Jawłowska - Wokół problemów tożsamości.doc

(112 KB) Pobierz
A

A.Jawłowska „Wokół problemów tożsamości”

 

Pomysł tek książki zrodził się na międzynarodowej konferencji, poświęconej problemom tożsamości we wschodniej i zachodniej Europie końca XX wieku.

Konferencja ta odbyła się 20-23 listopada 1997 roku w Konstancinie.

W skład książki wchodzą referaty wygłoszone konferencji.

●pomimo różnych perspektyw, ujęty jest tu problem tożsamości w zmiennym i niejednorodnym świecie.

●niebezpieczeństwa związane z budowaniem tożsamości.

 

 

CZĘŚĆ I          

„TOŻSAMOŚĆ W PROCESIE ZMIAN

- co dzieje się z „tradycyjnymi” punktami odniesienia tożsamości?!

- granice wolności wyboru w społeczeństwie konsumpcyjnym;

- nowe formy zewnętrznych determinacji procesów samookreślania się.

 

1.     Z. Barman „ Tożsamość- jaka była, jest i po co?”

- pojęcie tożsamości znów znalazło się w centrum uwagi, zaczynamy się nad nią zastanawiać…zadajemy pytania, gdyż czujemy, że ją tracimy.

- jesteśmy otoczeni globalną siecią informacyjną, nie ma podziałów, granic także geograficznych

- mamy do czynienia z dwoma kategoriami ludzi:

*elitą światową, która podróżuje, kupuje, rzadko bywa w domu;

*ludźmi pozostającymi w domu- raczej ze względów finansowych.

- finansowych współczesnym świcie nie trzeba wychodzić z domu, aby uczestniczyć w globalnym świecie- On przychodzi do Nas, podcina „korzenie”

- globalizacja, w kwestii tożsamości, poszerza możliwości lub je odbiera, ma wpływ na jej stałość, trwałość, zmienność i w konsekwencji płynność.

- Ricoeur dokonał rozróżnienia na tożsamość:

▪ różnica względem innych                          ▪ tożsamość względem siebie w czasie

-to rozróżnienie świadczy o chwiejności i nieokreśloności tożsamości w dzisiejszym świecie.

- tożsamość „ja” to dziś iluzja

- cechy tożsamości : rozchwianie, niestabilność, przemijalność

- można jedna odrzucić i wybrać inną, wg. własnego uznania i ochoty

-to jest zapowiedź nowej wolności samookreślanie się

- HALL- nie tożsamość, lecz IDENTYFIKACJA

…to proces bez fundamentu, proces dyskursywny, niekończące się budowanie, względna i zdana na przygodność

- Świat łączy potrzeba przerabiania i uaktualniania tożsamości, a dzieli zdolność do jej zaspokajania

- wyznacznikiem wysokiej pozycji społecznej, jest zatem zdolność zmiany tożsamości, gdy nie jest już pożądana- łatwość i dowolność w wymianie.

-czyli pozorna wolność, kierowana i sterowana choćby przez środki masowego przekazu –„życie jak na ekranie”

- rzeczy, przedmioty mają największe znaczenie

- jednostka wzoruje się, nie bierze inicjatywy

-w takim świecie należy być czujnym i elastycznym, należy podążać za prądami i umieć się dostosować

- wolność jako złudna dowolność, stała się priorytetem, wartością nadrzędną  a wybór tożsamości stał się wartością samą w sobie

-wolność przekładana jest na zakres możliwości konsumenckiego wyboru

- życie polega na ciągłym wybieraniu i daje złudne poczucie bezpieczeństwa

-człowiek posiadający paletę możliwości, czyje się pewniej dokonując wyborów

- ciągłe wybory powodują poczucie niezaspokojenia, a to budzi lęk i niepokój

-im bogatsi bogacą się, biedniejsi widząc większą różnicę, czują się gorsi, niedopasowani

kuszą ich bardziej rzeczy łatwo dostępne bogaczom

-KUPOWANIE, KULTURA PIENIĄDZA- pokolenie bez dyscypliny, kary, rozpieszczone pieniądzem

- „gdy przybywa możliwości, rośnie groźba destrukturacji, fragmentaryzacji i dezartykulacji”

- spokój, pewność i bezpieczeństwo stały się zagrożeniem dal wolności wypowiadania i potwierdzania własnego JA- dlatego to pierwsze ulega degradacji.

 

2.Martin O’ Brnie „Esej o płynnej tożsamości”

-istnienie tożsamości jest raczej lepkie, klejące i niejednorodne niż płynne

- prawomocność tożsamości we współczesnym świecie jest najczęściej uwarunkowane interwencja z zewnątrz

-niektóre tożsamości nie są trwałe bez względu na kontekst, do których nawiązują

▪ tożsamość płci(Gagne, Tewskbury)

Jest ona wyuczona i realizowana w interakcjach, ale na poziomie kulturowym jest narzucana np. przez religię, czy  przekazywana przez środki masowego przekazu i zapisana w archetypach kulturowych

-gdy wyjdziemy poza taką seksualność natrafimy na bariery i ograniczenia, które krępują swobodę przyjmowania lub odrzucania wyznaczników tożsamości

-pod wieloma względami współczesne tożsamości nie są stałe…lecz uogólnienie prowadzi do błędnej interpretacji podstawowych symptomów wzorowania tożsamości, które pomimo zmieniającego się świata nie ustępują

* autor jako przykład podaje książki feministek tożsamości płci dwóch feministek*

Jedna z nich pisze o współczesnej kobiecie bułgarskiej. Ma ona problemy z identyfikacją, definicją i akceptacją siebie. Traktowana jest jak dawniej, lecz wrzucona w wir postmodernizmu, co kłóci się z tezą płynności

- Cala praca ma na celu przeciwstawienie się poglądowi, że zachodzące zmiany oznaczają przejście od stałości do płynności, od tradycyjnej tożsamości i planów życiowych do tożsamości refleksyjnej i refleksyjnie układanych projektów

- we współczesnym społeczeństwie proce tożsamości jest nierównomierny, niebezpieczny politycznie i społecznie, jest uregulowanym procesem podtrzymywania dawnych nierówności i wytwarzania nowych.

 

3.Małgorzeta Jacyło

   Alina Szulżycka       „Uzależnienia. Między anemią i autonomią”  

- uzależnienie=  kompulsywna konsumpcja( np. alkohol), abstynencja(anoreksja), brak samokontroli

-może być indywidualnie lub grupowo przezywane lub praktykowane

- aby stworzyć jedną charakterystyczną strukturę dla uzależnienia należy odwołać się do kontekstu kulturowego

- dwa ważne procesy

▪ demografizacja (klasyfikowanie i ocenianie przez instytucje)

▪ indywidualizacja( różnica między jednostkami)

-Człowiek uzależniony nie ma cech podmiotu

rozerwanie tradycyjnej więzi „ motyw- działanie- skutek” (podstawowy atrybut podmiotu)

obfitość możliwych działań

brak integracji ciała i duszy – żadne z nich nie odpowiada za siebie

„podmiot larwalni” i „podmiot wirtualny” – dzieci i osoby uzależnione

we współczesnym świecie osoby te uzyskały prawa podmiotów

-psychoanaliza – przykład zmian w myśleniu o podmiocie-nadała przemianom postać systematycznych teorii i praktyk terapeutycznych

- „podmiot larwalny”- przebiegły, sprytny, robi wszystko aby przerwać terapię, rządzony jest sprzecznościami, gdyż odzyskanie podmiotowości może dokonać się tylko z pozycji samooskarżenia

- język samooskarżenia jest korelatem nowoczesnej władzy, chce ona aby każdy znalazł lub stworzył dla siebie miejsce

- tradycyjne badania i terapia lekarska poszukują źródła przyczyn w biografii pacjenta, aby jego motywom przypisać porządek

-w zachowaniach występuje także „powtórzenie”, które determinuje zachowanie pacjenta,

jest mechanizmem obronnym. Pozwala przeżyć, ale tylko teraz bo przyszłości nie bierze pod uwagę

- samooskarżanie pozwala na postawienie sobie diagnozy, jest związane z konstruowaniem tożsamości

-osoba uzależniona musi zerwać z przeszłością, stać się „nową osobą”, zerwać ze swoją biografią

-wg. nowoczesnych metod terapii uzależnienie jest ogólnym wzorem tożsamości czy powtarzalnym jego elementem

-każdy jest uzależniony

- nie można zerwać ze swoją biografią lub pozycja społeczną, to spowodowałoby uruchomienie mechanizmów obronnych

- należy w uzależnieniu dojrzeć właśnie wirtualną strukturę- uniwersalną strukturę tożsamości

- demografizacja, towarzysząca indywidualizacji, dała początek do rozpoznania się w pozycjach znamionujących stan „odstępstwa od normy”

-bark odstępstw mamy tylko w konformizmie

- należy umieścić się w obszarze  a-nomii, gdyż to daje możliwość podlegania tylko tym prawom, które wybraliśmy

- w takim razie uzależnienie traci sens irracjonalnego wyboru w racjonalnym świecie

- można mówić o irracjonalnym wyborze tylko w odniesieniu do tradycyjnej moralności opartej na utylitarnym wartościowaniu czasu i ciała.

CZAS            ●pracy                     ●odpoczynku

- współcześnie to karykatura czasu dobrej jakości wytworzona przez techniki dyscyplinarne –kumulowanie czasu

-narzucona dyscyplina, w uzależnieniach powoduje „puste powtarzanie”, co powoduje nowe uzależnienie- na początku niewidoczne

Efekt- psychologia i psychiatria mają na celu likwidację uzależnienia- choroby, defektu, a przede wszystkim tego, co je wywołuje

-uzależnienia charakterystyczne dla określonych klas staja się uniwersalne, lecz większość z nim funkcjonuje w klasie średniej

- uzależnienie jest powodowane niedostosowaniem, pod czym kryje się proces tworzenia tożsamości

- uzależnienie można odnieść także do koncepcji społeczeństwa konsumpcyjnego:

najważniejszy wybór, Anie to, co zostało wybrane

każde działanie określane jako wybór  

wybór- kontekst moralny i ekonomiczny

ekonomia polityczna nowoczesnej władzy nie przewiduje zakazów, tworzy przedmioty podzadania, zwiększa nadzieje i szansę na sukces.

- aby to osiągnąć należy się dostosować

-różnica między pragnieniem a potrzebą jest w społeczeństwie konsumpcyjnym coraz bardziej problematyczna

-konsumenta nigdy nie opuszcza niepewność, nigdy nie jest zaspokojony

- uzależnienie jawi się tu jako wybór nie wybierania- osoba nie szuka potwierdzeń

i gwarancji swej tożsamości w państwowym systemie- uwalnia się od niego

- uzależnienie staje się sposobem wyrwania się z koła konsumenckiej wolności- monotonia sięgania cały czas po to samo „powtarzanie”

-z morza ofert nie wybiera nic

wg. Baudrillarda- wyzwolenie jest niemożliwe, gdy wyzwalamy się z pewnego wyobrażenia wolności

 

 

 

 

4. Aldona Jawłowska „Tożsamość na sprzedaż”

-pytania dotyczące tożsamości pojawiają się w wyniki braku „punktu odniesienia” – wartości, określenia prawdy, czy wizji przyszłości

- Pojęci pojawiające się w literaturze:

„kryzys tożsamości”

„rozpad tożsamości”

„schizofreniczność” kultury współczesnej

-pojawia się poczucie zagubienia, a także nowe możliwości autokracji

-„ dramat uznania niezgodności między tym kim chcemy być, a tym co inni są nam w stanie przyznać”

-możemy nie zdobyć „uznania”, co buduje naszą tożsamość, gdyż nasze standardy nie będą uznawane przez innych

- rozgrywa się to na poziomie indywidualnym i grupowym

- bez względu na uczestników dyskursu, to kultura popularna kształtuje aspiracje życiowe i gwarantuje sukces w postkomunistycznej Polsce

- to wybór dóbr konsumpcyjnych i ofert rynkowych gwarantuje sukces i samookreślenie

„TOŻSAMOŚĆ KULTUROWA”  - to proces samookreślania się wobec jakichś „składników” rzeczywistości symbolicznej, pozwalających odróżnić siebie od innych, zająć miejsce w przestrzeni społecznej.

- posiadanie tożsamości jest gwarantem zdrowia psychicznego ładu społecznego

Dana czy uzyskana jest wartością, a jej brak powoduje zachwianie równowagi w skali społecznej lub jednostkowej

Tożsamość wg.E. Słoma

„przekonanie o posiadaniu zalet, poczucie własnej wartości i możliwości wywierania wpływu na otoczenie

● L. Kołakowski wyróżnia 5 składników tożsamości:

1)substancja

2)pamięć

3)antycypacja

4)ciało

5)świadomość określonego początku.

Tożsamość jest postulatem, sytuacją, niż trwałym stanem posiadania

-ma zawsze charakter twórczy

-nie posiadamy jej, musimy ją wynaleźć

- ważne jest kim są „inni”, stanowiący punkt odniesienia dla procesów tworzenia tożsamości- określenie ich to gwarant dla tych procesów( np. ruchy społeczne i kult., wspólnoty religijne itd.)

- „rynkowe oferty tożsamości”- to wszystko co kształtuje osobowość konsumenta

-tożsamość tworzy granice

-„tożsamość słaba”- posiada łatwo przekraczalne granice, jest zmienna, chwiejna, to stały wyścig z samym sobą. Charakterystyczna dla społeczeństw postindustrialnych

- tym tendencjom towarzyszą inne, tworzące „tożsamości silne”, dające poczucie bezpieczeństwa i zakorzenienia w szybko zmieniającym się świecie

- mamy odczynienia, z jednej strony z banalizacją, wywołaną dominacją wartości konsumpcyjnych, z drugiej zaś absolutyzacją

* to druga może prowadzić do nietolerancji i wrogości

- w tym punkcie znajduje się Polska- przejście od wschodniego komunizmu do zachodniego kapitalizmu, procesy globalizacji.

- to wiąże się z załamaniem się dotychczasowego systemu wartości, porządku kulturowego

- jednostki stanęły wobec dylematu samookreślania

- w PRL-u funkcjonował jasny i konkretny podział na MY i ONI

- manifestowanie narodowej tożsamości, po upadku komunizmu, przestało być konieczne

- kanon kultury narodowej rozpadł się, czyli główne źródło idei

-Szpaciński mówi o kryzysie, nie rozpadzie kanonu kultury- jest on zmienny i otwarty, zmieniają się treści, reguła „kanoniczności” pozostaje

 

- następuje kryzys dyskursu o Polsce i polskości, a po otwarciu granic pada mit Zachodu

-badania dotyczące religijności również słabo wypadają.

Pojawia się nowa kategoria ludzi „wierzących” -sekty, ludzie nie praktykujących, na swój sposób odnoszących się do religii.

-tożsamość Polaka katolika staje się problematyczna

Ideologia konsumpcyjna

- pojawia się w sytuacji bycia „pomiędzy”, na pograniczu, a wraz z nią oferty tożsamości

-świat postindustrialny to spektakl, który czci przedmioty i towary

- konsumpcja to naczelna zasada i godna realizacji wartość i jest źródłem legitymizacji wszelkich wartości

- jest kryterium sukcesu i postępu jednostek i społeczeństw

- upadek autorytetów- państwa, kościoła, a zaufanie budzą instytucje finansowe, komercyjne i biznesowe

- wg. J. Boudrillarda osiągnęliśmy stan, w jakim konsumpcja ogarnia całość ludzkiego życia, a całe środowisko jest wg. niej „umeblowane”

- najważniejsze jest zabawa i bycie szczęśliwym- można to kupić

- wpisana jest tu jednak kategoria przestarzałości – wychodzenie z mody, nieustająca pogoń i niezaspokojenie

- wolność wyboru- wybór samego siebie- być wolnym to różnić się od innych

- hiperprogram wyborów

- Barman „metoda rynkowa polega na budowaniu JA przy pomocy obrazów”- kształt ciała, ubiór, domu i jego zawartości itd.

„Kupuję, więc jestem, jestem tym, co kupuje”

- wraz z towarami kupujemy style życia i oznaki przynależności do wspólnot, także rynkowych

MEDIA

- MTV, VIVA, MLM- dają wzory autokracji- moda, styl zabawy, nieustanna rozrywka

-„składanie” siebie z różnych cech i wzorów zachowań „bohaterów” kultury popularnej

- konstytuowanie siebie poprzez manipulowanie własnym ciałem- fragmentaryzacja

-samookreślanie poprzez kupowanie

- w Polskiej wersji kultury konsumpcyjnej kobieta panuje w wiecie przedmiotów, a dzięki temu może mieć władzę na mężczyzną

-jest również warunkiem zdobycia kariery

-reklamy skierowane są głównie do ludzi młodych

- młodych polskiej rzeczywistości „nowe” wzory mieszają się z tradycyjnymi

- media zmieniają jednak kontekst kulturowy, punkt odniesienia, w którym sytuujemy tożsamość

- pomimo tego tworzą się grupy kultur mniejszościowych, które chcą szukać innych dróg samookreślania się

 

 

 

 

 

5.Marian Kempny „Globalizacja kultury i ulokowanie tożsamości? Procesy kulturowe w teoretycznym dyskursie współczesnej socjologii”

„kultura bez społeczeństwa” (A. Touraine)

-„ kultyralizacja”- zmiana statusu zjawisk poznawczych, które były mechanizmami decydującymi o przemianach w społeczeństwach ponowoczesnych i postkomunistycznych

- zmiana dyskursu o tożsamości indywidualnej i społecznych, więzi solidarności, identyfikacji

-pojawia się globalizacja, która mówi, iż świat jest jedynym miejscem…to zakłóca relację między społeczeństwem a kulturą

- następuje przejście od społeczeństw nowoczesnych do ponowoczesnych.- oznacza to jakościową zmianę, zatarcie granic

-teoria funkcjonalistyczna- ewolucja nowoczesnych społeczeństw dokonuje się w wyniku różnicowania i współzależności podsystemów systemu społecznego

Takim podsystemem jest kultura i ma ona za zadanie „kultywowanie wzorów”

-kulturowa nowoczesność jest niespójna, wew. zróżnicowana wręcz amorficzna

-dochodzi do fragmentaryzacji kultury, która często staje w sprzeczności do innych sfer rzeczywistości społeczeństwa kapitalistycznego

-skutkiem jest rozproszenie kultury

-postmodernizacja oznacza zatem, że procesy modernizacji przekraczają pewien punkt krytyczny, powstaje „postkultura”

-jej granice są zamazane, wieloznaczne i niejednorodne

- kultura jest tu tworem wewnętrznie sprzecznym

-poskultura, to zatracenie hierarchii i brak rozróżnienia na lepsze i gorsze

- jej cechą jest nieograniczone manipulowanie możliwościami,, pęd do rozróżnienia

F. Jameson- nigdy dotąd kultura nie była tak nasycona znakami i przekazami, jet ona obecna w każdym elemencie społ. Konsumpcyjnego

- zatarcie granicy między realnością a obrazem

- znak i towar, to jeden twór

Trzy cechy podkultury wg. Barmana:

1)” teren samorządowy”- rozprasza się i koncentruje

2)żadne z działań kulturowych nie jest zwykł...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin