Drodzy Nauczyciele!
Przekazujemy Państwu przykładową propozycję planu wynikowego dla klasy pierwszej, opracowanego na podstawie rozkładów treści kształcenia zintegrowanego dla klasy pierwszej (pakietu „Nowe Już w szkole”) oraz programu nauczania dla I etapu kształcenia – edukacji wczesnoszkolnej „Szkoła na miarę”. Autorką planu wynikowego jest Joanna Płatek.
Przypominamy, że plan wynikowy to:
· uporządkowany spis oczekiwanych i szczegółowo opisanych wyników uczenia się wraz z podporządkowanym im zakresem materiału nauczania; jego istotą jest przystosowanie procesu nauczania – uczenia się i wychowania do uwarunkowań lokalnych, osobowych uczniów i nauczycieli oraz wpływanie na te uwarunkowania; to dokument redagowany indywidualnie przez Nauczyciela i dotyczący danego zespołu uczniów z uwzględnieniem warunków, w jakich się uczą, specyfiki danej klasy, możliwości i preferencji Nauczyciela;
· dokument ukierunkowany na umiejętności uczniów, które są rzeczywistym i autentycznym efektem procesu nauczania – uczenia się danego zespołu; zastępuje dawne rozkłady nauczania, w których nie uwzględniano przewidywanych umiejętności uczniów po zrealizowaniu danej partii materiału;
· najniższy dokument w hierarchii dokumentów szkolnych z zakresu dydaktyki; dokumenty te opracowuje się w szkole dla konkretnych uczniów i z uwzględnieniem warunków materialnych, pracy szkoły, potrzeb, oczekiwań i możliwości uczniów.
Poniższy plan wynikowy to tylko propozycja, którą każdy Nauczyciel będzie mógł zmodyfikować i dostosować do potrzeb i możliwości uczniów, warunków nauki i specyfiki szkoły. Pozwoli na to forma, w jakiej otrzymują Państwo ten materiał metodyczny – dokument programu Microsoft Word.
Mamy nadzieję, że spełniliśmy Państwa oczekiwania. Życzymy wielu sukcesów w pracy
– Wydawnictwo Nowa Era.
PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA UCZNIA W KLASIE DRUGIEJ, SEMESTR PIERWSZY
Nowe Już w szkole
UMIEJĘTNOŚCI PODSTAWOWE
(zawarte w podstawie programowej)
UMIEJĘTNOŚCI PONADPODSTAWOWE
(wykraczające poza podstawę programową)
Witajcie w drugiej klasie
Wakacyjne wspomnienia
Lato, zostań z nami…
Nasze postanowienia
Jakie obowiązki ma dyżurny?
Spotkanie z lekturą
Uczeń:
· opowiada o swoich przeżyciach związanych
z wakacjami i nowym rokiem szkolnym
· potrafi uważnie słuchać tekstów czytanych
przez nauczyciela, wypowiedzi rówieśników
· czyta głośno krótkie teksty i wiersze
· odpowiada na pytania do tekstu, podejmuje próby oceny głównych bohaterów
· odróżnia dobro od zła, stara się być prawdomównym, podaje przykłady zachowań koleżeńskich
· układa zdania z rozsypanek wyrazowych i poprawnie je przepisuje, redaguje zdania
na podany temat, uzupełnia zdania z lukami
· dba o graficzną stronę pisma
· rozpoznaje rodzaje zdań, stosuje poprawnie wielką literę na początku zdania oraz kropkę na końcu zdania, a także przecinek przy wyliczaniu, dostrzega różnicę między głoską a literą, rozróżnia spółgłoski i samogłoski, liczy i wskazuje je w wyrazach; wyszukuje w wierszu nazwy rzeczy
· wymienia charakterystyczne elementy krajobrazu miejsca zamieszkania
· określa prawą i lewą stronę osoby stojącej przodem, dodaje i odejmuje w zakresie 10, porównuje liczby, wpisuje znaki: <, >, =
· zna wartość nabywczą pieniędzy, potrafi obliczyć wartość zakupów; rozwiązuje i oblicza zadania tekstowe jednodziałaniowe
· przedstawia miejsce letniego wypoczynku w pracy plastycznej, wykorzystuje całą powierzchnię kartki
· potrafi chwytać piłkę, toczyć piłkę, rzucać nią do celu
· śpiewa piosenkę wakacyjną i ilustruje ją ruchem, taktuje do danej melodii
· buduje spójną kilkuzdaniową wypowiedź na temat przeżyć z wakacji, poprawną pod względem gramatycznym i logicznym
· ocenia zachowanie bohaterów, powołując się
na fakty zawarte w tekście
· czyta teksty literackie z naturalną intonacją
· układa dialog inspirowany utworem poetyckim
· dostrzega istotne różnice między życzeniami a obietnicami
· wypowiada się na temat zachowania innych osób w konfliktowych sytuacjach, argumentując swoje zdanie; porównuje sytuacje problemowe
· pisze wielką literą nazwy geograficzne
· zna różne typy krajobrazów, wyodrębnia cechy istotne dla miasta, wsi, różnych krajobrazów
· porównuje elementy krajobrazu miejsca zamieszkania z innymi krajobrazami
· podaje przykłady czasowników oraz rzeczowników
· wie, co oznaczają znaki i kolory na mapie
· sprawnie liczy bez ograniczenia zakresu liczbowego
· zna monety i banknoty o wartości 10–200 zł
· rozwiązuje i przekształca zadania tekstowe o różnym stopniu trudności
· odważnie eksperymentuje z kolorami
Krąg tematyczny: JESTEM BEZPIECZNYM UŻYTKOWNIKIEM DROGI
Bezpieczeństwo na drodze
Znamy znaki drogowe
Poznajemy umowne znaki graficzne
Jak odbieramy informacje?
· czyta poprawnie teksty informacyjne, alfabet
· bierze udział w rozmowie na temat informacji zawartych w tekstach na obrazkach
· opisuje w formie wypowiedzi ustnej swoją drogę do szkoły
· potrafi przechodzić przez jezdnię z zachowaniem zasad bezpieczeństwa, wskazuje w najbliższej okolicy miejsca szczególnie niebezpieczne
· wymienia zasady poruszania się po drogach wiejskich z poboczem i bez pobocza, wskazuje różnice w wyglądzie dróg w mieście i na wsi, tłumaczy konieczność noszenia znaczków odblaskowych, rozpoznaje podstawowe znaki drogowe, łączy opisy z właściwymi znakami
· układa i zapisuje zdania wykrzyknikowe
· wyjaśnia, co oznaczają oznaczenia graficzne znajdujące się w szkole, rozszyfrowuje zakodowane zdanie, koduje własne zdanie według podanego szyfru
· zapisuje rzeczowniki w kolejności alfabetycznej
· określa prawą i lewą stronę swojego ciała i drugiej osoby
· stosuje podczas dodawania przemienność liczb, wykonuje działania z okienkami, stosuje zapis cyfrowy i znaki działań podczas rozwiązywania zadań z treścią
· wykonuje prace papierowe zgodnie z podaną instrukcją, wycina, modeluje, skleja, wie, że należy dbać o porządek w miejscu pracy
· rozpoznaje, nazywa, określa różne dźwięki z otoczenia i ich źródło
· rozpoznaje rodzaje marszów, wie, że marsz liczy się na 4
· czyta płynnie teksty o różnej długości i różnym stopniu trudności
· buduje dłuższą wypowiedź na temat ruchu ulicznego; porównuje ruch samochodów w różnych miejscach
· wymienia skutki nieprzestrzegania przepisów ruchu drogowego
· podaje przykłady pozawerbalnego sposobu porozumiewania się, próbuje przekazać wybraną informację wybranym sposobem
· poprawnie mówi alfabet z pamięci, układa i zapisuje wyrazy w kolejności alfabetycznej według drugiej litery
· potrafi zastosować w rozwiązywaniu zadań proste równania z niewiadomą w postaci okienka
· ma świadomość wyższej wartości zgodnej współpracy nad zazdrością i rywalizacją
· potrafi określić metrum znanych piosenek
· inicjuje zabawy ruchowe
Krąg tematyczny: ŚWIAT WOKÓŁ NAS
Poznajemy nasze środowisko
Wiemy, co to jest pogoda
Świat w różnych porach roku
Dlaczego jest dzień i noc?
...
Pentelinka