TATransormacja.txt

(33 KB) Pobierz
Tadeusz Aziewicz1 

TRANSFORMACJA GOSPODARKI KOMUNALNEJ W POLSCE 

Rola samorzdw lokalnych w sektorze usug komunalnych. Zmiany prawno-
-administracyjne po roku 1989. Formy organizacyjne jednostek sektora komunalnego. 
Umowy cywilnoprawne. Przebieg i efekty procesu przeksztace sektora komunalnego. 
Podsumowanie. Bibliografia. 

1. Rola samorzdw lokalnych w sektorze usug komunalnych 
1.1. Zadania gminy w sferze komunalnej 
Reforma samorzdowa w Polsce rozpocza si w 1990 r. Podstawowym aktem 
prawnym konstytuujcym system demokracji lokalnej staa si ustawa z dnia 
8 marca 1990 r. o samorzdzie terytorialnym. Ustawa ta okrelia m.in. zakres zada 
gminy. Zadania te zwizane s z infrastruktur techniczn, spoeczn, adem 
przestrzennym, ochronrodowiska, a ich wykonywanie suy przede wszystkim 
ksztatowaniu warunkw ycia spoecznoci lokalnej. 

Zadania wasne gminy obejmuj m.in. sprawy: 

-wodocigw i zaopatrzenia w wod, 
-kanalizacji, 
- usuwania i oczyszczania ciekw, 
-wysypisk i utylizacji odpadw komunalnych, 
-zaopatrzenia w energi elektryczn i ciepln, 
-lokalnego transportu zbiorowego, 
-zieleni komunalnej, 
-cmentarzy komunalnych. 
Pojcie gospodarka komunalna zostao przez ustawodawc zdefiniowane 
bardzo oglnie. Zgodnie z art. 1 ustawy o gospodarce komunalnej, gospodarka 
komunalna to wykonywanie zada o charakterze uytecznoci publicznej w celu 
zaspokojenia zbiorowych potrzeb wsplnoty. Gospodarka komunalna obejmuje 
w szczeglnoci zadania o charakterze uytecznoci publicznej, ktrych celem jest 
biece i nieprzerwane zaspokajanie zbiorowych potrzeb ludnoci w drodze 
wiadczenia usug powszechnie dostpnych. 

Niemal wszystkie zadania z zakresu gospodarki komunalnej realizowane s 
odpatnie, jednak konieczno zapewnienia przez gmin poday usug na takim 
poziomie, aby mona byo zrealizowa postulat powszechnego dostpu powoduje, 
e organy gminy nierzadko ustalaj ceny nie pokrywajce penych kosztw ich 
wytworzenia. W efekcie instytucje wiadczce te usugi s w podwjny sposb 
uzalenione od gminy - przez fakt, e organy gminy okrelaj ceny niektrych usug 
i przez to, e wiadczenie tych usug moliwe jest tylko pod warunkiem 

Tadeusz Aziewicz - ekonomista, autor licznych publikacji, by prezesem Urzdu Ochrony Konkurencji 
i Konsumentw, wiceprzewodniczcym Sejmiku Samorzdowego wojewdztwa gdaskiego oraz radnym 
miasta Gdyni 


dofinansowania z budetu gminy2 (np. komunikacja miejska) lub z zyskownej czci 
dziaalnoci przedsibiorstwa wielobranowego (subsydiowanie krzyowe). 

Ponadto w przypadku dziaalnoci w sferze infrastruktury technicznej warto 
zwrci uwag na problemy zwizane z: 

-niepodzielnoci techniczn urzdze infrastrukturalnych, 
- wysok kapitaochonnoci cyklu inwestycyjnego, 
-jednoczesn produkcj, dostaw i konsumpcj, 
- znacznym zrnicowaniem w czasie zapotrzebowania na usugi, 
-wysokim stopniem nieelastycznoci popytu wzgldem ceny. 
1.2. Zaspokajanie potrzeb publicznych przez gmin a racjonalne dziaanie 
przedsibiorstw 
Zgodnie z ustaw samorzdow gmina odpowiedzialna jest za zapewnienie 
odpowiedniej poday usug, co nie oznacza koniecznoci bezporedniej ich realizacji. 
W celu wykonywania zada gmina moe tworzy jednostki organizacyjne, w tym 
przedsibiorstwa oraz zawiera umowy dotyczce dostarczania usug z innymi 
podmiotami. Wybr formy organizacji usug komunalnych jest elementem polityki 
gminy. 

Celem dziaania gminy jest zaspokajanie zbiorowych potrzeb spoecznoci 
lokalnej, a nie denie do osignicia zysku. Dlatego dziaalno gospodarcza gminy 
prowadzona w oparciu o podmioty komunalne moe pozostawa w sprzecznoci 
z rynkowymi zasadami dziaalnoci gospodarczej. W efekcie mog pojawi si 
rozbienoci pomidzy potrzebami publicznymi spoecznoci lokalnej a wymaganiami 
efektywnoci ekonomicznej podmiotw wiadczcych te usugi. Moe to prowadzi 
do rozbienoci celw gminy jako organizatora usug komunalnych oraz podmiotw je 
wiadczcych. 

Samorzdy, zajmujc si realizacj usug komunalnych, wystpuj w dwch 
rnych rolach, przedsibiorcy, ktry powinien by zorientowany na maksymalizacj 
zysku i reprezentanta interesw spoecznoci lokalnej, ktry musi uwzgldnia 
priorytety swoich wyborcw. 

Warunkiem wdroenia rozwiza rynkowych w gospodarce komunalnej jest 
przezwycienie tej sprzecznoci. Mona to osign poprzez prywatyzacj 
przedsibiorstw oraz skupienie si na roli regulatora - organizatora rynku lub klienta, 
ktry kupuje usugi w ramach procedur okrelonych ustaw o zamwieniach 
publicznych. 

1.3. Cele restrukturyzacji sektora komunalnego 
Wprowadzanie mechanizmw rynkowych do gospodarki komunalnej wynika 
z denia do: 

-poprawy jakoci usug komunalnych, 
-minimalizacji wydatkw budetowych przy niezmienionym zakresie i jakoci usug, 
-wyeliminowania wpywu czynnikw politycznych na decyzje gospodarcze, 
-racjonalizacji konsumpcji niektrych dbr i usug komunalnych poprzez eliminacj 
lub zmniejszenie dotacji lub subsydiw, 
-zaangaowania kapitau prywatnego w inwestycje komunalne. 

Osignicie tych celw nie jest atwe i wymaga wiadomego kreowania 

i utrzymywania przez gmin ukadw konkurencyjnych oraz regulacji przedsibiorstw 

dziaajcych w warunkach monopolu. 

1.4. Rozwj infrastruktury 
2 E. Malinowska, W. Misig, Finanse publiczne w Polsce, ODDK sp .z o.o., Gdask 2002 r. , s. 461 


Realizacja usug komunalnych wymaga zaplecza w postaci odpowiedniej 
infrastruktury. W momencie rozpoczcia reformy samorzdowej gminy przejy 
mienie w niewielkim stopniu dostosowane do nowych wyzwa, wymagajce 
znacznych nakadw kapitaowych - zarwno w celu odtworzenia majtku zakadw, 
ktre ulegy zuyciu, jak i rozbudowy obiektw oraz modernizacji. 

Obowizek zapewnienia obywatelom dostpu do podstawowych urzdze 
infrastrukturalnych nie jest rwnoznaczny z obowizkiem budowy sieci i urzdze 
infrastrukturalnych ze rodkw publicznych. Zadaniem samorzdu jest 
doprowadzeni do tego, aby takie urzdzenia istniay, a mieszkacy gminy mogli 
z nich korzysta. Wadze gminne mog wypenia swoj rol tworzc warunki dla 
dziaalnoci prywatnych podmiotw gospodarczych inwestujcych rodki w rozwj 
infrastruktury na zasadach komercyjnych. 

Na obecnym etapie procesu transformacji finansowanie inwestycji komunalnych 
z kapitau prywatnego lub ze rodkw uzyskiwanych przez przedsibiorstwa ma 
znacznie marginalne. Kapita zagraniczny stanowi niewielk cz oglnego kapitau 
przedsibiorstw komunalnych. W innych sektorach gospodarki zaangaowali si 
powani inwestorzy zagraniczni, z ronych powodw omijajc sektor usug 
komunalnych. Warto zauway znaczny wzrost inwestycji zagranicznych w sektorze 
energetycznym po wejciu w ycie nowego prawa energetycznego 
wprowadzajcego niezaleny system regulacji w sektorze (podwojenie w latach 
1997-1999). 

Zasadniczy ciar zwizany ze sfinansowaniem wydatkw na zakup lub 
wytworzeniem materialnych skadnikw majtku niezbdnych do realizacji zada 
samorzdu spoczywa na budecie gminy. 

Gmina moe finansowa inwestycje komunalne z nastpujcych rde: 

-biecych dochodw, 
-poyczek dugoterminowych (do okrelonego ustaw procentu dochodw), 
- dotacji celowych przekazanych przez rzd lub inne organy. 
Gwnymi partnerami samorzdw w zakresie finansowania inwestycji s: 
Fundusze Ochrony rodowiska (fundusz narodowy i wojewdzkie) oraz banki 
komercyjne, fundusze inwestycyjne i zagraniczne agencje pomocowe. 

Ceny usug na og ustalane s na poziomie zbyt niskim, aby umoliwi rozwj 
przedsibiorstwom. Inwestycje w celu rozwoju infrastruktury komunalnej 
od pocztku polskiej transformacji stay si jednym z priorytetw wadz gminnych. 

2. Zmiany prawno-administracyjne po roku 1989 
Proces przeksztace wasnociowych i organizacyjno-prawnych sektora usug 

komunalnych rozpocz si wraz z reform samorzdow w 1990 r. Do tego czasu 

usugi komunalne byy realizowane przez przedsibiorstwa dziaajce w oparciu 

o ustaw o przedsibiorstwach pastwowych, podlegajce tzw. terenowym organom 
administracji pastwowej oraz zakady budetowe. 
2.1. Przedsibiorstwa dziaajce w oparciu o ustaw o przedsibiorstwie pastwowym 
W kocu lat osiemdziesitych w naszym kraju funkcjonowao ponad 800 

przedsibiorstw zajmujcych si realizacj usug komunalnych w oparciu o ustaw o 

przedsibiorstwach pastwowych. 

Zgodnie z t ustaw organy przedsibiorstwa (przede wszystkim rada 

pracownicza - samorzd zaogi) posiadaj wiele uprawnie, ktre wedug prawa 

cywilnego przysuguj wacicielowi. Organ zaoycielski uzyskuje uprawnienia 


majtkowe w stosunku do majtku przedsibiorstwa dopiero w momencie jego 
likwidacji. 

Nowela do ustawy o gospodarce gruntami i wywaszczeniach spowodowaa, 

e przedsibiorstwa te z dniem 5 grudnia 1990 r. stay si wacicielami mienia 

i uytkownikami wieczystymi gruntw gminnych. 

Warto zauway, e obowizujce prawo nakada na omawiane przedsibiorstwa 
znaczne ograniczenia samodzielnoci, m.in.: 

-statutowo okrelony rodzaj produkcji i usug, 
-prawo wadczego wkraczania organu zaoycielskiego w biece sprawy przedsi-
biorstw, 
- prawo narzucania przedsibiorstwom obowizku realizacji okrelonych zada 
produkcyjnych i usugowych oraz zwizanych z tym zada inwestycyjnych. 
Poniewa forma przedsibiorstwa komunalnego dziaajcego w oparciu o ustaw 

o przedsibiorstwach pastwowych nie zawiera w sobie mechanizmw 
proefektywnociowych waciwych gospodarce rynkowej, a silna pozycja samorzdu 
pracowniczego powoduje, e cele przedsibiorstwa w zbyt duym stopniu 
podporzdkowane s interesom pracownikw, ustawodawca, wprowadzajc reform, 
wypowiedzia si przeciwko...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin