DIAGNOSTYKA PEDAGOGICZNA – ĆWICZENIA 7.03.2009
Literatura
Ziemski, Problemy dobrej diagnozy
Wysocka, Diagnoza w resocjalizacji socjalnej
Marzec – Holka, Wybrane zagadnienia diagnostyki pedagogicznej
Lepalczyk, Badura, Elementy diagnostyki pedagogicznej
S. Ziemski sklasyfikował diagnozę w obszarze 5 faz:
· D. Typologiczna, inaczej klasyfikacyjna lub podporządkowująca – polega na przyporządkowaniu pewnego zespołu objawów jakiejś znanej jednostce klasyfikacyjnej
· D. Genetyczna – taki typ rozpoznania i oceny sytuacji, gdzie w postępowaniu diagnostycznym i ostatecznie sformułowanej diagnozie kładziemy nacisk na genezę zjawiska, jego źródło
· D. Znaczenia – jej zadaniem jest wyjaśnienie znaczenia deficytu dla jego układu, dla całości organizmu. Polega na określeniu znaczenia istniejącego stanu rzeczy w powiązaniu z różnymi sterami aktywności i grupami społecznymi.
· D. Fazy – typ diagnozy polegający na określeniu studium choroby lub zaburzenia bądź też etapu rozwoju badanego zjawiska
· D. Znaczenia.
agnes_sempai