PLAN PREZENTACJI
Mateusz Radwański, klasa III h
Temat: Bohater tragiczny w literaturze antycznej, romantycznej i współczesnej. Scharakteryzuj na wybranych przykładach.
I. Literatura podmiotu:
1. Mrożek Sławomir, Tango, Kraków-Wrocław, 1984, Wydawnictwo Literackie, ISBN: 83-08-01312-0
2. Słowacki Juliusz, Kordian, Warszawa, 2006, Wydawnictwo Orkla Press Polska, ISBN: 83-60322-20-1
3. Sofokles, Król Edyp, Kraków, 2005, Wydawnictwo Zielona Sowa,ISBN: 83-7389-364-4
1. Inglot Mieczysław , ,,Kordian” Juliusza Słowackiego, Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa, 1993, ISBN: 83-02-05036-9, s. 27-36
2. Lubach Andrzej, Edyp, In: Mit, człowiek, literatura, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1992,
ISBN: 83-01-10397-3, s. 151-185
3. Szurczak Anna, Tango, czyli spotkanie z dramaturgią Sławomira Mrożka, In: Język Polski w Szkole Średniej, Wydawnictwo Pedagogiczne w Kielcach, Kielce, 1990, ISSN: 0860-4444, s. 300-305
III. Plan prezentacji
Teza: Ewolucja bohatera tragicznego i tragizmu na przestrzeni epok (antycznej, romantycznej i współczesnej).
Argumenty:
1. Bohater tragiczny w literaturze antycznej.
- przedstawienie Edypa, który jest skazany na nieuniknioną klęskę,
- podanie przyczyn i skutków tragizmu; przyczyny: rodzice skazują go na śmierć, odchodzi od Merope i Polybosa, dąży do odkrycia prawdy; skutki: spełnienie przepowiedni delfickiej, śmierć bohatera,
- nawiązanie do pojęć związanych z tragedią antyczną: fatum, hamartia(wina tragiczna), ironia tragiczna, hybris,
- słowa kończące tragedię prawdą o życiu.
2. Bohater tragiczny w literaturze romantycznej.
- Kordian jako romantyczny indywidualista, który pod wpływem zawodów i rozczarowań przeobraża się w człowieka czynu i rewolucjonistę,
- ukazanie przyczyn i skutków tragizmu; przyczyny: ,,jaskółczy niepokój”, nieszczęśliwa miłość, rozczarowania otaczającym go światem, chęć ratowania narodu- idea indywidualnego poświęcenia się dla ratowania ojczyzny; skutki: klęska bohatera (pokonany przez Strach i Imaginację), skazanie na śmierć.
3. Bohater tragiczny w literaturze współczesnej.
- ukazanie postaci Artura, umieszczonego w świecie, w którym brak jakiejkolwiek moralności- świat chaosu,
- walka Artura z bezprawiem; zmagania w poszukiwaniu formy i idei,
- śmierć główną ideą Artura,
- słabość fizyczna i psychiczna głównego bohatera, klęska intelektu nad przemocą (ginie z rąk silnego Edka).
Wnioski:
1. Ewolucja bohatera tragicznego objawiająca się w rozwoju psychiki, możności decydowania o swoim losie czy możliwości wyrażania buntu przeciwko niesprawiedliwościom rządzącym światem.
2. Zmiana tragizmu na przestrzeni epok odzwierciedleniem obyczajowości i problemów, które towarzyszyły ludziom poszczególnych epok(antycznej, romantycznej i współczesnej).
3. Różne formy tragizmu, zależne od bohatera.
IV. Pomoce:
1. Kartka z cytatami.
karolina0215