nowel_budynki_usytuowanie_2007_01_29.pdf

(482 KB) Pobierz
Dr inż. Edward Musiał
Edward Musiał
Gdańsk, dnia 2007-01-29
U w a g i
dotyczące projektu nowelizacji
rozporządzenia Ministra Budownictwa z dnia…
zmieniającego rozporządzenie
w sprawie warunków technicznych,
jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie
Niniejsze uwagi dotyczą projektu nowelizacji rozesłanego przez Ministerstwo Budownictwa,
Departament Regulacji Rynku Budowlanego i Procesu Inwestycyjnego, pismem BB1-020-1/07 z dnia
2007-01-10, a w szczególności dotyczą rozdziału 8 Instalacja elektryczna .
Uwagi dotyczące całego rozporządzenia
Nie czuję się kompetentny do oceny całości tekstu rozporządzenia, ale mam powody sądzić, że
powtarzające się co parę lat bardzo obszerne nowelizacje tak podstawowego i ważnego rozporządzenia
świadczą o tym, że jest ono chybione w samym zamyśle. Należałoby tekst tego rozporządzenia po-
równać z równoważnymi aktami prawnymi w Niemczech, Wielkiej Brytanii i ew. innych krajach i z
tego porównania wyciągnąć wnioski.
Przede wszystkim rozporządzenie jest zbyt długie, zbyt rozbudowane, bo zbyt szczegółowe.
Niepotrzebnie usiłuje się kodyfikować wszelkie rozwiązania szczegółowe, również takie, które w spo-
sób oczywisty wynikają z elementarnej wiedzy technicznej. Ponadto niepotrzebnie próbuje się powta-
rzać wymagania Polskich Norm przywołanych w rozporządzeniu, co ma dwie niepożądane konse-
kwencje:
1) Niektóre postanowienia są wyrwane z kontekstu normy albo świadomie bądź nieświadomie
przeredagowane w sposób zniekształcający ich pierwotną treść.
2) W razie nowelizacji normy występuje rozdźwięk między treścią normy a treścią rozporządze-
nia, które się do niej odwołuje. A przecież nie sposób nowelizować rozporządzenie po nowe-
lizacji którejkolwiek z niemal dwustu przywołanych norm (łącznie 223 pozycje, w tym po-
wtórzenia).
Wypadałoby też wreszcie ujednolicić formy postanowień w normach i w rozporządzeniach. Na
przykład w normach zakaz wprowadza się formami słownymi: nie należy , nie powinien , nie dopuszcza
się , a w rozporządzeniu są ponadto w użyciu inne formy: jest zabronione, zabrania się oraz nie może .
W normach ta druga forma ( nie może ) oznacza brak możliwości . W sytuacji, kiedy normy i przepisy
prawa powszechnego stosuje się łącznie, kiedy w przepisach cytuje się postanowienia norm, taki du-
alizm jest szkodliwy, bo sprzyja mylnym interpretacjom.
Uwagi ogólne dotyczące rozdziału 8
Myślą przewodnią przy redagowaniu rozdziału 8 nie był logiczny układ treści ani merytoryczna i
językowa poprawność postanowień, lecz chęć przemycenia dziwacznych wymysłów zrodzonych w
Centralnym Kolegium Sekcji Instalacji i Urządzeń Elektrycznych SEP, co widać najdobitniej w §113.
Dotychczasowe nowelizacje, łącznie z obecnie dyskutowaną, tę nieudolność redakcyjną uwydatniają.
1
Nieporadnie zredagowany rozdział 8 powinien być napisany od nowa, bo kosmetyka niewiele mu po-
może.
Poniższe uwagi wskazują tylko ważniejsze błędy merytoryczne i ważniejsze luki w postanowie-
niach rozdziału. W omawianym rozporządzeniu, adresowanym przede wszystkim do inżynierów bu-
downictwa wszelkich specjalności, powinny być wyeksponowane te postanowienia z zakresu instalacji
elektrycznych, które wymagają współpracy międzybranżowej, związanych z tym uzgodnień i kom-
promisów (np. uziomy fundamentowe i ew. połączenia wyrównawcze, zalecenie wprowadzania przy-
łączy w jednym miejscu – zasada Single Entry Point , pomieszczenia i szafy lub wnęki przyłączowe,
usytuowanie rozdzielnic i zapotrzebowanie miejsca na nie, łącznie z przestrzenią obsługową). Elektry-
kom brakuje, przystosowanego do dzisiejszych realiów, takiego aktu normatywnego, jakim niespełna
70 lat temu była norma PNE/62-1938.
Wymagania, jakim powinny odpowiadać instalacje elektryczne ze względu na ochronę
przeciwporażeniową i ochronę przeciwprzepięciową, ze względu na zabezpieczenia przed
przeciążeniami i skutkami zwarć, zabezpieczenia podnapięciowe i wszelkie inne oraz ze względu na
kompatybilność elektromagnetyczną, są szczegółowo sformułowane w wieloarkuszowej normie PN-
IEC 60364 „Instalacje elektryczne w obiektach budowlanych” bądź w zastępujących ją nowych
wydaniach norm PN-EN i PN-HD. W treści rozporządzenia wystarczy powołanie norm i dodanie
wymagań w kwestiach, którymi normy się nie zajmują. Tymczasem w niezmienionym §180 jest
wprawdzie powołanie „wymagań Polskich Norm”, ale rozporządzenie wprowadziło a obecna
nowelizacja podtrzymuje liczne postanowienia z nimi niezgodne i nie znajdujące uzasadnienia
merytorycznego. Dotyczy to w szczególności §183, który jest wyjątkowo niezdarnie zredagowany
(wylicza na przemian obiekty materialne i idee techniczne) i zawiera rażące błędy merytoryczne. Ten
paragraf powinien być uchylony, a tylko nieliczne jego fragmenty – przeniesione do innych ustępów.
2
374024616.001.png
Odrzucam argument, że postanowienia dotyczące niektórych kwestii są rozrzucone w różnych
normach i lepiej, aby krótkim sformułowaniem zawrzeć je w rozporządzeniu. Wszystkie te „krótkie
sformułowania” deformują postanowienia norm. Sprawę załatwić trzeba wydając mądre komentarze
do norm zamiast obecnych bełkotliwych pseudokomentarzy, w których aktywiści CK SIiUE SEP pró-
bują wyjaśnić innym to, czego sami nie są w stanie zrozumieć.
Być może to przypadek, ale tak się składa, że uparcie od lat forsowane bzdurne zapisy w oma-
wianym rozporządzeniu dotyczą postanowień wymuszających przesadne stosowanie kosztowniejszych
aparatów i innych elementów instalacji, postanowień, które mogą być obliczone na przychylność hur-
towni i producentów. Natomiast lekceważone są, wręcz zupełnie pomijane, ważne postanowienia, któ-
re takich skutków nie rodzą.
Uwagi szczegółowe dotyczące instalacji elektrycznych
Postulat 1. Zmodyfikować treść § 180
Dotychczasową treść § 180:
§ 180 . Instalacja i urządzenia elektryczne, przy zachowaniu przepisów rozporządzenia, przepi-
sów odrębnych dotyczących dostarczania energii, ochrony przeciwpożarowej, ochrony środowiska
oraz bezpieczeństwa i higieny pracy, a także wymagań Polskich Norm odnoszących się do tych insta-
lacji i urządzeń, powinny zapewniać:
proponuję zmienić, jak następuje:
§ 180. Instalacje i urządzenia elektryczne powinny spełniać postanowienia przepisów rozporzą-
dzenia, przepisów odrębnych dotyczących dostarczania energii, ochrony przeciwpożarowej, ochrony
środowiska oraz bezpieczeństwa i higieny pracy, a także wymagania Polskich Norm odnoszących się
do tych instalacji i urządzeń i powinny zapewniać:
Dotychczasowe brzmienie § 180 jest dość powszechnie interpretowane, zwłaszcza przez dewe-
loperów, jako podtrzymujące dobrowolność przestrzegania wymagań Polskich Norm odnoszących się
do tych instalacji i urządzeń i powołanych w rozporządzeniu. Proponowana zmiana znosi dowolność
interpretacji.
Postulat 2. Zmodyfikować treść § 181.3.2)
W dotychczasowym brzmieniu § 181.3.2)
3. Oświetlenie ewakuacyjne należy stosować:
1) w pomieszczeniach:
2) na drogach ewakuacyjnych:
a) z pomieszczeń wymienionych w pkt 1,
b) oświetlonych wyłącznie światłem sztucznym,
c) w szpitalach i innych budynkach przeznaczonych przede wszystkim do pobytu ludzi o ograniczo-
nej zdolności poruszania się,
d) w wysokich i wysokościowych budynkach użyteczności publicznej i zamieszkania zbiorowego.
bezwzględnie uchylić należy podpunkt b) sugerujący, że nie wymaga się oświetlenia ewaku-
acyjnego na drogach ewakuacyjnych, do których w dzień dochodzi światło naturalne poprzez okna
i/lub świetliki. Większość pożarów występuje po zmierzchu, kiedy światło naturalne do takich dróg
ewakuacyjnych nie dociera, a ludzie wyrwani ze snu są szczególnie zdezorientowani i podatni na pa-
nikę.
Alternatywnie proponuję rozważyć uchylenie wszystkich czterech podpunktów § 18.3.2) i nadać
§181.3 brzmienie następujące:
3
3. Oświetlenie ewakuacyjne należy stosować:
1) w pomieszczeniach:
a) widowni kin, teatrów i filharmonii oraz innych sal widowiskowych,
b)audytoriów, sal konferencyjnych, lokali rozrywkowych oraz sal sportowych przeznaczonych dla
ponad 200 osób,
c) wystawowych w muzeach,
d)o powierzchni ponad 1000 m 2 w garażach oświetlonych wyłącznie światłem sztucznym,
e) o powierzchni ponad 2000 m 2 w budynkach użyteczności publicznej i zamieszkania zbiorowego,
2) na drogach ewakuacyjnych w budynkach.
Postulat 3. Usunąć proponowany nowy punkt § 183.1.1a) i uchylić albo zmienić dotychczasowy
punkt § 183.1.7
Projekt nowelizacji słusznie „uchyla” następujące postanowienia:
§ 113. 8. Instalację wodociągową wykonaną z zastosowaniem przewodów metalowych, a także
metalową armaturę oraz metalowe urządzenia instalacji wodociągowej wykonanej z zastosowaniem
przewodów z materiałów nieprzewodzących prądu elektrycznego należy objąć elektrycznymi połącze-
niami wyrównawczymi, o których mowa w § 183 ust. 1 pkt 7 .
§ 122. 3. Metalowe przybory sanitarne w instalacji kanalizacyjnej należy objąć elektrycznymi
połączeniami wyrównawczymi, o których mowa w w § 183 ust. 1 pkt 7 .
§ 133. 8. Instalację ogrzewczą wodną wykonaną z zastosowaniem przewodów metalowych, a
także metalową armaturę oraz metalowe grzejniki i inne urządzenia instalacji ogrzewczej wykonanej z
zastosowaniem przewodów z materiałów nieprzewodzących prądu elektrycznego należy objąć elek-
trycznymi połączeniami wyrównawczymi, o których mowa w § 183 ust. 1 pkt 7 .
Jednakowoż uchylenie jest pozorne, bo wszystkie te postanowienia projekt nowelizacji przenosi
do ustępu „zbiorczego” §183.1a i dodaje w nim kolejne nowe pozycje podtrzymujące błędną ideę.
Redakcja tego ustępu świadczy o daleko posuniętej nieodpowiedzialności, oznacza eskalację dotych-
czasowych błędnych zapisów na ten temat.
Po pierwsze : W rozporządzeniu nie są konieczne postanowienia na temat połączeń wyrównaw-
czych, bo wyczerpujące wymagania na ten temat są podane w normach. Norma PN-IEC 60364-5-54
określa wymagania dla połączeń wyrównawczych głównych, a inne normy, zwłaszcza normy z grupy
60364-7 oraz norma PN-IEC 60364-5-548 precyzują wymagania odnośnie do połączeń wyrównaw-
czych miejscowych. Normy określają nie tylko sposób wykonywania połączeń wyrównawczych miej-
scowych, ale przede wszystkim stanowią, w jakich sytuacjach są one wymagane. Tymczasem sformu-
łowanie ustępu „zbiorczego” §183.1a w powiązaniu z treścią ustępu §183.7 pozostawia pełną dowol-
ność interpretacji rozszerzającej w tym względzie.
Po drugie : Kwestionowany §183.1a podtrzymuje poprzedni niedorzeczny pomysł Centralnego
Kolegium Sekcji Instalacji i Urządzeń Elektrycznych SEP obejmowania połączeniami wyrównaw-
czymi miejscowymi metalowej armatury na rurociągach z materiałów izolacyjnych. Takiego wymaga-
nia nie ma w żadnych normach międzynarodowych (IEC), regionalnych (EN) ani normach własnych
innych krajów (VDE, NF, BS), bo takie połączenia nie dają żadnych korzyści, przeciwnie mogą być
niebezpieczne, bo wprowadzają potencjał ziemi (gorzej: małoporowe połączenie z ziemią) tam, gdzie
go nie byłoby bez tych połączeń. Następstwem byłoby trwałe nadanie potencjału ziemi częściom
przewodzącym obcym, które same nie są w stanie wprowadzać obcego potencjału, co jest równo-
znaczne z wprowadzeniem bądź nasileniem czynnika BC (styczność ludzi z potencjałem ziemi) i
oznacza zwiększenie zagrożenia porażeniem.
Norma niemiecka DIN VDE 0100-701:2002 nie traktuje jako części przewodzącej obcej i nie
wymaga obejmowania połączeniami wyrównawczymi nawet tak dużego obiektu, jak metalowa wanna,
która nie jest nieuchronnie uziemiona poprzez przyłączone do niej przewodzące rurociągi lub poprzez
4
metalowe konstrukcje budowlane. Podobnie formułują to normy i przepisy francuskie, a także norma
brytyjska BS 7671, z której pochodzą poniższe rysunki 1 i 2.
Rys. 1. Połączenia wyrównawcze miejscowe (linie przerywane) w łazience z rurociągami metalowymi (we-
dług przepisów brytyjskich)
Rys. 2. Połączenia wyrównawcze miejscowe (linie przerywane) w łazience z rurociągami z tworzyw sztucz-
nych (według przepisów brytyjskich)
Zalecenia bądź wymagania obejmowania metalowej armatury na izolacyjnych rurociągach w
pomieszczeniach kąpielowych nie ma też ani w obecnej normie PN-IEC 60364-7-701:2006, ani w
znowelizowanej normie IEC 60364-7-701:2006. Kto będzie się upierał przy tym kretynizmie, niech
wskaże precedens w jakichkolwiek obcych normach bądź przepisach.
Po trzecie : Czynnikiem sprzyjającym podtrzymywaniu obłędnego wymagania „uziemiania” me-
talowych kranów i zaworów na izolacyjnych rurociągach jest uparcie podtrzymywana przez aktywi-
stów CK SiUE SEP błędna definicja części przewodzących obcych, podlegających połączeniom wy-
równawczym. Otóż część przewodząca obca to nie jest część przewodząca (nie będąca częścią instala-
cji elektrycznej), która może znaleźć się pod określonym potencjałem , lecz taka część, która w roz-
patrywane miejsce może wprowadzić określony potencjał , zazwyczaj potencjał ziemi. Sprawa jest
szczegółowo przedstawiona w Internecie: ( http://www.edwardmusial.info/pliki/spodz_zm.pdf ).
Gdyby punkt 7) miał pozostać w szczątkowej postaci ustępu § 183. 1. albo przeniesiony do in-
nego paragrafu i/lub ustępu, to zamiast obecnego niepoprawnego sformułowania:
5
374024616.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin