Co to jest Piękna Madonna.pdf
(
824 KB
)
Pobierz
441470084 UNPDF
W. Marcinkowski,
Co to jest Pi
Ę
kna Madonna?
Termin ten najpierw odnosił si
ę
do małej grupy rze
ź
b, a potem upowszechnił si
ę
tak,
ż
e zacz
ą
ł by
ć
stosowany wła
ś
ciwie do wszystkich przedstawie
ń
Marii z Dzieci
ą
tkiem powstałych w okresie ok.
1380-1430, mimo ró
ż
nic materiału, wymiarów, lokalizacji w ko
ś
ciele i funkcji.
Herbert von Einem: „Dzieło sztuki jest cało
ś
ci
ą
, zło
ż
on
ą
z funkcji, tematu i uformowania tematu” –
oznacza to,
ż
e wyró
ż
niaj
ą
c grup
ę
dzieł nie mo
ż
na poprzesta
ć
tylko na wyró
ż
niku formalnym (w tym
przypadku: pi
ę
knie, które było ogólnym celem sztuki ok. 1400). Tak
ż
e temat (Maria z Dzieci
ą
tkiem, z
zaakcentowan
ą
„humanizacj
ą
” i naturaln
ą
relacj
ą
obojga, bez ceremonialno
ś
ci) nie jest nowy; mo
ż
na
natomiast rozumie
ć
go symbolicznie. Wyró
ż
nikiem mo
ż
e by
ć
funkcja tych dzieł, której znaczenie nie
zawsze dostrzegano. Istotny jest charakter przedstawienia dewocyjnego i niezale
ż
no
ść
tych dzieł od
architektury (ale typowy dla rze
ź
by architektonicznej jest materiał – kamie
ń
- i tylko pierwotne rze
ź
by
w nim wykonane mog
ą
by
ć
okre
ś
lane jako Pi
ę
kne Madonny, pó
ź
niejsze drewniane dzieła, cz
ę
sto
przeznaczone do ekspozycji w retabulach ołtarzowych, s
ą
tylko przykładami recepcji tej grupy rze
ź
b).
Wa
ż
ne jest to,
ż
e „prawdziwe” Pi
ę
kne Madonny nie były przeznaczone do ekspozycji na ołtarzach i
niepowi
ą
zane z liturgi
ą
, a skomponowane jako dzieła wielo(/kilku)widokowe.
W tych przedstawieniach Maria jest aktywna (w sztuce XIV-wiecznej rola ta przypada raczej
Dzieci
ą
tku, wykonuj
ą
cemu gesty interpretowane jako „oblubie
ń
cze” – akcentowanie zwi
ą
zku mi
ę
dzy
Chrystusem a Mari
ą
-Ko
ś
ciołem), prezentuje Syna, istotna jest Jego nago
ść
– obrazuje Wcielenie jako
warunek Odkupienia. Silna jest wymowa eucharystyczna. Maria ukazuje si
ę
jako ta, która przynosi
Zbawienie. Zyskuje jakby funkcj
ę
„ołtarza” i staje si
ę
dla kultu ołtarza w pewnym sensie
konkurencyjna, co mogło w pó
ź
niejszym czasie spowodowa
ć
wł
ą
czanie tych figur do retabulów (np.
Mad. Toru
ń
ska), aby poprzez zamkni
ę
cie nie doprowadzi
ć
do „przerostu” kultu.
Wczesne przykłady Pi
ę
knych Madonn:
[podział na podtypy oparty gł. na artykule Marcinkowskiego; datowanie zwłaszcza na podstawie:
D
Ě
jiny
Č
eského výtvarného um
Ě
ní,
T. I, cz. 1, 1984]
z
Altenmarkt
(przed 1393, ok. 1380-85 ?) i
Pilzna
(ok. 1395) – najstarszy podtyp, w Altenmarkt
szczególnie du
ż
e Dzieci
ą
tko (akcentowanie cielesno
ś
ci (?)), kompozycja oparta na przeciwwadze
sylwetki Marii i Dzieci
ą
tka;
podtyp
Krumłowski
(przed 1400) – wyró
ż
nia si
ę
bogactwem układu fałd i ich przestrzenno
ś
ci
ą
(?);
podtyp Mad.
Šternberskiej
(ok. 1400) z gestem l
ę
kliwego cofni
ę
cia Dzieci
ą
tka;
W tych trzech podtypach istotne jest ostensio Christi; inaczej jest w podtypie
Madonny Wrocławskiej
(ok. 1390-1400) i
Toru
Ń
skiej
(ok. 1400) (kompozycja tej rze
ź
by szczególnie
ś
ci
ś
le wi
ąż
e j
ą
z typem
šternberskim) – tu relacja mi
ę
dzy Matk
ą
i Synem jest bardziej intymna, co widza stawia w roli
„podgl
ą
dacza”.
Z
T
Ř
eboni
(ok. 1400).
[J. U.]
1
2
3
Plik z chomika:
Dadainka
Inne pliki z tego folderu:
Architektura romańska w Europie – regiony budownictwa, odrębności lokalne, zjawiska ponadregionalne(1).doc
(64 KB)
Architektura romańska we Francji(1)(1).doc
(2401 KB)
architektura romańska.doc
(28 KB)
ARCHITEKTURA ROMAŃSKA.docx
(13 KB)
Architektura średniowieczna - prezentacja.ppt
(26727 KB)
Inne foldery tego chomika:
2. Gotyk
3. Renesans
4. Barok
Ornamenty
Sztuka XIX wieku
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin