737_310958101.pdf

(519 KB) Pobierz
Artykuł pochodzi z publikacji: Instrumenty kształtowania wizerunku marki ,
(Red.) A. Grzegorczyk,
Wyższa Szkoła Promocji, Warszawa 2005
Wizerunek marki jako narzędzie
oddziaływania rynkowego
Adam Grzegorczyk
Paradoksalnie dla tytułu artykułu, bezsprzeczna i nie wymagająca dowodzenia
jest teza, iż możliwa jest działalność gospodarcza realizowana bez wykorzystania
elementu marki. Dane makroekonomiczne wskazują, iż tak w kategorii wielkości
sprzedaży, jak i obrotu, działalność bezmarkowa dominuje nad tą oznaczoną
markami. Setki tysięcy działających w Polsce miejsc sprzedaży oznaczonych
jako „Sklep spożywczy”, czy tysiące salonów fryzjerskich pod nazwą „Fryzjer
damski” wskazują, iż istnieją takie sektory gospodarowania, w których oznaczanie
przedsięwzięcia gospodarczego marką nie jest niezbędne. Analiza motywacji
nabywców do zakupu pewnych grup produktów nakazuje stwierdzić, iż także
w działalności produktowej marka nie zawsze ma zastosowanie, gdyż często
to cena jest powodem wyboru pewnego produktu, a nie postawa konsumenta
względem jego marki (często wybór następuje przy braku znajomości marki lub
wbrew preferencjom). Tego rodzaju tendencje dominują w środowiskach konsu-
mentów o niższym wykształceniu, zamieszkałych w średnich i małych miastach
i miejscowościach, o niższych niż przeciętne możliwościach nabywczych
i w rodzinach o bardziej niż przeciętna dominującej roli mężczyzn jako decyden-
tów zakupowych oraz w odniesieniu do produktów zaspokajających podstawowe
potrzeby. Zjawisko to wymaga szczegółowego wyjaśnienia.
Wykształcenie odgrywa istotną rolę w procesie decyzyjnym konsumenta.
Jest ono funkcją łatwości przyswajania wiedzy, w tym również identyikowania
alternatyw produktowych, co stanowi jeden z dwóch głównych etapów wyboru.
Drugim z nich jest wartościowanie alternatyw. W tej sferze także wykształcenie
odgrywa niemałą rolę, gdyż standard wykształcenia ma wpływ na zdolność iden-
tyikowania różnic pomiędzy produktami i ich oceny. Osoby o niższym poziomie
wykształcenia nie potraią znaleźć powodów usprawiedliwiających wyższą cenę
produktów markowych, a zatem wybrać ich spośród grupy produktów konkuren-
cyjnych.
Miejsce zamieszkania ma wpływ na proces decyzyjny konsumenta także
w kwestii wyboru produktów bezmarkowych. Mniejsze środowiska społeczne są
bardziej podatne na oddziaływanie wewnętrzne i gotowe do powielania zacho-
wań nabywczych. Konsumenci żyją bliżej siebie, mają większe możliwości ob-
serwowania cudzych zachowań i powtarzania ich, a zachowania niestandardowe
są łatwiej zauważalne i poddawane krytyce. Dokonywanie zakupu produktów in-
1
Instrumenty kształtowania wizerunku marki
893278176.001.png
nych niż przeciętne wywołuje poruszenie, zdziwienie, a skrajnie nawet ostracyzm
grupy środowiskowej. Na proces decyzyjny tych grup nabywców ma wpływ także
miejsce dokonywania zakupów. W odróżnieniu od środowisk wielkomiejskich,
w których możliwe jest (i bardzo często preferowane) realizowanie zakupów
w dłuższych cyklach i w wielkopowierzchniowych miejscach sprzedaży
(hipermarkety), w mniejszych miejscowościach standardowe miejsce zakupu to
supermarket lub sklep wielobranżowy. Asortyment tego rodzaju sklepów w po-
równaniu z hipermarketami jest bardzo zubożony, szczególnie w zakresie alter-
natyw wyboru produktów. Jeśli w przeciętnym hipermarkecie można nabyć od
70 do 120 marek, rodzajów i różnych wielkości opakowań proszku do prania, tak
w sklepie wielobranżowym alternatywa ta nie przekroczy dziesięciu. Z tego
powodu decyzje asortymentowe osób zarządzających tego rodzaju miejscami
sprzedaży kierują się zasadą powszechności: sklep musi zapewnić produkty
o standardzie (w tym cenowym) odpowiadającym zdecydowanej większości
potencjalnych nabywców, w tym też i takim, których możliwości nabywcze są
ograniczone. Dlatego też w sklepach wielobranżowych rzadko można znaleźć
produkty elitarne lub takie, których marka (w opozycji do ceny) decyduje o wybo-
rze. Wśród dostępnych gatunków piwa będą dominować zatem napoje lokalne,
dobrze znane ze względu na powszechność i dostępne cenowo, jednak nie
posiadające wykrystalizowanego wizerunku marki. Miejsce zamieszkania kon-
sumenta ma wpływ na wybór produktów także ze względu na cykl dokonywania
zakupów. Mniejsza odległość od miejsca zamieszkania do miejsca sprzedaży
sprawia, że zakupy są dokonywane częściej. Konsumenci korzystający z hiper-
marketów mają świadomość, że dla dokonania zakupów potrzebna jest określo-
na ilość czasu, na który składają się dojazd, czasochłonne przemieszczanie się
po miejscu sprzedaży w poszukiwaniu odpowiednich produktów, oczekiwanie
przed kasą, celebracja wydarzenia, jakim są zakupy w hipermarkecie w postaci
skorzystania z usług gastronomicznych (Mc Donald’s, lody, kawa) czy prostych
rozrywek (np. mobilne zabawki dla dzieci uruchamiane wrzuceniem monety)
i powrót. Ta świadomość sprawia, iż dokonują tego rodzaju zakupów w cyklach,
które ze względu na cechy osobnicze kształtują się od tygodnia do miesiąca.
Perspektywa czasowa do następnego planowanego wyjazdu do hipermarketu
sprawia, że konsumenci mają skłonność wybierania wielopaków produktów
lub większych opakowań. To, z kolei, daje wytwórcom szansę rozszerzania
rynku na swoje markowe produkty o osoby o niższym statusie majątkowym
poprzez wytwarzanie ekstremalnie dużych opakowań produktów (dużych do
tego stopnia, że często niewygodnych dla przeciętnego typowego nabywcy
danej marki), jednak w cenie, w której mogą one w przeliczeniu na objętość lub
wagę konkurować z produktami z niższych półek. Sposób dokonywania zaku-
pów przez konsumentów z mniejszych miejscowości nie usprawiedliwia tego
rodzaju decyzji, stąd tego rodzaju specjalne oferty produktowe nie będą naj-
2
częściej dostępne w supermarketach i sklepach wielobranżowych. Konsument
będzie dokonywał wyboru pomiędzy produktami o mniej wykrystalizowanym
wizerunku marki 1 .
Należy przy tym jeszcze zwrócić uwagę na tendencję do osobowych form
zakupowych realizowanych w mniejszych miastach i miejscowościach. Psycho-
logiczna bliskość mieszkańców tego rodzaju ośrodka sprawia, że także w dzie-
dzinie zakupów podświadomie dążą oni do zaistnienia interpersonalnej komuni-
kacji w procesie zakupowym. Dlatego też znajdujące się w mniejszych miastach
i miejscowościach miejsca sprzedaży mają najczęściej charakter osobowy.
W ten tylko sposób takie sklepy mogą upodobnić się do tradycyjnych w mniej-
szych ośrodkach form handlu, jakim były (i w wielu przypadkach nadal są)
bazary i targowiska. Takie miejsca sprzedaży poprzez konstrukcję procesu za-
kupowego opartego na dominujących elementach sprzedaży osobistej preferują
produkty nieoznaczone markami (i często przez to tańsze), gdyż to wysokość
marży pomiędzy ceną zakupu (jak najniższą) i ceną sprzedaży (jak najwyższą
– a ustaloną w wyniku negocjacji pomiędzy sprzedającym i kupującym) jest
celem tego rodzaju działalności gospodarczej. Wizerunek marki produktu nie
ma większego wpływu na zaistnienie aktu zakupu za wyjątkiem przypadków,
w których jako oryginalny, markowy produkt sprzedaje się towar oznaczony atry-
butami znanej marki lub wizualnie i werbalnie do niej zbliżonymi. Zakup doko-
nywany przez konsumenta w takim przypadku nosi znamiona okazji, a stan ten
ogranicza racjonalną percepcję konsumenta i uniemożliwia mu rzetelną ocenę
jakości oferowanego produktu 2 .
Konsumenci o ograniczonych (mniejszych niż przeciętnie) możliwościach
nabywczych są w mniejszym stopniu podatni na oddziaływanie promocji, w tym
także w zakresie wizerunku marki. Podświadomie odczuwając, iż oferta doty-
cząca pewnego produktu kierowana do nich w formie reklamowej stanowi próbę
sprzedaży im dobra w cenie wyższej niż inne istniejące na rynku, blokują proces
odkodowania przekazu i nie poddają się kreowaniu w ich umyśle wizerunku marki
zgodnie z oczekiwaniami przedsiębiorstwa. Tego rodzaju nabywcy z przyczyn
ekonomicznych nie oczekują od produktów zaspokajania jakichkolwiek innych
potrzeb dodatkowych poza potrzebami uniwersalnymi, charakterystycznymi
dla określonego rodzaju produktu. Innymi słowy w środowisku konsumentów
o ograniczonych możliwościach nabywczych podstawowe parametry decydujące
o wyborze produktu są związane z jego wydajnością i ceną. Dlatego też jakie-
kolwiek informacje peryferyjne (w tym także takie, które odnoszą się do sumy
użyteczności produktu) są przyjmowane przez konsumenta z niechęcią. W wielu
1 K. Mazurek-Łopacińska, Zachowania nabywców , Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu,
Wrocław 1997, s. 64-66
2 Ibid., s. 70-71
3
Instrumenty kształtowania wizerunku marki
893278176.002.png
przypadkach jakiekolwiek atrybuty produktów, które w sposób wizualny będą
kojarzyć się takiemu konsumentowi z promocją i kreowaniem wizerunku marki
będą negatywnie wpływać na jego decyzje nabywcze, gdyż będzie on je rozu-
mieć jako źródło podwyższonej ceny.
Na stosunek do produktów markowych wpływ ma także relacja zachodząca
w środowisku rodzinnym, a w szczególności ustanowiona w rodzinie hierarchia
decyzyjna. Im głębsza w rodzinie dominacja mężczyzny, tym mniej decyzje za-
kupowe zależą od czynników emocjonalnych. Ponieważ w wielu przypadkach
pozycjonowanie marki i sposób kreowania jej wizerunku jest oparty na elemen-
tach afektywnych, decydujący wpływ mężczyzny na wybór produktu ogranicza
oddziaływanie wizerunków marek głęboko pozycjonowanych na tę decyzję 3 .
Wizerunek marki produktu jest w niewielkim stopniu czynnikiem wpływającym
na decyzję o zakupie w przypadku produktów, których zadaniem jest zaspokoje-
nie podstawowych potrzeb izjologicznych konsumenta, wśród których dominują
produkty spożywcze. Zakup pieczywa, owoców, wędlin i mięs, a nawet nabiału
nie podlega wpływom wizerunku marki tych towarów. Najlepszym dowodem na tę
tezę jest fakt, iż produkty tego rodzaju standardowo nie podlegają zasadom ozna-
czania markami, a jeśli dzieje się inaczej, jest to wynikiem łącznego oznaczania
jedną marką produktów pozornie podobnych (np. jogurty owocowe i mleko),
a w rzeczywistości zaspokajających innego poziomu potrzeby 4 .
W przedstawionych powyżej sytuacjach rynkowych wizerunek marki nie stanowi
narzędzia wpływania na decyzje rynkowe konsumentów lub stanowi instrument
o charakterze regresywnym. Stwierdzenie tego faktu nakazuje zadać podstawowe
dla tego artykułu pytanie: po co przedsiębiorstwa tworzą marki i przeznaczają
poważne budżety na ich promocję? Pytanie to samo w sobie wydaje się banalne,
jednak odpowiedź na nie stanowi poważny problem. W żadnej z dotychczas
wydanych monograicznych publikacji na temat marki autorzy nie zadali sobie
trudu, aby zastanowić się nad zastosowaniem wizerunku marki w oddziaływaniu
na rynek. Standardowo deiniowane są funkcje marki, opisuje się sposób
zarządzania marką (tworzenia, przekształcania, nabywania itd.) i jej wizerunkiem
(jak go kreować i zmieniać). Brak jednak źródeł opisujących korelację wizerunku
i jego rynkowego oddziaływania.
Klasyczne już źródła opisujące zjawisko marki i proces zarządzania nią
wskazują na trzy podstawowe funkcje marki: identyikacyjną (powiązanie produktu
z jego wytwórcą), gwarancyjną (zapewnienie utrzymania stałego poziomu
jakości produktów) i promocyjną (wykorzystanie marki w komunikacji rynkowej
3 J. F. Engels, M. R. Warsaw, T. C. Kinnear, Promotional Strategy: Managing The Marketing Communication
Process , Irwin, Homewood (Illinois, Stany Zjedonoczone) 1991, s. 195
4 J. Altkorn, Strategia marki , PWE, Warszawa 1999, s. 42
4
893278176.003.png
produktu). Spośród tak usystematyzowanych funkcji najbardziej adekwatną dla
omawianego zagadnienia jest ta ostatnia, przy czym wartość marki w oderwaniu
od jej atrybutów w sferze komunikacji jest znikoma 5 .
Wizerunek marki ma szczególne znaczenie w zakresie funkcji gwarancyjnej dla
działalności rynkowej realizowanej w dziedzinie usług. Wobec charakterystyki tej
działalności, której szczególną cechą jest brak lub znikomy zakres elementów
materialnych, właśnie obraz marki w umyśle konsumenta, w szczególności, gdy
jest on wynikiem wcześniejszych doświadczeń konsumenta lub rekomendacji
innych konsumentów najpełniej świadczy o ciągłości jakości świadczonej usługi.
Funkcja identyikacyjna wykorzystuje element wizerunku marki zwłaszcza w
sferze zapewnienia ciągłości cech funkcjonalnych produktu, co ma zastosowanie
szczególnie w przypadku produktów FMCG, a także w przypadku nowych wersji
lub innowacji produktów trwałych kupowanych w odpowiednio odległych cyklach.
Podobną funkcję pełni wizerunek marki podmiotów handlu detalicznego, które
identyikują w ten sposób albo określoną wysoką jakość oferowanych dóbr (także
ze względu na samowizerunek nabywców) albo atrakcyjną ich cenę.
Niezależnie od innych funkcji, promocyjne oddziaływanie marki w sprzedaży
towarów zachodzi wyłącznie w przypadku istnienia po stronie konsumenta
określonego zbioru atrybutów tej marki. Atrybuty marki będą podlegać
podziałowi na instrumentalne i wynikowe. Atrybuty instrumentalne służą realizacji
określonych celów związanych z marką. Należą do nich elementy tożsamości
przedsiębiorstwa, w tym tożsamości wizualnej, jak logotyp, znak graiczny,
kolorystyka, styl produktów i ich opakowań oraz elementy pozawizualne, jak
procedury, czy styl zachowań pracowników. Atrybuty instrumentalne marki służą
kreowaniu odpowiedniej intensywności i charakteru atrybutów wynikowych,
obejmujących: świadomość istnienia, znajomość marki oraz wywoływanie przez
nią u konsumenta określonych stanów emocjonalnych, czego efektem ma być
preferencja względem innych marek. Świadomość istnienia marki jest kategorią
szczególnie przydatną na etapie stymulowania próbnych zakupów nowej marki.
Także produkty wymagające niewielkiego zaangażowania kupowane są w opar-
ciu o świadomość marki (częstość jej występowania). Zadaniem reklamy jest
w tym zakresie uczynienie marki bardziej widoczną tak, aby w procesie wyboru
konsument odwoływał się do podświadomych skojarzeń. Pomiar tej kategorii
jest realizowany w formie badań ankietowych, wywiadów telefonicznych (duża
próba, prosty pomiar). Znajomość marki jest kategorią opisującą stopień znajo-
mości przez respondenta podstawowych faktów odnoszących się do produktów
nazwanych daną marką, w szczególności atrybutów produktu. Reklama będzie
służyć budowie dostatecznej znajomości marki w celu zagwarantowania odpo-
5 M. K. Witek-Hajduk, Zarządzanie marką , Diin, Warszawa 2001, s. 31-33
5
Instrumenty kształtowania wizerunku marki
893278176.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin