skuteczne zarządzanie projektami full scan.pdf

(17848 KB) Pobierz
888142225.001.png
4
S KUTECZNE ZARZĄDZANIE PROJEKTAMI
4. Koncepcja projektu i jego wdrożenie 49
Wybór odpowiedniego projektu ................................................. 49
Proces wdrażania projektu ............................................................53
Potrzeby i oczekiwania klientów ..................................................53
Identyfikowanie ograniczeń ......................................................... 58
Założenia ......................................................................................... 59
Spotkanie inicjujące ...................................................................... 60
Gromadzenie najważniejszych informacji ................................. 64
5. Faza definiowania projektu 65
Streszczenie i specyfikacja projektu ............................................ 65
Definiowanie projektu .................................................................. 66
Pozyskiwanie akceptacji dla definicji projektu ......................... 75
6. Relacje z interesariuszami 79
Kim są interesariusze? ................................................................... 79
Dwaj najważniejsi interesariusze ..................................................81
Kim są inni interesariusze? ........................................................... 85
Kto będzie korzystał z wyników projektu? ................................ 86
Wpływ interesariuszy .................................................................... 86
Pozyskiwanie informacji na temat interesariuszy ..................... 87
7. Zarządzanie ryzykiem 91
Znaczenie zarządzania ryzykiem ..................................................91
Zrozumienie ograniczeń .............................................................. 93
Identyfikacja zagrożeń .................................................................. 95
Ocena zagrożeń .............................................................................. 96
Klasyfikacja zagrożeń .................................................................... 97
Co należy robić dalej? .................................................................. 101
Obserwacja potencjalnych zagrożeń ......................................... 102
8. Planowanie projektu 105
Powszechny błąd ...........................................................................106
Kogo należy zaangażować? ..........................................................106
Od czego należy rozpocząć planowanie? ................................ 107
Wyznaczanie głównych etapów ................................................. 108
Przypisanie odpowiedzialności .................................................. 114
Szacowanie ..................................................................................... 116
Ścieżka krytyczna projektu .......................................................... 121
S PIS TREŚCI
5
Analiza wymagań w zakresie zasobów ludzkich ..................... 127
Optymalizacja harmonogramu ................................................. 129
Weryfikacja rejestru ryzyka ......................................................... 131
Weryfikacja budżetu projektu ....................................................132
Ustalenie ostatecznej wersji harmonogramu ............................132
Uzyskanie zgody na rozpoczęcie projektu ................................134
9. Rozpoczęcie i realizacja projektu 135
Przygotowanie do realizacji projektu ........................................ 135
Opracowanie harmonogramu punktów kluczowych .............137
Opracowanie planu komunikacji ..............................................139
Modyfikacje planu w trakcie realizacji projektu ......................143
Spotkanie rozpoczynające realizację projektu ......................... 144
Kontrola otoczenia .......................................................................146
Monitorowanie postępów prac ................................................. 148
Rozwiązywanie wynikłych problemów ..................................... 151
Obserwacja projektu .....................................................................154
Kontrola kosztów .........................................................................160
10. Zakończenie i ocena końcowa projektu 165
Dryfowanie projektu ....................................................................165
Ustalenie kryteriów oceny końcowej .........................................166
Lista kwestii wymagających zatwierdzenia przez klienta ........168
Spotkanie zamykające ..................................................................169
Ocena końcowa ............................................................................ 170
I wreszcie… ................................................................................... 174
A Zalecana lektura
175
Skuteczne planowanie projektu wymaga skupienia uwagi i podjęcia
konkretnych działań. Wiele projektów zagrożonych jest porażką,
ponieważ osoby za nie odpowiedzialne odczuwają potrzebę „po-
suwania prac naprzód”. Celem planowania jest wydobycie z chaosu,
jaki powstaje ze względu na złożony charakter otoczenia projektu,
pewnego logicznego porządku. Działaniom związanym z plano-
waniem należy poświęcić odpowiednią ilość czasu, by uniknąć w ten
sposób zbędnej pracy w późniejszym okresie. Istota planowania
polega na zadawaniu odpowiednich pytań, takich jak:
Jakie działania należy podjąć?
Kiedy należy podjąć te działania?
Kto je podejmie?
Jakie narzędzia i wyposażenie będą potrzebne?
Jakie działania nie będą podejmowane?
Celem planowania jest stworzenie na podstawie dokumentów
opracowanych w fazie definiowania projektu rozpisanego czasowo
planu działań, który dla wszystkich byłby jasny. Pozwala to mene-
dżerowi projektu w odpowiednim terminie osiągnąć pożądane
rezultaty, przy jednoczesnym zachowaniu ustalonego budżetu
i odpowiadającego założeniom poziomu jakości wyników. Plano-
wanie projektu przeprowadza się w celu:
zidentyfikowania wszystkich działań, jakie trzeba podjąć;
zredukowania do minimum niepewności i ryzyka;
ustanowienia standardów realizacji projektu;
stworzenia ustrukturowanych podstaw dla prowadzenia
prac nad projektem;
888142225.002.png 888142225.003.png 888142225.004.png
106
S KUTECZNE ZARZĄDZANIE PROJEKTAMI
opracowania procedur skutecznej kontroli prac;
uzyskania pożądanych rezultatów w możliwie najkrótszym
czasie.
Planowanie to proces permanentny i dynamiczny, który pozwala
menedżerowi projektu zachowywać proaktywną postawę przez cały
okres realizacji projektu.
Powszechny błąd
Planowanie bardzo często postrzegane jest jako proste działanie
polegające na opracowywaniu tabeli przedstawiającej harmono-
gram podejmowania najważniejszych działań, czyli na tworzeniu
czegoś w rodzaju planu zajęć. W rzeczywistości jednak jest to tylko
jedna z części składowych planu. Sukces projektu zależy bowiem
również od wielu innych elementów tworzących ogólny plan pro-
jektu. Mowa tu o takich elementach jak:
harmonogram prac nad projektem,
spis zadań i ich dokładna charakterystyka,
analiza zasobów,
budżet projektu,
plany systemu przekazywania informacji,
plan przeprowadzenia prac i kontrolowania jakości,
plan zarządzania ryzykiem,
procedura rozwiązywania problemów,
harmonogram najważniejszych kroków.
Każdy z tych elementów będzie potrzebny na pewnym etapie prac
nad realizacją projektu, dlatego też najlepiej jest opracować wszystkie
dane już w fazie planowania.
Kogo należy zaangażować?
W planowaniu projektu powinien brać udział jego menedżer oraz
zespół ścisły. Planowanie to proces wymagający aktywnego uczest-
nictwa, dlatego też przyczynia się do zacieśniania więzi wewnątrz
zespołu i pozyskiwania akceptacji jego członków dla stworzone-
go w ten sposób planu. W związku z powyższym zaangażowanie
wspomnianych osób jest warunkiem koniecznym osiągnięcia
Zgłoś jeśli naruszono regulamin