Praca z grupą-gry i zabawy.
Pracując z grupą musimy pamiętać o tworzeniu sytuacji, w których dzieci muszą być aktywne, dyskutować z innymi i angażować się we wspólną pracę. Zadaniem prowadzącego jest stworzenie takiej atmosfery, która gwarantuje grupie pewność i otwartość. Każde dziecko musi rozwijać zaufanie do siebie i innych, jednak przy zachowaniu pewnego dystansu. Kierujący grupą powinien zatroszczyć się o to, by zminimalizować niepotrzebne frustracje, odpowiednio pomagając uczestnikom.
Przedstawione poniżej gry i zabawy zostały wybrane ze zbioru grupowych gier
i ćwiczeń psychologicznych-„Grupa bawi się i pracuje” cz. I oprac. M.Jachimska
i „Grupa bawi się i pracuje” cz. II –J. Rojewska.
Wśród prezentowanych zabaw znajdujemy:
1.Gry integracyjne-ułatwiają kontakt z innymi osobami, sprzyjają integracji grupy. Do zabaw integracyjnych można odwołać się zawsze, kiedy grupa wykazuje objawy zmęczenia, znudzenia, braku energii.
2.Gry doskonalące kojarzenie-mają charakter intelektualnych rozrywek, polepszających koncentrację i refleks, wyrabiających spostrzegawczość i poprawiających szybkość kojarzenia oraz zwiększających zasób słów.
3.Gry rozwijające myślenie twórcze-łamanie schematów myślowych, prowokowanie do niekonwencjonalnych zachowań, wypowiedzi i twórczości , zwiększa potencjalne możliwości wykonywania różnych zadań przez grupę.
4.Gry usprawniające komunikację-pomagają uczestnikom w uświadomieniu barier komunikacyjnych. Każda grupa na pewnym etapie swojego rozwoju dotyka problemu werbalnej komunikacji, chociażby wtedy, gdy ustala reguły w rodzaju: mówi tylko jedna osoba, nie przerywamy sobie wzajemnie- reguły, bez których efektywna praca w grupie staje się bardzo trudna, jeśli nie niemożliwa.
5.Gry budujące poczucie bezpieczeństwa w grupie-im wyższy poziom bezpieczeństwa w grupie, tym widoczniejsza tendencja poszczególnych członków grupy do zachowań spontanicznych.
6.Gry uwrażliwiające i doskonalące komunikację niewerbalną-pomagają grupie w uświadomieniu, że ludzie porozumiewają się nie tylko słowami.
Przykłady gier i zabaw dla grupy:
Ad.1
ATOMY, ATOMY ŁĄCZCIE SIĘ.
Materiały: niepotrzebne
Przebieg: uczestnicy poruszają się swobodnie po sali. Prowadzący podaje liczbę(np.3) i uczestnicy jak najszybciej łączą się w grupy trzyosobowe.
ZABAWĘ MOŻNA WYKORZYSTAĆ DO PODZIAŁU NA GRUPY.
SZUKAJCIE SWOICH KREWNIAKÓW.
Materiały: kartki z nazwami zwierząt
Przebieg: uczestnicy losują kartki z nazwami zwierząt. Na sygnał wszystkie „zwierzęta” zachowują się w sposób dla siebie charakterystyczny i próbują odszukać w grupie swoich krewniaków.( W innej wersji uczestnicy naśladują głosy zwierząt i szukają osób wydających takie same odgłosy).
SAŁATKA OWOCOWA
Przebieg: uczestnicy siedzą w kręgu na krzesłach, jeden bez krzesła. Prowadzący przydziela każdemu nazwę jednego z owoców: jabłko, gruszka, śliwka, brzoskwinia.
Na komendę –jabłka-wszystkie osoby jabłka zmieniają miejsce.
Na komendę gruszki ze śliwkami- swoje miejsce muszą zmienić gruszki i śliwki.
Na komendę-sałatka owocowa-wszyscy zmieniają miejsca.
Kto nie znajdzie wolnego miejsca prowadzi grę dalej, wydając komendy.
Inny wariant gry: dowolne komendy, np. wszyscy, którzy mają na sobie dżinsy, którzy mają rodzeństwo, którzy „wstali lewą nogą” itp.
Ad.2
Przebieg: uczestnicy siedzą w kręgu. Prowadzący prosi osobę siedzącą po lewej stronie o powiedzenie po cichu alfabetu, mówi stop. Wypada jakaś litera, np. m. Kolejne osoby w kręgu wypowiadają do siebie zdania, w których wystąpi wyraz na m, np. Lubię cię, bo nigdy nie marudzisz. Dam ci dwie morele. Jedź do Madrytu. Po rundce następna osoba mówi alfabet. Można bawić się wypowiadając tylko wyrazy na określoną literę. Można grać na punkty. Potrzebne będą kartki i przybory do pisania dla uczestników. Na sygnał wszyscy piszą wyrazy na daną literę. Wygrywa ten, kto ma ich najwięcej.
Materiały: ok. 5 drobnych przedmiotów, kartki papieru, przybory do pisania.
Przebieg:
Uczestnicy ustawiają się w kręgu, ręce trzymają z tyłu. Prowadzący podaje kolejno przedmioty w ten sposób, że uczestnicy ich nie widzą. Każdy po zapoznaniu się z przedmiotem, podaje go dalej. Następnie prowadzący prosi, by uczestnicy zapisali na kartkach, jakie to były przedmioty.
Podobną zabawą jest OPOWIEŚĆ Z CHUSTECZKI.
Prowadzący w tajemnicy zawiązuje w chusteczce różne przedmioty. Uczestnicy podchodzą kolejno, dotykają przez chusteczkę i głośno mówią, co jest w środku.
Ad.3
INDIAŃSKIE IMIONA.
Na wstępie prowadzący opowiada uczestnikom o indiańskim zwyczaju nadawania dzieciom imion opisowych, nawiązujących do charakterystycznych cech temperamentu i osobowości człowieka. Każdy uczestnik wybiera sobie imię, które określa jego cechy, po czym pantomimicznie odgrywa je na środku sali. Zadaniem grupy jest odgadnięcie znaczenia imienia.
FANTASTYCZNE WYDARZENIE
Materiały: stare gazety, klej nożyczki
Przebieg: uczestnicy wyszukują w gazetach zdjęcia, obrazki, tytuły. Zadanie polega na ułożeniu z fragmentów nagłówków i wybranego obrazka(obrazków) gazetowej informacji o jakimś fantastycznym, humorystycznym czy niezwykłym wydarzeniu.
Ad.4
WIEŻA BABEL
Jeden z uczestników opuszcza pomieszczenie. Pozostali wymyślają przysłowie, rozdzielają między siebie poszczególne wyrazy. Gdy uczestnik wraca zza drzwi, na znak prowadzącego wszyscy krzyczą swoje wyrazy. Zadaniem słuchającego jest odgadnąć przysłowie z ogólnego hałasu.
DOBRY SŁUCH
Uczestnicy stoją w kręgu. Jeden z uczestników ma zawiązane oczy i stoi w środku. Osoby w kręgu śpiewają piosenkę, lecz jedna śpiewa zupełnie inną niż wszyscy. Zadaniem stojącego w środku jest wskazanie osoby, która śpiewa inną piosenkę.
AD.5
CHODZONE PRZYJĘCIE
Materiały: papier, przybory do pisania
Przebieg: uczestnicy poruszają się po sali, przyglądają się sobie, zadają pytania i notują na kartkach imię osoby, która:
Ma taki sam kolor oczu, jest spod tego samego znaku zodiaku, jest tego samego wzrostu, lubi te same potrawy, ma taką samą bluzkę...
ZGADNIJ KTO TO
Materiały: nieduże kartki papieru, przybory do pisania, kapelusz
Przebieg: Uczestnicy piszą na kartkach po 5 swoich cech. Zdania zaczynają się od: Jestem... Wszyscy wrzucają kartki do kapelusza. Prowadzący losuje, odczytuje cechy. Uczestnicy zgadują , kogo charakteryzują cechy wypisane na kartce.
KTO CO LUBI
Przebieg: Prowadzący umawia się z uczestnikami, że długość sali to skala, na której można określać poziom swoich upodobań. Na jednym końcu jest-bardzo lubię, na drugim-bardzo nie lubię, a w środku- nie wiem, niezdecydowanie. Każdy z uczestników ma możliwość pytania o różne rzeczy, np. Kto lubi lody pistacjowe? Kto lubi ludzi nieśmiałych? Itp. Kiedy pada pytanie, wszyscy ustawiają się zgodnie ze swoimi odczuciami.
emalam1