Recepcja hotelowa - jej rola i wyposażenie.pdf

(99 KB) Pobierz
114761946 UNPDF
Recepcja hotelowa – jej rola i wyposażenie.
Słowo recepcja pochodzi od łacińskiego słowa receptio i dosłownie oznacza
przyjęcie. Recepcja hotelowa to zatem miejsce gdzie:
witamy i przyjmujemy gości – najważniejsze miejsce w hotelu
pracownicy recepcji sprawują opiekę nad gościem podczas jego pobytu
gość przychodzi do recepcji tuż przed samym wyjazdem (ostatnie odwiedzane przez
gościa miejsce w hotelu)
Recepcja to wizytówka hotelu a od recepcjonisty zależy w jakim stopniu
zadowolenia opuści ją gość. Z recepcją kojarzy się również lada recepcyjna. Jednak recepcja to
nie tylko lada lecz cała przestrzeń od drzwi wejściowych do hotelu aż do ciągów
komunikacyjnych (takich jak schody czy winda) i drzwi prowadzących do punktów
gastronomicznych i usługowych.
Na zespół recepcyjny hotelu składa się:
1. część zewnętrzna – ogólnodostępna, reprezentacyjno – usługowa tzw. hol recepcyjny
lub lobby
2. część wewnętrzna – recepcja właściwa, czyli lada recepcyjna, stanowiska obsługi gości,
zaplecze biurowe i socjalne pracowników
CZĘŚĆ ZEWNĘTRZNA
Wielkość HOLU RECEPCYJNEGO zależy od standardu i charakteru obiektu.
Niezależnie jednak od zajmowanej powierzchni hol recepcyjny powinien sprawować wrażenie
gościnne, przytulne, zachęcające do wejścia i pozostania na dłużej.
Funkcje holu recepcyjnego:
reprezentacyjna
wypoczynkowa
informacyjno – reklamowa
węzeł komunikacyjny
wejście do punktów handlowych i gastronomicznych
Dodatkowo w holu powinno być dostępne w każdym hotelu pomieszczenie służące jako
przechowalnia bagażu.
Na wyposażenie holu składają się najczęściej:
kanapy i fotele
niskie stoły
stojaki z codzienną prasą i stojaki z materiałami reklamowymi
rośliny doniczkowe lub kompozycje kwiatów ciętych
popielniczki w miejscach przeznaczonych dla osób palących
Marzena Wojciechowska dla AP Edukacja, Poznań 2009 r.
114761946.001.png
ogólnodostępne aparaty telefoniczne
bankomaty
urządzenia umożliwiające swobodny dostęp do Internetu
Hol powinien być:
odpowiednio oświetlony
dobrze oznakowany
część powinna być dostosowana do obsługi osób niepełnosprawnych
CZĘŚĆ WEWNĘTRZNA
LADA RECEPCYJNA
✔powinna być tak usytuowana, by recepcjonista mógł objąć wzrokiem od drzwi
wejściowych do wind i schodów aż do do wejść do punktów gastronomicznych i
usługowych
✔powinna być wyraźnie oznakowana i widoczna od drzwi wejściowych
✔dobrze oświetlona (zarówno system oświetlenia jak i kolory ścian powinny tworzyć
ciepłą atmosferę)
✔wymiary lady zależą od wielkości hotelu i liczby obsługiwanych gości
✔nie może być ani wąska ani szeroka; część lady powinna być obniżona aby ułatwić
obsługę gości niepełnosprawnych (np. na wózkach inwalidzkich)
✔powinien panować nienaganny porządek
✔na ladzie powinny być aktualne foldery reklamowe hotelu, wizytówki, kartki do
zapisywania informacji wraz z długopisem (najlepiej z logo hotelu)
KLUCZNICA
meble z przegródkami do przechowywania kluczy do pokoi (przegródki służą również
do korespondencji przychodzącej do gości)
oprócz kluczy do pokoi powinny znajdować się również najważniejsze klucze do hotelu
(od wyjść ewakuacyjnych, wyłącznika głównego prądu, gazu, wody)
urządzenia do kodowania kart magnetycznych
KOMPUTERY
ułatwiają pracę i usprawniają obsługę gości
powinny być dyskretne i schowane pod ladą oraz ustawione w taki sposób by gość nie
miał do niego wglądu
musi być całodobowy dostęp do Internetu a w szczególności do poczty elektronicznej,
by umożliwić recepcjoniście szybkie odpowiedzi na korespondencję
DRUKARKI – umożliwiają wydruk list meldunkowych, faktur VAT, raportów księgowych i
innych dokumentów
FAX I KSEROKOPIARKA – całodobowy dostęp do tych urządzeń jest dla gości bardzo
komfortowy i w obecnych czasach konieczny (szczególnie w obiektach, które zajmują się
organizacją szkoleń, konferencji itp.)
Marzena Wojciechowska dla AP Edukacja, Poznań 2009 r.
GRAFIK DYSPONENTA
schemat pokoi hotelowych rozrysowany na pietrze, na którym na bieżąco nanoszone są
zajętości pokoi z datą wyjazdu gości oraz pokoje zarezerwowane
grafik jest niezbędny w przypadku awarii systemów informatycznych
pozwala szybko zidentyfikować pokój przygotowany do sprzedaży
Wzór – grafik dysponenta ( R – rezerwacja, X – pokój zajęty)
TELEFONY
w zależności od wielkości hotelu i liczby recepcjonistów powinno być od 1 do 3
aparatów by umożliwić kontakt zarówno zewnętrzny jak i wewnętrzny
jeden telefon powinien być przeznaczony do dyspozycji gości
KASA FISKALNA – jest obowiązkowa w każdym hotelu. Wyświetlacz kasy powinien być
widoczny dla gościa.
TERMINAL – umożliwia płatność kartami kredytowymi i płatniczymi. To coraz
popularniejsza i bardzo wygodna dla gościa forma zapłaty.
SEJF DEPOZYTOWY
wymagany również w hotelach niższej kategorii
odpowiedzialność hotelarza za rzeczy pozostawione w pokoju jest ograniczona, stąd
obowiązkiem hotelu jest zapewnienie dostępu do sejfu w recepcji lub skrytek
depozytowych w oddzielnym i monitorowanym pomieszczeniu
Marzena Wojciechowska dla AP Edukacja, Poznań 2009 r.
114761946.002.png
CENNIK
aktualny i czytelny a także zrozumiały dla gości zarówno krajowych jak i zagranicznych
niezbędny jest również wykaz kart płatniczych, godziny doby hotelowej oraz bieżące
kursy walut
MATERIAŁY INFORMACYJNE – recepcja powinna być zaopatrywana w aktualne
rozkłady jazdy pociągów, autobusów, rozkład lotów samolotów, plan miasta, mapy regionu,
mapę samochodową Polski i Europy, książkę telefoniczną, informację o kościołach i godzinach
nabożeństw, repertuary teatrów i kin, adresy specjalistycznych przychodni lekarskich
W części przeznaczonej tylko dla pracowników wyróżnia się następujące
stanowiska:
1. obsługi wewnętrznej – zaplecze biurowe, techniczne urządzeń kontrolująco –
sterujących, w tym pomieszczenie dla kierownika
2. sanitarno – socjalne - w skład którego wchodzą: szatnie, węzeł higieniczno-sanitarny,
pomieszczenie socjalne i pomieszczenie gospodarcze
Marzena Wojciechowska dla AP Edukacja, Poznań 2009 r.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin