Galeria_przez_dotyk.pdf

(3527 KB) Pobierz
374929922 UNPDF
PAKIET EDUKACYJNY
projektu
GALERIA PRZEZ DOTYK
Opracowanie:
mgr Lucyna Mizera
dr Małgorzata Paplińska
dr Małgorzata Walkiewicz – Krutak
Agata Radzka
Kinga Szczęch
374929922.013.png
Wydawca:
Muzeum Regionalne w Stalowej Woli
ul. Sandomierska 1, 37 - 464 Stalowa Wola
tel. 015 844 85 56, fax 015 844 85 57
e-mail: muzeum@stalowawola.pl
Projekt okładki: Edyta Lisek
Zdjęcia: Agata Radzka, Adam Krzykwa
Druk: MARLEX
ISBN 978-83-923943-6-5
© Muzeum Regionalne w Stalowej Woli
����������
��������� �
Publikacja współfinansowana ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego
w ramach Programu Sąsiedztwa Polska - Białoruś - Ukraina INTERREG IIIA/TACIS CBC
2004-2006 i budżetu państwa.
Wyłączną odpowiedzialność za treść niniejszej publikacji ponosi Muzeum Regionalne
w Stalowej Woli i w żadnym razie nie może być ona utożsamiana
z oficjalnym stanowiskiem Unii Europejskiej.
374929922.014.png 374929922.015.png 374929922.016.png 374929922.001.png 374929922.002.png 374929922.003.png 374929922.004.png 374929922.005.png 374929922.006.png 374929922.007.png 374929922.008.png 374929922.009.png
WPROWADZENIE
Rozmaite bariery: intelektualne, społeczne i fizyczne niejednokrotnie prze-
szkadzają muzeom w pełni wykorzystać ich potencjał edukacyjny i wystawienniczy.
Jednocześnie są one wyzwaniem dla nowoczesnych placówek muzealnych, które
chcą być ogólnodostępne, również dla osób z różnymi niepełnosprawnościami.
W procesie dostosowywania muzeów do potrzeb osób niepełnosprawnych
ważnym aspektem jest likwidacja barier architektonicznych i ułatwienie dostępu do
sztuki bez obniżania jej jakości. Pomimo tego, że większość muzeów posiada infra-
strukturę przystosowaną do przyjęcia osób niepełnosprawnych, nadal istnieje po-
trzeba wielu zmian adaptacyjnych, które mogą ułatwić aktywny odbiór sztuki oso-
bom niepełnosprawnym. Przede wszystkim ważna jest zmiana nastawienia, tak aby
postrzegać odbiorców sztuki, jako grupę rozmaitych ludzi z różnymi potrzebami,
zainteresowaniami, wiedzą i ograniczeniami. Poprzez zmianę postaw i wprowadze-
nie programów edukacyjnych, możemy realizować ideę szerokiego dostępu do kul-
tury dla wszystkich, którzy jej poszukują 1 .
Sztuka towarzyszy człowiekowi przez całe życie, stając się źródłem nowych
doznań, wciąż odkrywanej wiedzy o świecie i o sobie. Irena Wojnar pisała o sztu-
ce: „sztuka zarysowuje się jako zasługujący na uwagę „instrument” kształcenia
człowieka, nie tylko zakresie jego kultury estetycznej, lecz i we wszystkich innych
zakresach przeżyć i działań” 2 . Sztuka nie może bytować sama dla siebie, musi ist-
nieć twórca wraz z własną, indywidualną ekspresją, oraz odbiorca. Dzieło niosące
wartość estetyczną dostarcza swoistych przeżyć powstających w czasie kontak-
tów człowieka z formami artystycznej twórczości. Nasze muzea sztuki, etnografii,
archeologii, techniki czy historii, powinny stać się dostępne dla każdego. W przy-
stosowaniu tych miejsc dla osób z różnego rodzaju dysfunkcją, pamiętać należy,
że każda niepełnosprawność jest odmienna i wymaga innych rozwiązań. To, co na-
prawdę sprawia, że muzeum staje się wyjątkowe, to poziom dostępności.
Niniejsza publikacja omawia podstawowe zagadnienia dotyczące niewidze-
nia i słabowzroczności oraz zawiera praktyczne informacje i wskazówki dla muze-
alników, dzięki którym ludzie z niepełnosprawnością wzrokową będą mogli pełniej
doświadczyć spotkania ze sztuką.
1 Groff, G., & Gardner, L. (1989). What museum guides need to know: Access for blind and visually
impaired visitors. New York: American Foundation for the Blind
2 Wojnar I. (1970), Estetyka i wychowanie. PWN, Warszawa, s. 10.
3
374929922.010.png
Pakiet edukacyjny składa się z elementów stałych oraz dobudowywanych
w trakcie realizacji projektu. Elementem stałym jest przewodnik metodyczny dla
muzealników i przewodników muzealnych.
Do elementów dobudowywanych w trakcie realizacji projektu należą:
∙ artefakty w zbiorze dotknięcia (rzeźby)
∙ projekty zwiedzania opisowego
∙ zestaw multimedialny (odtwarzacze MP3)
∙ projekty wycieczek dotykowych opracowane przez muzealników na pod-
stawie scenariuszy oraz zestawu ćwiczeń znajdujących się w przewodniku
metodycznym
∙ katalog wydrukowany pismem Braille’a
∙ opisy w brajlu
I. OSOBY Z USZKODZENIEM WZROKU
Z raportu Światowej Organizacji Zdrowia wynika, że na świecie żyje ok. 161
milionów ludzi z niepełnosprawnością wzrokową 3 . Szacuje się, że 1% populacji ma
poważne problemy związane z widzeniem.
Wśród osób z uszkodzeniem wzroku wyróżnia się dwie podstawowe grupy.
Pierwszą stanowią osoby, u których czynności wzrokowe zostały całkowicie znie-
sione lub ich możliwości ograniczają się jedynie do percepcji światła. W odniesie-
niu do tych osób używa się określenia: niewidomy z poczuciem światła. Ludzie
z poczuciem światła potrafią wyłącznie rozróżniać dzień i noc lub zapalone świa-
tło wieczorem w pomieszczeniu, poznawanie rzeczywistości ma więc u tych osób
głównie charakter dotykowo-słuchowy 4 . Rozróżnia się pojęcia: niewidomy i ociem-
niały. Choć potocznie pojęcia te są używane zamiennie, to nie są one tożsame.
Jako ociemniałą określa się osobę, która straciła wzrok po 5 roku życia i pamięta
obrazy wzrokowe. Niewidomym nazywa się każdego, kto nie widzi od urodzenia
lub stracił wzrok przed 5 rokiem życia.
Drugą grupę osób z dysfunkcją wzroku stanowią słabo widzący. Jest to po-
pulacja bardzo zróżnicowana ze względu na poziom funkcjonowania wzrokowego.
Słabo widzącą jest zarówno osoba ze znacznie obniżoną ostrością widzenia, jak
i z ubytkami w polu widzenia.
3 Resnikoff S, Pascolini D., Etya’ale D., (2004), Global data on visual impairment in the year 2002, Bulletin
of the World Health Organization. November 82 (11)
4 Majewski T. (2001), Dzieci z uszkodzonym wzrokiem i ich edukacja, (w): Jakubowski S. (red.) Poradnik
dydaktyczny dla nauczycieli realizujących podstawę programową w zakresie szkoły podstawowej
i gimnazjum z uczniami niewidomymi i słabo widzącymi. MEN, Warszawa
4
374929922.011.png
1. OSOBY NIEWIDOME
Terminy: niewidomy i niewidzenie są zdefiniowane na szereg sposobów
w zależności od ujęcia i użytkownika terminu. Stąd od 150 lat definicja niewidome-
go jest formułowana przy użyciu wielu terminów, między innymi: niewidomy z punk-
tu widzenia medycznego, prawnie niewidomy, częściowo niewidomy, funkcjonal-
nie niewidomy, osoba ze ślepotą korową, itp. Do celów prawnych i świadczeń so-
cjalnych określono precyzyjnie granicę niewidzenia i słabowzroczności, opierając
się na medycznych pomiarach ostrości i pola widzenia. Według Światowej Organi-
zacji Zdrowia osobą niewidomą jest osoba z ostrością widzenia mniejszą niż 3/60
(lub równowartością 0,05) w lepszym oku z najlepszą korekcją, lub polem widzenia
w obu oczach ograniczonym do 10 stopni od punktu fiksacji 5 .
Obecnie w Polsce, tak jak w wielu krajach, istnieje ustawowa definicja ślepoty.
Do I grupy inwalidów (znaczny stopień niepełnosprawności) kwalifikowane są oso-
by z całkowitą ślepotą obuoczną lub praktyczną ślepotą obuoczną – ostrość wzro-
ku po korekcji w lepszym oku nie przekracza 5% normalnej ostrości, oraz osoby,
u których pole widzenia zawężone jest do około 20 stopni – widzenie lunetowe. Do
II grupy inwalidów (umiarkowany stopień niepełnosprawności) zalicza się osoby,
u których ostrość wzroku po korekcji w lepszym oku wynosi od 6% do 10% normal-
nej ostrości, oraz osoby z zawężonym polem widzenia do około 30 stopni 6 . Oso-
bą niewidomą z punktu widzenia polskiego prawa jest ktoś, u kogo stwierdza się
ostrość wzroku wynoszącą najwyżej 0,1 pełnej ostrości wzroku (pełna ostrość wzro-
ku odpowiada wartości 1,0) lub ktoś, u kogo pole widzenia niezależnie od ostrości
wzroku wynosi nie więcej niż 30 stopni (podczas gdy pełne pole widzenia wynosi
około 180 stopni). Często zaskoczeniem jest dla nas fakt, że większość osób uzna-
nych za niewidome z punktu widzenia przepisów, to osoby, które w rzeczywisto-
ści widzą. Mówi się wówczas, że są to osoby słabo widzące lub posiadające reszt-
ki wzroku 7 .
1.1. Percepcja i czytanie dotykowe osób niewidomych
Dla osoby niewidomej informacja dopływająca z receptorów dotykowych jest
warunkiem niezbędnym do jakościowego poznawania przedmiotów i cech specy-
ficznych najbliższego otoczenia. Ręka człowieka pozbawionego wzroku jest ciągle
w kontakcie ze światem zewnętrznym: poznaje, ocenia, rozróżnia. Niewidomy łączy
5 http://www.who.int, 23.01.2007
6 www.pzn.org.pl, 14.02.2006
7 Yeadon. A. (2000), Najważniejsze zrozumieć, (w): Poradnik pracodawcy osób niewidomych i słabo
widzących, Adamowicz-Hummel A., Guzowska H. (red.), Wydawca: Fundacja AWARE Europe,
Warszawa
5
374929922.012.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin