12 Produkt w ujęciu marketingowym.doc

(34 KB) Pobierz

PRODUKT W UJĘCIU MARKETINGOWYMÒ

 

Produktem nazywamy wszystko co jest oferowane na rynku aby zaspokoić wszystkie potrzeby, pragnienia konsumentów. Mogą to być dobra materialne i niematerialne, fizyczne, nie fizyczne, usługa, miejsce, osoba, organizacja, idea, pomysł, itd.

Wiele produktów jest kompozycją tych produktów materialnych oraz tych niematerialnych.

Produkt jest definiowany w marketingu jako zbiór (wiązka), która daje korzyści nabywcy.

 

Struktura produktu:

Wyróżniamy trzy poziomy produktu:

1.      rdzeń produktu -  stanowi produkt faktyczny, cechy funkcjonalne, rozwiązania techniczne (kolor, smak, zapach);

2.      produkt rzeczywisty na tym poziomie postrzeganie produktu - ujawnia się, następuje pierwszy kontakt z konsumentem;

3.      produkt poszerzony – czyli dodatkowe elementy dodawane do produktu mające zwiększyć jego atrakcyjność( gwarancja,  dostawa,  usługi,  serwis,  kredyt)

 

 

Philip Kofler rozróżnił w produkcie 5 poziomów:

 



  1. Poziom : rdzeń produktu
  2. Poziom : produkt w formie podstawowej     tzw. na poziomie produktu rzeczywistego
  3. Poziom : produkt oczekiwany


  4. Poziom : produkt ulepszony 
  5. Poziom : produkt potencjalny



 

 

tzw. na poziomie poszerzonym

 

 

 

tzw. wszystkie ulepszenia i przekształcenia,

możliwości rozwoju produktu w przyszłości

KLASYFIKACJA PRODUKTÓW

 

Można podzielić na :

1. Produkty konsumpcyjne

2. Produkty przemysłowe

 

1. Produkty konsumpcyjne

 

W ramach produktów konsumpcyjnych możemy rozróżnić:

- produkty powszechne (są to produkty kupowane często i rutynowo, bez szukania dodatkowych informacji)

 

 

 

 

 

 

 

produkty powszechne







                                                       

                                                     impulsywne (w efekcie nagłej potrzeby, np.: guma do żucia)

 

 

 

 

produkty podstawowe (zwykle planowane, np.: żywność)

 

 

                                    

                                        nagła potrzeba (produkty niezbędne w nagłych sytuacjach, np.: leki)

 

 

 

 

- produkty wybieralne (są to produkty, do których zakupu potrzebujemy wiele informacji, przez to szukamy informacji na temat tych produktów)

 





produkty wybieralne

 

 

                                     homogeniczne

(czyli są podobnie odbierane przez konsumentów,

mimo różnych marek, np.: konserwy)

 

              heterogeniczne

                                                                       (są one odbierane przez konsumentów

                                                                          odmiennie, np.: samochody czy meble)

 

 

- produkty luksusowe są to produkty bez substytutów.

 

 

Zachowania konsumentów – kryterium wobec różnych produktów:

-          artykuły nabywane w zakupach bezpośrednich (produkty podstawowe, np.: żywność)

-          artykuły stanowiące przedmiot zakupów problemowych (produkty osobliwe)

-          produkty nie poszukiwane na rynku (np.: łódź podwodna  J )

 

 

2. Produkty przemysłowe

 

Produkty przemysłowe w odróżnieniu od produktów konsumpcyjnych cechuje:

-          sprzedaż dóbr przemysłowych ( w porównaniu z produktami konsumpcyjnymi cechuje je ograniczona wrażliwość na zmianę ceny);

-          rynek dóbr przemysłowych wykazuje skłonności do koncentracji geograficznej;

-          bardziej racjonalny niż w przypadku produktów konsumpcyjnych sposób zachowania konsumentów (racjonalność w zachowaniu);

-          rynek dóbr przemysłowych cechuje się długim okresem negocjacji, rzadszą sprzedażą;

-          mniejsza liczba pośredników;

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin