sciaga z psychologi rozwojowej.doc

(114 KB) Pobierz
Wykład1

Wykład1

Psychologia rozwojowa

dzieci i młodzieży- czas od urodzenia do końca okresu młodzieńczego

Zadania Psychologii rozwojowej dzieci i młodzieży:

1.   zmiany zachodzące w wczesnej ontogenezie.

2.   Jakie są charakterystyki poszczególnych etapów rozwoju

3.   co wpływa na rozwój jakie warunki

4.   Ustala pewne prawidłowości z których korzystają dwie dziedziny: psychologiczna i pedagogiczna

Rozwój-proces zmian który trwa przez całe życie ma służyć udoskonaleniu człowieka w sferze psychicznej i równowadze między nami lub między mani a otoczeniem, proces ciągły który się nigdy nie kończy

Cechy rozwoju-jest kierunkowość, ale nie jest on określony każdy rozwija się inaczej

Progresywność rozwoju-każdy kolejny etap powinien być osiągnięty i lepszy od poprzedniego. Nieustanność , ciągłość jedne zmiany warunkują drugie zmiany

Proces rozwoju:

·     Obiektywizacja poznania-dążymy do max odzwierciedlenia obiektywizacji poznania świata aby go lepiej zrozumieć pomóc

·     Automatyzacja działania- działanie osoby jest coraz częściej sterowane wewnętrznie aby z wiekiem osiągnąć większą niezależność

Równowaga z otoczeniem:

·     Adaptacja z otoczeniem –przystosowanie się do rzeczywistości

·     Przekształcenia otoczenia w taki sposób żeby pomiędzy nimi zachodziło równowaga. Warunkami tych zmian są czynniki środowisko- rozwojowe

Podział na okresy rozwojowe( Maria Żebrowska)

·     Sposób i poziom poznania i świadomie przez dziecko rzeczywistości

·     Dominujący rodzaj działalności dziecka w tym okresie

Specyficzne formy i metody oddziaływania wychowawczego

Okresy rozwojowe( na stadia rozwojowe)

Wczesne dzieciństwo

·      Niemowlęta 0>1

·      Po niemowlęcy 2-3 r.ż.

·      Wiek przedszkolny 3-7r.ż. średnie dzieciństwo

·      Wiek młodszy szkolny 7-11/12 r.ż. późne dzieciństwo

·      Wiek dorastania 12-18 .ż.

·      Wiek młodzieńczy 17/18-24 r.ż.

Indywidualizacja rozwoju zależy od wyposażenia człowieka (ukł. nerwowego)

Warunków środowiskowych, wychowawczych , zjawiska akceptacji i tego że obie płci nie rozwijają się równocześnie.

Czynniki zmian

·      Dziedziczenie

·      Środowisko

·      Wychowanie nauczanie

·      Własna aktywność

Wykład 3

Przywiązanie-intensywna trwała relacja społeczno-emocjonalna między dzieckiem a matką, ojcem lub stałym opiekunem ( inaczej przywiązanie – długotrwały emocjonalny związek z konkretną osobą)

Cechy przywiązania:

·     Selektywność- skupienie się na osobie która zachowuje się w bliski sposób , niespotykany

·     Poszukiwanie fizycznej bliskości z obiektem przywiązania

·     Komfort i bezpieczeństwo wynikające z bliskości

·     Lęk separacyjny- występuje gdy więź się zrywa bądź bliskość jest nieosiągalna

Teoria przywiązania Johna Bowlby:

Teoria ta mówi iż człowiek w swoim rozwoju w związku z zagrożeniami, wytwarza tendencję do bliskości

Funkcje przywiązania:

·     Biologiczna- przywiązanie zwiększa szansę na przeżycie organizmu

·     Psychologiczna- zapewnia dziecku bezpieczeństwo

Etapy rozwoju przywiązania:

·     Przed-przywiązanie (0-2 m.ż.)- przygotowanie organizmu do nawiązania kontaktu z innymi, polega na selektywności percepcyjnej (wybieranie zwracanie uwagi na innych ludzi)

·     Przywiązanie w trakcie tworzenia(2-7m.ż.)- dziecko uczy się podstawowych zasad wzajemnych kontaktów (jeden mówi drugi słucha)

·     Wrażenie ukształtowania przywiązania (7-24 m.ż.)

-sprzeciw sytuacji separacji od obiektu przywiązania

-nieufność wobec obcych

-komunikacja zamierzona( celowa)

Dzieci tęsknią za matką, więzi emocjonalne są trwalsze, odrzucanie innych osób

·     Związek ustawiony ze względu na cel od 24m.ż.

Występują relacje między partnerami przywiązania bardziej dwustronne, dzieci przewidują skutki swoich działań, planuje swoje zachowanie ze względu na cele który chce osiągnąć w kontakcie z innymi. W umyśle dzieci w tej fazie wytwarzają się wewnętrzne modele operacyjne , które kierują zachowanie dziecka.

Wewnętrzne modele operacyjne:

Struktury umysłowe które mają przenosić w dorosłość doświadczenia związane z przywiązaniem, nabyte we wczesnym dzieciństwie.

Wszystkie doświadczenia zdobywane we wczesnym dzieciństwie są bardzo trwałe

Typy przywiązania Mary Ainsworth(1978)

Wiedza o sobie cech:

·     Zmienna, dynamiczna

·     Zależy od warunków sytuacji

·     Zhierarchizowana

·     Niepewna, uzupełniająca, zawodna, sprzeczna, podlega wahaniom subiektywnym

Samo opis(mówić o sobie np. jestem mądra

Samo ocena ( sąd wartościujący o sobie, dotyczy cech prostych lub złożonych np. jestem bardzo głupi, mogą być szczegółowe lub globalne

Źródła samo ocen:

·     Opinia innych osób

·     Doświadczenia połączone z porównaniami społecznymi

·     Wartości przypisywane danej cesze

·     Tendencje do obrony własne osoby

Właściwości:

·     Poziom samo oceny (wysoki, niski)

·     Stabilność

·     Adekwatność

Wartość samo oceny wpływa na funkcjonowanie poznawcze i społeczne człowieka.

Ocena nieadekwatna może być zamierzona, prowadzi do:

·     Unikania trudnych zadań

·     Nieśmiałość wycofania się z kontaktów

·     Niższe osiągnięcia

Zawyżona:

·     Sprzyja pewności siebie

·     Nieliczenie się z opinią innych

·     Tendencje do dominacji

·     Naraża na śmieszność

Standardy osobiste:

·     Sądy normatywne, zawierają aspiracje , życzenia, pragnienia, powstają pod wpływem oddziaływań społecznych i systemu wartości przyjętego przez człowieka

Sądy normatywne:

·     Minimalistyczna(zaniżona do realności)

·     Maksymalistyczna(zawyżona do realności)

·     Przeciętnie(zbliżona do realności)

Nasze wizje powinny być realne aby można było je realizować, osiągnąć. Rozbieżność między standardem „ja „ realny a „ja” idealistycznym powoduje napięcie motywacyjne, motywuje do pracy nad sobą:

-mała rozbieżność- powoduje zadowolenie z siebie i nie sprzyja pracy nad sobą

-zbyt duża – powoduje że rezygnuje z pracy nad osiągnięciem celu, gdyż uważa że nie osiągnie jego.

Hierarchia standardów zmienia się pod wpływem doświadczeń i zmian w systemie wartości.

Peryferyjne składniki samo wiedzy:

Dotyczy sposobu zbierania i przetwarzania informacji o sobie samym

Sądy o regułach komunikowania- sposoby prezentowania siebie innym ludziom samo prezentacja lub „ja” publiczne

Samo prezentacja pragmatyczna- tworzenie ja publicznego  innego niż ja prywatnego:

·     Taktyczna(osiągnięcie korzyści)

·     Fasadowa( prezentowanie siebie zbliżone do ja idealnego)

·     Pryncypialna(prezentowanie ja publicznego zgodnego z ja prywatnym

Wyznaczniki rozwoju dziecka:

(Są to niezbędne determinanty kształtowania się rozwoju)

·      Aktywność dziecka

·      Wychowanie które steruje aktywność

Aktywność-jest stanem i podstawową cechą każdego żywego organizmu, powodują regulują czynne stosunki z otoczeniem. Przejawia się przez czynności i działania od wczesnego dzieciństwa i doskonali z się z wiekiem. Rozwój jej jest progresywny i wyraża się przez:

-poszerzanie dziedzin aktywności

Usprawnienie dziedzin aktywności

Doskonalenie form i rodzajów

Składniki aktywności:

· Czynności (pisanie, czytanie)

· Działanie – ciąg czynności mających na celu przekształcanie rzeczywistości

· Działowość- złożone zespoły czynności i działań

Pary procesów przekształcających aktywności:

·       Różnicowanie i  scalanie- różnicowanie aktywności bezcelowej na aktywność specyficzna, człowiek w rozwoju przechodzi od aktywności różnicowej do aktywności  specyficznej ,scalanie- utrwalanie specyficznej czynności

·       Interioryzacja i eksterioryzacja- interioryzacja- uwewnętrznienie przejścia od działań na konkretnych przedmiotach do operacji ich wyobrażeniami i symbolami,  eksterioryzacja –przechodzenie od czynności wewnętrznych (umysłowych) do działań na przedmiotach

·       Mentalizacja i automatyzacja- mentalizacja większy udział świadomości w działaniu człowieka, automatyzacja zmniejszenie udziału świadomości w wykonywaniu działania

Socjalizacja i indywidualizacja- socjalizacja przechodzenie od czynności indywidualnych do zespołowych, indywidualizacja- wykonywanie czynności w sposób sobie właściwy

Kierunki zmian aktywności:

Tyszkowa uważa że aktywność polega na:

·  Porządkowaniu przez człowieka (eliminowanie  chaosu)

·  Różnicowanie aktywności

·  Powstają złożone przy aktywności ukierunkowanej

·  Kształtują się wewnętrzne  mechanizmy regulowania aktywności

1.  Przywiązania ufne-dziecko przejawia niepokój kiedy matka wychodzi i dąży do matki po jej powrocie

2.  przywiązanie lękowe-dziecko unika kontaktu z matką po jej powrocie pozostawione z obcym nie wykazuje niepokoju

3.  przywiązanie ambiwalentne- dziecko silnie zaniepokojone nieobecnością matki po powrocie matki trudno się uspokaja, jednocześnie gniewa się na matkę opiera się jej i jednocześnie jej szuka,

4.  Przywiązanie lękowe zdezorganizowane- dziecko jest zmieszane, oszołomione kiedy matka wraca nieruchomieje lub patrzy poza matkę

Okres krytyczny jeśli chodzi o przywiązanie dziecka trwa do 2,5 roku

Wykład 4

Altruizm

Zachowanie prospołeczne-zachowanie które wiąże się z rozwojem moralnym ( Piaget, Kolberger)

Dwa nurty zainteresowań moralnością:

·     Badania nad rozumowaniem moralnym

·     Badania nad postępowaniem moralnym

Zachowania prospołeczne: ten rodzaj postępowania moralnego który obejmuje pożądane zachowania społeczne( np. pomaganie drugiej osobie, dzielenie się)

Zachowanie prospołeczne





 

 

Daje coś                działa też

Innym                   w drugą

                               stronę    

 

Rozwój zachowań prospołecznych:

·     Zaczyna się we wczesnym dzieciństwie

·     Małe dzieci płaczą kiedy słyszą płacz innych dzieci. Dzieci dzielą się z innymi we wczesnym dzieciństwie , pocieszają innych( dzieci poniżej 2 r.ż.)

·     Dzieci współdziałają poprzez podnoszenie zabawki i dawanie zabawki drugiej osobie ( do 3 r.ż.)

·     Dzieci przedszkolne naśladują swoich rodziców

·     Dzieci martwią się współczująco

·     Płaczą razem z tym którzy cierpią dzielą się

Wiek i płeć a zachowania prospołeczne:

·      Więcej altruizmu przejawiają dzieci starsze(bardziej w laboratorium już w warunkach domowych)

·      Dzieci młodsze zachowują się w sposób bardziej jednorazowy. Jeżeli chodzi o płeć niewielką przewagę mają kobiety

Złożone składniki samo wiedzy:

Samo akceptacja-stosunek do samego siebie zawierający elementy poznawcze i emocjonalne, pochodzi z integracji obrazu siebie z poziomem rozwoju samo ocena lub porównania ja idealnego z ja realnym ma wpływ na stosunki z innymi osobami, gdy się akceptujemy to wpływa to na akceptacje innych, gdy się nie akceptujemy to jesteśmy wrodzy wobec innych, zbyt wysoka akceptacja powoduje dominację lub manipulowanie ludźmi. Zbyt wysoka i Zyt niska wywołuje egocentryzm, wyraża się w poczuciu własnej wartości,

Samo kontrola-zdolność do kierowania samym sobą wymaga osiągnięcia pewnego poziomu dojrzałości emocjonalnej ułatwia realizację zadań i upływa gdy jesteśmy silnie napięcie emocjonalnie. Proces samo kontroli jest samo wzmacnianiem. Duży wpływ ma kierowanie sobą na przeświadczenie osoby o umiejscowieniu kontroli:

·     Zewnętrzne-osoba myśli że to co się dzieje zależy od sił zewnętrznych

·     Wewnętrzne-osoba myśli że zależy od niej samej te osoby podejmują samo kontrolę

Zniekształcenia obrazu siebie: (mechanizmy obronne)

·      Obronność percepcyjna

·      Projekcja (rzucanie swych cech na innych)

·      Przemieszczanie

·      Regresja (cofanie)

·      Racjonalizacja(nieadekwatne uzasadnianie swego postępowania)

Obraz świata-drugi podstawowy składnik osobowości, związany ściśle z obrazem siebie:

·       Wiedza o świecie , która powstała przez gromadzenie i integrację

·       Doświadczenia danej osoby

Wiedza:

·           Wątpliwa

·           Niepewna

·           Niepełna

·           Zbyt duża

Trzy rodzaje wiedzy o świeci:

·       Standardowa- środki masowego przekazu, wykształcenie) jej wyższa forma to profesjonalna lub wynikająca z zainteresowań

·       Neutralna- stereotypy społeczne o zabarwieniu emocjonalnym typowa dla danej społeczności

·       Refleksyjna- przez człowieka i pozwala na twórczą interpretację świata

·       Profesjonalna

Obra świata zawiera:

·           Sądy opisowe

·           Sądy wartościujące

·           Sądy normatywne

 

Aktywność-jest wyznacznikiem rozwoju i w dużym stopniu warunkuje rozwój

Cechy aktywności-

·  Poziom aktywności- stopień jej rozwojowego zaawansowania ( im ten poziom jest bliższy maksymalnym możliwościom osoby, tym bardziej ma on znaczenie dla jego rozwoju)

·  Rodzaj aktywn...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin