STRATEGIA ROZWOJU SPORTU W POLSCE.pdf

(526 KB) Pobierz
STRATEGIA ROZWOJU SPORTU W POLSCE DO 2016 ROKU
MINISTERSTWO SPORTU
STRATEGIA ROZWOJU
SPORTU W POLSCE
DO ROKU 2015
Warszawa, styczeń 2007 r.
2
SPIS TREŚCI
Wprowadzenie……………………………………………………….…..........3
I. Diagnoza i trendy rozwojowe sportu w Polsce……………………………..4
II. Priorytety Strategii rozwoju sportu w Polsce…………………………….....9
1. Priorytet 1: Popularyzacja sportu dla wszystkich………...………….….....9
1.1.Sprawność fizyczna dzieci i młodzieży…………………….…...…..9
1.2.Aktywność fizyczna społeczeństwa…………………………....….12
2. Priorytet 2: Wzrost poziomu wyników sportowych…………………….....15
2.1. Sport kwalifikowany…………………………………………….......16
2.2. Kształcenie i doskonalenie zawodowe……………………..….....20
2.3. Nauka i medycyna w sporcie………………………………….......22
3. Priorytet 3: Rozwój infrastruktury sportowo-rekreacyjnej…………….....24
3.1. Sport w gospodarce narodowej……………………………...…....24
3.2. Infrastruktura sportowa...…………………………………….….....25
III. Finansowanie rozwoju sportu w Polsce………………………………......29
IV. Opis systemu realizacji i monitorowania strategii……………................34
V. Wskaźniki rozwoju sportu - zestawienie zbiorcze…..…………………....36
3
Wprowadzenie
Opracowana w Ministerstwie Edukacji Narodowej i Sportu i przyjęta dniu 11
lutego 2003 roku przez Radę Ministrów Strategia rozwoju sportu w Polsce do roku
2012’, była dokumentem wytyczającym kierunki działań dla kultury fizycznej i sportu,
określała realizację celów i zadań, które miały doprowadzić do znaczącej poprawy stanu
polskiego sportu.
Okres 2004-2006 r., w którym wdrażano strategię, przypadł na zachodzące
w polskim sporcie zmiany regulacyjno-prawne. Ustawa o sporcie kwalifikowanym
i utworzenie Ministerstwa Sportu, wpłynęły na nowe postrzeganie problemów sportu
i tym samym na tempo wdrażania strategii. Uwagi i wnioski z oceny realizacji
jednoznacznie podkreślały, że strategia nie przyniosła oczekiwanych rezultatów, na co
miało wpływ wiele czynników m.in. nieskuteczny system monitoringu i częściowa
dezaktualizacja zadań.
W oparciu o dokumenty programowe rządu m.in. program działania Rządu RP
Solidarne państwo, Strategię Rozwoju Kraju na lata 2007-2015 oraz ekspertyzy i wyniki
konsultacji środowiskowych, a także założenia Globalnej Strategii dotyczącej diety,
aktywności fizycznej i zdrowia Światowej Organizacji Zdrowia (WHO), postanowiono
dokonać zmian korekcyjnych i uzupełniających w strukturze strategii. Określono
jednoznacznie wizję i kierunek dążenia, tworząc główny cel strategiczny – Aktywne
i Sprawne Społeczeństwo. W dokumencie zdefiniowano trzy priorytety, określając
jednocześnie obszary działań w każdym z priorytetów. Dla każdego obszaru działań
określono zadania szczegółowe ( strukturę Strategii Rozwoju Sportu do roku 2015
obrazuje schemat zamieszczony na stronie 7).
Wizja jest jednoznaczna: sport będzie zajmował coraz mocniejszą pozycję
w szeroko pojmowanym systemie wartości indywidualnych i społecznych, służąc
wszechstronnemu rozwojowi człowieka, w tym zachowaniu zdrowia i sprawności oraz
wartościowemu zagospodarowaniu czasu wolnego.
We współczesnym świecie, do określenia aktywności fizycznej jednostek i grup
oraz jej organizowania w różnych formach i dla różnych celów, używa się jednego
pojęcia - sport. W rozumieniu niniejszego dokumentu sport obejmuje: wychowanie
fizyczne, sport dzieci i młodzieży, sport akademicki, sport dla wszystkich, sport osób
niepełnosprawnych i sport kwalifikowany.
Struktura i treść opracowania zakłada, że Strategia Rozwoju Sportu w Polsce do
2015 roku będzie dokumentem kierunkowym wskazującym podstawowe działania
Ministerstwa Sportu. Realizacja zadań i ich stopniowe wdrażanie winno skutkować
następującymi działaniami i zmianami w polskim sporcie:
- stabilizacją i wzmocnieniem merytorycznym funkcjonujących systemów
szkolenia i współzawodnictwa,
- określeniem kierunków i uwarunkowań rozwoju metodyczno-organizacyjnego
sportu kwalifikowanego,
- wskazaniem kierunków programowych sportu powszechnego i osób
niepełnosprawnych,
- określeniem miejsca i roli administracji samorządowej we wspieraniu
i rozwoju kultury fizycznej i sportu lokalnego,
- uporządkowaniem i poprawieniem spójności zarządzania strukturami
polskiego sportu,
- wspieraniem organizacji sportowych i administracji samorządowej
w pozyskiwaniu środków pomocowych na zadania związane z rozwojem
4
infrastruktury sportowej.
Postęp w realizacji Strategii będzie co roku podlegał okresowej ocenie i analizie. Jej
szczegółowe wyniki mogą być podstawą zmian i aktualizacji.
I. DIAGNOZA I TRENDY ROZWOJOWE SPORTU W POLSCE
We współczesnym świecie sport jest ważną wartością cywilizacyjną, kulturową
i społeczną. W rozwiniętych społeczeństwach sport stał się dobrem powszechnym,
dostępnym w różnych formach - stosownie do możliwości i zainteresowań obywateli.
Jest także składową polityki społecznej nowoczesnego państwa, stymulując wiele gałęzi
gospodarki, tworząc swoisty rynek pracy. Dzięki swojej specyfice jest istotnym
czynnikiem kształtowania zdrowia, rozwijania nawyków i zachowań prozdrowotnych,
a także wartościową formą spędzania wolnego czasu. Z tych względów państwo jest
żywotnie zainteresowane rozwojem i upowszechnieniem sportu.
W ostatnich dziesięcioleciach sport nie należał do priorytetowych dziedzin
w polityce państwa. Skutkowało to w szczególności obniżeniem poziomu aktywności
fizycznej społeczeństwa.
Jak wynika z badań Światowej Organizacji Zdrowia 1 w społeczności dorosłych
wciąż przeważa styl życia daleki od prozdrowotnego. Jedynie 7% Polaków deklaruje
systematyczną aktywność fizyczną, 33% czyni to raz w tygodniu, 12% rzadziej, ale
przynajmniej raz w miesiącu, natomiast reszta sporadycznie bierze udział w
jakichkolwiek zajęciach służących podniesieniu sprawności fizycznej - uprawia jakąś
dziedzinę sportu lub podejmuje inne formy aktywności rekreacyjnej. Pomimo
stosunkowo dużej popularności sportu i widowisk sportowych walory aktywności
fizycznej i sportu, uprawianego w różnych, dostępnych dla każdego formach, wciąż
pozostają nieznane lub niedoceniane. Przy wydłużaniu się wieku życia Polaków niesie
to poważne zagrożenia dla zdrowia i jakości życia.
Oznacza to, że w świadomości przeważającej części polskiego społeczeństwa nie
nastąpiła dotąd zasadnicza przemiana. O takim obrazie społeczeństwa w znacznym
stopniu decyduje nie tylko dostępność sportu, lecz także uboga oferta programowa dla
osób w różnym wieku i różnym stanie zdrowia i poziomie sprawności fizycznej.
Badania wskazują także na pogarszający się poziom wydolności i sprawności
fizycznej dzieci i młodzieży. Do głównych przyczyn takiego stanu należy z pewnością
zaliczyć małą aktywność ruchową dzieci i młodzieży oraz - pomimo wdrożenia 4-tej
godziny wf - długoletnie zaniedbania na poziomie szkolnego wychowania fizycznego.
Od 2004 r. stopniowo rozszerzano uczestnictwo młodzieży w programach
pozalekcyjnych zajęć sportowo-rekreacyjnych. Działania te nie są jednak wystarczające.
Sport kwalifikowany ciągle jeszcze nie przynosi nam pożądanych wyników
sportowych. Liczba medali zdobytych przez juniorów i seniorów w mistrzostwach świata
i mistrzostwach Europy w okresie ostatnich lat jest wysoka i wynosi: 2002 r. - 515
medali, 2003 r. - 553, 2004 r.- 579, 2005 r.- 621, 2006 r. - 654. Niestety coraz gorsze
rezultaty uzyskujemy na igrzyskach olimpijskich. W punktacji olimpijskiej w Barcelonie
/1992 r./ zajęliśmy 15 miejsce, w Atlancie /1996 r./ - 13 miejsce, w Sydney /2000 r./ - 17
miejsce i w Atenach /2004 r./ - 20 miejsce. Na ostatnich igrzyskach olimpijskich Polska
znalazła się grupie krajów europejskich, które zanotowały spadek osiągnięć
medalowych. Nadzieję budzą wyniki osiągnięte podczas zimowych igrzysk olimpijskich
w Turynie w 2006 r. Trudno jednak na razie mówić tu o stałej tendencji wzrostowej.
1 The word health report 2002. Reducing risks; promoting healthy life style. Geneva, WHO 2002 r.
5
Nie ulega wątpliwości, że osiągnięcia sportowe w olimpijskim systemie
współzawodnictwa powinny być zdecydowanie lepsze. Wymaga to jednak nie tylko
zwiększenia środków na sport kwalifikowany oraz na różne formy sportowej aktywności
społeczeństwa, ale również szeregu zmian organizacyjnych i programowych w sporcie
polskim. Przyniosłoby to pozytywne skutki promując wizerunek Polski w świecie oraz
zachęcając do uprawiania sportu i rekreacji młodzież i dorosłych.
Stowarzyszenia i kluby sportowe prowadzą swoją działalność w trudnych
warunkach organizacyjnych i materialnych. W ostatnich latach obserwuje się w
niepokojącą tendencję do ograniczania działalności programowej klubów sportowych.
Według danych GUS w 2004 funkcjonowało w Polsce 4 666 klubów sportowych (w 2002
r. – 4 336) prowadzących 8 596 sekcji (w 2002 r. – 7 760), w których ćwiczyło 482 514
zawodników (w 2002r. - ok. 396 000). Wśród nich 262 186 (54 %) stanowiła młodzież do
lat 18, a 66 044 (13,7 %) - kobiety.
Ponadto w 2005 r. działało ok. 6800 uczniowskich i parafialnych (3%) klubów
sportowych.
Największa liczba zawodników uprawia w Polsce piłkę nożną (197 063), następnie
piłkę siatkową (17 300), lekką atletykę (16 988), koszykówkę (12 483) oraz piłkę ręczną
(8 824). Sportowe gry zespołowe uprawia ponad 52 % ogółu ćwiczących.
W zawodzie trenera, według danych GUS w 2004 r. pracowało ponad 5 400 osób,
a pracę instruktora wykonywały 9 953 osoby. Z reguły praca ta jest wykonywana w
niepełnym wymiarze godzin. Głównym problemem jest brak dostatecznej ilości środków
finansowych na zatrudnianie w klubach trenerów i instruktorów.
Sport kwalifikowany w wyścigu po medale jest ogromnym polem doświadczeń
naukowych i testowania nowoczesnych technologii. Wzrost poziomu sportowego jest
uzależniony od wielu poznanych czynników, wśród których nauka i medycyna sportowa
odgrywają kluczową rolę. Bez wsparcia materialnego procesów badawczych nie będzie
znaczącego wzrostu poziomu wyników badań wzbogacających metodykę treningu. Do
tego niezbędna jest - systematycznie uzupełniana - wiedza szkoleniowa osób
sterujących nowoczesnym treningiem. W krajach przodujących w sporcie, dużą wagę
przywiązuje się do naukowej metody doboru do sportu. Pozwala to zaoszczędzić środki
i kierować do sportu kwalifikowanego uzdolnioną sportowo młodzież.
Pomimo oddania od 1995 roku do użytkowania ponad 3200 obiektów sportowych,
nadal baza obiektów strategicznych dla sportu kwalifikowanego i rekreacji sportowej nie
odpowiada standardom europejskim, ani liczebnie, ani pod względem jakości.
W zdecydowanej większości są to obiekty zaniedbane, często wymagające kapitalnego
remontu, zazwyczaj trudno dostępne dla osób niepełnosprawnych.
Dla uzyskania wzrostu poziomu sportu, w szerokim jego ujęciu, należy
w programowaniu rozwoju uwzględniać trendy i kierunki, jakie występują na świecie.
W sporcie powszechnym będą to wszystkie działania skutkujące zwiększeniem
dostępności do sportu i aktywności fizycznej oraz wyrabianiem nawyku stałej dbałości
o utrzymanie poziomu sprawności i tym samym zdrowia. Powinno to być powiązane
z programami edukacyjno-wychowawczymi oraz z ofertą zagospodarowania wolnego
czasu. Przedłużający się okres życia ludzi stawia nowe zadania skierowane na
podtrzymanie optymalnej dla wieku sprawności ludzi starszych. Upowszechnianie
sportu i aktywności ruchowej wśród osób niepełnosprawnych jest światowym kierunkiem
działań skutkujących usprawnieniem i niwelowaniem barier pomiędzy ludźmi.
W obszarze polskiej infrastruktury sportowej istnieją dwa główne trendy. Pierwszy
dotyczy rozbudowy i modernizacji podstawowej bazy sportowej w terenie i odnosi się to
do ogólnodostępnych boisk ze sztuczną nawierzchnią, hal lub sal do gier oraz krytych
Zgłoś jeśli naruszono regulamin