wczesnochrz i jkonstantyn.rtf

(122 KB) Pobierz

Jastrzebowska, pierwsze trzy wieki chrześcijaństwa :

Albo od konca zycia Chrystusa albo od formowania się kościoła na koncu I wieku. 

Ewangelie synoptyczne, marek Mateusz i lukasz, druga polowa I wieku, czwarta Jana, przleom I i II, dzieje apostolskie z ok. 90 roku oraz listy sw Pawla te teksty nie omawiaja wydarzen dlatego SA trudności w ustaleniu dat zycia Chrystusa.  Ewangelie przekazuja Jego nauki.  Jako tlo ukazano Zycie prostych mieszkańw. Dzieje apostolskie praktyka wcielenia nauk i rozpowszechniene nauk. Misjonarska działalność apostolow. 

Związek z judaizmem zerwano w latach 66-70 w wojnie żydowskiej wraz z upadkiem Jerozolimy. Przybycie sw Piotra i pawla do Rzymu, org gminy i meczenska śmierć za Nerona najbardziej znany przykład rozprzestrzeniania religii chrześcijańskiej. 

Prywatne domy modlitwy (notatki z krautheimera)

II wiek pierwsze pisma liturgiczne jeden bp przewodzi gminie.

Termin ecclesiae był dla pierwszych chrześcijan synoniem zebrania wiernych.

Prześladowania II wieku nienawiść, oskarzenie o tworzenie panstwa w panstwie.

Septymiusz Sewer w 202 roku, oskarzenie przeciw prozelityzmowi żydowskiemu i chrześcijańskiemu ale Malo skuteczne.

Chrześcijaństwo w III wieku mimo nieoficjalnego statusu było silna organizacja dysponujaca wlasnymi cmentarzami i pomieszczeniami.

Najwcześniejsze zabytki sztuki chrzescijanskeij mal katakumb i reliefy sarkofagowe, Dura europos, figurki marmurowe na wcshodzie III wiek. Pozniej freski z hipogeum w Neapolu i Aleksandrii.

Rzym i Aleksandria, najliczniejsze gminy, cmentarze.

Antiochia i Kartagina, żadne zabytki III wieku.

Dura europos gorna Mezopotamia, w ruinie do dzis.

Katakumby Rzymy  - najwcześniej znane zabytki calego cesarstwa.  Od nazwy doliny w via Apia.

(Mauzoleum obok wzgorz watykańskiego konies 2 wieku mozaiki poł3 w mozikii mieszanina pogańskich i chrzescikansich  symbolli- motyw rybaka Jonasz paralelea zbawienia dobry pasterz Chrystus słonce w karocy (jak helios) nimb z promieniami „sol In victus” poganski bóegsłonmca )

KATAKUMBY, cubicula rodzinno bogate, loculi dla biednych, lucerny świetliki i odprowadzanie tufu.

Towarzyszyly im zabudowanie naziemne, mauzolea i domu zebran.

Zmartwychwstanie

Zbawienie

Zycie po śmierci

 

Katak domitylli

Tzw galeria Flawiuszy-prawdopodobnie fudowali  poł 2 w.  Kubikulum dobrego pasterza z lat 30 III wieku. posrdku sklepienia pasterz niosący owieczke w bukolicznym kontekście fauny i flory. Nie wiadomo czy chodzi o Chrystusa czy o czysto bukoliczny wymiar sielskiej idealności Babla.

Kat pryscylli

Kaplica capella Greca, II wiek, potem IV . podluzne wnetrze z 3 nieregularnymi apsyda mi i wyskoim podium na sarkofagi w apsydzie iw zdluz lewej sciany. Dwie czesci przednia kolebkowo sklepiona i tylnia o plaskiej kopule.  Pierwsza  - bialo otynkowane sciany, zdobi do dzis zachowane sceny z cyklu Zuzanny. Kolebkowe sklepienie zniszczone, z ornamentem roślinno geometrycznym, Mojżesz u zrodla skalnego, trzej młodzieńcy w piecu ognistym, poklon trzech magow i glowki amorkow, feniks. Kopula tylnej czesci ciemnoczerwona, winnalatorosl podtrzymywana w narozach przez postacie o kozlich nogach, satyrowie chyba po prostu. Na dolnym jej Krancu slabo widoczne przedstawienia figuralne- miasto, niby Jerozolima, Noe w arce, daniel w srod Lwow, ofiara Abrahama, wskrzeszenie lazarza, naprzeciw wejścia uczta nagrobna z 7 biesiadnikami w tym z jedna kobieta J

Dolna partia scian malowana imitacja plyty marmurowych, luki sklepiej zdobi sztukateria z wijacym się ornamentem roślinnym.   Zywe powiazania do dekoracji nagrobnej antyku

amanie chleba

Capela Della welata

-dobry pasterz oranta wczesne przedstawienie Marii z dzieciatkiem

Kat. Kaliksta pocz 3 w

Krypta papieska powstala z polaczenia w jedna całość dwoch kubikulow gdzie chowano od poncjana do eutychian biskupow Rzymu.   Datowanie na podstawie inskrypcji i monet na okres przedkonstantynski:

Krypta lucyny przy via Apia- papiez Cornelius 2/3 dek 3 w

cykl Jonasza

Daniek w jaskini lwów otoczona maskami w wiencach, pory roku, tanczaceg amorki, orantki i pasterze z owieczkami na ramionach.

Dobry pasterz delikatny modelunek twarzy i fałw  - Dory pasterz popularne figurki w  willach rzymski bukoliczny sposób życia i pochodzenie zaadaptowane przez chrześcijan.

Orfeusz grajacy na lirze.

Portrety zmarłych pośmiertne

Ramiona w modlitwie otoczeni girlandami z inskrypcjami;

Katakumby thraso portret kobietyi u pryscylli- młodzieńcu w piecu ognistym z pocz 4 w.

Katakumby Piotra i marcellinusa Adam i Ewa motywy zbawienia łaski wiadomo- Noe mal jako młody człowiek duze oczy bogata gestykulacja

Katakunmy przy via Latina podziemny cmentarz.

Zbudowane dla rodzin chescijańskich i pogańskich  datowane320-350 4 rgrupy malpwideł przeds ST i nt sceny mitologiczne (41 przeds starotestamentowych- nowoś dla mal katak)

Nowe sceny- przejście przez morze czerwone  

Nowe sceny z NT- 2 nowe sceny Kazane na górze - żnierz rzucajacy kosci o o sztay Ch- wskrzeszenie łazarz z 80 gapiami

Obecność obok siebie motywow mit i bib naturalne sąsiedztwo pogańskich i chrześcijańskich pochowkow w jednym rogu, ALE, groby chrzwscijan SA tez w pomieszczeniach dekorowanych mitologicznie.  Czyli generalnie nie wiadomo.  Postacie mitologiczne pozostawaly bliskie oczytanym chrześcijanom.

Szczególne znaczenie dla biblijnej ikonografii wczesnochrz.  Tu mamy przedstawienie mitologiczne i bukoliczne i sceny biblijne gdzie indziej nie spotykane.  Cale cykle historia Adama i Ewy w raju, wygnanie, zasmucenie w towarzystwie synow. Jakuba i Jozefa drabina, blogoslatwienstwo efraima i menassesa, sny jozefowe, przybycie Jakuba z synami do Egiptu, bracia tamze witajacy Jozefa.  Cykl Mojżesza ocalenie z wod Nilu, cud ze źem, przejscie przez morze czerwone, zdjecie sandałów na gorze Synaj, otrzymanie dekalogu. Samsona wygnanie lisow z zapalonymi ogonami na pola filistyńskie, walka z lwem, przepedzenie filistynow za pomoca oslej szczeki.  Wyjkatkowe pojedyncze sceny znane tez z reliefow sarkofagow, jak ucieczka Lota z sodomy, wstapienie Eliasza na rydwanie do nieba, spotkanie balama na oslicy z aniolem pańskim. Sceny unikatowe pijaństwo Noego, pinchas zabijajacy wlocznia izraelite Zamry i Moabite Kozbe, kazanie Chrystusa na gorze. WRESZCIE, niejednoznaczne sceny zestawione z kilku elementow Chrystus przed tlumem zydow, wskrzeszajacy lazarza albo może jest to Mojżesz przed przybytkiem bozym, Mojżesz klęczący na Synaju.

Chrystus, krol na globie, miedzy [Piotrem i pawlem.

Potop, Arystoteles wśd uczniow sceny problematyczne.

Watek narracyjny czy ilustracja pisma świętego przeważają nad zamierzona symbolika sepulkralna wybranych scen, co może swiadyczc o pochodzeniu z iluminacji rękopisów biblii.

Katakumby Marcelina i Piotra i przy via Labicana silny linearyzm , jak u via Latina, silny realizm, modelune kolorem i ostry światłocień. Oraz toporność proporcji i sumaryczne uchwycenie ruchu.

Sceny z życia codziennego

 

Styl maalarstwa sciennego tez było wazne w datowaniu, ale nie była to zbyt dokladna metoda. Kompozycje figuralno ornamentalne w sieci czerwono zielonych linii na białym tle cale mal scienne III wieku tak wyglądało.  Było takie tez w domach rzymskich z tego okresu. 

Tematy bukoliczne symbolizowaly ideal pelni zycia z ufnym i poboznym oddaniem się Bogu.

Wzory pogańskie w malarstwie dobry pasterz, filozofowie, oranty, rybacy, tańczące amorki, personifikacje por roku, najrozmaitsze gatunki zwierzat ptakow drzew i kwiatow bukoliczny, pasterski pejzaż.  Wzor poganski a metafora chrzescijanska.

Dobry pasterz wnież w kontekście biblijnym, nieco pozniej, w kubikulum sakramentow u Kaliksta. I w kubikilum Coronation w katakumbach pretekstata.

Skrocenie i typizowanie scen biblijnych, jedna postac, wzory ikonograficzne to niezachowane rekopisy  biblijne.

Sens symboliczny ratunek, zbawienie, uwolnienie od zla i grzechow przez boska ingerencja w Zycie ludzkie doczesne i po śmierci, stan szczescia i spokoju, nie inny niż ten, jakiego zyczyli sobie poganie.

Przedstawienia z zycia codziennego kopacze katakumb (fosores), pamiec o zmarłych uczta nagrobna, jak w kubikulach sakramentow.  Szcescie rodzinne w tzw kubikulum velato w kata pryscilli zmarla przedstawiona trzy razy, jako mloda dziewczyna stojaca przed pedagogiem, jako orantka i jako matka z malym dzieckiem w ramionach.

 

ZNALEZISKA W KATAKUMBACH  RZEMIOSŁO

Szkło chartowane od 3 do 5 wieku medalion z misa wpływey Egiptu oraz  portrety fajumskimskie

PORTRET RODZINNE

Starorzymski motyw pochodzenie

NAWIAZANIA

Sztuka wczesnochrzescijańska ni estworzyła swego stylu przechrzciła wzory pogańskie i żydowskie dla własnych wierzeń 2 i 3 wiek chrzesijanie to niska warstwa społeczna brak dobrych artystów wiec sztuka ta nie jest wysokich lotów Grzegorz z nyssy piszac o św Teodorze meczników mówił o warznym  estetyce miejsca kultu

SARKOFAGI III wiek, jeszcze wieksze powiazanie chrześcijańskich i pogańskich motywow.

- sarkofag z kościoła Santa Maria antiqua w Rzymie, w kształcie wanny, trzecia ćwierć III wieku. Na froncie postacie orantka, siedzący i czytajacy zwoj pisma filozof, pasterze pomiedzy dwiema owieczkami i z trzecia na ramionach. Prawa strona boczna sciana chrzesc Chrystusa w jordanie, dwaj rybacy  z Siecia, z lewej i z boku Jonasz pod pergola na ktorej przycupnęły trzy kozy.  Wijacy się potwor morski, s tatek i postac neptuna, wszystko na tle drzew i w polaczeniu scen z frontu i bokow. Glowy filozofa i orantki SA niewykończone. Uosabiaja ideal zycia, mądrości i pobożności. Filozof i oranta to najpopularniejsze motywy sarkofagow z poznego antyku.   Jonasz spi jak nagi heros, na wzor mitycznego Endymiona. Bukoliczny kontekst dekoracji. Chrzesc Duzy brodaty Jan chrzcie kladzie reke na Glowie malego nagiego Chrystusa.  Temat ten nie nawiazuje do pogańskich wzorow w ogole wizytowka chrzescijanska !  

- sarkofag z konca III wieku, british museum, Jonasz ma rysy zmarłego, w antyku dawano bogom olimpijskim rysy twarzy zmarłego, tu sobie zapożyczyli. Prywatna apoteoza.  Motyw Jonasza zmartwychwstanie, najbardziej zrozumiale dla chrześcijan przedstawienie zbawienia itd.

-  sarkofag z muzeum watykańskiego z konca III wieku ze scenami z cyklu zycia Jonasza pomiedzy dwoma ketosami znajduje się na prawo odpoczywajacy Jonasz na skale w sąsiedztwie pasterzy u drzwi owczarni oraz rybakow. Malenka arka unoszaca się jest kompozycyjnie zbędnym dodatkiem, tak twierdzi jastrzebowska. Podobnie wydaje się być może wtornie dolaczony gorny pas kompozycyjny z wskrzeszeniem lazarza, sceny z Mojżesza lub Piotra. SA tez pogańskie bostwa opiekuncze zeglarzy, personifikacja słca i wiatru.

Zabytki z przelomu III i IV wieku bogatszy repertuar ikonograficzny.

-  Dwa polichromowane fragmenty z plyty nagrobnej dwie pasy scen figuralnych uzdrowienia Chrystusa, nakarmienie 5tys rzeszy nad jeziorem, 7 postaci z koszem i chlebem. Siedzący na skale chrustus i słuchacze kazanie na gorze.  Brodaty Chrystus w plaszczu na nagim ciele, ma wiecej formalnego podobieństwa z dawnym ikonograficznym typem Asklepiosa, boga uzdrowiciela niż z postaciami bezimiennych filozofow. Gorny pas kompozycji zle zachowany. Cykl ST, plaski relief, ciezkie, niezdarne postacie, pierwotnie bogata polichromia.  Subantyczny styl, prawie, tzn daleko idacy brak klasycyzacji

- relief plyty nagrobnej z Velletri, od konca III wieku do lat 20 IV wieku, ramy i centrum pasterze i orantki,    miedzy nimi bez ladu i składu postacie biblijne daniel lwy Jonasz i maly siedzący filozof, Adam i Ewa, Noe w arce, chrustus miedzy koszami chleba cuuuuuudowne rozmnożenie.

Marmurowe figurki z muzeum Cleveland , ze wschodu cesarstwa, koniec III wieku 6 popiuersi pary małżskiej, dobry pasterz, cztery figurki Jonasza polykanego i wpluwanego przez ketosa, w pozie oranta i pod pergola z cukiniami.  Miekki modelunek, marmur frygijski. Mogly być dekoracja grobowa, albo sły za krasnale ogrodowe.

Figurki z IV wieku z Azji mniejszej, dobry pasterz, pierwotnie jako nogi  stolu ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin