Plan współpracy z rodzicami w grupie III a,
MOTYLKI w roku szkolnym 2009/2010
„ Dorosły to nie ktoś, kto „ ulepi” dziecko
wg jakiegoś wzoru lub ideału,
ale ktoś, kto pomaga mu rozwijać się,
ujawniać swoje możliwości.’
Opracowały:
Małgorzata Cacko
Lidia Gumkowska
WSTĘP
Współdziałanie wychowawców, nauczycieli z rodzicami i opiekunami dzieci jest jednym z istotnych czynników prawidłowego funkcjonowania przedszkola i rodziny. Warunkuje harmonijny rozwój dzieci. Daje szansę ciągłego doskonalenia się nauczycieli i rodziców.
Współpraca ta dotyczy nie tylko rodziców. Jeżeli dzieckiem zajmują się dziadkowie, starsze rodzeństwo czy opiekunka, wówczas ich także trzeba traktować jak partnerów.
Naczelnym celem współpracy z rodzicami jest dążenie do usprawnienia pracy wychowawczej z dziećmi. Nie chodzi tylko o doskonalenie działań wychowawczych w stosunku do dzieci trudnych. Stosowane w praktyce różnorodne formy współpracy dotyczą spraw związanych z wychowaniem wszystkich dzieci.
Środowisko rodzinne jest najbliższe dziecku i w sposób dominujący wpływa na rozwój dziecka. Stąd konieczne jest ujednolicenie działań wychowawczych przedszkola i domu.
Aby przedszkole zyskało miano „ naszego przedszkola” konieczne jest wypracowanie takiego modelu współpracy z rodzicami, gdzie obie strony będą miały poczucie współdecydowania w sprawach ważnych dla wychowania i kształcenia dziecka.
CEL OGÓLNY:
Ø zachęcanie rodziców do podtrzymywania współpracy z przedszkolem, poszukiwania nowych form współpracy i umożliwienie udziału rodzicom w tworzeniu warunków do wszechstronnego i harmonijnego rozwoju dzieci.
CELE SZCZEGÓŁOWE:
Ø dążenie do jednolitości oddziaływań dydaktyczno-wychowawczych przedszkola i środowiska rodzinnego,
Ø wszechstronny rozwój dziecka,
Ø podtrzymywanie dobrego kontaktu z rodzicami,
Ø wzmacnianie więzi rodzinnych i relacji międzypokoleniowych,
Ø zachęcanie rodziców do aktywnego uczestnictwa do życia grupy i przedszkola,
Ø zachęcanie rodziców do większego angażowania się rodziców w prace przedszkola,
Ø podnoszenie świadomości edukacyjnej rodziców poprzez pedagogizację,
Ø przekazywanie wiedzy na temat funkcjonowania dziecka w przedszkolu.
Punktem wyjścia do napisania planu były wnioski z obserwacji, udziału rodziców w życiu przedszkola w ciągu ostatnich 2 lat, wnioski z rozmów przeprowadzonych z rodzicami.
WRZESIEŃ
Zebranie z rodzicami:
-przedstawienie głównych zagadnień pracy wychowawczo- dydaktycznej na bieżący rok szkolny.- wyłonienie ,,trójek klasowych”
- podanie propozycji i ustalenie wspólnych działań na polu: dom- dziecko- przedszkole (uroczystości, wycieczki, spotkania, prace użyteczne, przedstawienia)
Kontakty indywidualne z rodzicami podczas schodzenia się i rozchodzenia dzieci oraz poprzez kącik dla rodziców ( bieżące informacje na temat pracy przedszkola)
Plan współpracy zapoznanie rodziców z treścią i zaakceptowanie planu.
PAŹDZIERNIK
Przypomnienie rodzicom o możliwości korzystania z porad pani psycholog i logopedy zatrudnionych w placówce. Systematyczne wywieszanie prac dzieci – zainteresowanie rodziców twórczością dziecięcą.
Zajęcia otwarte dla rodziców.
Spotkanie z panią psycholog.
LISTOPAD
Systematyczne informowanie rodziców o postępach dzieci w nabywaniu nowych umiejętności. Zachęcanie rodziców do pomocy w upiększaniu sali, w której przebywają dzieci – kwiatki, okazy przyrodnicze, ilustracje, zabawki.
„ Jesienna zgaduj-zgadula” spotkanie dzieci i rodziców, krótki program artystyczny w wykonaniu dzieci „ Jesienią, jesienią”, konkursy dla rodziców i dzieci.
GRUDZIEŃ
Rozmowy z rodzicami n/t obowiązków domowych pełnionych przez dzieci – nawiązanie do przedświątecznych przygotowań. Zachęcenie rodziców do udziału w przygotowaniach do rodzinnej wigilii w przedszkolu.
„ Hej kolęda, kolęda” jasełka w wykonaniu dzieci, udział rodziców.
STYCZEŃ
Spotkanie z panią logopedą Magdaleną Stępień.
Zebranie z rodzicami – omówienie pracy w I półroczu. Pomoc rodziców w przygotowaniach do balu karnawałowego dla dzieci oraz przygotowaniach do obchodów Święta Babci i Dziadka.
„ Zimowy krajobraz” – prace wykonywane przez dzieci i rodziców, konkurs.
LUTY
Zaproszenie rodziców na zajęcia otwarte – pokazanie umiejętności dzieci, obserwowanie dzieci przy pracy, wspólna zabawa. Dzielenie się wrażeniami z zajęć – ocena postępów dzieci od początku roku do chwili obecnej. Rozmowy indywidualne n/t zachowania dzieci, ich problemów i radości.
MARZEC
Konkurs mody ekologicznej – zachęcenie rodziców do przygotowania dzieciom strojów z wykorzystaniem różnych gazet, starych ubrań, plastikowych butelek.
KWIECIEŃ
„ Wielkanocne zwyczaje” – konkurs dla rodziców i dzieci na palmę wielkanocną i świąteczny stroik. Rozstrzygnięcie konkursu podczas spotkania wielkanocnego. Wspólne zabawy, wykonywanie pisanek i udział rodziców w konkursach wielkanocnych.
MAJ
Udział rodziców w zajęciach otwartych – zwrócenie uwagi rodziców na umiejętności nabyte przez dzieci.
Piknik rodzinny.
CZERWIEC
Przygotowanie krótkiej inscenizacji na pożegnanie roku szkolnego i pożegnania z przedszkolem. Podziękowania dla rodziców, którzy w szczególny sposób pomagali w ciągu trzyletniej edukacji przedszkolnej swojego dziecka.
4
Magadan