podział szczegółowy sprzęgieł
sprzęgła
sprzęgła stałe sprzęgła przegubowe sprzęgła sterowane sprzęgła samoczynne
(nierozłączne) (rozłączne)
sprzęgła sztywne sprz.Cardana sprz.sterowane jednokierunkowe
mechanicznie ster.kirunkiem
sprzęgła podatne sprz.Weissa (przegub) obrotów
sterowane
sprz.Rzeppa hydraulicznie odśrodkowe
ster.prędk.obrot.
sprz.Tracta sterowane
pneumatycznie
przeciążeniowe
sterowane ster.moment.
Elektromagnetycznie obrotowym
1) Przykłady konstrukcji prostych sprzęgieł nierozłącznych (szkice).
2) Sposoby sterowania sprzęgieł rozłącznych.
Mechaniczne dźwignią lub pedałem, elektromagnetyczne, hydrauliczne, pneumatyczne.
Rozłączne –kształtowe. W sprzęgłach tych moment obrotowy jest przenoszony za pomocą zazębiających się systemów kłów lub zębów umieszczonych na powierzchni czołowej lub obwodzie dwóch tarcz lub piast sprzęgła. Jedna z nich jest umieszczona nieruchomo na końcu jednego z wałów, druga zaś przesuwnie poosiowo na końcu drugiego wału. Przy pomocy mechanizmu sterującego dosuwa się ją do tarczy nieruchomej powodując zazębienie.
3) Do czego stosuje się sprzęgła przegubowe?
Do przeniesienia napędu pod kątem.
4) Układy wałów ze sprzęgłami Cardana.
Wał bierny
krzyżak
Wał czynny
Widełki
Przegub Cardana
5) Jakie są odmiany sprzęgieł ciernych?
a. tarczowe
b. promieniowe
c. osiowe
d. obwodowe
e. wielopłytkowe cierne
f. stożkowe cierne
Sprzęgła suche i mokre(smarowane olejem)
Kształt powierzchni ciernych: płaskie(tarczowe, wielotarczowe); stożkowe; bębnowe; taśmowe
6) Narysować szkic prostego sprzęgła ciernego.
7) Od czego zależy moment przenoszony przez sprzęgło cierne.
Zasada działania sprzęgieł ciernych polega na tym, że tarcze sprzęgła są dociskane siłą wywołującą na powierzchniach ciernych siłę tarcia, która umożliwia przeniesienie momentu obrotowego z członu czynnego na bierny.
Materiał powierzchni ciernych. Z wielu właściwości, jakie są wymagane od tych materiałów, do najważniejszych należą: duży współczynnik tarcia, dobra wytrzymałość mechaniczna, dobre odprowadzanie ciepła oraz odporność na zużycie
Moment tarcia jaki możemy uzyskać pod wpływem siły docisku musi być większy od max momentu obrotowego jaki przenosi sprzęgło MT>MMAX
8) Główne przeznaczenie i podział przekładni. Jakie funkcje dodatkowe może
spełniać przekładnia.
Przekładnie służą do przeniesienia napędu od silnika do układu wykonawczego maszyny.
Funkcja główna przekładni – przekształcanie momentu obrotowego i prędkości obrotowej.
Podział przekładni:
1.Mechaniczne- zębate, pasowe, łańcuchowe, cierne
2.Hydrauliczne- hydrokinetyczne, hydrostatyczne
3.inne- dźwigniowe, krzywkowe
Przekładnie rozróżnia się ze względu na:
Ilość stopni:
· przekładnia jednostopniowa (przykład a) - w której współpracuje jedna para kół zębatych
· przekładnia wielostopniowa np. dwustopniowa, trzystopniowa itd. (przykład b) - w której szeregowo pracuje więcej par kół zębatych; przełożenie całkowite przekładni wielostopniowej jest iloczynem przełożeń poszczególnych stopni
Umiejscowienie zazębienia:
· zazębienie zewnętrzne (przykład c)
· zazębienie wewnętrzne (przykład d)
Rodzaj przenoszonego ruchu:
· przekładnia obrotowa - uczestniczą w niej dwa koła zębate
· przekładnia liniowa - koło zębate współpracuje z listwą zębatą tzw. zębatką. Ruch obrotowy zamieniany jest w posuwisty lub na odwrót
Wzajemne usytuowanie osi obrotu:
· przekładnia czołowa - w której obie osie obrotu leżą w jednej płaszczyźnie. Takie przekładnie występują w dwóch odmianach:
o przekładnia walcowa
o przekładnia stożkowa
· przekładnia śrubowa (zębata) - w której osie obrotu leżą w dwóch różnych płaszczyznach. Takie przekładnie występują w dwóch odmianach:
o przekładnia hiperboloidalna (o osiach zwichrowanych)
o przekładnia ślimakowa (o osiach prostopadłych)
9) Przekładnia w układzie napędowym maszyny (schemat blokowy).
10) Podział przekładni mechanicznych.
· przekładnie cięgnowe
· przekładnie cierne
· przekładnie zębate
· przekładnie śrubowe
- Zębata -Łańcuchowa i=n1/n2=z2/z1
n2
i=n1/n2=z2/z1
-
D
- Pasowa - Cierna i=n1/n2=z2/z1
d
i=n1/n2=D/d
11) Podział przekładni zębatych.
Przekładnia zębata - przekładnia mechaniczna, w której przeniesienie napędu odbywa się za pośrednictwem nawzajem zazębiających się kół zębatych.
1.walcowe o zazębieniu zewnętrznym , wewnętrznym(z kołami walcowymi o zębach prostych, skośnych , daszkowych)
2.zębatkowe
3.stożkowe(z kołami stożkowymi o zębach prostych, skośnych , krzywoliniowych)
4.śrubowe
5.ślimakowe
12) Budowa koła zębatego i jego podstawowe wymiary. Szkic koła zębatego
walcowego z podstawowymi wymiarami.
...
quillis