filozofia streszczenie.doc

(104 KB) Pobierz

                                Własne streszczenie – Skróty Myślowe

Tales

Inicjator filozofii physis – jako 1 twierdzil ze istnieje jedna zasada , przyczyna wszystkich istniejących rzeczy

 

Zasada ta to u niego Woda

 

Woda= alfa i omega (życiodajna) Wszystko powstaje z wilgoci

 

Woda (principium arche) Przejscie od mitu do logosu

 

Woda jest Boska i wieczna

 

Dusza (sila poruszająca) – Magnes ma dusze!

 

Świat ma duszę , jest pełen demonów

 

Hylozoisci – Ozywiona materia

 

Anaksymander

Wprowadził termin arche(u niego nie jest to początek tylko zasada rzeczy)

 

Zasada to APEIRON = bezkres (bez granic , determinacji wewnętrznych jak i zewnętrznych , nieskończony )

 

To co było na początku trwa dalej tylko przybiera inne kształty

 

Natura = nie to co się zmienia tylko to co stale

 

Stawanie się nie przez przemiany żywiołów tylko wyodrębnianie przeciwieństw poprzez wieczny ruch ( nieodłączny od materii)

 

Anaksymenes

 

Dla niego bezkres też jest , też wieczny ruch

 

Bezkres u niego to powietrze( bo jest nieskończone ilościowo i łatwo ulega przemianom)=wszystkie przedmioty

 

Fizyk. Powietrze ma różną gęstość równomierne = niewidzialne , im gęstsze tym bardziej zimne i bardziej stałe (kamień) im rzadsze tym gorętsze (ogień)

Temperatura vs stan skupienia

 

Heraklit

 

Introspekcja

 

Krytyk i polemik

 

Zasada = Ogień (jego przemiany w dwóch drogach : w dół i w górę)

Jet fazą przejścia między rzeczami

Rzeczywistość jest zmienna Pantha rei

 

Natura jako ciągła śmierć i ciągłe rodzenie się

 

Trwanie rzeczy jest złudne . Nie ma bytu jest tylko stawanie się

(jesteśmy i nie jesteśmy zarazem-wariabilizm=heraklityzm)

 

Względność wszystkiego(zacieranie się granic między przeciwieństwamià

Ciągle przejścia) dzien i noc są tym samym . Stała jest tylko zmienność

 

Ten relatywizm zaprzeczał istnieniu rzeczy stałych w przyrodzie

 

Wieczność świata(wraz z jego ciągłymi przemianami)

 

Wszechświatem i czł. Rządzi Logos à rozum świata(rozumność świata)

Przemienia świat w harmonię przeciwieństw

 

Etyka:

Wyższość poniektórych jednostek

1.     moralność wyższa(mędrca)àtylko on rozumie ze wszystko musi być jak powyżej zmienne itd.

2.     moralność przeciętna(tłumu)

 

Epistemologia (poznanie):

Krytyczny wobec poznania zmysłowego(ironia)

 

Parmenides

             

Stałość

 

Postać Ksenofanesaà Jończyk i Eleat Ziemia zasadą , jedno bóstwo Panteista

 

Przeciwieństwa są ale się nawzajem wykluczają

Jedyny pewnik to to ze przyroda się staje

 

Byt nie może przestać istnieć(byt jest niebytu nie ma)

 

Byt wieczny , ciągły ,nie ma różnic w sobie

 

Jest zakończony we wszystkich kierunkach à kula

 

Odrzucił empiryzm(zjawiska są złudne)

 

Umysł nie poznaje tylko odtwarza

Myśl=byt racjonalista

 

Zenon z Elei

 

Twórca dialektyki

 

Atakuje ruch paradoksami

Dychotomia (niepodzielność odcinka)

Achilles

Strzała

Stadion

 

Euklides i szkoła megarejska

 

Erystyka

 

Paradoks kłamcy

 

Empedokles z Agrygentu

 

Heraklityzm vs. Eleatyzm

Nic nie może powstać z niczego i trwa wiecznie ale tylko w przypadku rzeczy prostych , rzeczy złożone powstają i giną

 

Pluralizm świata (korzenie wszechrzeczy, Pierwiastki i żywioły)

 

Łaczenie żywiołów za pomocą 2 sił à miłości i niezgody

 

Zapowiedź teorii ewolucji(pierw powstały byty proste)

 

Postrzeganie:

 

Podobne ciągnie do podobnego

Żywioły w oku

Postrzeganie tylko bezpośrednie

 

Temperamenty(rozłożenie żywiołów: gęsto- impulsywni , rzadko – tępi)

 

 

Demokryt z Abdery

 

Ojciec materializmu

 

Niezmienność bytu

 

Atomy składnikiem materii ( Cała przyroda, Tylko różnice geometryczne i ilościowe, wieczny ruch , Próżnia )

 

Dzielić można próżnie , nie materię

 

Mechaniczne łączenia atomów , nieograniczona ilość

 

Poznanie:

Zmysły Są subiektywne , relatywne , byt też względny

Postrzeżenia stanami umysłu

 

Wiedza prawdziwa(rozum) i ciemna(zmysły)

 

Predestynacja( wszystko ma przyczyny materialne i mechaniczne)

Przyczynowość zjawisk

 

Postrzeganie jest przenikaniem atomów do duszy

 

Nie ma siły nadprzyrodzonej , rozum ma tylko człowiek .

 

Dusza utożsamiona z ciałem(ma mniejsze atomy, oddychanie odnawianiem atomów duszy, śmierć zanik atomów duszy )

 

Etyka

 

Czyny moralne vs te uczynione pod przymusem , lub naciskiem

 

Zadowolenie najwyższym dobrem(dzięki rozumowi je pozyskujemy , jest to harmonia , spokój ducha, cisza)

 

Rozkosze umysłowe

 

Etyka eudajmonistyczna i intelektualistyczna

 

Pitagorejczycy

 

Misteria (apollińskie i orfickie)

 

Akuzmatycy ((mistycyzm orficki) muzyka oczyszcza , ruch przyczyną dźwięku

Matematycy Wiara i NAUKA(geometria, parabole itd.)

Orfickie i Pitagorejskie dogmaty

1.     Anty hylozoizm

2.     reinkarnacja

3.     dusza trwalsza , potęzniejsza od ciała

4.     więzienie

5.     więziona za winy

6.     oczyszczenie przez odpokutowanie

7.     Cel życia cielesnego: wyzwolenie duszy(wegetarianizm i przysięgi)

8.     misteria ulgą duszy

 

Liczba ZASADĄ bytu9 przestrzenna wielkość, kształt)

 

Dwoistość Bytu: forma (liczba) + bezkres(materia)

 

Dopatrywali się przeciwieństw(np. spokój-ruch , jedność- mnogość itd.)

 

1-punkt 2-linia 3-figura geometryczna 4-ciało geometryczne 5-barwa 6-życie

7-duch 8-miłość 9-sprawiedliwość 10-doskonałość wszechświata

 

Ciało najdoskonalsze – kula

 

Znali 9 planet i wierzyli w 10

 

Wypukłość ziemi

 

Powietrze okala tylko ziemie , dalej jest eter

Ład gwiazd

 

System Pitagorejski(ziemia krąży dookoła systemu planetarnego)

 

Pozorny ruch słońca(odwrotny ruch ziemi)

 

Harmonia(kosmos) Muzyka Sferà ruch wydaje dźwięk (niesłyszalna ale ciągła)

 

 

Protagoras I Sofiści

 

Relatywizm i humanistyczność

 

Negatywne zabarwienie sofistów

 

Dialektyka, retoryka , polityka , język kultura

 

Poznanie:

Praktycyzm , ważna skuteczność, Empiryści

 

Prawda tylko dzięki zmysłom(sensualizm)

 

Prawda dla każdego inna(relatywizm)

 

Praktycyzm(prawda lepsza o ile bardziej praktyczna)

 

Konwencjonalizm( prawdy obowiązujące powszechnie na zasadzie umownej)

Kara wendetą :/ racjonalizacja konwencji

 

Rzeczywistość względna bo poznanie jest bierne(umysł ma jedynie odbicie przedmiotów)

 

Estetyka

 

Nie można stwierdzić obecności Bogów

 

Sokrates

 

Wyłącznie etyka człowieka

 

Cnota =dobro bezwzględne

(zalety moralne jak np. sprawiedliwość , odwaga itd.)

 

Powszechność cnoty(na szczycie dóbr)

 

Najważniejsze dobra najwyższe(czł. Powinien zabiegać o nie bezwzględnie , poświęcenie również dóbr niższych )

 

Cnota =Wiedza

(zło pochodzi z nieświadomości , niewiedzy)

 

Wiedza etyczna opiera się na Praktycznym rozsądku(intelektualizm etyczny)

Cnota zdobywana tylko przez naukę , nie wrodzona

 

Wszystkie cnoty to wiedza , a więc CNOTA JEST JEDNA(wszystkie cnoty są jednym i tym samym)

 

Daimonion

 

Najważniejsze zadanieà nauczanie

 

Próbował nakłonić do heurystycznej medytacji nad cnotą .

 

Metoda Elenktyczna

(usunięcie złych myśli , flegma itd. Niekończące się pytania . rezultat à

Sprzeczne twierdzenie delikwenta

 

Metoda Majeutyczna

Sztuka położnicza , wyrodzenie (każdy nosi wiedze prawdziwą ale nieuświadomioną), wspólne poszukiwanie , rozsądne pytania i odpowiedzi tak lub nie

 

Wiem , że nic nie wiem

 

Co jest dobre a co złe

 

Twórca metody indukcyjnej

(szukał cech ogólnych , wspólnych obiektywnych)

 

Był logikiem

Tylko prawda poprawi moralność ludzi

Wiedza powszechna i bezwzględna

Wiedza w pojęciach ogólnych więc ogólna

 

Platon

 

Matematyk i etyk

 

Pojęcia zawierają wiedzę pewną i bezwzględna

Pojęcia są jedne i stałe

(stałe własności przysługują pojęciom nie rzeczom )

 

Byt nie bezpośrednio danyà IDEA(najważniejsza idea dobra[Nie do pojęcia])

Dualistyczna Koncepcja Bytu:

 

Poznawany sensualnie (zniszczalny , zmienny , realny)

Poznawalny przez pojęcia(wieczny, niezmienny, idealny)

 

Idee istnieją a rzeczy stają się

 

Jaskinia Platońska

 

Rzeczy Cieniami idei

 

Rodzaj Bytu tylko jeden à IDEE (Zależność rzeczy od Idei) à wzór

Immanentność transcendentność (idee z niebios czy w naturze rzeczy)

 

Duszaà zasada życiaà samonapędzającaà realna , niematerialna

Dusza Nieśmiertelna (Trzy części: Rozumna , impulsywna , zmysłowa)

Duszaà oddzielona od Ciała(niezależna) , ucieleśnienie nie jest niezbędne

àdoskonalsza od ciałaà Włada CiałemàCiało= więzienie

Spirytualizm Platona(dualizm-rzeczy materialne i dusza

Dusza- składnik pierwotny świata(materii)    ciało-wtórny

 

Poznanie:

 

Dusza a nie ciało(zmysły ciała tylko narzędziem)à

Dusza racjonalna poznaje idee , upodabnia się do nichà źródło prawdy , dobra wszystkiego co cenne w człowieku(WĄTEK ETYCZNY)

Dusza Posiada  a Priori à istniała przed Ciałem ale zaciążył na niej grzech (gdy odkupi winy będzie wolna)

 

Poznanie rozumowe (poznac idee można jedynie umysłem, zmysły nie wystarczają nawet do poznania rzeczyà potrzebują podpory umysłu)

 

Myśl nie opiera się na postrzeżeniu

 

Postrzeżenia opierają się na znanych nam pojęciach spostrzeżeniu

Wiedza aprioryczna (bada idee)à anamnesis idei

Wiedza empiryczna(bada rzeczy)

 

Tylko poznanie racjonalne (zmysłowe to domysł)

 

Stopnie poznania(zmysłowe i rozumoweàmyśl dyskursywna(dedukcja) i myśl intuicyjna(styczność myśli z przedmiotem)

Świat:

Harmoniczny , celowy , rozumny

 

Metaxis à Demiurg(dobry) àIstniejąca wcześniej materia(boska, pratworzywo)à doskonałość świata celem(kulistość i ruch okrężny)à wzór =idee

Demiurg-przyczyna sprawcza IDEE- celowa

 

Celowość w każdym calu (np. rośliny-pokarm)

Ramy czasowe (upodobnienie do wieczności) doskonała proporcja)4 żywioły)

 

Ideeà wieczny byt   Materiaà wieczny niebyt (ich połączenie byt + niebyt =doskonałość)

 

Niedoskonałości świata (wynik cofania się świata)

 

Planety maja duszę (co wynika z ich ruchu)à...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin