opracowała EWA KANTORSKA
„Gimnastyka twórcza Rudolfa Labana”
W opracowaniu swojej systematyki R. Laban wziął pod uwagę tylko kryteria psychologicznej natury. Główne składniki ruchu to energia, przestrzeń, czas i przebieg ruchu. Gimnastyka Twórcza eksponuje spostrzeżenia zwrotne między charakterem ruchu a przeżyciami i stanami psychicznymi. Przez określony ruch i pozycję można wywołać odpowiednie sany psychiczne. Gimnastyka twórcza stosuje często muzykę, przybory, przyrządy, pracę z partnerem i w grupie, jak również różne formy aktywności ruchowej.
Zestaw zajęć gimnastyki twórczej Rudolfa Labana.
1. Ćwiczenia orientacyjno – porządkowe.
Dzieci w rozsypce poruszają się żwawo w dowolnym kierunku. Na umówiony sygnał przyjmuję dowolną pozycję i trwają chwilę bezruchu.
2. Zabawa ożywiająca.
Przy akompaniamencie „żywej”, skocznej muzyki dzieci swobodnie podskakują, wykorzystują obroty w dowolnych kierunkach. Kiedy muzyka przestaje grać wykonują dowolny ukłon i trwają w nim w bezruchu aż muzyka zacznie grać.
3. Ćwiczenia wyczucia przestrzeni.
Ø Z rozbiegu, wyskok w górę, żeby dotknąć „Słońca” (rozwieszone słoneczka na sznureczkach nad głowami dzieci)
Ø Naśladują dowolne zwierzę lubiące wygrzewać się na słońcu. Wyciągają głowę do „słońca” tak, jakby chciały go dotknąć.
4. Ćwiczenia płynności ruchu w napięciu i w rozluźnieniu.
Dzieci pokazują jak zachowuje się zajączek, który wpadł w sidła (miota się, jest zły, próbuje wydostać się). Teraz zmęczył się i odpoczywa.
5. Ćwiczenia wyczucia własnego ciała.
Ø Przyjmuję postać „węża”, bezszelestnie pełzają, zwijają się, rozwijają, syczą.
Ø Dzieci „Małpki” w rożnych pozycjach z towarzyszeniem muzyki tańczą – tańczy całe ciało: ręce, nogi, głowa.
6. Współpraca z partnerem.
Ø Dzieci „Małpki” dobierają się parami. Jedna naśladuje drugą – jej ruchy, potem jedna śpi, druga przeskakuje przez nią, obiega dookoła, itp. Następuje zmiana ról.
Ø Dzieci ”Małpki” bawią się piłeczkami. Jedna turla piłeczkę ręką, kopie, druga stara się jej zabrać.
7. Wyczucie czasu.
Do zwierząt zbliża się „wilk” chcąc którąś upolować, a więc skrada się i skacze.
8. Zakończenie.
Dzieci maszerują parami śpiewając piosenkę pt. „Ćwicz razem z nami.”
1
switowna