podrecznik_metodyki.pdf
(
1415 KB
)
Pobierz
Popracować językowo nad spisem treści i wstawić tytuły i numery rozdziałów do treści
Agnieszka Piskorska, Tomasz Krzeszowski, Bogusław Marek
Uczeń z dysfunkcją wzroku
na lekcji angielskiego
Wskazówki metodyczne dla nauczycieli
© Copyright Uniwersytet Warszawski 2008
Uczeń z dysfunkcją wzroku na lekcji angielskiego
Wskazówki metodyczne dla nauczycieli
Korekta i redakcja techniczna
Anna Wietecha
Publikacja powstała w ramach projektu „Per linguas mundi ad laborem (Przez języki świata do
pracy)" finansowanego przy udziale środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach
Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL.
2
Wstęp ................................................................................................................................................... 7
1. Adresat publikacji ....................................................................................................................... 7
2. Układ treści ................................................................................................................................. 7
Część pierwsza..................................................................................................................................... 9
Rozdział I
Podejścia, metody, techniki.................................................................................................................. 9
Rozdział II
Tyfloglottodydaktyka a glottodydaktyka masowa.............................................................................. 15
Rozdział III
Kim są osoby z dysfunkcją wzroku?.................................................................................................. 19
3.1 Zakres pojęcia ............................................................................................................................ 19
3.2 Kategorie dysfunkcji wzroku..................................................................................................... 20
3.3 Konsekwencje dydaktyczne....................................................................................................... 24
Rozdział IV
Rozwój językowy osoby niewidomej ................................................................................................ 25
4.1 Rozwój językowy osób niewidomych od urodzenia i osób widzących..................................... 27
Rozdział V
Rola języków obcych w kształceniu osób z dysfunkcją wzroku........................................................ 33
Część druga ........................................................................................................................................ 39
Rozdział VI
Jak wybrać metodę nauczania? .......................................................................................................... 39
Rozdział VII
Uczenie się jako proces poznawczy ................................................................................................... 47
3
Rozdział VIII
Autonomia uczącego się .................................................................................................................... 57
Część trzecia ...................................................................................................................................... 61
Rozdział IX
Czy warto zajmować się nauczaniem osób niewidomych języka angielskiego? ............................... 61
Rozdział X
Zarys sytuacji ucznia niewidomego ................................................................................................... 63
Rozdział XI
Niewidomy anglista- nierealne marzenie czy realna szansa? ............................................................ 64
Rozdział XII
Niewidomy uczeń na lekcji angielskiego - trochę historii ................................................................. 65
Rozdział XIII
Metody i techniki w nauczaniu osób niewidomych języków obcych ................................................ 67
Rozdział XIV
Co nauczyciel powinien wiedzieć o niewidomym uczniu? ............................................................... 68
Rozdział XV
Brajl – pro i contra ............................................................................................................................. 71
Rozdział XVI
Sprzęt i pomoce dydaktyczne w nauczaniu osób niewidomych języka obcego................................. 73
16.1 Sprzęt Specjalistyczny dla osób niewidomych ........................................................................ 73
16.2 Sprzęt przydatny w przygotowaniu pomocy dydaktycznych dla osób niewidomych.............. 76
16.2.1 Sprzęt do przygotowywania adaptacji tekstów..................................................................... 77
16.2.2 Sprzęt do wykonywania adaptacji grafiki............................................................................. 78
16.2.3 Przygotowywanie adaptacji grafiki dla osób słabowidzących.............................................. 82
16.2.4 Inne pomoce dydaktyczne..................................................................................................... 82
4
Rozdział XVII
Przygotowanie ucznia niewidomego do korzystania z grafiki dotykowej ......................................... 89
Rozdział XVIII
Zasady adaptacji materiałów dydaktycznych dla osób niewidomych ................................................ 95
18.1 Adaptacja tekstu....................................................................................................................... 95
18.2 Adaptacja ilustracji .................................................................................................................. 96
Rozdział XIX
Wykorzystanie różnych pomocy dydaktycznych w nauczaniu osób niewidomych języka
angielskiego ..................................................................................................................................... 101
19.1 Nauczanie pisowni................................................................................................................. 101
19.2 Nauczanie słownictwa ........................................................................................................... 102
Bibliografia ...................................................................................................................................... 111
5
Plik z chomika:
anmaria53
Inne pliki z tego folderu:
Metodyka _1A(1).WMA
(103356 KB)
Metodyka_2(1).WMA
(109557 KB)
Tyflografika(1).WMA
(118233 KB)
Wprowadzanie brajla(1).WMA
(161457 KB)
Wspomaganie rozwoju dzieci niewidomych i słabowidzących(1).WMA
(78410 KB)
Inne foldery tego chomika:
ADHD
Agresja w szkole
Asia
Autyzm
Blondynka na językach - Niemiecki (tekst lekcji w plikach mp3)
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin