziêki swoim metodom interpretacji pozwalaj¹ inaczej j¹ czytaæ i traktowaæ jako
tekst o charakterze spo³ecznym i kulturowym 4 . Tym samym mapa staje siê przed-
miotem nie tylko dyskursu kartograficznego, lecz tak¿e dyskursu geografii huma-
nistycznej. Inna lektura mapy oznacza w tym kontekcie czytanie miêdzy linia-
mi i na marginesach, a ma na celu dotarcie do treci, o których ona milczy, b¹d
odnosz¹cych siê do indywidualnych dowiadczeñ jej posiadacza. W interdyscypli-
narnym dialogu, w który Harley w³¹cza kartografiê, wa¿ne jest tak¿e literaturo-
znawstwo jako dyscyplina u¿yczaj¹ca metod analizy tekstu. Badacz, mówi¹c o li-
teraturze mapy czy te¿ poezji mapy, zwraca uwagê na obecnoæ w niej sensów
naddanych, odsy³aj¹cych do sfery estetycznej i etycznej.
Wyrazem interdyscyplinarnej wymiany dowiadczeñ jest wykorzystanie mapy
stanowi¹cej z natury swojej narzêdzie przedstawienia i przekazania wiedzy o prze-
strzeni geograficznej jako narzêdzia literaturoznawczych badañ nad relacjami
miêdzy literatur¹ a przestrzeni¹, któr¹ ona przedstawia lub w której powstaje.
W takiej w³anie funkcji u¿ywa idei mapy Malcolm Bradbury w  Atlasie literatury 5 ,
aby opisaæ przestrzeñ nacechowan¹ literacko. W realn¹ przestrzeñ geograficzn¹
wpisuje zatem miejsce akcji utworów literackich, biografie pisarzy oraz obszary
szczególnie wa¿ne dla ¿ycia literackiego. Tym samym daje dowód nierozerwalnym
zwi¹zkom literatury i przestrzeni. Badacz patrzy na ca³okszta³t literatury przez
metaforê atlasu, sk³adaj¹cego siê z licznych map krelonych przez poszczególne
dzie³a literackie lub grupy dzie³, traktowanych przez niego jako przewodniki po
konkretnych miejscach w przestrzeni geograficznej.
Innym przyk³adem wykorzystania mapy jako narzêdzia jest Atlas of the Europe-
an novel (1800-1900) Franco Morettiego 6 . Autor wyranie zastrzega, ¿e nie traktuje
mapy jako metafory czy ornamentu, lecz jako narzêdzie analityczne, pomocne
w wizualizacji przestrzeni przedstawionych w utworach literackich. Nanosi zatem
4
B. Harley Déconstruire la carte , w: Les pouvoir des cartes , s. 61-65.
5
Atlas literatury , red. M. Bradbury, prze³. M. Jêdrzejak, I. Libucha, D. Gostyñska,
A. B³asiak, Prószyñski i S-ka, Warszawa 2002.
6
F. Moretti Atlas of the European novel 1800-1900 , Verso, LondonNew York 2007.
Dociekania
na mapy oznaczenia miejsc fikcyjnych i realnych w których przebiega akcja
powieci europejskich XIX wieku, uzyskuj¹c w ten sposób zarówno obraz prze-
strzeni w literaturze, jak i literatury w przestrzeni. Wpisuj¹c fikcjê powieciow¹
w rzeczywist¹ lokalizacjê, Moretti kreli mapy literackie, aby wyjaniæ wewnêtrz-
ny porz¹dek narracji, której podstawow¹ kategori¹ estetyczn¹ jest w³anie prze-
strzeñ. Tym samym kreuje kulturowy wymiar realnego obszaru geograficznego,
wskazuj¹c w nim miejsca, które rozbudzaj¹c wyobraniê czytelników mog¹ siê
staæ literackimi atrakcjami turystycznymi. U podstaw propozycji Morettiego le¿y
przewiadczenie, i¿ rzeczywistoæ geograficzna nie jest dla literatury tylko neu-
tralnym t³em, lecz stanowi si³ê kszta³tuj¹c¹ jej g³êbokie sensy.
Przyk³ady obu atlasów literatury potwierdzaj¹ tezê sformu³owan¹ przez El¿-
bietê Rybick¹ i przywiecaj¹c¹ zwrotowi topograficznemu w literaturze, a g³osz¹-
c¹, i¿ miejsca i literatura potrzebuj¹ siê wzajemnie 7 . Teza sk³ania do refleksji
nad zwi¹zkiem zarówno miêdzy procesem pisania a miejscem, w którym on prze-
biega, jak i miêdzy miejscem realnym a jego literack¹ reprezentacj¹.
Oprócz omówionego wy¿ej zjawiska mapy rozumianej jako narzêdzie przed-
stawiania literatury w przestrzeni i przestrzeni w literaturze, interesuj¹ca jest tak¿e
sytuacja tematyzowania mapy w utworze literackim. Wykorzystywana w charak-
terze ilustracji wizualizuj¹cej przestrzeñ w dokumentalnych b¹d beletryzowanych
relacjach z podró¿y, s³u¿y lepszemu rozumieniu fabu³y oraz przedstawionego wia-
ta. Przedmiotem moich rozwa¿añ jest jednak taka sytuacja fabularna, w której
mapa jako element wiata przedstawionego skupia na sobie uwagê bohatera, który
b¹d tej mapy u¿ywa, b¹d j¹ kontempluje. Tym samym mo¿e ona pe³niæ funkcjê
narzêdzia poznawania rzeczywistoci lub funkcjê dokumentu o charakterze histo-
rycznym. Ilustruj¹ to utwory: Stefana Chwina Bia³e kafelki, porcelana, nikiel oraz
Andrzeja Stasiuka S³owacka dwusetka Mapa .
Rozwa¿ania dotycz¹ce motywu mapy w literaturze wychodz¹ zazwyczaj od
metaforycznego opowiadania Jorgea Luisa Borgesa O cis³oci w nauce , w którym
wyobra¿enie mapy s³u¿y refleksji nad ide¹ reprezentacji. Borges przedstawia w swo-
im utworze mapê cesarstwa tak wielk¹, ¿e pokrywaj¹c¹ ca³¹ reprezentowan¹ prze-
strzeñ 8 . Bezu¿yteczna w swoim kszta³cie, wraz z upadkiem cesarstwa niszczeje,
7
E. Rybicka Miejsca, pamiêæ, literatura (w perspektywie geopoetyki) , Teksty Drugie
2008 nr 1-2, s. 26.
8
W owym Cesarstwie Sztuka Kartografii osi¹gnê³a tak¹ Doskona³oæ, ¿e Mapa
jednej tylko Prowincji zajmowa³a ca³e Miasto, a Mapa Cesarstwa ca³¹ Prowincjê.
Z czasem te Niezmierne Mapy okaza³y siê ju¿ niezadowalaj¹ce i Kolegia
Kartografów sporz¹dzi³y Mapê Cesarstwa, która posiada³a Rozmiar Cesarstwa
i pokrywa³a siê z nim w ka¿dym Punkcie. Mniej Oddane Studiom Kartografii
Nastêpne Pokolenia dosz³y do wniosku, ¿e ta obszerna Mapa jest Nieu¿yteczna i nie
bez bezbo¿noci odda³y ja na Pastwê S³oñca i Zim. Na Pustyniach Zachodu
zachowa³y siê rozcz³onkowane Ruiny Mapy, zamieszka³e przez Zwierzêta i przez
¯ebraków; w ca³ym Kraju nie ma innej pozosta³oci po Dyscyplinach
Kartograficznych (J.L. Borges O cis³oci w nauce , w: tego¿ Powszechna historia
nikczemnoci , prze³. S. Zembrzuski, A. Sobol-Jurczykowski, PIW, Warszawa 1976).
Zgłoś jeśli naruszono regulamin