Student - Artur Pytel
SAMORZĄD TERYTORIALNY
Na podstawie podręcznika Prof. zw. dr hab. Bogdana Dolnickiego
Skrypt stanowi wybiórcze opracowanie podręcznika, ustaw oraz notatek.
Pozdrawiam serdecznie
Pojęcie samorządu w znaczeniu prawnym
Samorząd - wyodrębniona grupa społeczna, określona przez prawo, której członkostwo powstaje z mocy prawa
Jej cechy:
· powołana do wykonywania zadań adm. państwowej, w granicach określonych przez prawo, w sposób samodzielny, w formach właściwych dla adm. państwowej,
· posiada własną strukturę organizacyjną, określoną przez prawo, o charakterze przedstawicielskim, pozostającą pod kontrolą grupy społecznej, która ją wybrała,
· zbudowana na zasadzie decentralizacji, działa na podstawie prawa i pozostaje pod nadzorem organów państwa,
· organy samorządowe, nie będąc organami adm. państwowej, wchodzą w skład jednolitego aparatu adm. państwa jako całości.
· Wykonywanie zadań administracji publicznej w sposób zdecydowany i na własną odpowiedzialność przez odrębne w stosunku do państwa podmioty, które nie są w zakresie wykonywania swoich zadań poddane żadnej ingerencji państwa.
· Jest to pośrednia administracja państwowa, albowiem samodzielnie administruje zadaniami państwa.
· Jest administracją zdecentralizowaną.
· Światowa Deklaracja Samorządu Lokalnego (22-26 września 1985 roku w Rio de Janeiro)
· Samorząd lokalny oznacza prawo i powinność władz lokalnych do lokalnego regulowania i zarządzania sprawami publicznymi dla dobra społeczności lokalnej.
· Zasada samorządu lokalnego, jak i podstawowe kompetencje władz lokalnych powinny zostać zapisane w konstytucji lub ustalone w drodze ustawowej.
· Europejska Karta Samorządu Lokalnego (15 października 1985)
Podmiot samorządu
Tworzy społeczność lokalna zamieszkała na danym terenie, zorganizowana w terytorialny związek samorządowy (gminę), dlatego gmina to związek mieszkańców danego obszaru – korporacja terenowa.
Interes lokalny jest często inny niż interes społeczności ogólnopaństwowych, nie może to oznaczać iż jest mniej ważny
Decentralizacja - zabezpieczenie organom niższych stopni względnej samodzielności w stosunku do organów wyższych. Dokonuje się tego przez określenie możliwości i sposobów ingerowania organów wyżej usytuowanych w działalność organów niżej stojących w strukturze organizacyjnej.
Przynależność do społeczności samorządowej:
· Powstaje z mocy prawa
· Zainteresowany nie może odmówić przystąpienia
Organizacja samorządu:
· Członkowie związku powołują w drodze wyborów organy, które w sposób bezpośredni wykonują zadania nałożone na związek.
· Jest to cecha konstytutywna samorządu
Przyznanie terytorialnym związkom Samorządowym osobowości prawnej.
a) Osobowość publicznoprawna – możliwość nawiązywania stosunków prawnych z organami państwa.
b) Osobowość cywilnoprawna – mogą być takimi samymi uczestnikami obrotu gospodarczego jak inne podmioty gospodarcze. (własny majątek, nim zarządzać, zaciągać zobowiązania)
Podmiot - jest nim:
· Jednostka o charakterze korporacyjnym
· Wyposażona w osobowość prawną
· O charakterze publicznym i prywatnym
· Wypełniająca poprzez wyłonione w drodze wyborów organy zadania administracji publicznej
· Na zasadach niezależności określonej prawnie
· Podlegająca nadzorowi państwowemu
Przedmiot - wykonywanie administracji publicznej
Zasada subsydiarności (pomocniczości)
· Samodzielność i podmiotowość jednostek oraz poszanowanie ich praw
· Zapobiega zbyt daleko posuniętej ingerencji państwa w funkcjonowanie społeczeństwa
· Władza polityczna jest wyłaniana po to, aby pomagać członkom społeczeństwa w realizacji ich własnych celów, ma więc charakter wtórny, pomocniczy wobec jednostek i grup społecznych.
Subsydiarność – jest zasadą podziału władzy, od dołu do góry
· Nigdy nie należy powierzać jednostce większej tego, co może zrobić jednostka mniejsza
· Jednostki większe działają tam gdzie ich wielkość daje im przewagę nad jednostkami mniejszymi w postaci efektywności tego działania.
· Odpowiedzialność za sprawy publiczne powinny ponosić te organy władzy które znajdują się najbliżej obywateli.
Decentralizacja – podział kompetencji przez jednostkę wyższego rzędu pomiędzy jednostki niższe.
Zadania własne – mają być wykonywane samodzielnie. Ingerencja tylko w postaci nadzoru.
Zadania zlecone – ingerencja za pośrednictwem wytycznych.
Nadzór prawny
· do zadań własnych samorządu
· ustalenie czy działalność gminy odpowiada normom prawa pozytywnego
Nadzór celowościowy
· dotyczy zadań przekazanych samorządowi
· bada także zgodność z wytycznymi
Autonomia władz gminnych – samodzielność w regulowaniu wszystkich spraw mieszczących się w ramach interesu wyłącznie gminnego oraz do ustalenia granic tego zakresu.
· Gmina posiada tylko uprawnienia wykonawcze, nie kreacyjne.
· Są samodzielnymi częściami ogólnego systemu
· Mają prawo do samodzielnego kierowania swym postępowaniem i osiągania własnych celów
· Wolność od wytycznych wydawanych przez organy państwowe i scentralizowaną administrację państwową
· Do gmin nie autonomia a samorządność.
Samorządność:
· Prawo do wydawania przepisów miejscowych
· Władztwo: finansowe, osobowe, organizacyjne, planowe
· Odpowiedzialność gminy za samodzielne wykonywanie zadań
Samodzielność samorządu to nie całkowite uniezależnienie od państwa, lecz określenie kiedy administracja państwowa może ingerować w obszar samodzielnego działania organów komunalnych.
2. Klasyfikacja samorządu
Kryterium podstawowe: więź łącząca członków danej grupy.
Aby być członkiem sam. teryt. wystarczy być stałym mieszkańcem danej J.S.T. Nie można wyłączyć się poprzez objaw własnej woli ze wspólnoty sam. teryt., a także organy samorządu nie mogą nikogo z tej wspólnoty wykluczyć. W Polsce mamy 3 sam. teryt.: gminny, powiatowy i województwa.
Poza samorządem terytorialnym występuje również samorząd specjalny, czyli nieterytorialny.
Współcześnie można wyróżnić dwa rodzaje samorządów specjalnych:
· zawodowy - jednoczący ludzi wykonujących ten sam zawód
· gospodarczy - łączący ludzi o wspólnych interesach gosp., prowadzących działalność gosp.
3. Pojęcie samorządu terytorialnego
To powstały z mocy prawa i wyodrębniony w strukturze państwa związek lokalnego społeczeństwa, powołany do samodzielnego wykonywania adm. publ. oraz wyposażony w środki materialne umożliwiające realizację nałożonych zadań i przyznanych uprawnień.
Wiąże się to ściśle ze:
· względną niezależnością organów samorządowych,
· możliwością wyborów organów przedstawicielskich,
· stosowaniem władztwa adm.
· podległości nadzorowi państwa obejmującemu legalność i celowość.
4. Pojęcie gminy, powiatu, województwa
· Przez gminę należy rozumieć wspólnotę samorządową oraz odpowiednie terytorium.
· Wspólnotę samorządową tworzą mieszkańcy gminy z mocy prawa.
· Poprzez powiat należy rozumieć lokalną wspólnotę sam. oraz odpowiednie terytorium.
· Natomiast przez województwo należy rozumieć regionalną wspólnotę sam. oraz odpowiednie terytorium.
Na pojęcie gminy, powiatu i woj. jako jednostek sam. składają się 4 istotne elementy:
1) terytorium,
2) mieszkańcy tworzący wspólnotę teryt.,
3) zadania z zakresu adm. publ., do których wykonywania zostały powołane,
4) możliwość korzystania z władztwa adm.
5. Wspólnota samorządowa
Przez wspólnotę samorządową należy rozumieć korporację terytorialną, gdyż podstawą jej wyodrębnienia jest związanie członkostwa grupy z oznaczonym terytorium, czyli przestrzenią wyznaczoną granicami jednostek zasadniczego podziału teryt. kraju.
· Członków wspólnoty sam. powinny łączyć wspólne interesy, cele oraz działania, które wiążą się ze wspólnym zamieszkiwaniem na terytorium danej J.S.T.
6. Przynależność do wspólnoty - POJĘCIE MIESZKAŃCA J.S.T.
Z formalnego punktu widzenia członkiem wspólnoty gminnej, powiatowej czy wojewódzkiej jest każdy mieszkaniec z mocy prawa. Oznacza to, że przynależność mieszkańców do wspólnoty sam. ma charakter przymusowy. O zamieszkiwaniu, a tym samym członkostwie w J.S.T. decydują dwie kumulatywne przesłanki ustalania miejsca zamieszkania:
1) przebywanie w określonej miejscowości,
2) zamiar stałego w niej pobytu.
GMINA
· Podstawową jednostką organizacyjną samorządu terytorialnego jest gmina
· Mieszkańcy gminy z mocy prawa tworzą wspólnotę samorządową
· Przynależność do wspólnoty wynika z mocy prawa
· Osobowość prawna
· Sądowa ochrona samodzielności
· Podmiot prawa publicznego i prywatnego
· Samodzielność publiczno i prywatnoprawna
· Do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym
· Sprawy gminne muszą posiadać 2 cechy: charakter publiczny i znaczenie lokalne
· Mogą stosować władztwo administracyjne
· Może pozywać, być pozywana, być uczestnikiem postępowania sądowego
· Wykonuje wszystkie zadania samorządu terytorialnego niezastrzeżone dla innych jednostek samorządu.
· Jej zadania polegają na zaspokajaniu zbiorowych potrzeb społeczności lokalnej.
· Domniemanie właściwości gminy we wszystkich sprawach publicznych o znaczeniu lokalnym.
· Ingerencja organów państwowych w sferę samodzielności gminnej tylko w postaci nadzoru (zgodność z prawem)
· Typy gmin: wiejska i miejska
Formy demokracji bezpośredniej
a) Konsultacje z mieszkańcami
b) Referendum gminne
c) Wybory
d) Zebranie wiejskie
e) Ogólne zebranie mieszkańców osiedla
1. ...
kasia13-25