jakk alkohol wpływa na organizm- scenariusz zajęć- Małgorzata Hajduk.odt

(21 KB) Pobierz
SCENARIUSZ LEKCJI PRZYRODY

SCENARIUSZ LEKCJI PRZYRODY

dla klasy czwartej

 

TEMAT: JAK ALKOHOL  WPŁYWA NA ORGANIZM CZŁOWIEKA   

                 (uzależnienia)

               

§       poziom nauczania, klasa:

klasa czwarta szkoły podstawowej

§       liczba jednostek lekcyjnych:

dwie jednostki

 

§        cele:

        ogólny:

poznanie szkodliwego wpływu alkoholu na organizm człowieka

        szczegółowe:

uczeń:

-        zna skutki wpływu alkoholu na organizm człowieka

-        wymienia przykłady szkodliwego wpływu alkoholu na organizm i samopoczucie człowieka

-        wie, że alkoholizm jest chorobą

-        rozumie konieczność zachowania postawy antyalkoholowej

-        wskazuje różne rodzaje uzależnień

 

§        organizacja i przebieg lekcji: praca w grupach, praca indywidualna

 

§        środki dydaktyczne: podręcznik i zeszyt ćwiczeń (E. Błaszczyk i in., Przyroda 4, WSiP) arkusze szarego papieru,  materiały do przeprowadzenia doświadczeń (białko jaja kurzego, alkohol), kwartalnik  „Koran” nr 31

 

 

PRZEBIEG LEKCJI

1.     Uczniowie przypominają z poprzednich lekcji czynniki wpływające korzystnie i nie korzystnie na nasze samopoczucie i zdrowie.

2.     Nauczyciel wskazuje uczniom cel lekcji: ustalenie wpływu alkoholu na organizm człowieka.

3.     Uczniowie, pracując w grupach, porządkują informacje dotyczące alkoholizmu:

-         wypisują na dużym arkuszu papieru określenia, które kojarzą się z człowiekiem pijącym alkohol i jego otoczeniem;

-        porządkują skojarzenia, zaznaczając jednym kolorem określenia związane z osobą pijącą alkohol, a innym określenia dotyczące jego rodziny i otoczenia;

-        ustalają co oznacza słowo: uzależnienie (opierając się na przeczytanym przez nauczyciela fragmencie artykułu „Problemy rodziców uzależnionych nastolatków” z kwartalnika „Koran” nr 31)

-         wymieniają różne rodzaje uzależnień, w oparciu o dodatkowe, informacje o uzależnieniach (załącznik: Uzależnienia)

-        wyjaśniają, w czasie dyskusji, dlaczego alkoholizm uznawany jest za chorobę będącą przyczyną wielu nieszczęść ludzkich.

4.     Wybrany uczeń, w oparciu o instrukcję nauczyciela, przeprowadza doświadczenie ukazujące reakcję białka na alkohol.

5.     Uczniowie zapisują obserwacje i wniosek z doświadczenia;

-        w oparciu o doświadczenie omawiają wpływ alkoholu na organizm człowieka.

6.     Uczniowie wyszukują informacji w podręczniku na temat wpływu alkoholu na samopoczucie człowieka.

7.      Uczniowie zastanawiają się jak można ustrzec się przed nałogiem picia alkoholu ( „burza mózgów”)

8.     Uczniowie ćwiczą odmawianie, przedstawiając w grupach zaproponowane wcześniej  scenki (sytuacje wymagające odmówienia, w których mogą się znaleźć) :

-         uczniowie poznają zasady skutecznego odmawiania; każda grupa otrzymuje przygotowany przez nauczyciela zestaw zasad skutecznego odmawiania  (załącznik: Zasady skutecznego odmawiania)

-        o oparciu o poznane zasady starają się skutecznie odmówić (scenki).

9.     Podsumowanie lekcji stanowią zaproponowane przez uczniów i wypisane w „Moich notatkach” hasła propagujące zwalczanie alkoholizmu.

10. Praca domowa: Narysuj plakat o tematyce antyalkoholowej.

 

opr. Małgorzata Hajduk

 

 

ZAŁĄCZNIK : UZALEŻNIENIA

 

·       W naszym kraju 50% mężczyzn i 30% kobiet jest uzależnionych od nikotyny.

·       Około 200 tys. Polaków regularnie zażywa różnego rodzaju narkotyki.

Po narkotyki często sięgają młodzi ludzie. Z uzależnienia wychodzi zaledwie 20 – 30%

·       Badania socjologiczne wykazują, że przed ekranami telewizorów spędzamy codziennie ponad 4 godziny.

10% Polaków jest uzależnionych od telewizji – zabiera im ona co najmniej 8 godzin dziennie.

·       70% znajduje się na granicy telemanii i komputeromanii.

Najbardziej narażone są dzieci – nie potrafią zapanować nad liczbą oglądanych programów, gier komputerowych.

Na nowe gry maniacy potrafią wydać ostatnie oszczędności.

·       Groźną formą uzależnienia jest również skłonność do mówienia nieprawdy, fantazjowania, zatracania się w kłamstwie i to bez wyraźnych powodów. Te pozornie nieszkodliwe kłamstewka stają się nałogiem, a ich twórca tworzy wygodne dla siebie światy. Tyle, że nie potrafi już później normalnie funkcjonować. Zaczyna chorować, potrzebuje pomocy psychologa.

     

 

 

 

 

 

 

 

ZAŁĄCZNIK: ZASADY SKUTECZNEGO ODMAWIANIA

 

 

ZASADY SKUTECZNEGO ODMAWIANIA

 

1.                    Przyjąć wyprostowaną

       postawę ciała

2.                    Patrzeć w oczy

3.                    Mówić pełnym głosem

4.                    Powiedzieć wyraźnie „nie”

5.                    Podać powód odmowy

 

 

 

 

w  oparciu  o „Propozycje  dla  wychowawców  klas:  Trzy  koła”  B. Wolniewicz-Grzelak

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin