Jeśli twórcą danego biznesu jest człowiek o niskich pobudkach i słabej moralności, to ma szansę stworzyć krótkotrwałą łupieżczą działalność. Ale taka działalność w dłuższej perspektywie jest samobójcza. Wyczerpie swoje możliwości, a klienci i partnerzy odsuną się od niego.
Aby biznes trwał i rozwijał się latami, potrzebne jest zaufanie klientów i partnerów, ich szacunek oraz przejrzystość i przewidywalność zachowań. To wszystko określa kultura organizacyjna firmy. Od niej zależą wyniki ekonomiczne firmy oraz powodzenie otoczenia.
Im większa jest uczciwość, przyzwoitość, odpowiedzialność społeczna, sprawiedliwość, chęć pomocy, ale w połączeniu z przedsiębiorczością, aktywnością, interdyscyplinarnością, efektywnością, tym większe jest zaufanie partnerów biznesowych i chęć współpracy. Czasami nawet przy mniejszej opłacalności, bo dostają pewność i jakość.
3. Zasady
Etyka biznesu wymaga przestrzegania zasad moralnego, uczciwego i lojalnego postępowania w stosunku do nabywców i pracowników, a zwłaszcza przy posługiwaniu się metodami i technikami marketingu dla badania opinii, postaw i zachowania się konsumentów, dla wytwarzania, oferowania i sprzedawania produktów i usług, wyznaczania cen, zapewniania dostępności produktów i wygody ich wyboru.
Nie ma na slajdzie !
Szczególne znaczenie ma przestrzeganie zasad etyki w prowadzonej działalności promocyjnej, reklamie, aktywizacji sprzedaży itp., co wymaga rzetelnego informowania, a nie manipulowania nabywcami za pomocą nieetycznego oddziaływania na ich uczucia, emocje i zachowania. Konieczne jest także nastawienie na ograniczanie zysku w tych przypadkach, gdy dążenie do maksymalizacji zysku może prowadzić do działań niezgodnych z zasadami etyki i naruszających zasadę społecznej odpowiedzialności przedsiębiorstwa. Nie ma nieetycznego biznesu, są tylko nieetycznie prowadzone interesy.
4. Deklaracja misji
Misja organizacji – jest precyzyjnym wyrażeniem (w języku zrozumiałym dla członków firmy i jej otoczenia) dalekosiężnych zamierzeń i aspiracji. Misja jest więc ujęciem wizji strategicznej dla potrzeb zarządzania.
Deklaracja misji przedsiębiorstwa powinna mieć charakter motywujący. Pracownicy muszą mieć poczucie, że ich praca jest ważna i znacząca dla ludzi.
Misja organizacji jest publiczną, jawną deklaracją wartości publikowaną w oficjalnych dokumentach i reklamach organizacji.
Misja jest w tym ujęciu deklaracją sensu działania racji istnienia i rozwoju organizacji co najmniej w jednym z pięciu obszarów:
1. Domena – profil działalności
2. Odpowiedzialność – stosunek firmy do ważnych partnerów
3. Sukces – standardy i kryteria według których będzie się mierzyć powodzenie firmy
4. Kompetencje – kluczowe zdolności i umiejętności wspomagające osiąganie sukcesu
5. Organizacja – to zestaw głównych reguł według których skonstruowany jest system zarządzania organizacją
Adresatami misji organizacji są wszystkie:
üosoby
ügrupy społeczne
üinstytucje
üfirmy
które mają wpływ na jej działalność czyli takie, które pomagają lub przeszkadzają osiąganiu sukcesów.
Podsumowując
· Jaki jest powód istnienia organizacji?
· Co jest domeną organizacji? (czyli w jakim biznesie działa?)
· Kim są jej nabywcy?
· Jaki jest geograficzny zasięg działania wyróżniający kompetencje organizacji?
Czyli krótko mówiąc „co? dla kogo? jak? gdzie? i dla czego?
5. Kodeksy postępowania
Sformułowanie i wprowadzenie w życie kodeksu etyki jest ważnym elementem budowania kultury etycznej w organizacji.
Jeśli przyjmie się, że kodeks etyki stanowi jedynie środek do osiągnięcia założonego celu, należy skupić się w pierwszej kolejności na zapewnieniu właściwej komunikacji wewnętrznej. Bardzo ważne jest aby inicjować jej dopiero po uchwaleniu kodeksu etyki.
Aby zapewnić powodzenie na tym etapie procesu opracowywania i wprowadzenia w życie kodeksu etyki należy rozważyć takie propozycje działań jak:
· poinformowanie wszystkich adresatów o fakcie rozpoczęcia prac nad kodeksem;
· przekazanie informacji o tym, kto będzie prowadził prace i do kogo można kierować propozycje i komentarze;
· ogłoszenie konkursu na najciekawsze zdjęcia, które zostaną wykorzystane jako element szaty graficznej kodeksu;
· zaangażowanie w proces opracowania kodeksu jak najszerszego grona uczestników;
· uwzględnianie zgłaszanych uwagi i propozycje (w innym przypadku należy poinformować o przyczynach ich nieuwzględnienia);
· przeprowadzenie ankiety, która pozwoli zidentyfikować obszary wymagające – zdaniem pracowników – największej uwagi i stanowiące źródło licznych, poważnych problemów.
Kodeksy etyczne bardzo różnią się między sobą zarówno treścią jak i formą. Jest to całkowicie naturalne, z uwagi na specyfikę poszczególnych organizacji. W przypadku każdej z nich są inne oczekiwania, wyobrażenia pracowników, kadry kierowniczej oraz pozostałych interesariuszy, na temat tego jaki taki dokument powinien wyglądać.
Komunikat o przyjęciu dokumentu powinien niezwłocznie trafić do wszystkich pracowników, w tym kadry kierowniczej. Powinien zostać przekazany bezpośrednio przez najwyższego w strukturze członka kadry zarządzającej (prezesa zarządu, dyrektora generalnego, ministra itd.)
Komunikat powinien także zawierać informacje o kolejnych krokach: sposobie dystrybucji dokumentu oraz terminie, do którego wszyscy zatrudnieni zobowiązani są zapoznać się z nim i złożyć oświadczenie o jego znajomości, a także zobowiązaniu się do jego stosowania.
Kiedy kodeks faktycznie wejdzie w życie i wszyscy jego adresaci zadeklarują, że będą stosować się do jego zasad, możemy poinformować o tym fakcie pozostałych interesariuszy.
Kodeks powinien zawierać zdefiniowanie:
· ogólnych zasad i wartości będących podstawą kultury etycznej w organizacji,
· standardów, które kierują naszym postępowaniem zarówno w relacjach wewnątrz organizacji, jak i w relacjach z podmiotami zewnętrznymi
· tego co jest dozwolone a co w myśl przyjętych w danej organizacji standardów jest niedopuszczalne
Dobrze zdefiniowany w kodeksie zakres zachowań niedopuszczalnych może w wielu sytuacjach stanowić niebagatelne ułatwienie przy wyciąganiu konsekwencji dyscyplinarnych w stosunku do pracowników czy przedstawicieli kadry kierowniczej, których zachowania naruszają standardy etyczne przyjęte w danej organizacji.
3
Strategię przedsiębiorstwa można opisać w prosty sposób za pomocą czterech elementów:
- celów strategicznych,
- domeny działania,
- sposobu zdobywania przewagi konkurencyjnej,
- strategii funkcjonalnych.
Czytać:
Cele strategiczne wskazują kierunek, w którym firma zmierza, określają ramy planów strategicznych, ustalają sposób motywowania pracowników oraz sposoby kontroli wykonywania tych planów. Stanowią istotne uzupełnienie wyboru domeny działania i strategicznej przewagi nad konkurentami. Określają one, co konkretnie firma chce osiągnąć w kolejnych okresach, np. jakie konkretnie rynki zamierza opanować, jakie asortymenty produktów zamierza oferować, jaką chce zajmować pozycję na rynku itp.;
Domena działania to podstawowa dziedzina działania, określająca gdzie i komu organizacja zamierza sprzedawać swoje usługi
Sposoby zdobywania przewagi konkurencyjnej
Fundamentalne znaczenie ma oparcie przewagi konkurencyjnej na potrzebach klientów
Więc należy się zastanowić m. In. nad takimi pytaniami jak:
- Czy misja firmy podąża za zmieniającymi się potrzebami klientów?
- Co jest elementem kluczowym w firmie, umożliwiającym uzyskanie przewagi konkurencyjnej?
- Czy możemy zwiększyć jakość usług zlecając wykonanie pewnych podzespołów na zewnątrz?
Strategie funkcjonalne:
• określają, co, kto, kiedy będzie robił i w jaki sposób wiąże się to z całościową strategią firmy; łączą one bieżące zarządzanie ze strategiczną przyszłością;• zakładają stałą konieczność poprawy, usprawnienia;• obejmują w systemowy sposób całość funkcjonowania firmy (dla każdego obszaru funkcjonowania firmy trzeba przygotować programy działania ze ściśle określonym czasem realizacji, kryteriami oceny oraz budżetem przewidywanych dochodów i wydatków).
7. Normy etyczne
· Normy etyczne są to reguły określające, jakie działania są poprawne (moralne), a jakie niewłaściwe (niemoralne) z etycznego punktu widzenia.
· Normy etyczne odniesione do charakterystycznych dla działalności firmy zachowań są standardami etycznymi obowiązującymi pracowników tej firmy.
· Techniczne sposoby postępowania dotyczące sytuacji typowych występujących w firmie są standardami zawodowymi obowiązującymi pracowników firmy.
· Standardy zawodowe powinny wspomagać postępowanie zgodne ze standardami etycznymi.
8. Audyt etyczny
to ocena stosowania zasad etycznych w organizacji, której celem jest wspomaganie kreacji klimatu etycznego firmy lub instytucji.
Wynikiem audytu etycznego są rekomendacje mające na celu poprawę kultury organizacyjnej firmy/ instytucji, jej stosunków z otoczeniem, "czystości" prowadzonej przez nią działalności, przejrzystości i prawidłowości podejmowanych decyzji, komunikowanie otoczeniu wysokiej odpowiedzialności społecznej organizacji a także przeciwdziałanie korupcji.
W dzisiejszych czasach często mamy do czynienia z takim nagannym etycznie (a i prawnie) problemem - z wszechobecną korupcją. Według ocen wielu ekspertów, skala korupcji w naszym kraju zagraża funkcjonowaniu wielu dziedzin życia publicznego i gospodarczego. Badaniami tego problemu prowadzonymi przez Transparency International za 2005 r. objęto 159 państw. Państwa oceniane były według skali, w której 10 punktów oznaczało pełną przejrzystość, a 1 punkt - wszechogarniającą korupcję. Ponad dwie trzecie wszystkich państw uzyskało wynik mniejszy niż 5 punktów. Według tych badań Polska ze wskaźnikiem 3,4 pkt zajęła 70. miejsce. Z taką oceną uplasowała się na równi z takimi krajami, jak: Burkina Faso, Chorwacja, Egipt, Lesoto, Syria i Arabia Saudyjska. Wynik Polski był gorszy o 0,1 proc. od badania 2004 r. Poza tym nasz kraj jest jedynym w grupie nowych państw członkowskich Unii Europejskiej, w którym od 4 lat poziom korupcji rośnie. Tłumaczenie panoszącej się korupcji zaszłościami historycznymi, aczkolwiek mające wiele słuszności, nie usprawiedliwia jednak powszechnego społecznego przyzwolenia w Polsce na ten proceder.
Bibliografia
1. „Etyka w biznesie. O możliwościach i barierach stosowania kategorii etycznych do zarządzania.” Artykuł Dr Grzegorza Szulczewskiego
2. http://arty.waw.pl/etyka-w-biznesie/
3. http://www.cotojest.info/misja_firmy_92.htm
4. http://www.twoja-firma.pl/slownik/strategia-organizacji.html
5. http://www.cotojest.info/strategia_firmy_130.html
6. „Jak rozumieć strategię przedsiębiorstwa? (cz. 1) „Sylwia Hucik GaickaDziennikarz Niezależny
7. http://www.exporter.pl/zarzadzanie/strategia/2przewaga.html
8. http://artelis.pl/artykuly/15057/zrodla-wartosci-etycznych-w-biznesie
...
socjolozka88