Grająca choinka.doc

(63 KB) Pobierz

PLAN PRACY EDUKACYJNEJ I WYCHOWAWCZEJ

GRUDZIEŃ – GRUPA III

 

 

Barbara Zagórowska

 

Grająca choinka.

 

 

1.      Święta tuż, tuż.

 

I

 

·         Uzupełnianie historyjki obrazkowej właściwymi obrazkami z wkładki, opowiedzenie jej, Sześciolatek, cz.2, s.89 /6-latki/

·         Zabawa graficzna „Rysowanie bałwankowego szlaczka” po śladach, , Sześciolatek, cz.2, s.89

·         Odszukanie we wkładce obrazków przedstawiających takie same łańcuchy, wklejanie w odpowiednie miejsca, Pięciolatek, cz.2, s. 30 /5-latki/

·         Zabawa z opowiadaniem F. Kobryńczuka pt.: „Wyprawa pod choinkę”.

·         Rytmizowanie tekstu: Choinka pachnąca jak zielony las. Tworzenie własnej melodii do tekstu o choince

·         „Choinka” –podanie kilku informacji o choince

·         Zabawa ruchowa „Żywa choinka” (przewodnik, cz.2, s.134)

·         Zabawa graficzna –rysowanie prezentów, jakie pod choinką chciałyby położyć dzieci dla swoich najbliższych, Sześciolatek, cz.2, s. 90

·         Ćwiczenie percepcji wzrokowej – kolorowanie rysunku choinki, karta pracy nr 17,      /5-latki/

 

II

·         Wykonanie choinki przy użyciu patyka, zielonej bibuły, kleju i nożyczek. Wystawa prac.

 

 

Cele:

·         Dziecko uzupełni historyjkę obrazkową własciwymi obrazkami z wkładki, opowie ją

·         Dziecko  rysuje „bałwankowy szlaczek” po śladach

·         Dziecko zrytmizuje tekst:  Choinka pachnąca jak zielony las

·         Dziecko wykona choinkę przy użyciu patyka, zielonej bibuły, kleju i nożyczek

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2. I znów przyszła zima.

 

I

 

·         Zabawa z wierszem Cz. Janczarskiego pt.: „Roczek”. Układanie słownych komentarzy.

·         Zabawa ruchowa: „Wirujące płatki śniegu”.

·         Wycięcie z wycinanek (Ł) trzech kół różnej wielkości. Przypomnienie nazwy i cech charakterystycznych kola jako figury. Porównywanie wielkości. Wypowiedzi dzieci nt”Co można ułożyć z tych kół?”

·         Zabawa rozwijająca umiejętność wypowiadania się pełnymi zdaniami – nazywanie obrazków przedstawiających gwiazdki śniegowe (Sześciolatek, cz. 2, s.80)

·         Zabawa z opowiadaniem pt.: „Śniegowy bałwanek” – dzieci słuchają opowiadania          z CD

·         Zapoznanie i zabawa z piosenką pt.: „Mały bałwanek” M. Staniek

·         Zabawa ruchowa do piosenki (opis- Muzyczna Akademia Przedszkolaka, cz.3,          M. Staniek, s. 6)

·         Zabawa rozwijająca spostrzegawczość: „Odszukaj i policz bałwanki” – dzieci mają za zadnie policzyć wszystkie bałwanki

·         Zabawa ruchowa: „Bałwanek” (wg A. Grzęska, Zajęcia ruchowe w przedszkolu), przewodnik,cz. 2,  s.126

·         Ułożenie historyjki obrazkowej pt.: „Lepimy bałwanka”.

 

II

·         Praca techniczna: „Serduszkowy bałwanek” wg propozycji D. Skwarek „Kolorowe serduszka” s. 28, 29

Dzieci wycinają elementy bałwanka, czapkę, oczy, nos, ręce, miotłę. Przyklejają na kolorową kartkę wg określonego schematu

 

 

Cele:

·         Dziecko naśladuje ruchem „Wirujące płatki śniegu”.

·         Dziecko wypowiada się pełnymi zdaniami

·         Dziecko wysłucha opowiadania

·         Dziecko odszuka i policzy bałwanki na obrazku

·         Dziecko ułoży historyjkę obrazkową

·         Dziecko wykona pracę techniczną pt.: „Serduszkowy bałwanek”

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3.      Świateczne zwyczaje

 

I

 

·         Zabawa z wierszem R. Przymusa „Kolęda”

·         Układanie slownych komentarzy

·         Wspólne śpiewanie znanych dzieciom kolęd

·         Rozmowa na temat obrazka. Nazywanie charakterystycznych potraw wigilijnych

·         Zabawa graficzna- rysowanie potraw wigilijnych, które można ugotować z maku, kapusty lub ryby, Sześciolatek, cz.2, s.93

·         Zapoznanie i zabawa z piosenką pt.: „Kolęda świetlista”

·         Wysłuchanie nagrania

·         Wyjaśnienie słowa: kolęda (pieśń bożonarodzeniowa)

·         Zapoznanie dzieci z instrumentem muzycznym – dzwonki

·         Rozpoznanie na obrazku instrumentu i nazwanie go(dzwonki)

·         Preezentacja przez nauczyciela prawidlowej gry na dzwonkach i różnych możliwości brzmieniowych instrumentu

·         Wzbogacenie fragmentu piosenki pt.: „Kolęda świetlista” dźwiękami instrumentu

·         Zabawa słuchowa: „Ubieranie choinki” wg propozycji: Moje 6 lat, scenariusze zajęć muzyczno –ruchowych, s 43

·         Zapoznanie ze znakami graficznymi wartości rytmicznych: cała nuta, pólnuta, ćwierćnuta

·         Zabawa rytmiczna –na dźwięki akompaniamentu granego w rytmie ćwierćnut dzieci maszerują po obwodzie koła. Kiedy nastąpi zmiana tempa melodii,wykonują krok dostawny

·         Utrwalenie piosenki „Kolęda świetlista” – śpiew dzieci: indywidualny, zbiorowy.

 

II

 

·         Zestaw ćwiczeń sportowych, scenariusz nr 5, Plan wielkiej podróży szesciolatka,

Cz.2, s. 114

- nauka skoko rozkroczno-zwartego, tzw.: „Pajacyka”

- kształtowanie umiejętności poruszania się w rytmie podanym na instrumencie

- Kształtowanie skoczności i koordynacji ruchowej

 

 

Cele:

 

·         Dziecko przypomni zwyczaje i tradycje związane ze świętami Bożego Narodzenia

·         Dziecko zaśpiewa kolędy

·         Dziecko nazwie charakterystyczne potrawy wigilijne

·         Dziecko wie, co znaczy słowo kolęda

·         Dziecko zapozna się ze znakami graficznymi wartości rytmicznych: cała nuta, pólnuta, ćwierćnuta

·         Dziecko kształtuje umiejętność poruszania się w rytmie podanym na instrumencie

 

 

 

 

 

 

4. Dzień z literką: „R”

 

I

 

·         Ćwiczenia w poprawnym wymawianiu głosek  - dzieci nazywają głoski, dokładnie je wymawiają, z takim ulożeniem ust jak na obrazku

·         Zabawa „Nazwij liczbę, podaj słowo” – n-el pokazuje dzieciom kartonik z liczbą, a ich zadaniem jest wymyślić takie slow, które będzie miałot liczbę głosek w nazwie

·         Zabawa graficzna –rysowanie przedmiotów, których nazwy mają określoną liczbę głosek /6-latki/

·         Zabawa graficzna – łączenie linią obrazków od najmniejszej do największej liczby głosek w nazwie, kolorowanie przedmiotów, które w nazwie mają gloskę „R”; rysowanie po śladach /6-latki/. W tym czasie /5-latki/ spośród obrazków, wyszukują teprzedmioty, których nazwy zaczynają się na literkę „R”

·         Zabawa ruchowa” „Podszkocz tyle razy, ile razy słyszysz gloskę r”.

·         Ćwiczenia w czytaniu  - na tablicy zamieszczony jest tekst wyrazowo – obrazkowy. Dzieci czytają go.

 

II

·         Zapoznanie z małą i wielką, drukowaną i pisaną literą „r” na podstawie wyrazów: Robot, radek

·         Zabawa z wierszem A. Moskala „Rrrrrrrymowanka”

·         Podawanie słów rozpoczynających się głoską „r” i wysw wierszu

·         Zaznaczanie na niebiesko gloski r w wierszu

·         Zwrócenie uwagi na poprawną wymowę głoski, np.: Bo r drży, bo r warczy.

·         Zabawa ruchowa: „Chodzone litery” –chodzenie po powoiększonej literze zgodnie z kierunkiem pisania

·         Budowanie schematu i modelu słowa: robot, Radek, przypięcie nakrywek białych, niebieskich, czerwonych

·         Pokaz małej i wielkiej, drukowanej i pisanej litery r

·         Zabawa ruchowa: „Roboty, koty, motyle”

·         Zabawa dydaktyczna: „podziel na głosy”

·         Czytanie tekstu z głoską „r” /6-latki/. Praca z książką.

·         Zaznaczanie kolejnosci zdarzeń w historyjce na podstawie opowiadania. Wypowiedzi dzieci o ty, co zdarzyło się wróbelkowi, Pięciolatek, cz.2, s. 29    /5-latki/

·         Zabawa ruchowa: „Start rakiety” do muzyki R. Straussa, Utwór 2001 A. Space Odyssey

   

   Cele:

 

·         Dziecko zna małą i wielką, drukowaną i pisaną literę: „R, r”

·         Dziecko rysuje przed,mioty, których nazwy mają określoną liczbę glosek /6-latki/

·         Dziecko wyszuka spośród obrazków przedmioty, których nazwy zaczynają się na literkę „r”

·         Dziecko zapozna się z wierszem utrwalającym wymowę

 

 

 

 

5. Wprowadzenie liczby i cyfry „9” na podstawie                                                                wiersza A. Łady Grodzkiej pt.: „Dziewięć bałwanków”.

 

I

·         Wprowadzenie do tematu zajęć zagadką/bałwan/

·         Odsłoniecie 9 bałwanków na tablicy. Omówienie ich wyglądu, wybranie spośród kilku wyrazów, tych, które zaczynają sie na literkę „b”. Przeliczanie bałwanków, zapoznanie dzieci z cyfrą „9”, omówienie jej wyglądu.

·         Zapoznanie i zabawa z krótka piosenką pt.: „Lepimy bałwanka” M. Staniek (Muzyczna Akademia przedszkolaka, cz.3, s. 7)

·         Zabawa ruchowa do piosenki ( opis - Muzyczna Akademia przedszkolaka, cz.3, s.8)

·         Zestaw ćwiczeń sportowych, scenariusz nr 3, Plan wielkiej podróży szesciolatka,

           cz.2, s. 111

           - kształtowanie wytrzymałości i koordynacji ruchowej

 

II

·         Zabawa z wierszem A. Łady Grodzkiej pt.: „Dziewięć bałwanków”.

·         Porządkowanie bałwanków zgodnie z treścią wiersza.

·         Przyporządkowanie cyfr do bałwanków

·         Zabawa dydaktyczna,: „Którego bałwanka mam na myśli?” –n-el opisuje cechy charakterystyczne bałwanków, dzieci odpowiadają stosując liczebniki porządkowe

·         Wspólna zabawa przy piosence „Mały bałwanek” M. Staniek, z użyciem miotełek (lasek gimnastycznych)

·         Zabawa dydaktyczna: „Który bałwanek zajął miejsce?” – ćwiczenie pamięci wzrokowej i spostrzegawczości

·         Praca w książce – ćwiczenia utrwalające cyfrę 9  /6-latki/

 

 

   Cele:

 

·         Dziecko omówi wygląd 9 bałwanków

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin