metoda_labana.doc

(29 KB) Pobierz
„Gimnastyka twórcza Rudolfa Labana”


opracowała EWA KANTORSKA
 

 

Gimnastyka twórcza Rudolfa Labana”

W opracowaniu swojej systematyki R. Laban wziął pod uwagę tylko kryteria psychologicznej natury. Główne składniki ruchu to energia, przestrzeń, czas i przebieg ruchu. Gimnastyka Twórcza eksponuje spostrzeżenia zwrotne między charakterem ruchu a przeżyciami i stanami psychicznymi. Przez określony ruch i pozycję można wywołać odpowiednie sany psychiczne. Gimnastyka twórcza stosuje często muzykę, przybory, przyrządy, pracę z partnerem i w grupie, jak również różne formy aktywności ruchowej.

Zestaw zajęć gimnastyki twórczej Rudolfa Labana.

1.                 Ćwiczenia orientacyjno – porządkowe.

Dzieci w rozsypce poruszają się żwawo w dowolnym kierunku. Na umówiony sygnał przyjmuję dowolną pozycję i trwają chwilę bezruchu.

2.                 Zabawa ożywiająca.

Przy akompaniamencie „żywej”, skocznej muzyki dzieci swobodnie podskakują, wykorzystują obroty w dowolnych kierunkach. Kiedy muzyka przestaje grać wykonują dowolny ukłon i trwają w nim w bezruchu aż muzyka zacznie grać.

3.                 Ćwiczenia wyczucia przestrzeni.

Ø     Z rozbiegu, wyskok w górę, żeby dotknąć „Słońca” (rozwieszone słoneczka na sznureczkach nad głowami dzieci)

Ø     Naśladują dowolne zwierzę lubiące wygrzewać się na słońcu. Wyciągają głowę do „słońca” tak, jakby chciały go dotknąć.

4.                 Ćwiczenia płynności ruchu w napięciu i w rozluźnieniu.

Dzieci pokazują jak zachowuje się zajączek, który wpadł w sidła (miota się, jest zły, próbuje wydostać się). Teraz zmęczył się i odpoczywa.

5.                 Ćwiczenia wyczucia własnego ciała.

Ø      Przyjmuję postać „węża”, bezszelestnie pełzają, zwijają się, rozwijają, syczą.

Ø      Dzieci „Małpki” w rożnych pozycjach z towarzyszeniem muzyki tańczą – tańczy całe ciało: ręce, nogi, głowa.

6.                 Współpraca z partnerem.

Ø      Dzieci „Małpki” dobierają się parami. Jedna naśladuje drugą – jej ruchy, potem jedna śpi, druga przeskakuje przez nią, obiega dookoła, itp. Następuje zmiana ról.

Ø      Dzieci ”Małpki” bawią się piłeczkami. Jedna turla piłeczkę ręką, kopie, druga stara się jej zabrać.

7.                 Wyczucie czasu.

Do zwierząt zbliża się „wilk” chcąc którąś upolować, a więc skrada się i skacze.

8.                 Zakończenie.

Dzieci maszerują parami śpiewając piosenkę pt. „Ćwicz razem z nami.”

 

1

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin