Teoria żeglowania
1. Po zrzuceniu grota na jachcie typu slup, stanie się on:
a) bardziej nawietrzny
b) bardziej zawietrzny
c) bardziej przechylony
2. Jaki rodzaj wiatru działa na jacht w ruchu pod żaglami:
a) własny
b) pozorny
c) rzeczywisty
3. Po której stronie żagla tworzy się podciśnienie, decydujące o wielkości siły aerodynamicznej:
a) po nawietrznej stronie żagla
b) po lewej stronie żagla
c) po zawietrznej stronie żagla
4. Prędkość wiatru pozornego jachtu płynącego kursem bajdewind jest:
a) mniejsza od prędkości wiatru rzeczywistego
b) większa od prędkości wiatru rzeczywistego
c) nie zależy od prędkości wiatru rzeczywistego
5. Podniesienie miecza na kursie bajdewind spowoduje:
a) zmniejszenie stateczności
b) zwiększenie dryfu
c) zwiększenie przechyłu
6. Po zrzuceniu foka na jachcie typu slup, stanie się on:
a) bardziej przechylony
c) bardziej nawietrzny
7. Jaka siła powstająca w części podwodnej kadłuba jachtu decyduje o zmniejszeniu dryfu:
a) siła aerodynamiczna
b) siła bocznego oporu
c) siła oporu kadłuba
8. Dla jakiego kursu względem wiatru, kierunek i zwrot wiatru rzeczywistego oraz pozornego jest ten sam:
a) dla kursu baksztag
b) dla kursu fordewind
c) dla kursu półwiatr
9. Zmniejszenie powierzchni grota (np. zarefowanie) spowoduje:
a) zmniejszenie przechyłu i zwiększenie zawietrzności jachtu
b) zwiększenie przechyłu i zwiększenie zawietrzności jachtu
c) zmniejszenie przechyłu i zwiększenie nawietrzności jachtu
10. Jaki kąt przechyłu dla jachtu klasy Omega jest kątem krytycznym:
a) 60o – 80o
b) 30o – 45o
c) 120o – 180o
11. Siła wiatru pozornego rośnie gdy:
a) jacht ostrzy
b) jacht odpada
c) jacht zachowuje kurs względem wiatru dłużej niż 1 min.
12. Największa siła dryfu występuje przy kursie:
a) baksztag
b) bajdewind
c) fordewind
13. Kiedy siła przechylająca osiąga najmniejszą wartość:
a) na kursie fordewind
b) na kursie bajdewind
c) na kursie półwiatr
14. Zrzucenie grota na jachcie typu slup spowoduje:
a) zwiększenie nawietrzności
b) zmniejszenie nawietrzności i przesunięcie S.O. do przodu
c) zmniejszenie nawietrzności i przesunięcie Ś.O. do tyłu
15. Stateczność jachtu to:
a) zdolność do zachowywania równowagi
b) zdolność do żeglugi na fali
c) zdolność pływania (unoszenia się na powierzchni wody)
zibikraw