Czy zmierzch filozofii analitycznej Tadeusz Szubka dostęp 10 06 2012.pdf
(
147 KB
)
Pobierz
Microsoft Word - art_6_5_Szubka.doc
Diametros
nr 6 (grudzie
2005): 94 – 108
Czy zmierzch filozofii analitycznej?*
Tadeusz Szubka
Trudno raczej oczekiwa
, by koniec stulecia lub nawet tysi
clecia przyniósł nagł
zmian
w pr
dach i nurtach minionego okresu. Odnosi si
to równie
do filozofii i
dlatego płonne były oczekiwania,
e wraz z pocz
tkiem nowego stulecia i
zarazem tysi
clecia pojawi
si
nagle nowe kierunki filozoficzne, a wielcy
my
liciele czy animatorzy
ycia intelektualnego na miar
Edmunda Husserla,
Bertranda Russella czy Kazimierza Twardowskiego dokonaj
rewolucji w filozofii.
Okazuje si
,
e w tej dziedzinie tych kilka lat nowego wieku niczym szczególnym
nie ró
niło si
od ko
cowych lat minionego wieku. Z drugiej jednak strony
wydaje si
,
e w filozofii, po kilku czy nawet kilkunastu dekadach kontynuowania
i rozwijania przyj
tych paradygmatów badawczych, potrzebne s
daleko id
ce
zmiany. Inaczej bowiem filozofia przerodzi si
w mało inspiruj
ce powtarzanie i
stosowanie tych samych rozwi
za
. Uwa
am,
e tego rodzaju zmiany s
równie
potrzebne na terenie filozofii analitycznej.
1.
O rozumieniu i rozwoju filozofii analitycznej
Dobrze znane s
trudno
ci z odpowiednio zwi
złym i tre
ciwym okre
leniem
filozofii analitycznej, które oddawałyby sprawiedliwo
rozmaitym sposobom
u
ycia tej u
ytecznej i pojemnej kategorii. Trudno
ci te sugeruj
, aby poprzesta
na takich oto historyczno-geograficznych okre
leniach tej filozofii. Filozofia
analityczna to kierunek filozofii współczesnej, obejmuj
cy m.in. nast
puj
ce
formacje: „filozofi
zdrowego rozs
dku George’a E. Moore’a, atomizm logiczny
(Bertrand Russell, pierwsza filozofia Wittgensteina), empiryzm logiczny, szkoł
lwowsko-warszawsk
, drug
filozofi
Wittgensteina, oksfordzk
filozofi
j
zyka
* Artykuł ten (b
d
cy zestawieniem fragmentów przygotowywanej do druku ksi
ki
Filozofia
analityczna: koncepcje, metody, ograniczenia
) stanowił wprowadzenie do debaty
Czy zmierzch filozofii
analitycznej?
, która odbyła si
na forum ICF Diametros w dniach 18 – 20 listopada 2005.
Nawi
zuj
ce do niego głosy innych dyskutantów wraz z odpowiedzi
prof. Szubki zamieszczamy
w dziale
Dyskusje
(przyp. red.).
94
Tadeusz Szubka Czy zmierzch filozofii analitycznej?
potocznego oraz filozofi
formaln
”
2
. Według innego okre
lenia filozofia
analityczna „została zapocz
tkowana dziełami Fregego, Russella, Moore’a i
Wittgensteina, a obejmuje ponadto logiczny empiryzm Koła Wiede
skiego,
angielsk
filozofi
j
zyka potocznego okresu powojennego, główny nurt filozofii
ameryka
skiej ostatnich dekad, a tak
e powi
zane z nimi ruchy na
wiecie i to, co
z nich wyrosło”
3
. Mo
na te
powiedzie
, chc
c bardziej wypełni
te ramy,
e
filozofia analityczna to zró
nicowany pod wzgl
dem metodologicznym i
tre
ciowym nurt filozofii współczesnej, którego prekursorami byli m.in. G. Frege i
– cz
ciowo – F. Brentano, zapocz
tkowany w Wielkiej Brytanii na pocz
tku XX
w. (G. E. Moore, B. Russell, pó
niej L. Wittgenstein), mniej lub bardziej równolegle
rozwijany na kontynencie europejskim przez Koło Wiede
skie (M. Schlick, R.
Carnap, O. Neurath) oraz polsk
szkoł
lwowsko-warszawsk
(m.in. K.
Twardowski, S. Le
niewski, J. Łukasiewicz, A. Tarski, K. Ajdukiewicz); w drugiej
połowie XX w. twórczo uprawiany głównie w Stanach Zjednoczonych (W. V.
Quine, W. Sellars, D. Davidson, S. A. Kripke, D. Lewis i H. Putnam), w Wielkiej
Brytanii kontynuowany przez uczniów Wittgensteina, oksfordzk
filozofi
j
zyka
potocznego (G. Ryle, J. L. Austin, H. P. Grice, P. F. Strawson) oraz M. Dummetta i
C. Wrighta; rozwijany tak
e intensywnie w krajach skandynawskich (G. H. von
Wright, J. Hintikka) oraz w Australii i Nowej Zelandii (J. Anderson, J. J. C. Smart,
D. M. Armstrong, F. Jackson).
Z chronologicznego punktu widzenia w tak rozumianej filozofii analitycz-
nej mo
na wyró
ni
trzy okresy rozwojowe, które s
explicite
wymieniane lub
implicite
sugerowane przez rozmaite nowsze opracowania dotycz
ce tego nurtu
filozofii współczesnej. Pierwszy znany jest powszechnie jako
okres wczesnej filozofii
analitycznej
. Obejmuje on w przybli
eniu pierwsze trzydziestolecie XX w., a dla
tych, którzy do współczesnej filozofii analitycznej zaliczaj
równie
jej europejskie
antycypacje z ko
ca XIX w., b
dzie to w przybli
eniu okres 1880–1930
4
. Cieszy si
2
Wole
ski [1989] s. 31.
3
Sluga [1997] s. 17.
4
Zob. np. Reck [2002] s. IX i Lindberg [2001] s. 61–146. W podanych ramach czasowych mieszcz
si
pocz
tki Koła Wiede
skiego i pozytywizmu logicznego, lecz nie lata najwi
kszego wpływu tej
95
Tadeusz Szubka Czy zmierzch filozofii analitycznej?
on obecnie du
ym zainteresowaniem historyków filozofii współczesnej
5
.
Powodem takiego stanu rzeczy jest nie tylko to,
e kształtowały si
wówczas idee i
koncepcje, które miały zmieni
charakter i bieg filozofii współczesnej. Jest tak
równie
dlatego, jak wyja
nia redaktor jednej z wa
niejszych prac zbiorowych
po
wi
conych wczesnej filozofii analitycznej,
e dopiero na pocz
tku XXI wieku
uzyskali
my w ko
cu wystarczaj
cy dystans historyczny, aby na nowo spojrze
na
ten okres. W konsekwencji, nie traktujemy ju
jego wybitnych postaci – m.in.
Fregego, Moore’a, Russella, Wittgensteina i Carnapa – dokładnie tak samo jak
my
licieli nam współczesnych. Stajemy si
natomiast coraz bardziej
wiadomi
tego,
e ich zainteresowania i koncepcje zostały ukształtowane przez ich czas, w
sposób, który musimy jeszcze lepiej zrozumie
6
.
Drugi etap rozwoju filozofii analitycznej obejmuje dekady najwi
kszej
doktrynalnej wyrazisto
ci filozofii analitycznej i lata jej coraz bardziej rosn
cych
wpływów. Mo
na nazwa
go
centralnym okresem filozofii analitycznej
7
.Obejmuje on
m.in. pozytywizm logiczny w dojrzałej postaci oraz filozofi
j
zyka potocznego,
zarówno t
rodem z Cambridge (druga filozofia Wittgensteina, pó
niejsze
publikacje Johna Wisdoma), jak i t
z Oxfordu (Ryle, Austin, a tak
e – cz
ciowo –
Grice i Strawson). Dzieje tego okresu rozwoju filozofii analitycznej nie s
jeszcze
zbyt dobrze opracowane. Przywoływane s
obecnie jedynie te koncepcje powstałe
w tych latach, które z takich czy innych wzgl
dów s
kontynuowane lub
krytykowane. W rezultacie dorobek niektórych filozofów, np. Ryle’a czy Wisdoma
jest obecnie w du
ej mierze ignorowany i zapomniany.
Gdzie
w połowie lub pod koniec lat sze
dziesi
tych okres centralny
filozofii analitycznej przechodzi w co
, co nale
ałoby chyba okre
li
mianem
odmiany filozofii analitycznej. Z tego powodu dzieje pozytywizmu logicznego zaliczane s
cz
sto
do drugiego okresu rozwojowego filozofii analitycznej.
5
O czym
wiadczy chocia
by pojawienie si
nowego towarzystwa filozoficznego o nazwie
History
of Early Analytic Philosophy Society
(HEAPS).
6
Reck [2002] s. IX.
7
Proponuje tak Searle, który pisze,
e mo
na wyodr
bni
w filozofii analitycznej jej centralny
okres, „obejmuj
cy w przybli
eniu faz
logicznego pozytywizmu, bezpo
rednio poprzedzaj
c
wojn
1939–1945 i powojenn
faz
analizy lingwistycznej” (Searle [1996] s. 2, w tłumaczeniu
polskim – s. 177).
96
Tadeusz Szubka Czy zmierzch filozofii analitycznej?
pó
nej filozofii analitycznej
. Ruch analityczny, który nigdy nie stanowił monolitu,
staje si
w tym okresie jeszcze bardziej zró
nicowany. Natomiast działaj
cy w tym
okresie filozofowie ch
tniej ni
swoi poprzednicy nawi
zuj
do osi
gni
lub
niepowodze
swoich poprzedników. Staraj
si
te
nada
filozofii analitycznej
bardziej systematyczn
posta
ni
to miało miejsce w poprzednich fazach
rozwojowych tej filozofii. Rzecz jasna, okre
lenie tego okresu jako
pó
nej
filozofii
analitycznej b
dzie zasadne tylko przy zało
eniu,
e dzieje filozofii analitycznej
powoli dobiegaj
kresu i
e wcze
niej lub pó
niej w filozofii XXI wieku pojawi
si
kierunki, które zajm
miejsce nurtów filozoficznych poprzedniego stulecia.
2.
O potrzebie transformacji filozofii analitycznej
Jednym z głównych motywów prowadz
cych do ukształtowania si
dwudziesto-
wiecznej filozofii analitycznej była kolejna próba u
ci
lenia filozofii i zbli
enia jej
do wiedzy typowo naukowej. Wi
zało si
to z d
eniem do znalezienia
efektywnego i racjonalnego sposobu rozstrzygni
cia przynajmniej niektórych
wielowiekowych dysput filozoficznych. Nie dziwi zatem,
e filozofowie
analityczni ch
tnie wyst
powali pod sztandarem filozofii naukowej. W najbardziej
wyrazisty sposób czynili to przedstawiciele pozytywizmu logicznego, lecz w tej
retoryce daleko w tyle nie pozostawali za nimi np. reprezentanci szkoły lwowsko-
warszawskiej, szkoły analitycznej z Cambridge (w szczególno
ci Russell) czy
filozofowie analityczni z Australii. Ta analityczna próba u
ci
lenia filozofii cz
sto
prowadziła do scjentyzmu, z którym z kolei wi
zał si
ahistoryzm i naturalizm.
Scjentyzm jest stanowiskiem, które mo
na rozumie
na wiele sposobów. Na
szcz
cie nie ma tu konieczno
ci wymieniania i opisywania tych ró
nych interpre-
tacji i odmian scjentyzmu, a tak
e ich oceny. Przedmiotem mojego zaintereso-
wania jest bowiem jedynie scjentyzm metafilozoficzny, czyli scjentyzm jako
stanowisko w sprawie ogólnego charakteru i natury filozofii. Mówi
c najkrócej
jest to pogl
d, który „skłania si
do upodobnienia filozofii pod wzgl
dem celów,
albo przynajmniej sposobów funkcjonowania, do nauk
cisłych”
8
. W
ród
8
Williams [2000] s. 479. Warto doda
,
e Bernard Williams okre
la go nie tyle jako okre
lony
pogl
d, lecz b
d
c prze
wiadczony o jego nietrafno
ci, jako swoistego rodzaju „nieporozumienie”
97
Tadeusz Szubka Czy zmierzch filozofii analitycznej?
dwudziestowiecznych filozofów analitycznych zdecydowanym zwolennikiem tak
pojmowanego scjentyzmu był Quine. Okre
lał on go jednak mianem naturalizmu,
co z uwagi na wiele innych znacze
tego terminu mo
e by
niekiedy myl
ce.
Upodobnianie czy zbli
anie filozofii do nauki mo
e si
dokonywa
na co
najmniej trzech płaszczyznach. Odpowiednio do tego mo
na mówi
o trzech
przejawach czy nawet odmianach scjentyzmu metafilozoficznego.
Po pierwsze, jest to scjentyzm dotycz
cy sposobu prowadzenia dyskursu
filozoficznego i pisania tekstów filozoficznych. Williams okre
la taki scjentyzm
mianem
stylistycznego
i w dowcipny sposób, na przykładzie rozpowszechnionego
manieryzmu w filozofii umysłu, argumentuje,
e bynajmniej nie prowadzi on do
wprowadzania wy
szego stopnia
cisło
ci do dyskursu filozoficznego.
Jest wprost przeciwnie: poniewa
scjentystyczna filozofia umysłu nie mo
e wcieli
w
ycie rygorów, które w pierwszym rz
dzie wła
ciwe s
dla neurofizjologii, dla
procedur eksperymentalnych, to prace filozofów w tym stylu faktycznie b
d
najprawdopodobniej przypomina
inny dobrze znany fenomen kultury naukowej,
jakim s
dywagacje naukowców, kiedy nie pełni
swoich obowi
zków, czyli
niedbałe, ogólnikowe uwagi wygłaszane niekiedy przez naukowców w trakcie
swobodnych pogadanek. S
one cz
sto bardzo interesuj
ce, lecz jest tak dlatego,
e
s
to uwagi naukowców, którzy nie zajmuj
si
akurat tym, co zwykle robi
. Nie
ma specjalnego powodu, aby oczekiwa
takiego samego zainteresowania
uwagami filozofów, którzy bynajmniej nie zafundowali sobie urlopu od swojej
normalnej pracy, lecz których jedynym zaj
ciem jest wygłaszanie takich uwag
9
.
Williams nie podaje konkretnych przykładów owych uwag, w które obfituj
popularne pogadanki naukowców i które staraj
si
na
ladowa
przedstawiciele
filozofii umysłu. Łatwo jednak domy
li
si
,
e w pierwszym przypadku chodzi o
ogólnikowe stwierdzenia,
e np. podstaw
wiata jest energia lub
e wszech
wiat
ma natur
matematyczn
. Natomiast w drugim przypadku b
d
to np. ogólne
zasady dotycz
ce zamkni
cia lub domkni
cia przyczynowego dziedziny fizycznej,
(ibid., s. 479). W moich wywodach staram si
unika
takiego przes
dzania sprawy z góry,
aczkolwiek pod wieloma wzgl
dami w pełni zgadzam si
z ustaleniami Williamsa.
9
Ibid., s. 479–480.
98
Plik z chomika:
Endriu4001
Inne pliki z tego folderu:
4 i 5 W pizdu.doc
(44 KB)
1 i 2 Davidson(1).docx
(19 KB)
3 Wittgenstein1.doc
(19 KB)
6 Filozofia analityczna(1).docx
(14 KB)
zagadnienia - filozofia języka V rok(1).doc
(33 KB)
Inne foldery tego chomika:
Pliki dostępne do 08.07.2024
Pliki dostępne do 21.01.2024
Bioetyka
Chiny
Czesław Miłosz
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin