fotografia cyfrowa. leksykon kieszonkowy. wydanie ii ebook.pdf

(30459 KB) Pobierz
888056849.016.png
Blokowanie nieskończoności (Infinity Lock) . . . . . 36
Blokowanie ogniskowej (Focus Lock) . . . . . . . . . . 36
Chroń zdjęcia (Protect Images) . . . . . . . . . . . . . . . 37
Czułość ISO (ISO Speed) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 38
Czułość kliszy (Film Speed) . . . . . . . . . . . . . . . . . 39
Format pliku (File Format) . . . . . . . . . . . . . . . . . . 39
Formatowanie karty pamięci
(Format Memory Card) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 40
Fotoefekty (Photo Effects) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 41
JPEG . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 42
Kasowanie zdjęć (Erasing Images) . . . . . . . . . . . . 42
Kompensacja ekspozycji
(Exposure Compensation) . . . . . . . . . . . . . . . . . 43
Kompensacja lampy błyskowej
(Flash Compensation) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 47
Kompozycja (Composition) . . . . . . . . . . . . . . . . . . 47
Kompresja albo jakość obrazu
(Compression or Image Quality) . . . . . . . . . . . . 49
Obszar pomiaru segmentowego
(Partial Metering Area) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 50
Pomiar ekspozycji (Exposure Metering) . . . . . . . . 51
Pomiar punktowy (Spot meter) . . . . . . . . . . . . . . . 52
Ręczne ustawianie ekspozycji
(Manual Exposure Setting) . . . . . . . . . . . . . . . . 52
Rozdzielczość (Resolution) . . . . . . . . . . . . . . . . . . 53
Samowyzwalacz (Self Timer) . . . . . . . . . . . . . . . . . 55
Seryjne robienie zdjęć (Sequence Shooting) . . . . . 55
Sterowanie powiększeniem (Magnify Control) . . . 56
Sterowanie zoomem/powiększeniem
(Zoom/Magnify Control) . . . . . . . . . . . . . . . . . . 56
Tryb autoekspozycji (Autoexposure) . . . . . . . . . . . 57
Tryb ciągły (Continuous Shooting Mode) . . . . . . . 57
Tryb filmowy (Movie Mode) . . . . . . . . . . . . . . . . . 57
Tryb makro (Macro Mode) . . . . . . . . . . . . . . . . . . 58
Tryb panoramiczny (Panorama Mode) . . . . . . . . . . 59
Tryb z priorytetem czasu (Timed value «TV») . . . . . 62
Tryb z priorytetem migawki (Shutter priority) . . . . 64
Tryb z priorytetem przysłony
(Aperture Priority Mode «AV») . . . . . . . . . . . . . . 64
Tryb zbliżeniowy (Close-Up Mode) . . . . . . . . . . . . 66
Tryb zdjęć seryjnych/tryb ciągły
(Burst/Continuous Shooting Mode) . . . . . . . . . . 67
Tryby lampy błyskowej (Flash Modes) . . . . . . . . . 69
Usuwanie zdjęć (Deleting Images) . . . . . . . . . . . . 72
Zoom cyfrowy (Digital Zoom) . . . . . . . . . . . . . . . . 72
Podsumowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 74
Rozdział 3. W jaki sposób mogę… . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 75
Fotograficzne i komputerowe rady i sztuczki . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 75
Rady i sztuczki fotograficzne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 76
Robić świetne portrety na wolnym powietrzu . . . . 76
Komponować zdjęcia grupowe . . . . . . . . . . . . . . . . 82
Robić portrety w naturalnym oświetleniu . . . . . . . 84
Dobrze fotografować samego siebie . . . . . . . . . . . . 85
Robić interesujące zdjęcia dzieci . . . . . . . . . . . . . . 87
Chwytać interesujące obrazy z podróży . . . . . . . . . 89
Fotografować na ślubach i weselach . . . . . . . . . . . 92
Zapobiegać efektowi czerwonych oczu . . . . . . . . . 94
Fotografować zawody sportowe z trybun . . . . . . . . 95
Fotografować akcję . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 96
Fotografować w muzeach . . . . . . . . . . . . . . . . . . 100
Fotografować architekturę jak zawodowiec . . . . . 102
Fotografować małe obiekty na stole . . . . . . . . . . . 105
Robić świetne zdjęcia krajobrazowe . . . . . . . . . . . 106
Fotografować w podczerwieni . . . . . . . . . . . . . . . 108
Fotografować ludzi mrugających
przy błysku lampy . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 110
Rady i sztuczki komputerowe . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 111
Wysyłać zdjęcia pocztą elektroniczną . . . . . . . . . . 111
Otrzymać wydruki o fotograficznej jakości . . . . . . 114
Zrobić pokaz slajdów cyfrowych . . . . . . . . . . . . . 115
Pracować z plikami RAW . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 116
Archiwizować do użycia w przyszłości . . . . . . . . . 117
Podsumowanie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 118
Spis treści
Spis treści
7
888056849.017.png 888056849.018.png 888056849.019.png 888056849.001.png
Dodatek. Tabele referencyjne . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 119
Tabela 1. Kompensacja ekspozycji . . . . . . . . . . . . . . 119
Tabela 2. Ustawienia trybu lampy błyskowej . . . . . . 120
Tabela 3. Ustawienia balansu bieli . . . . . . . . . . . . . 120
Tabela 4. Tryby działania aparatu z objaśnieniem . . 121
Tabela 5. Tryby pomiaru światła z objaśnieniem . . . 122
Tabela 6. Ustawienia startowe astrofotografii . . . . . 122
Tabela 7. Liczba megapikseli i wielkość
drukowanych zdjęć . . . . . . . . . . . . . . . . . 123
Tabela 8. Liczba zdjęć w zależności od pojemności
karty pamięci . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 123
Tabela 9. Kolory w temperaturowej skali Kelvina . . 123
Wsttęp
Kto tu rządzi?
Skorowidz . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 125
Gdy po raz pierwszy bierzesz do rąk aparat fotograficzny, w Twojej
głowie kłębi się mnóstwo pytań. Najpierw chcesz się dowie-
dzieć, gdzie jest włącznik zasilania i w jaki sposób można włączyć
wyświetlacz LCD.
Wkrótce stajesz na rozdrożu, mając przed sobą dwie drogi.
Pierwsza to robienie możliwie najlepszych zdjęć na podstawie
wiedzy zdobytej w ciągu pierwszych kilku minut. W tym przy-
padku o aparacie wiesz zaledwie co nieco i wymagasz od niego,
by najlepiej, jak potrafi, robił zdjęcia z wycieczek i przyjęć towa-
rzyskich. W podzięce będziesz się starał nie upuścić go i być
może od czasu do czasu przetrzesz jego obiektyw.
Druga droga jest całkiem odmienna. Kilka pierwszych czynności
niczym nie będzie się różnić, będą takie same, niezależnie od
tego, kto bierze nowy aparat do rąk. „W jaki sposób mogę ste-
rować obiektywem zmiennoogniskowym?”, „Gdzie jest miejsce
na baterie?” Ale bardzo szybko znajdziesz się na obszarze dotych-
czas nieznanym. Zaczniesz się zastanawiać: „W jaki sposób mogę
zrobić zbliżenie tego kwiatu?” i „Czy mogę zrobić portret
w przyćmionym świetle świtu lub zmierzchu?”
Ta książka ma być przyjaznym przewodnikiem dla tych, którzy
wybrali drugą drogę. Jeżeli nią podążysz, Ty i Twój aparat cyf-
rowy staniecie się bliskimi przyjaciółmi. Poznasz każdą jego
Spis treści
9
888056849.002.png 888056849.003.png 888056849.004.png 888056849.005.png 888056849.006.png
1
Co to jest?
Producenci dzisiejszych aparatów cyfrowych upakowali w nich
całą masę przeróżnych funkcji. Aparat, który trzymasz w rękach,
lub nad kupnem którego się zastanawiasz, prawdopodobnie jest
wyposażony w o wiele więcej możliwości robienia zdjęć, niż jes-
teś w stanie sobie wyobrazić. Rzecz w tym, w jaki sposób możesz
odkryć ten ukryty potencjał.
Najpierw musisz poznać poszczególne elementy aparatu i dowie-
dzieć się, do czego służą. W tym rozdziale poznasz ich istotne
cechy i znajdziesz się na drodze prowadzącej do panowania
nad aparatem.
W tym rozdziale przyjrzymy się aparatowi od przodu, od tyłu,
z góry i z boków. Gdy już zaznajomisz się z zewnętrznymi przy-
ciskami i przełącznikami, przejdziemy do poznania kilku waż-
nych elementów ukrytych wewnątrz aparatu, takich jak mat-
ryca światłoczuła i systemy pomiarowe.
Każdy element został przypisany do jednej z trzech klas: pod-
stawowej ( P ), średniej ( S ) lub zaawansowanej ( Z ). Przygotuj
listę cech najlepiej pasujących do Twojego doświadczenia foto-
graficznego, a pomoże Ci ona przy robieniu zakupów. Oto krót-
kie wyjaśnienie podziału na klasy stosowanego w tym rozdziale.
Wstęp. Kto tu rządzi?
13
888056849.007.png 888056849.008.png 888056849.009.png 888056849.010.png 888056849.011.png
Cechy podstawowe ( P ) . Te cechy powinien mieć każdy aparat cyf-
rowy, który bierzesz pod uwagę. Unikaj takich, w których
brakuje wszystkich podstawowych elementów i funkcji, gdyż
będziesz potem niezadowolony z ich działania.
Cechy średnie ( S ) . Cechy średnie są uzupełnieniem podstawo-
wych i przydają się, jeżeli masz już jakieś doświadczenie
fotograficzne lub zamierzasz je zdobyć.
Cechy zaawansowane ( Z ) . Są to cechy przydatne naprawdę
doświadczonym fotografom, którzy szukają wszechstron-
nego aparatu umożliwiającego otrzymywanie doskonałych
zdjęć w różnych warunkach oświetlenia.
Jeżeli interesuje Cię niezawodny aparat w cenie 1200 zł lub
mniej, upewnij się, czy wybrany model posiada wszystkie cechy
podstawowe wyliczone w tym rozdziale. Aparat średniej klasy
kosztuje zwykle od 1200 zł do 2000 zł i powinien mieć wszyst-
kie cechy zakwalifikowane jako średnie, a aparat zaawansowa-
ny, w cenie od 2000 zł do 4000 zł, odpowiednio — wszystkie
cechy zaawansowane.
Kiedy już kupisz aparat, poświęć nieco czasu na zapoznanie
się z instrukcją obsługi, aby zaznajomić się z konstrukcją i spo-
sobem korzystania z narzędzi sterujących. Potem włóż ten prze-
wodnik do torby fotograficznej, a będzie Ci służyć nie tylko jako
poradnik pozwalający szybko odszukać informacje o głównych
elementach aparatu, lecz pomoże także zrozumieć, w jaki spo-
sób korzystanie z poszczególnych cech aparatu może służyć
otrzymywaniu lepszych zdjęć.
Rysunek 1.1. Przód aparatu cyfrowego średniej klasy
Oto lista elementów zwykle umieszczanych na przodzie aparatu:
Czujnik podczerwieni Z . Stosowany przede wszystkim do zdal-
nego sterowania spustem migawki w aparatach, które mają
tę możliwość.
Lampa błyskowa P . Nocą jest dodatkowym źródłem światła
w pomieszczeniach, a na wolnym powietrzu służy do robie-
nia portretów.
Port mikrofonowy/Otwór mikrofonu S . Malutki otworek zprzo-
du, zboku lub na górze aparatu do nagrywania komenta-
rzy dźwiękowych oraz dodawania dźwięku do nagrywanych
sekwencji filmowych. Niektóre aparaty mające tryb filmo-
wy są również zaopatrzone w mikrofon.
Soczewki obiektywu PSZ . Rzucają fotografowany obraz na czuj-
nik elektroniczny, gdzie jest zapisywany. Również z socze-
wek obiektywu pochodzi obraz pokazywany przez wyświet-
lacz LCD umieszczony z tyłu aparatu.
Światło pomocnicze ustawiania ostrości S . Pomaga w ustawie-
niu ostrości dzięki rzuceniu na przedmiot promienia białego
Przód aparatu
Na rysunku 1.1 został pokazany przód aparatu cyfrowego średniej
klasy. Zauważ, że aparaty tej klasy powinny być wyposażone w wiz-
jer optyczny, światło pomocnicze ustawiania ostrości i mikrofon.
Rozdział 1. Co to jest?
Przód aparatu
15
888056849.012.png 888056849.013.png 888056849.014.png 888056849.015.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin