Co to jest Piękna Madonna.pdf

(824 KB) Pobierz
441470084 UNPDF
W. Marcinkowski, Co to jest Pi Ę kna Madonna?
Termin ten najpierw odnosił si ę do małej grupy rze ź b, a potem upowszechnił si ę tak, ż e zacz ą ł by ć
stosowany wła ś ciwie do wszystkich przedstawie ń Marii z Dzieci ą tkiem powstałych w okresie ok.
1380-1430, mimo ró ż nic materiału, wymiarów, lokalizacji w ko ś ciele i funkcji.
Herbert von Einem: „Dzieło sztuki jest cało ś ci ą , zło ż on ą z funkcji, tematu i uformowania tematu” –
oznacza to, ż e wyró ż niaj ą c grup ę dzieł nie mo ż na poprzesta ć tylko na wyró ż niku formalnym (w tym
przypadku: pi ę knie, które było ogólnym celem sztuki ok. 1400). Tak ż e temat (Maria z Dzieci ą tkiem, z
zaakcentowan ą „humanizacj ą ” i naturaln ą relacj ą obojga, bez ceremonialno ś ci) nie jest nowy; mo ż na
natomiast rozumie ć go symbolicznie. Wyró ż nikiem mo ż e by ć funkcja tych dzieł, której znaczenie nie
zawsze dostrzegano. Istotny jest charakter przedstawienia dewocyjnego i niezale ż no ść tych dzieł od
architektury (ale typowy dla rze ź by architektonicznej jest materiał – kamie ń - i tylko pierwotne rze ź by
w nim wykonane mog ą by ć okre ś lane jako Pi ę kne Madonny, pó ź niejsze drewniane dzieła, cz ę sto
przeznaczone do ekspozycji w retabulach ołtarzowych, s ą tylko przykładami recepcji tej grupy rze ź b).
Wa ż ne jest to, ż e „prawdziwe” Pi ę kne Madonny nie były przeznaczone do ekspozycji na ołtarzach i
niepowi ą zane z liturgi ą , a skomponowane jako dzieła wielo(/kilku)widokowe.
W tych przedstawieniach Maria jest aktywna (w sztuce XIV-wiecznej rola ta przypada raczej
Dzieci ą tku, wykonuj ą cemu gesty interpretowane jako „oblubie ń cze” – akcentowanie zwi ą zku mi ę dzy
Chrystusem a Mari ą -Ko ś ciołem), prezentuje Syna, istotna jest Jego nago ść – obrazuje Wcielenie jako
warunek Odkupienia. Silna jest wymowa eucharystyczna. Maria ukazuje si ę jako ta, która przynosi
Zbawienie. Zyskuje jakby funkcj ę „ołtarza” i staje si ę dla kultu ołtarza w pewnym sensie
konkurencyjna, co mogło w pó ź niejszym czasie spowodowa ć ą czanie tych figur do retabulów (np.
Mad. Toru ń ska), aby poprzez zamkni ę cie nie doprowadzi ć do „przerostu” kultu.
Wczesne przykłady Pi ę knych Madonn:
[podział na podtypy oparty gł. na artykule Marcinkowskiego; datowanie zwłaszcza na podstawie:
D Ě jiny Č eského výtvarného um Ě ní, T. I, cz. 1, 1984]
z Altenmarkt (przed 1393, ok. 1380-85 ?) i Pilzna (ok. 1395) – najstarszy podtyp, w Altenmarkt
szczególnie du ż e Dzieci ą tko (akcentowanie cielesno ś ci (?)), kompozycja oparta na przeciwwadze
sylwetki Marii i Dzieci ą tka;
podtyp Krumłowski (przed 1400) – wyró ż nia si ę bogactwem układu fałd i ich przestrzenno ś ci ą (?);
podtyp Mad. Šternberskiej (ok. 1400) z gestem l ę kliwego cofni ę cia Dzieci ą tka;
W tych trzech podtypach istotne jest ostensio Christi; inaczej jest w podtypie Madonny Wrocławskiej
(ok. 1390-1400) i Toru Ń skiej (ok. 1400) (kompozycja tej rze ź by szczególnie ś ci ś le wi ąż e j ą z typem
šternberskim) – tu relacja mi ę dzy Matk ą i Synem jest bardziej intymna, co widza stawia w roli
„podgl ą dacza”.
Z T Ř eboni (ok. 1400).
[J. U.]
1
2
441470084.003.png 441470084.004.png 441470084.005.png 441470084.006.png
3
441470084.001.png 441470084.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin