Życie samotnego rodzica. 50 praktycznych rad cała książka.pdf

(7315 KB) Pobierz
888435227.001.png
6
Życie samotnego rodzica. 50 praktycznych rad
21. Jak rozmawiać z nastolatkami?
80
22. Jak rozmawiać z bliskimi?
84
23. Jak rozmawiać z drugim rodzicem?
88
24. Rozmowy prowadzą do zmian
90
Część III — Praca i zabawa 93
25. Jak pogodzić pracę i dom? 94
26. Jak radzić sobie z napięciem zawodowym w domu? 98
27. Jesteśmy zespołem 102
28. Organizuj regularne spotkania rodzinne 106
29. Realistyczne spojrzenie na prace wykonywane w domu 110
30. Jak radzić sobie z obowiązkami szkolnymi i odrabianiem lekcji? 114
31. Jak zachować równowagę między pracą a zabawą
118
32. Znaczenie zabawy
122
33. Wspólna zabawa
126
34. Poświęć czas na zabawę
128
35. Zorganizuj specjalny czas na zabawę z każdym z dzieci
130
36. Jak obchodzić święta i inne okazje?
134
37. Przygotuj się na randkę
136
38. Włącz innych do wspólnej zabawy
140
Część IV — Bycie razem
143
39. Jak znaleźć wspólny język?
144
40. Naucz się tolerować różnice
148
41. Bądź „elastyczny”
152
42. Ustal jasne granice
156
43. Zachowaj rozsądek, ustalając zasady
158
44. Jak konstruktywnie sprawować władzę rodzicielską?
162
45. Jak wykorzystać konflikt?
166
46. Jak być w dobrych stosunkach z całą rodziną?
170
47. Jak być w dobrych stosunkach z drugim rodzicem?
174
48. Jak porozumieć się z małymi dziećmi?
178
49. Jak porozumieć się z nastolatkami?
180
50. Jak być w dobrych stosunkach z dalszą rodziną?
184
Zakończenie
187
Część II
Jak rozmawiać
i słuchać?
888435227.002.png
58 Życie samotnego rodzica. 50 praktycznych rad
13. Okazywanie szacunku
Szacunek jest podstawą każdego poważnego i bliskiego związku,
jak też elementem każdej poważnej rozmowy. Szanując daną osobę,
prawdziwie akceptujemy i cenimy jej znaczenie w naszym życiu.
Szacunku w stosunku do innych możemy nauczyć się jednak dopiero
wtedy, kiedy sami czujemy się szanowani. Mechanizm ten działa na
zasadzie wzajemności: szacunek do innych rodzi się z poczucia, że
jest się samemu szanowanym. W związku opartym na szacunku
każda osoba pozostaje otwarta na oddziaływanie drugiej osoby.
Możemy okazywać szacunek na wiele dyskretnych sposobów —
nawet w sposób niewerbalny — w trakcie ważnej rozmowy. Pomyśl
o tym, jak witasz się ze swoją córką, kiedy ta wraca ze szkoły. Z do-
świadczenia wiesz, że pod koniec dnia jest zmęczona i bardzo
chciałaby coś zjeść. Jeśli w pierwszej kolejności pytasz ją: „Jak minął
ci dzień?”, skupiasz się na własnej potrzebie uzyskania informacji,
nie szanując jednocześnie jej emocjonalnej i fizycznej potrzeby ciszy
i zjedzenia czegoś. Mógłbyś okazać szacunek, mówiąc: „Cieszę się,
że cię widzę. Zjedz trochę ciastek i napij się mleka”. W ten sposób
dziecko poczuje się ważne i docenione oraz będzie bardziej otwarte
na Twoje wysiłki.
Okazywanie szacunku związanie jest również z posiadaniem ocze-
kiwań względem innych i przekonaniem, że osoby te są w stanie
spełnić te oczekiwania. W związku z tym, że Robert czuje się winny
z powodu następstw, jakie miał dla dzieci rozwód, jego oczekiwania
względem nich są zaniżane. Kiedy wraca z pracy, a prace domowe,
o które prosił, nie są wykonane, wpada w złość, ale ostatecznie robi
wszystko sam. Karol natomiast uważa, że dzieci mogą pomóc rodzi-
cowi, biorąc na siebie odpowiedzialność za wykonywanie prac domo-
wych. Jeśli obowiązki nie są wykonane, Karol poświęca chwilę, aby
porozmawiać z dziećmi o tym, jak ważne jest wykonywanie prac
888435227.003.png
Jak rozmawiać i słuchać?
59
domowych. W celu wykształcenia w dzieciach poczucia odpowie-
dzialności opracował on również system nagród i ponoszenia konse-
kwencji. W ramach rewanżu Karol upewnia się, że jako ojcu udaje
mu się spełnić oczekiwania dzieci. Oczywiście, bardzo istotne jest
realistyczne podejście do oczekiwań.
Mówienie o oczekiwaniach w taki sposób, by okazywać szacunek,
jest bardzo istotne dla charakteru relacji. Mówiąc: „To dla mnie
bardzo ważne, abyś odrobił pracę domową”, okazujesz szacunek. Jeśli
natomiast powiesz: „ Lepiej odrób pracę domową”, wysuwasz żądanie.
Pamiętaj o tym, że nawet jeśli jesteś zdenerwowany na swoje
dzieci, ich uczucia są tak samo ważne dla nich, jak Twoje uczucia
dla Ciebie.
Zastanów się, czy podejmujesz następujące działania w celu
okazania szacunku:
Biorę pod uwagę poglądy innych osób.
Staram się zrozumieć punkt widzenia innych.
Rozmawiając z ludźmi, staram się wyrażać własną opinię i mówić
o pewnych sprawach z własnego punktu widzenia, a nie zakładać,
że inni nie mają racji.
Rozmawiając z ludźmi, biorę pod uwagę swoje uczucia.
Nie krytykuję innych osób, kiedy z nimi rozmawiam.
W trakcie rozmowy staram się skupiać na pozytywnych sprawach.
Po każdej ważnej rozmowie zastanów się nad nią ponownie. Przy-
pomnij sobie, w jaki sposób wyraziłeś szacunek do drugiej osoby i co
wyrażało jej szacunek do Ciebie. Zwróć uwagę na to, jak dobrze po-
czułeś się w związku z tym, że udało się Wam przekazać to uczucie
wzajemnego poszanowania. Jeśli nie możesz sobie niczego przypo-
mnieć, zastanów się nad tym, co mogliście oboje powiedzieć, aby
okazać sobie wzajemnie szacunek. Jeśli chcesz, możesz zapisywać
swoje przemyślenia, dzięki czemu będziesz mógł je przeglądać pod
koniec dnia lub tygodnia.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin