Moduł 1.pdf

(1251 KB) Pobierz
Podstawy prawne prowadzenia dokumentacji medycznej
Podstawowa opieka zdrowotna i pielęgniarstwo środowiskowo – rodzinne.
autorzy:
dr n. med. Zofia Grzywacz
mgr Barbara Boroś
autorzy:
dr n. med. Zofia Grzywacz
mgr Barbara Boroś
Podstawowa opieka zdrowotna
i pielęgniarstwo
środowiskowo-rodzinne
copyright © Polski Uniwersytet Wirtualny
OPRACOWANIE KURSU
kierownik kursu
Agnieszka Wierzbicka
metodycy
Monika Poradecka
Marta Dziubińska
graficy
Joanna Graczyk
informatycy
Maciej Czerczak
Mariusz Osiński
336495455.001.png
Wstęp
Ramowy program kształcenia powstał na bazie wytycznych, otrzymanych z WSHE
w Łodzi. W przedstawionym materiale starałyśmy się zasygnalizować treści
dotyczące: podstawowej opieki zdrowotnej, rodziny jako grupy społecznej,
pielęgniarstwa rodzinnego, organizacji opieki nad pracującymi, zagadnień
związanych z medycyną pracy i pielęgniarstwem środowiska nauczania
i wychowania. Celem kształcenia jest:
— przygotowanie pielęgniarki środowiskowo/rodzinnej do samodzielnego
wykonywania zadań związanych z jednostką, rodziną, grupą społeczną,
— przygotowanie pielęgniarki do realizowania opieki pielęgniarskiej w warunkach
zakładu pracy,
— przygotowanie pielęgniarki do organizowania profilaktycznej opieki nad dziećmi
i młodzieżą.
Po ukończeniu kursu student powinien zyskać umiejętnościami w zakresie:
— wykonywania podstawowych badań diagnostycznych i dokonywania wstępnej ich
interpretacji,
— współorganizowania badań profilaktycznych uczniów i pracowników,
— formułowania diagnozy pielęgniarskiej,
— organizowania pracy, zgodnie z procesem pielęgnowania i standardami
postępowania,
— rozpoznawania i rozwiązywania problemów zdrowotnych i psychospołecznych
podopiecznych,
— wyróżniania czynników szkodliwych i uciążliwych, występujących w środowisku
pracy oraz udzielania informacji pracownikom na temat możliwości ich
eliminowania,
— prowadzenia edukacji zdrowotnej, stosownie do potrzeb podopiecznego, rodziny,
środowiska lokalnego,
— realizowania programów promocji zdrowia,
— kształtowania u podopiecznych umiejętności niezbędnych do umacniania
i potęgowania zdrowia,
— organizowania i wyposażania gabinetu pielęgniarskiego (w zakładzie pracy,
gabinet profilaktyki w szkole),
— udzielania pierwszej pomocy w nagłych wypadkach i zachorowaniach,
— prowadzenia dokumentacji i sprawozdawczości, zgodnie z obowiązującymi
przepisami w tym zakresie.
Podstawowa opieka zdrowotna
Podstawowa opieka zdrowotna
Wstęp
1. Rys historyczny i kierunki zmian ochrony zdrowia w świecie
2. Ochrona zdrowia w Polsce i światowa strategia „Zdrowie dla wszystkich”
3. Struktura organizacyjna podstawowej opieki zdrowotnej (poz)
3.1. Poradnie ogólne
3.2. Poradnie K
3.3. Poradnie dla dzieci
3.4. Poradnie stomatologiczne
4. Zadaniazespołu środowiskowego w poz
5. Dokumentacjamedyczna
Wstęp
Walka z nieprzyjazną naturą i licznymi schorzeniami oraz troska o zdrowie czy życie,
towarzyszy człowiekowi od początków jego istnienia. Pierwsze, prymitywne działania
lecznicze, wspierane wiarą w moc duchów i licznych bóstw zostały zastąpione
wiedzą empiryczną, do której z czasem dołączyły rzeczowe podstawy naukowe.
Wiedza ta ewoluowała przez wieki, zmieniały się jej priorytety, w końcu
najważniejszym zagadnieniem stała się konieczność zabezpieczenia potrzeb
zdrowotnych nie tylko jednostki, ale i ludności w skali poszczególnych państw
i całego globu. Wyzwanie to podjęła Światowa Organizacja Zdrowia, która na
podstawie raportów na temat stanu zdrowia poszczególnych populacji, uwzględniając
tempo i rodzaj ogólnie zachodzących przemian społeczno-gospodarczych,
wypracowała światową strategię ochrony zdrowia. Jesteśmy obecnie świadkami
realizowania, na bazie zaleceń ŚOZ, polskiego planu ochrony zdrowia. Jest on stale
poprawiany i uzupełniany tak, aby w sposób najlepszy z możliwych nieść pomoc
zdrowotną ludności polskiej.
1
Podstawowa opieka zdrowotna
1. Rys historyczny i kierunki zmian ochrony zdrowia w świecie
Człowiek od zarania dziejów interesował się zdrowiem. Ludzie pierwotni wiedzieli, że
nadwerężoną kończynę należy oszczędzać — unieruchamiali ją przy pomocy glinki.
Podpatrując przyrodę oraz ucząc się na własnych błędach poznali właściwości
lecznicze szeregu ziół. Jednak z czasem okazało się, że „medycyna naprawcza” była
niewystarczająca — pojawiła się idea umacniania zdrowia i zapobiegania chorobom.
Początkowo celom tym służyły amulety i zaklęcia, następnie zaczęto dbać o czystość
ciała i unikać zakażeń. Bez wątpienia działania te nie od razu były w pełni świadome
— przybierały one formę ścisłego przestrzegania nakazów religijnych (patrz Biblia —
Księga Kapłańska), wzajemnie zapożyczanych od mieszających się ludów.
W starożytności, w kręgu kultury śródziemnomorskiej duże znaczenie w życiu
człowieka przypisywano ruchowi i racjonalnemu odżywianiu, triumf święciły gry
i zawody sportowe, w tym igrzyska. W sprawach dotyczących zdrowia obywateli
zauważyć można mniej lub bardziej bezpośredni udział państwa, czego przykładem
była budowa wodociągów/akweduktów i łaźni publicznych. Pierwsze przekazy
dotyczące zdrowia zawarte zostały w naukach Hipokratesa (460–377 p.n.e.). Jego
zasada — nie szkodzić choremu ( primum non nocere ) i pomagać uzdrawiającym
siłom natury do dziś nie straciła na aktualności, a słowa przysięgi lekarskiej, będącej
kanonem etyki zawodowej, są znane na całym świecie. Kolejne wskazówki podał
Galen (129–199), który uważał, że zdrowie człowieka zagrożone jest przez dwa
źródła zepsucia: wewnętrzne (wiek, pożywienie, odchody) i zewnętrzne (czynniki
środowiska). Platon (ok. 427–347 p.n.e.) definiował zdrowie jako doskonalenie stylu
życia, mające związek z dietą oraz rozwojem duchowym i kulturowym. Plutarch (ok.
50 – ok. 125 n.e.) kładł nacisk na aktywność i pracę, zaś stoicy na pierwszy plan
wysuwali rozwój i harmonię umysłową. Postępowanie lecznicze największą rangę
przypisywało diecie, następnie lekom, najniższą zaś chirurgii.
2
Zgłoś jeśli naruszono regulamin