METODY, TERAPIE, PROGRAMY.doc

(367 KB) Pobierz
METODY, TERAPIE, PROGRAMY

METODY, TERAPIE, PROGRAMY

 

Rodzaje terapii:

 

1.   Terapia integracji sensorycznej

 

Lista obserwacji zachowań dziecka ułatwiająca określenie zaburzeń zmysłowych.
Człowiek posiada więcej niż pięć zmysłów – dotyk, wzrok, słuch, smak i węch. Jedne z nich bardziej sobie uświadamiamy, o innych nie myślimy dopóki rozwój przebiega w sposób prawidłowy, ponieważ są bardziej pierwotne i kształtują się jakby poza naszą świadomością – po prostu dzieje się samo.

 

Zaburzenia zmysłów powodują różne, często niezrozumiałe dla otoczenia zachowania i określane bywają jako dziwaczne. Jeśli osoba taka ma trudności z komunikowaniem się z otoczeniem, może pojawić się problem.

 

Jak, poprzez obserwację, określić czy dana osoba ma zaburzenie w odbiorze bodźców zewnętrznych? Spróbuj sam dojść do pewnych wniosków i przedyskutuj z kimś kto pomoże Ci w rozszyfrowaniu pozornie bezsensownych zachowań podopiecznego lub w łamaniu barier rozwojowych dziecka. Prowadź obserwacje w różnych sytuacjach, zapisuj je. Rodzice niepełnosprawnych dzieci i specjaliści przekazują sobie listę obserwacji zachowań, w odniesieniu do konkretnych sytuacji. Jest ona przydatna, choć dla wnikliwego obserwatora zbędna. Nie mniej ważna jest umiejętność wyciągania wniosków.

 

                    

   Słuch

 

·         sprawia wrażenie głuchego

·         unika bodźców dźwiękowych

·         nie odbiera bodźców dźwiękowych

·         ucieka od hałasów

·         zatyka uszy rękami, ignoruje dźwięk

·         słucha z przyjemnością dźwięków wydawanych przez siebie

·         zwraca się w kierunku dźwięków łagodnych

·         często ma lekki sen, trudności ze snem

·         boi się zwierząt i dźwięków, które wydają

·         boi się strzyżenia włosów

·         nie lubi mycia uszu

·         boi się tłumu, ruchu ulicznego, syren

·         boi się burzy, deszczu, wiatru, szumu fal

·         ucieka, chowa się przed dźwiękami

·         szuka głośnych dźwięków - świat jest za cichy

·         krzyczy, rzuca przedmiotami, trzaska

·         przykłada ucho do wibrujących powierzchni

·         uwielbia hałasy

·         siedzi i przysłuchuje się włączonej maszynie, pralce, odkurzaczowi

·         lubi przebywać w kuchni, łazience

·         drze i mnie w rękach papier

·         otwiera i zamyka z różną siłą drzwi

·         lubi bawić się dzwoniącymi i piszczącymi zabawkami

·         lubi uliczny gwar

·         ostukuje przedmioty, zabawki

 

·         uderza głową, zagłusza dźwięki pochodzące z zewnątrz

·         wsłuchuje się w bicie serca

·         po posiłku słucha odgłosów układu trawiennego

·         często wybucha krzykiem bez widocznej przyczyny

·         kołysze głową, całym ciałem

·         zwiesza się głową w dół

·         wydaje ciche dźwięki i wsłuchuje się w nie

 

 

SMAK

 

·         do próbowania używa końca języka

·         reaguje na silne smaki nudnościami

·         nie lubi gazowanych napojów

·         niejadek”, wybredny

·         niska tolerancja na smaki

·         używa boków języka

·         niewybredne, jedzą wszystko, nawet rzeczy obrzydliwe w smaku

·         biorą do ust. i mogą zjeść rzeczy niejadalne

·         używają boków i tyłu języka

·         ciągle czują w ustach jakiś smak

·         ssie własny język i policzki, żeby wydobyć z nich smak

·         czasem zwracają zjedzony pokarm i ponownie go żują

·         nie zwracają szczególnej uwagi na jedzenie, pozwalają się karmić, ale rzadko jedzą w pełni samodzielnie

 

 

WZROK

 

·       przyglądają się drobnym pyłkom i punkcikom

·       wykonuje nagłe ale kontrolowane ruchy ciała - na boki, w przód, tył- zbliżanie i oddalanie się od przedmiotu

·       lubi kręcące się koła, bąki, płyty

·       ma dobrą pamięć wzrokową

·       lubi patrzeć przez małe dziurki, szkło

·       nie lubi luster, oglądania własnego odbicia, fotografii

·       przygląda się długo i uważnie

·       boi się ciemności

·       nie lubi silnego blasku słońca, błysków światła

·       ciągłe miarowe kołysanie się

·       zainteresowane źródłami światła, słońcem

·       chodzi dookoła przedmiotu i przygląda się - ustala granice przedmiotu

·       jeździ zabawkami po krawędziach

·       boi się wysokości, schodów, ciemnych tuneli, szybkości

·       obraca przedmioty przed oczami

·       interesuje się lustrami, błyszczącymi przedmiotami, powierzchniami

·       bawi się przed oczami dłońmi, wygina palce

·       porusza miarowo przedmiotami lub własnym ciałem (kręciołki)

·       często ma rozszerzone źrenice

·       patrzy przez ludzi, przez rzeczy

·       patrzy tak, jakby ich oczy były zwrócone do wewnątrz

·       często dotyka powiek, rozciąga je, trze

·       nie nawiązuje kontaktu wzrokowego

·       sprawia wrażenie dziecka niewidomego

 

 

  DOTYK

 

·       unika dotyku

·       unika dotyku ubrania

·       nie chce zakładać ubrań szorstkich, ciasnych

·       nie lubi wody o innej temperatury niż ciało

·       nie lubi zmian temperatury niż ciało

·       nie lubi zmian temperatury i ciśnienia

·       wybiera miękkie zabawki i używa ich do delikatnego łaskotania ciała

·       dotyka swego ciała, delikatnie głaszcze, łaskocze

·       kąpanie, obcinanie paznokci sprawia ból

·       generalnie unika wrażeń dotykowych

·       gryzie rękę

·       śmieje się podczas bicia

·       wydaje się nie reagować na doznania cielesne

·  ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin