s.doc

(31 KB) Pobierz

PLAN PREZENTACJI

 

Mateusz Radwański, klasa III h

 

Temat: Bohater tragiczny w literaturze antycznej, romantycznej i współczesnej. Scharakteryzuj na wybranych przykładach.

 

I.  Literatura podmiotu:

1.       Mrożek Sławomir, Tango, Kraków-Wrocław, 1984, Wydawnictwo Literackie,  ISBN: 83-08-01312-0

2.       Słowacki Juliusz, Kordian, Warszawa, 2006, Wydawnictwo Orkla Press Polska, ISBN: 83-60322-20-1

3.       Sofokles, Król Edyp, Kraków, 2005, Wydawnictwo Zielona Sowa,ISBN: 83-7389-364-4

 

II. Literatura przedmiotu:

1.       Inglot Mieczysław , ,,Kordian” Juliusza Słowackiego, Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa, 1993, ISBN: 83-02-05036-9, s. 27-36

2.       Lubach Andrzej, Edyp, In: Mit, człowiek, literatura, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1992,

ISBN: 83-01-10397-3, s. 151-185

3.       Szurczak Anna, Tango, czyli spotkanie z dramaturgią Sławomira Mrożka, In: Język Polski w Szkole Średniej, Wydawnictwo Pedagogiczne w Kielcach, Kielce, 1990, ISSN: 0860-4444, s. 300-305

 

III. Plan prezentacji

Teza: Ewolucja bohatera tragicznego i tragizmu  na przestrzeni epok (antycznej, romantycznej i współczesnej).

Argumenty:

1.  Bohater tragiczny w literaturze antycznej.

- przedstawienie Edypa, który jest skazany na nieuniknioną klęskę,

- podanie przyczyn i skutków tragizmu; przyczyny: rodzice skazują go na śmierć, odchodzi od Merope i Polybosa, dąży do odkrycia prawdy; skutki: spełnienie przepowiedni delfickiej, śmierć bohatera,

- nawiązanie do pojęć związanych z tragedią antyczną: fatum, hamartia(wina tragiczna), ironia tragiczna, hybris,

- słowa kończące tragedię prawdą o życiu.

2. Bohater tragiczny w literaturze romantycznej.

- Kordian jako romantyczny indywidualista, który pod wpływem zawodów i rozczarowań przeobraża się w człowieka czynu i rewolucjonistę,

- ukazanie przyczyn i skutków tragizmu; przyczyny: ,,jaskółczy niepokój”, nieszczęśliwa miłość, rozczarowania otaczającym go światem, chęć ratowania narodu- idea indywidualnego poświęcenia się dla ratowania ojczyzny; skutki: klęska bohatera (pokonany przez Strach i Imaginację), skazanie na śmierć.

3. Bohater tragiczny w literaturze współczesnej.

-  ukazanie postaci Artura, umieszczonego w świecie, w którym brak jakiejkolwiek moralności- świat chaosu,

- walka Artura z bezprawiem; zmagania w poszukiwaniu formy i idei,

- śmierć główną ideą Artura,

- słabość fizyczna i psychiczna głównego bohatera, klęska intelektu nad przemocą (ginie  z rąk silnego Edka).

 

Wnioski:

1.       Ewolucja bohatera tragicznego objawiająca się w rozwoju psychiki, możności decydowania o swoim losie czy możliwości wyrażania buntu przeciwko niesprawiedliwościom rządzącym światem.

2.       Zmiana tragizmu na przestrzeni epok odzwierciedleniem obyczajowości i problemów, które towarzyszyły ludziom poszczególnych epok(antycznej, romantycznej i współczesnej).

3.       Różne formy tragizmu, zależne od bohatera.

 

IV. Pomoce:

1. Kartka z cytatami.

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin