Media_podstawowe_problemy.pdf

(1033 KB) Pobierz
373765446 UNPDF
Media.
Historia i wspó³czesnoœæ
 
373765446.007.png 373765446.008.png
 
Media i medioznawstwo
Część I
Media i medioznawstwo
Osiągnęliśmy podobny punkt w zbieraniu danych, w którym każdy kawałek gumy do
żucia, po który sięgamy, jest natychmiast odnotowany przez jakiś komputer, który
przekłada nasz najmniejszy gest na nową krzywą prawdopodobieństwa lub jakiś parametr
nauk społecznych. Nasze prywatne i zbiorowe życie stało się procesem informacyjnym tylko
dlatego, że uzewnętrzniliśmy nasz ośrodkowy układ nerwowy
Marshall McLuhan, Zrozumieć media
Media. Co to takiego?
Słowo media należy obecnie do naj-
częściej używanych, ale i nadużywanych
słów w sferze publicznej. O mediach mó-
wią zarówno politycy (najczęściej) i mi-
nistrowie, wychowawcy i nauczyciele,
księża i biskupi, a zdarza się, że i zwykli
obywatele. Mówią, ale nie zawsze wiedzą
o czym, a ponadto używają tego sło-
wa w różnych – niekiedy diametralnie –
znaczeniach. Przykładowo, zdarza się, że
w ogłoszeniach o sprzedaży działek jest
informacja, iż posiada ona wszystkie „me-
dia”, tzn. wodę, elektryczność, gaz, czyli
nośniki energii. To jednak jest znaczenie
poboczne, właściwe tylko językowi pol-
skiemu, możemy więc je pominąć.
Najczęściej media to termin oznaczają-
cy prasę, radio i telewizję jako tzw. media
masowe, to znaczy instytucje produkują-
ce przekazy informacyjne i rozrywkowe
rozpowszechniane masowo i docierające
jednocześnie do wielkich rozproszonych
zbiorowości odbiorców. To jest właściwe
znaczenie słowa, jednak sprawę komplikuje
użycie słowa „media” także dla oznaczenia
wszelkich technologii utrwalania i przeka-
zywania informacji w czasie i przestrze-
ni; wówczas w tym sensie medium jest
aparat fotograficzny i wideokamera, od-
twarzacz muzyczny, telefon, stacjonarny
i komórkowy, i oczywiście Internet. Media
w szerszym sensie to połączenie technologii
(instrumentu) z działaniem komunikacyj-
nym, a w węższym znaczeniu – techno-
logia albo produkt medialny.
Studio TVN
9
373765446.001.png 373765446.002.png
 
Część I
Media. Historia i współczesność
Przy tak wielkim pomieszaniu znaczeń,
użyteczne będzie odwołanie się do etymolo-
gii słowa. Wywodzi się ono z łaciny, gdzie
medium oznacza „środek, pośrednika, środo-
wisko umożliwiające przekazywanie czegoś,
przekaźnik“. Do współczesnych języków
europejskich, w tym do polskiego, weszło
ono jednak nie bezpośrednio, lecz za po-
średnictwem języka angielskiego. Używano
go bowiem dosyć dawno w Anglii w celu
oznaczenia prasy jako medium, w znacze-
niu nośnika, dla reklamy. Gazeta komercyj-
na bowiem, obok własnych redakcyjnych
tekstów, publikuje wiele reklam, będąc
dla nich swoistą tablicą ogłoszeń. Gdy
w Stanach Zjednoczonych pojawiło się
komercyjne radio i telewizja, zaczęto do
nich stosować ogólną nazwę media, z do-
datkiem masowe (ang. mass media ), aby
jednym słowem objąć wszystkie środki
masowego rozpowszechniania informacji,
propagandy i rozrywki, które tworzą tzw.
kulturę masową, obecnie zwaną popular-
ną. Do mediów masowych zaliczano rów-
nież kino oraz przemysł fonograficzny, a
także wydawniczy, bowiem one także roz-
powszechniają przekazy w skali masowej
i do wielkich anonimowych zbiorowości
odbiorczych.
Takie rozumienie pojęcia „media maso-
we” utrwaliło się w 2. poł. XX w., gdy
technologie masowej dystrybucji informa-
Media masowe stały się współcześnie:
» jednym z najważniejszych instrumentów władzy społecznej, są narzędziem kontroli i zarzą-
dzania społecznego, mobilizacji i pobudzania innowacyjności; media są głównym środkiem
transmisji i źródłem informacji niezbędnej do funkcjonowania instytucji publicznych; mogą być
substytutem siły fizycznej lub zachęt materialnych;
» publicznym forum (areną), na którym sprawy życia politycznego są prezentowane i rozważane,
zarówno w skali narodowej, jak i międzynarodowej. Prowadzenie wszelkiej, demokratycznej czy
niedemokratycznej polityki, w skali narodowej i międzynarodowej, coraz bardziej zależy od mediów,
i nie ma dziedziny życia publicznego, w której ich wpływ nie byłby odczuwalny i stale rosnący;
» kluczem do sławy i zdobycia pozycji osoby powszechnie znanej, jak również do skutecznego
działania w sferze publicznej;
» dominującym źródłem obrazów i definicji rzeczywistości społecznej; to one tworzą, gromadzą
i publicznie przedstawiają wartości kulturowe i społeczne;
» źródłem publicznego systemu znaczeń, który dostarcza kryteriów i miar osądzania, co jest nor-
malne, a co odbiega od oficjalnego oraz publicznie uznanego standardu normalnego zachowania
i opinii, zarówno w wymiarze społecznym, jak i normatywnym.
Ponadto korzystanie z mediów jest najpowszechniejszą formą spędzania czasu wolnego oraz środ-
kiem rozrywki. Media masowe pomagają organizować inne formy wykorzystania czasu wolnego.
Dostarczają pracy artystom, wytwarzają poszukiwane produkty kulturalne, są wielkimi przedsiębior-
stwami o własnych zasadach działania, a zarazem pozostają powiązane z innymi instytucjami społecz-
nymi. W konsekwencji, środki masowe są ważnym i nieustannie rozwijającym się sektorem życia zbio-
rowego oraz rodzajem działalności gospodarczej (niekiedy mówi się o „przemyśle informacji”, „przemyśle
rozrywkowym” lub „show-biznesie”).
10
373765446.003.png
 
Media i medioznawstwo
Część I
cji i rozrywki (w sensie technicznym druk,
fotografia, film, radio, telewizja) połączone
zostały z praktykami ich produkcji (w sen-
sie organizacyjnym w wielkie instytucje
medialne, czyli wydawnictwa, rozgłośnie,
studia filmowe i telewizyjne). Ocena, po-
zytywna czy negatywna, ich produktów
odnosi się także do instytucji i ich persone-
lu, głównie wydawców, producentów, reży-
serów, redaktorów i dziennikarzy. Dlatego
gdy politycy chwalą lub krytykują me-
dia, to w istocie wyrażają się pochlebnie
lub krytycznie o produktach medialnych
i ich twórcach.
Co łączy te wszystkie znaczenia, tak
że w pewnym sensie można zasadnie sto-
sować jedno słowo – pojęcie pośrednika,
przekaźnika, środka? Media są zawsze po-
wiązane z dwoma elementami krańcowy-
mi – nadawcą/twórcą/producentem oraz
adresatem/odbiorcą/konsumentem/użyt-
kownikiem. Mają także komponent tech-
niczny (dlatego mowa ludzka, choć też
jest przekaźnikiem myśli, jako że nie po-
sługuje się narzędziami, a jedynie biolo-
gicznym wyposażeniem człowieka, nie jest
medium per se ).
Każde nowe medium przekracza gra-
nice doświadczenia zmysłowego osiągane
przez wcześniejsze media i przyczynia się
do przeobrażania i wzbogacania ludzkich
doznań. Przyjęło się dzielić media na trzy
zasadnicze kategorie:
1. Środki wyrażania, do których należą
wszelkie postacie zachowania słowne-
go i pozasłownego, a więc mowa, mi-
mika, gesty itd.
2. Środki rejestracji – narzędzia przystoso-
wane do utrwalania określonych sym-
bolicznych zachowań ludzkich. Należą
tu proste instrumenty: ołówek, karta
papieru, oraz skomplikowane: magne-
towid, odtwarzacz DVD, dysk twardy,
serwer komputerowy.
3. Środki transmisji obejmują instrumen-
ty przesyłania, a także powielania zare-
jestrowanych symbolicznych zachowań
ludzkich (radio, telewizja, druk), jak
również Internet.
Obecnie dokonuje się tzw. konwer-
gencja mediów, co oznacza, że zarówno
technologie, jak i instytucje producenckie
i dystrybucyjne łączą się na wspólnych
platformach. Przykładem jest tu Internet,
który stał się multi- i omnimedium, łą-
cząc w sobie niemal wszystkie znane media
(przekaz tekstowy, audio i wideo, w róż-
nych formach, książek, gazet, programów
radiowych i telewizyjnych, gier, handlu
elektronicznego), będąc dostępny wszędzie
w swej formie mobilnej.
Media. Czemu służą?
Media – najogólniej mówiąc – służą pro-
cesom komunikowania między ludźmi.
Komunikowanie – kolejne słowo, które prze-
jęliśmy z języka angielskiego, choć pochodzi
z łaciny – odnosi się do procesu przekazywa-
nia i wymiany informacji i jej rozumienia.
Może odbywać się między pojedynczymi ludź-
mi (komunikowanie interpersonalne), pomię-
dzy grupami ludzi, instytucjami czy w skali
ogólnospołecznej, masowej. W tym ostatnim
przypadku stosowny jest termin komuni-
kowanie masowe, w poprzednich – gdy ma
charakter wymiany – stosujemy terminy ko-
munikowanie się oraz komunikacja społeczna.
11
373765446.004.png 373765446.005.png 373765446.006.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin