Kluczowe wskaźniki efektywności.pdf

(278 KB) Pobierz
283136949 UNPDF
utrzymanie ruchu
Kluczowe
wskaźniki efektywności
Arkadiusz Burnos
Konsultant ds. zarządzania zasobami technicznymi, o cjalny przedstawiciel Genesis Solutions
Zarządzanie zasobami technicznymi (ang. Enterprise Asset Management) obejmuje szereg
zagadnień, które wiążą się z całym cyklem życia obecnego w fi rmie wyposażenia. Wszyst
ko co ma wpływ na projektowanie, wdrażanie do eksploatacji, eksploatację i utylizację
fi zycznych zasobów (maszyn produkcyjnych, środków transportu, infrastruktury) oraz
przynosi wartość dodaną, stanowi fundament działalności operacyjnej.
J ednym z najistotniejszych obszarów
EAM jest utrzymanie ruchu (UR)
lub inaczej utrzymanie (pożądanego)
stanu. W wielu gałęziach przemysłu działal
ność związana z przygotowywaniem i pod
trzymywaniem odpowiedniej „kondycji”
technicznej poszczególnych zasobów stała
się źródłem wielu usprawnień i oszczędno
ści. Tematyka ta zyskała dużą popularność
wśród kadr zarządczych i stanowi w wielu
przypadkach ważną kartę przetargową
w budowaniu trwałej pozycji konkurencyj
nej fi rmy.
Niezależnie od branży, wybranej me
todologii, strategii prowadzenia działań
utrzymania, nieodłącznym elementem
pozostaje mierzenie wyników. Wskaźniki
efektywności obecne w każdym obsza
rze biznesu (zarządzaniu strategicznym,
finansach, sprzedaży, HR) mają swoje
odpowiedniki również w zarządzaniu
zasobami technicznymi i co za tym idzie
w działaniach utrzymania.
Kluczowe wskaźniki efektywności KPI
(ang. Key Performance Indicators) są w ob
szarze UR/EAM bardzo istotnym czynnikiem
sukcesu. Od ich doboru, wdrożenia, analizy
oraz wnioskowania i na ich podstawie zależy
często powodzenie wprowadzanych uspraw
nień. Co za tym idzie KPI wpływają na końco
wy efekt w postaci, oszczędności oraz korzyści
eksploatacyjnych i organizacyjnych.
znaczenie wskaźników można powiedzieć,
że KPI to te mierniki, których analiza ma
ułatwić kadrom zarządczym łatwiejsze po
dejmowanie decyzji a kadrom technicznym
lepsze realizowanie eksploatacji wyposażenia
i infrastruktury.
Dobór, wdrażanie i analiza KPI
Wskaźniki KPI można dzielić wg róż
nych kryteriów. Ich liczba oraz to, co i w jaki
sposób mierzą, zależą od kilku czynników.
Pierwszym jest ich przeznaczenie, czyli
określenie kto je będzie wykorzystywał.
W zależności od szczebla w hierarchii orga
nizacyjnej potrzebne są inne dane. Z reguły
zakłada się, że im wyżej w strukturze umiesz
czeni są „odbiorcy” tym KPI powinno być
mniej. Przykładowy rozkład wskaźników
KPI związanych z zarządzaniem zasobami
technicznymi linii produkcyjnych został
przedstawiony na rysunku 1.
Kolejną kwestią jest określenie charak
teru wskaźników na każdym z poziomów
Wskaźników KPI używa się do:
• pomiaru aktualnego stanu (statusu),
• porównań (wewnętrzny i zewnętrzny
benchmarking),
• oceny efektywności,
• diagnozy (analizy słabych i mocnych
stron),
• planowania usprawnień,
• monitorowania zmian i postępu,
• motywowania personelu.
Oczywiście są to obszary w pewien spo
sób ze sobą powiązane. Jednak podkreślając
40 Przemysł Farmaceutyczny 2/2010
www.farmacja.ebmp.pl
2_2010_farmacja.indd 40
2010-03-18 09:53:06
283136949.015.png 283136949.016.png 283136949.017.png 283136949.018.png 283136949.001.png
utrzymanie ruchu
pracowniczych. KPI dzielimy na ekono
miczne, techniczne i organizacyjne. Na tzw.
poziomie podstawowym (ang. „shop fl oor”)
będą występowały wskaźniki w różnych
konfiguracjach, ale głównie techniczne.
Odbiorcami są tu zarówno pracownicy
produkcyjni jak i utrzymania ruchu, którzy
analizują wskaźniki pod względem bieżącej
wydajności, awaryjności i jakości. Natomiast
z punku widzenia kadry zarządczej wskaźniki
głównie będą miały charakter ekonomiczny
i organizacyjny.
Niezależnie jednak od tej ogólnej
tendencji należy przyjrzeć się narzędziom
obecnym już w fi rmie i jeżeli pewne obszary
zostały już „wyposażone” w KPI, to być
może możliwe będą do zastosowania pewne
analogie z innych działów. Taka sytuacja
jest szczególnie widoczna przy strategicz
nej karcie wyników (ang. Balanced Score
Card), która jako narzędzie wspomagające
zarządzanie strategiczne zakłada mierze
nie/kontrolę różnych obszarów. Wdrażanie,
czy modyfi kacja mierników efektywności
w działach technicznych powinna iść w zgo
dzie z przyjętą metodyką BSC.
Czynnikiem determinującym wiele
w wykorzystaniu KPI jest możliwość ich
grupowania. Podczas podejmowania decyzji
o przydatności poszczególnych wskaźni
ków istotnym jest określenie w jakiej wersji
powinny one być dostarczane odbiorcom.
Przykładowo: czy dla każdej linii produk
cyjnej (ciągu technologicznego, maszyny)
z osobna, czy jako wskaźnik grupujący.
Oczywiście systemy bazodanowe pozwa
lają na łatwe przekształcenie tych wartości,
grupowanie i rozdzielanie, jednak w skali
korporacji, decyzja o ich wstępnym przed
stawieniu może mieć kluczowe znaczenie
dla wykorzystania danego wskaźnika i jego
oddziaływania motywującego.
Kolejnym istotnym aspektem jest
przyjęcie globalnych zasad dotyczących
wykorzystywania KPI. Wskaźniki nie są
czymś stałym. Nie tylko zmieniają swoje
wartości, ale również postać. Wraz z wszel
kimi zmianami w fi rmie mogą się również
zmieniać potrzeby informacyjne. Dlatego
podczas definiowania wskaźników, jakie
będą najlepiej oddawały efektywność, na
leży przyjąć pewne zasady, które będą nie
zmienne niezależnie od rodzaju i charakteru
danego wskaźnika w przyszłości. Dotyczy
to na przykład czasu zdatności, który dla
wielu wskaźników jest wartością składową.
Defi nicja jest jedna, a w praktyce spotyka
się różne interpretacje. Wiele rozbieżności
pojawia się również w zakresie interpretacji
działań zapobiegawczych (PM – Preventive
Maintenance) oraz obsługiwania w oparciu
o stan techniczny (CBM – Condition Based
Maintenance). Dlatego podczas ustalania
tzw. dystrybucji informacji dobrze jest, dla
uniknięcia w przyszłości problemów, zde
fi niować poszczególne pojęcia i wskaźniki,
a wszystkie późniejsze modyfi kacje wykony
wać w oparciu o ten sam dokument.
Istnieje wiele czynników wpływających
na kształt i użyteczność poszczególnych
wskaźników, które nie sposób streścić na
kilku stronach artykułu. Szczególnie istotne
są tu uwarunkowania branżowe, które są
obecne na przykład w przemyśle farma
ceutycznym. Przy wyborze i implementacji
wskaźników, powinniśmy kierować się
najlepszą znaną praktyką w danej branży,
którą zazwyczaj dostarczają zewnętrzni kon
sultanci. Największe fi rmy farmaceutyczne
na świecie posiadają swoje wewnętrzne stan
dardy, które z pozoru wyglądają podobnie,
ale szczegółami różnią się w wielu aspektach.
Wielokrotnie okazuje się, że w niektórych
fi rmach analizowane są wskaźniki (o dużej
wartości informacyjnej), których w innej
fi rmie nikt nawet nie bierze pod uwagę jako
potencjalnie przydatne. Dlatego dobrze jest
przeanalizować stosowane już rozwiązania
i skorzystać z doświadczeń najlepszych.
Kolejnym zagadnieniem związanym
z oceną efektywności w zakresie zarządzania
zasobami technicznymi jest pozyskiwanie,
gromadzenie i przetwarzanie informacji.
Dane mogą pochodzić bezpośrednio
z maszyn (poprzez urządzenia kontrolno
pomiarowe) lub od pracowników. Natomiast
do ich gromadzenia i opracowywania służą
komputerowe systemy zarządzania zasobami
technicznymi EAM/CMMS. Do najbardziej
rozbudowanych i znanych systemów tego
typu należą Maximo, SAP PM oraz dedyko
wane moduły dla MS Dynamics NAV.
W niektórych warunkach znajdują
zastosowanie również systemy znacznie
mniej skomplikowane, wspomagające głów
nie planowanie napraw i remontów oraz
kontrolę stanów magazynowych. Jednym
z aspektów, na który powinno się zwracać
uwagę podczas wyboru systemów tego typu,
jest łatwość gospodarowania wskaźnikami
na różnych szczeblach korporacji, swobodny
dostęp do danych, szybkość pracy (również
zdalnej) oraz prostota obsługi. Z punktu
widzenia zarządzania informacją należy
docenić ewentualne możliwości korzysta
nia z przygotowanych szablonów KPI dla
utrzymania ruchu/EAM.
Rys. 1. Przykładowy rozkład wskaźników KPI
Jakich wskaźników używamy naj
częściej w UR?
Spośród wskaźników technicznych
jednym z najczęściej wykorzystywanych
KPI jest dostępność A określonej maszyny
lub linii technologicznej, która w polskich
normach pokrywa się z pewnym obszarem
nazywanym gotowością K . Rozróżniamy
dostępność techniczną A T oraz dostęp
ność operacyjną A O . Ich defi nicje podano
poniżej.
www.farmacja.ebmp.pl
2/2010 Przemysł Farmaceutyczny 41
2_2010_farmacja.indd 41
2010-03-18 09:53:08
283136949.002.png 283136949.003.png 283136949.004.png 283136949.005.png 283136949.006.png 283136949.007.png 283136949.008.png
utrzymanie ruchu
A T = T OT / ( T OT +T DT.M ) (1)
A O = T UT.T / T (2)
gdzie:
T OT – całkowity czas pracy urządzenia/
maszyny
T DT.M – sumaryczny czas spoczynku
spowodowany działaniami UR
T UT.t – czas zdatności w czasie t
Innym wskaźnikiem technicznym często
używanym do opisania niezawodności jest
średni czas pomiędzy uszkodzeniami MTBF
(ang. Mean Time Between Failures).
MTBF = T OT / F (3)
gdzie:
F – liczba awarii
KPI, który określa nie tylko efektywność
prac utrzymania, ale tzw. podatność wyposaże
nia na odnowę/naprawę jest średni czas napra
wy MTTR (ang. Mean Time To Repair).
MTTR = T M / F (4)
gdzie:
T M – sumaryczny czas napraw i remontów
Rys. 2. Widok panelu systemu EAM/CMMS Maximo 7
Lub wskaźnik kosztów utrzymania ruchu
na sztukę wyprodukowanego produktu.
C P = C M / P (8)
gdzie:
CM – całkowity koszt utrzymania
P – wydajność produkcyjna (szt)
w obszarze wdrażania KPI. W zależności od
rodzaju wskaźników, ich „zasięgu” oraz cha
rakterystyki danego przemysłu rozróżnia się
szereg sposobów wyznaczenia kluczowych
wartości. Nie bez znaczenia pozostaje jed
nak późniejsze zilustrowanie KPI. Niektóre
systemy EAM/CMMS pozwalają nie tylko
na łatwe opisanie wskaźnika, ale również na
jego przedstawienie w sposób jednoznaczny
dla pracowników. Na rysunku 2 przedsta
wiono widok panelu systemu EAM/CMMS
Maximo 7 dotyczący KPI.
Spośród wskaźników organizacyjnych
stosuje się wiele dotyczących personelu.
Jednym z nich jest czas pracy obsługowej
pracowników produkcyjnych stosowany
do oceny tzw. utrzymania autonomicznego
(AM – Autonomous Maintenance).
O AM = AM T / M T (5)
gdzie:
AMt – suma osobogodzin działań AM
w czasie t
Mt – suma osobogodzin wszystkich
działań UR w czasie t
Ciekawym przykładem może być rów
nież wskaźnik mówiący o efektywności
gospodarki magazynowej liczony jako sto
sunek wartości całkowitych kosztów środ
ków/części zamiennych wykorzystywanych
do utrzymania ruchu i wartości zapasów
w danym przedziale czasu t.
E WT = C MATERIALS.T / V MATERIALS.T (9)
gdzie:
C Materials.t – całkowity koszt materiałów
stosowanych w utrzymaniu
ruchu w czasie t
V Materials.t – średnia wartość
zmagazynowanych materiałów
stosowanych w utrzymaniu
ruchu w czasie t
Po co nam KPI w EAM?
Zasoby techniczne to szczególny ob
szar, w którym łączą się wszystkie możliwe
rodzaje informacji. Podejmowanie decyzji
w oparciu o intuicje jest tu rzadko skuteczne.
Posiadamy w dzisiejszych czasach narzędzia,
metodologie i strategie, które pozwalają na
podniesienie efektywności (opłacalności,
niezawodności, jakości...) w sposób korzyst
ny dla wszystkich zaangażowanych w naszą
działalność. Jednak, aby móc dokonać
pozytywnych zmian i być tego świadomym,
niezbędne jest odpowiednie mierzenie
efektywności i odpowiednia interpretacja
wyników. Możemy to zrobić dzięki dobrze
dobranym i wdrożonym KPI, które w wielu
fi rmach pomagają zarówno w codziennej
pracy jak i w tworzeniu długofalowych
strategii.
Innym przykładem KPI organizacyj
nego jest stosunek zaplanowanych zadań
w stosunku do wszystkich dostępnych
osobogodzin.
O W = WO / WF (6)
gdzie:
WO – suma osobogodzin działań UR
zaplanowana
WF – suma osobogodzin działań UR
dostępna
Powyższe KPI stanowią jedynie nie
wielki przykład stosowanych w utrzymaniu
ruchu oraz ogólniej – zarządzaniu zasobami
technicznymi – mierników efektywności. Ich
wdrożenie, odpowiedni pomiar oraz analiza
mogą znacznie ułatwić procesy decyzyjne
w obszarze całej fi rmy.
Istotne jest również określenie wartości
normalnych, ostrzegawczych oraz kry
tycznych, co stanowi odrębne zagadnienie
Z punku widzenia ekonomicznego
stosuje się często wskaźnik opłacalności mó
wiący o kosztach utrzymania ruchu w aspekcie
ewentualnej wymiany wyposażenia na nowe.
E 1 = C M / C RE (7)
gdzie:
CM – całkowity koszt utrzymania
CRe – całkowity koszt wymiany lub
zastąpienia
42 Przemysł Farmaceutyczny 2/2010
www.farmacja.ebmp.pl
2_2010_farmacja.indd 42
2010-03-18 09:53:09
283136949.009.png 283136949.010.png 283136949.011.png 283136949.012.png 283136949.013.png 283136949.014.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin