1) Obliczanie prostych połączeń nitowanych.
2) Konstrukcja (szkic) połączenia śrubowych ciernego ( z tzw. śrubami luźnymi).
śruba luźna w otworach obciążona poprzecznie
3) Szkic połączenia ze śrubą pasowaną,
4) Rodzaje zarysów gwintów oraz przykłady oznaczania różnych gwintów.
5) Mechanika przenoszenia obciążenia w złączu śrubowym ciernym.
Klasyfikacja przypadków obciążenia śrub
1. Śruba jest zakręcona, a następnie obciążana siłą osiową (np. wisząca lampa). Wtedy śruba jest rozciągana (ściskana).
2. Śruba zakręcana pod obciążeniem (np. auto na podnośniku). Śruba jest wtedy narażona na ściskanie (rozciąganie) i na skręcanie.
3. Złącze śrubowe skręcane z napięciem wstępnym (siłą osiową) i następnie obciążone siłą roboczą (np. śruba szpilkowa w silniku spalinowym lub połączenie kołnierzowe 2 rur).
4. Połączenie śrubowe narażone na działanie sił poprzecznych.
6) Moment tarcia na gwincie, kąt tarcia, samohamowność gwintu.
7) Klasyfikacja połączeń typu czop-piasta.
8) Przykłady konstrukcji połączeń wpustowych i kołkowych – szkice.
9) Obliczanie połączeń wpustowych, wielowypustowych i kołkowych.
10) Przeznaczenie i podział sprężyn.
Mogą być stosowane do napędu(silnik sprężynowy, pasy bezp)
Podział sprężyn: *naciskowe *rozciągowe *płaskie *spiralne *tależowe *rozcięte *pierścieniowe
11) Szkice schematyczne różnych sprężyn.
12) Co to jest charakterystyka sprężyny, co to jest współczynnik sztywności?
Charakterystyka sprężyny to podana w postaci graficznej zależność siły wywieranej na nią (lub momentu) od jej ugięcia (kąta obrotu); jest to linia jaka powstaje na wykresie zależność między obciążeniem, a ugięciem sprężyny. WSP. sztywności określa sprężynę o charakterystyce liniowej i jest to zależność C=ΔF/ ΔH=tgγ gdzie ΔF- przurost siły, ΔH- przyrost ugięcia
13) Odmiany charakterystyk sprężyn
Charakterystykę sprężyn można podzielić na cztery grupy:
· progresywna (stożkowa)
· łamana
· liniowa
· degresywna
W najprostszym przypadku dla sprężyn zakłada się liniową zależność siły F od wychylenia sprężyny z położenia równowagi x:
F = - kx
gdzie: k jest współczynnikiem sprężystości (stałą sprężyny), określającym przyrost siły sprężyny wraz z jej ugięciem.
Wówczas energia zgromadzona w odkształconej sprężynie wynosi:
14) Wyjaśnić pojęcia: sztywna i miękka charakterystyka sprężyn
.Sprężyna jest sztywna wtedy gdy jej kąt γ jest większy od kąta γ drugiej sprężyny, a miękka gdy jest odwrotnie.
Sztywność k=dP/dƒ dP-przysrost siły uogólnionej
dƒ-przyrost odpowiadającego tej sile odkształcenia
twarda
obciążanie
miękka
odkształcenie
15) Jakie stosuje się układy sprężyn i w jakim celu.
Stosujemy dwa układy sprężyn; układ równoległy(zwiększamy siłę oddziaływania i układ szeregowy ( różnicujemy wielkość siły oddziaływania w zależności od rodzaju ugiętej sprężyny)
16) Wyjaśnić co to jest tarcie suche i tarcie płynne. W jakich układach spotyka się
wymienione rodzaje tarcia.
Tarcie suche występuje, wtedy gdy między współpracującymi powierzchniami nie ma żadnych ciał obcych, np.: środka smarnego lub wody. Jest ono bardzo intensywne podczas ślizgania się materiałów chropowatych. Podczas tarcia suchowego wydziela się bardzo duża ilość ciepła co powoduje spadek wytrzymałości oraz wzrost zużywania się części. Zużywanie elementów maszyn podczas tarcia suchego jest bardzo duże.
Tarcie płynne występuje wtedy, gdy powierzchnie tarcia są rozdzielone warstwą środka smarnego w postaci smaru, cieczy lub gazu. Wówczas tarcie zewnętrzne jest zamieniana na tarcie wewnętrzne czynnika smarnego. Siła tarcia płynnego zależy wyłącznie od właściwości środka smarnego, a nie od właściwości powierzchni współpracujących. Wartość współczynnika tarcia płynnego jest mała i zależy od grubości warstwy cieczy smarującej, jej lepkości oraz od prędkości względnej elementów trących. Zużywanie elementów maszyn podczas tarcia płynnego jest małe.
17) Jakie materiały stosuje się na łożyska ślizgowe. Szkic prostego łożyska ślizg.
Materiały na tuleje łożysk ślizgowych: żeliwo, brąz, biały metal (babit), tworzywa sztyczne
18) Co to jest łożysko hydrodynamiczne?
Łożyska hydrodynamiczne – w których warstwa nośna smaru (gazu) powstaje na skutek ruchu obrotowego czopa względem panwi i wzajemnego poślizgu między ich powierzchniami ślizgowymi.
19) Jakie muszą być spełnione warunki aby w łożysku powstało tarcie płynne.
- odpowiednie pasowanie czopa względem panewki (luz)
- odpowiednia prędkość względna czopa względem panewki
- odpowiednia lepkość oleju
Geometryczny warunek
h min ≥ h c + h p
gdzie:
h min – grubość filmu olejowego
h c - chropowatość czopa
h p - chropowatość panewki
Z geometrycznego warunku powstawania tarcia płynnego wynika że czop i panewka powinny być bardzo dokładnie wykonane.
20) Podział łożysk tocznych.
Ze względu na kierunek działania obciążeń:
a) poprzeczne
b) wzdłużne
c) skośne
Ze względu na kształt elementów tocznych:
- kulkowe
- wałeczkowe
- stożkowe
- baryłkowe
- igiełkowe
- walcowe
Wg położenia osi pierścieni
- sztywne
- wahliwe
21) Szkice konstrukcyjne łożysk: kulkowego, walcowego, stożkowego.
1) Co jest nośność dynamiczna łożyska tocznego?
Nośność dynamiczna (Cr lub Ca) łożyska tocznego jest to poprzeczne lub wzdłużne obciążenie, stałe pod względem nośności i kierunku, które łożysko może przenieść przy nominalnej trwałości równej jeden milion obrotów. Dla łożysk poprzecznych jednorzędowych o kącie działania α ≠ 0° jest to obciążenie powodujące poprzeczne przesunięcie pierścieni łożyska względem siebie.
2) Co to jest nośność statyczna łożyska tocznego?
Nośność statyczna (spoczynkowa) łożyska tocznego jest to wielkość umowna charakteryzująca zdolność znajdującego się w spoczynku łożyska poprzecznego do przenoszenia obciążeń ściśle poprzecznych (promieniowych) lub łożyska wzdłużnego do przenoszenia obciążeń ściśle wzdłużnych (osiowych). Nośnością statyczną (Cor lub Coa) jest poprzeczne lub wzdłużne obciążenie statyczne powodujące trwałe odkształcenie części tocznej i bieżni (łącznie), w najbardziej obciążonym obszarze ich styku, równe 0,0001 średnicy części tocznej (kulki lub wałeczka).
3) Systemy łożyskowania wałów maszynowych dwupodporowych.
4) Szkic własnej konstrukcji wału dwupodporowego z łożyskami tocznymi.
5) Przeznaczenie i podział sprzęgieł.
Sprzęgła są to zespoły maszynowe służące do połączenia dwóch wałów w celu przeniesienia ruchu i momentu obrotowego z wału czynnego (napędzającego) na wał bierny (napędzany) bez zmiany kierunku ruchu obrotowego. Dzięki wynalazkowi sprzęgła – silniki, zespoły układu napędowego oraz mechanizmy robocze można wykonywać w postaci odrębnych zespołów maszyn i urządzeń, a następnie łączyć je w całość podczas montażu.
quillis