Plan współpracy z rodzicami w grupie III a.doc

(55 KB) Pobierz
Plan współpracy z rodzicami w grupie III a,

 

Plan współpracy z rodzicami w grupie III a,

MOTYLKI w roku szkolnym 2009/2010

 

 

 

 

 

 

 

„ Dorosły to nie ktoś, kto „ ulepi” dziecko

wg jakiegoś wzoru lub ideału,

ale ktoś, kto pomaga mu rozwijać się,

ujawniać swoje możliwości.’

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Opracowały:

Małgorzata Cacko

Lidia Gumkowska

 

 

 

WSTĘP

Współdziałanie wychowawców, nauczycieli z rodzicami i opiekunami dzieci jest jednym z istotnych czynników prawidłowego funkcjonowania przedszkola i rodziny. Warunkuje harmonijny rozwój dzieci. Daje szansę ciągłego doskonalenia się nauczycieli i rodziców.

Współpraca ta dotyczy nie tylko rodziców. Jeżeli dzieckiem zajmują się dziadkowie, starsze rodzeństwo czy opiekunka, wówczas ich także trzeba traktować jak partnerów.

Naczelnym celem współpracy z rodzicami jest dążenie do usprawnienia pracy wychowawczej z dziećmi. Nie chodzi tylko o doskonalenie działań wychowawczych w stosunku do dzieci trudnych. Stosowane w praktyce różnorodne formy współpracy dotyczą spraw związanych  z wychowaniem wszystkich dzieci.

Środowisko rodzinne jest najbliższe dziecku i w sposób dominujący wpływa na rozwój dziecka. Stąd konieczne jest ujednolicenie działań wychowawczych przedszkola i domu.

Aby przedszkole zyskało miano „ naszego przedszkola” konieczne jest wypracowanie takiego modelu współpracy z rodzicami, gdzie obie strony będą miały poczucie współdecydowania w sprawach ważnych dla wychowania i kształcenia dziecka.

 

CEL OGÓLNY:

Ø      zachęcanie rodziców do podtrzymywania współpracy z przedszkolem, poszukiwania nowych form współpracy i umożliwienie udziału rodzicom w tworzeniu warunków do wszechstronnego i harmonijnego rozwoju dzieci.

 

CELE SZCZEGÓŁOWE:

Ø      dążenie do jednolitości oddziaływań dydaktyczno-wychowawczych przedszkola i środowiska rodzinnego,

Ø      wszechstronny rozwój dziecka,

Ø      podtrzymywanie dobrego kontaktu z rodzicami,

Ø      wzmacnianie więzi rodzinnych i relacji międzypokoleniowych,

Ø      zachęcanie rodziców do aktywnego uczestnictwa do życia grupy i przedszkola,

Ø      zachęcanie rodziców do większego angażowania się rodziców w prace przedszkola,

Ø      podnoszenie świadomości edukacyjnej rodziców poprzez pedagogizację,

Ø      przekazywanie wiedzy na temat funkcjonowania dziecka w przedszkolu.

 

 

 

 

 

 

 

Punktem wyjścia do napisania planu były wnioski z obserwacji, udziału rodziców w życiu przedszkola w ciągu ostatnich 2 lat, wnioski z rozmów przeprowadzonych z rodzicami.

 

 

 

 

 

 

 

WRZESIEŃ

 

 

Zebranie z rodzicami:

-przedstawienie głównych zagadnień pracy wychowawczo- dydaktycznej na bieżący rok szkolny.- wyłonienie ,,trójek klasowych”

- podanie propozycji i ustalenie wspólnych działań na polu: dom- dziecko- przedszkole (uroczystości, wycieczki, spotkania, prace użyteczne, przedstawienia)

Kontakty indywidualne z rodzicami podczas schodzenia się i rozchodzenia dzieci oraz poprzez kącik dla rodziców ( bieżące informacje na temat pracy przedszkola)      

Plan współpracy zapoznanie rodziców z treścią i zaakceptowanie planu.

 

 

 

 

PAŹDZIERNIK

 

 

Przypomnienie rodzicom o możliwości korzystania z porad pani psycholog i logopedy zatrudnionych w placówce. Systematyczne wywieszanie prac dzieci – zainteresowanie rodziców twórczością dziecięcą.

Zajęcia otwarte dla rodziców.

Spotkanie z panią psycholog.

 

 

 

 

LISTOPAD

 

 

Systematyczne informowanie rodziców o postępach dzieci w nabywaniu nowych umiejętności. Zachęcanie rodziców do pomocy w upiększaniu sali, w której przebywają dzieci – kwiatki, okazy przyrodnicze, ilustracje, zabawki.

„ Jesienna zgaduj-zgadula” spotkanie dzieci i rodziców, krótki program artystyczny w wykonaniu dzieci „ Jesienią, jesienią”, konkursy dla rodziców i dzieci.

 

 

 

 

GRUDZIEŃ

 

 

Rozmowy z rodzicami n/t obowiązków domowych pełnionych przez dzieci – nawiązanie do przedświątecznych przygotowań. Zachęcenie rodziców do udziału w przygotowaniach do rodzinnej wigilii w przedszkolu.

„ Hej kolęda, kolęda” jasełka w wykonaniu dzieci, udział rodziców.

 

 

 

 

 

 

 

STYCZEŃ

 

 

Spotkanie z panią logopedą Magdaleną Stępień.

Zebranie z rodzicami – omówienie pracy w I półroczu. Pomoc rodziców w przygotowaniach do balu karnawałowego dla dzieci oraz przygotowaniach do obchodów Święta Babci i Dziadka.

„ Zimowy krajobraz” – prace wykonywane przez dzieci i rodziców, konkurs.

 

 

 

 

LUTY

 

 

Zaproszenie rodziców na zajęcia otwarte – pokazanie umiejętności dzieci, obserwowanie dzieci przy pracy, wspólna zabawa. Dzielenie się wrażeniami z zajęć – ocena postępów dzieci od początku roku do chwili obecnej. Rozmowy indywidualne n/t zachowania dzieci, ich problemów i radości.

 

 

 

 

MARZEC

 

 

Konkurs mody ekologicznej – zachęcenie rodziców do przygotowania dzieciom strojów z wykorzystaniem różnych gazet, starych ubrań, plastikowych butelek.

 

 

 

 

KWIECIEŃ

 

 

„ Wielkanocne zwyczaje”konkurs dla rodziców i dzieci na palmę wielkanocną i świąteczny stroik. Rozstrzygnięcie konkursu podczas spotkania wielkanocnego. Wspólne zabawy, wykonywanie pisanek i udział rodziców w konkursach wielkanocnych.

 

 

 

 

 

MAJ

 

 

Udział rodziców w zajęciach otwartych – zwrócenie uwagi rodziców na umiejętności nabyte przez dzieci.

Piknik rodzinny.

 

 

 

CZERWIEC

 

 

Przygotowanie krótkiej inscenizacji na pożegnanie roku szkolnego i pożegnania z przedszkolem. Podziękowania dla rodziców, którzy w szczególny sposób pomagali w ciągu trzyletniej edukacji przedszkolnej swojego dziecka.

 

 

4

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin