PLAN PRACY EDUKACYJNEJ I WYCHOWAWCZEJ
GRUDZIEŃ – GRUPA III
Barbara Zagórowska
Grająca choinka.
1. Święta tuż, tuż.
I
· Uzupełnianie historyjki obrazkowej właściwymi obrazkami z wkładki, opowiedzenie jej, Sześciolatek, cz.2, s.89 /6-latki/
· Zabawa graficzna „Rysowanie bałwankowego szlaczka” po śladach, , Sześciolatek, cz.2, s.89
· Odszukanie we wkładce obrazków przedstawiających takie same łańcuchy, wklejanie w odpowiednie miejsca, Pięciolatek, cz.2, s. 30 /5-latki/
· Zabawa z opowiadaniem F. Kobryńczuka pt.: „Wyprawa pod choinkę”.
· Rytmizowanie tekstu: Choinka pachnąca jak zielony las. Tworzenie własnej melodii do tekstu o choince
· „Choinka” –podanie kilku informacji o choince
· Zabawa ruchowa „Żywa choinka” (przewodnik, cz.2, s.134)
· Zabawa graficzna –rysowanie prezentów, jakie pod choinką chciałyby położyć dzieci dla swoich najbliższych, Sześciolatek, cz.2, s. 90
· Ćwiczenie percepcji wzrokowej – kolorowanie rysunku choinki, karta pracy nr 17, /5-latki/
II
· Wykonanie choinki przy użyciu patyka, zielonej bibuły, kleju i nożyczek. Wystawa prac.
Cele:
· Dziecko uzupełni historyjkę obrazkową własciwymi obrazkami z wkładki, opowie ją
· Dziecko rysuje „bałwankowy szlaczek” po śladach
· Dziecko zrytmizuje tekst: Choinka pachnąca jak zielony las
· Dziecko wykona choinkę przy użyciu patyka, zielonej bibuły, kleju i nożyczek
2. I znów przyszła zima.
· Zabawa z wierszem Cz. Janczarskiego pt.: „Roczek”. Układanie słownych komentarzy.
· Zabawa ruchowa: „Wirujące płatki śniegu”.
· Wycięcie z wycinanek (Ł) trzech kół różnej wielkości. Przypomnienie nazwy i cech charakterystycznych kola jako figury. Porównywanie wielkości. Wypowiedzi dzieci nt”Co można ułożyć z tych kół?”
· Zabawa rozwijająca umiejętność wypowiadania się pełnymi zdaniami – nazywanie obrazków przedstawiających gwiazdki śniegowe (Sześciolatek, cz. 2, s.80)
· Zabawa z opowiadaniem pt.: „Śniegowy bałwanek” – dzieci słuchają opowiadania z CD
· Zapoznanie i zabawa z piosenką pt.: „Mały bałwanek” M. Staniek
· Zabawa ruchowa do piosenki (opis- Muzyczna Akademia Przedszkolaka, cz.3, M. Staniek, s. 6)
· Zabawa rozwijająca spostrzegawczość: „Odszukaj i policz bałwanki” – dzieci mają za zadnie policzyć wszystkie bałwanki
· Zabawa ruchowa: „Bałwanek” (wg A. Grzęska, Zajęcia ruchowe w przedszkolu), przewodnik,cz. 2, s.126
· Ułożenie historyjki obrazkowej pt.: „Lepimy bałwanka”.
· Praca techniczna: „Serduszkowy bałwanek” wg propozycji D. Skwarek „Kolorowe serduszka” s. 28, 29
Dzieci wycinają elementy bałwanka, czapkę, oczy, nos, ręce, miotłę. Przyklejają na kolorową kartkę wg określonego schematu
· Dziecko naśladuje ruchem „Wirujące płatki śniegu”.
· Dziecko wypowiada się pełnymi zdaniami
· Dziecko wysłucha opowiadania
· Dziecko odszuka i policzy bałwanki na obrazku
· Dziecko ułoży historyjkę obrazkową
· Dziecko wykona pracę techniczną pt.: „Serduszkowy bałwanek”
3. Świateczne zwyczaje
· Zabawa z wierszem R. Przymusa „Kolęda”
· Układanie slownych komentarzy
· Wspólne śpiewanie znanych dzieciom kolęd
· Rozmowa na temat obrazka. Nazywanie charakterystycznych potraw wigilijnych
· Zabawa graficzna- rysowanie potraw wigilijnych, które można ugotować z maku, kapusty lub ryby, Sześciolatek, cz.2, s.93
· Zapoznanie i zabawa z piosenką pt.: „Kolęda świetlista”
· Wysłuchanie nagrania
· Wyjaśnienie słowa: kolęda (pieśń bożonarodzeniowa)
· Zapoznanie dzieci z instrumentem muzycznym – dzwonki
· Rozpoznanie na obrazku instrumentu i nazwanie go(dzwonki)
· Preezentacja przez nauczyciela prawidlowej gry na dzwonkach i różnych możliwości brzmieniowych instrumentu
· Wzbogacenie fragmentu piosenki pt.: „Kolęda świetlista” dźwiękami instrumentu
· Zabawa słuchowa: „Ubieranie choinki” wg propozycji: Moje 6 lat, scenariusze zajęć muzyczno –ruchowych, s 43
· Zapoznanie ze znakami graficznymi wartości rytmicznych: cała nuta, pólnuta, ćwierćnuta
· Zabawa rytmiczna –na dźwięki akompaniamentu granego w rytmie ćwierćnut dzieci maszerują po obwodzie koła. Kiedy nastąpi zmiana tempa melodii,wykonują krok dostawny
· Utrwalenie piosenki „Kolęda świetlista” – śpiew dzieci: indywidualny, zbiorowy.
· Zestaw ćwiczeń sportowych, scenariusz nr 5, Plan wielkiej podróży szesciolatka,
Cz.2, s. 114
- nauka skoko rozkroczno-zwartego, tzw.: „Pajacyka”
- kształtowanie umiejętności poruszania się w rytmie podanym na instrumencie
- Kształtowanie skoczności i koordynacji ruchowej
· Dziecko przypomni zwyczaje i tradycje związane ze świętami Bożego Narodzenia
· Dziecko zaśpiewa kolędy
· Dziecko nazwie charakterystyczne potrawy wigilijne
· Dziecko wie, co znaczy słowo kolęda
· Dziecko zapozna się ze znakami graficznymi wartości rytmicznych: cała nuta, pólnuta, ćwierćnuta
· Dziecko kształtuje umiejętność poruszania się w rytmie podanym na instrumencie
4. Dzień z literką: „R”
· Ćwiczenia w poprawnym wymawianiu głosek - dzieci nazywają głoski, dokładnie je wymawiają, z takim ulożeniem ust jak na obrazku
· Zabawa „Nazwij liczbę, podaj słowo” – n-el pokazuje dzieciom kartonik z liczbą, a ich zadaniem jest wymyślić takie slow, które będzie miałot liczbę głosek w nazwie
· Zabawa graficzna –rysowanie przedmiotów, których nazwy mają określoną liczbę głosek /6-latki/
· Zabawa graficzna – łączenie linią obrazków od najmniejszej do największej liczby głosek w nazwie, kolorowanie przedmiotów, które w nazwie mają gloskę „R”; rysowanie po śladach /6-latki/. W tym czasie /5-latki/ spośród obrazków, wyszukują teprzedmioty, których nazwy zaczynają się na literkę „R”
· Zabawa ruchowa” „Podszkocz tyle razy, ile razy słyszysz gloskę r”.
· Ćwiczenia w czytaniu - na tablicy zamieszczony jest tekst wyrazowo – obrazkowy. Dzieci czytają go.
· Zapoznanie z małą i wielką, drukowaną i pisaną literą „r” na podstawie wyrazów: Robot, radek
· Zabawa z wierszem A. Moskala „Rrrrrrrymowanka”
· Podawanie słów rozpoczynających się głoską „r” i wysw wierszu
· Zaznaczanie na niebiesko gloski r w wierszu
· Zwrócenie uwagi na poprawną wymowę głoski, np.: Bo r drży, bo r warczy.
· Zabawa ruchowa: „Chodzone litery” –chodzenie po powoiększonej literze zgodnie z kierunkiem pisania
· Budowanie schematu i modelu słowa: robot, Radek, przypięcie nakrywek białych, niebieskich, czerwonych
· Pokaz małej i wielkiej, drukowanej i pisanej litery r
· Zabawa ruchowa: „Roboty, koty, motyle”
· Zabawa dydaktyczna: „podziel na głosy”
· Czytanie tekstu z głoską „r” /6-latki/. Praca z książką.
· Zaznaczanie kolejnosci zdarzeń w historyjce na podstawie opowiadania. Wypowiedzi dzieci o ty, co zdarzyło się wróbelkowi, Pięciolatek, cz.2, s. 29 /5-latki/
· Zabawa ruchowa: „Start rakiety” do muzyki R. Straussa, Utwór 2001 A. Space Odyssey
· Dziecko zna małą i wielką, drukowaną i pisaną literę: „R, r”
· Dziecko rysuje przed,mioty, których nazwy mają określoną liczbę glosek /6-latki/
· Dziecko wyszuka spośród obrazków przedmioty, których nazwy zaczynają się na literkę „r”
· Dziecko zapozna się z wierszem utrwalającym wymowę
5. Wprowadzenie liczby i cyfry „9” na podstawie wiersza A. Łady Grodzkiej pt.: „Dziewięć bałwanków”.
· Wprowadzenie do tematu zajęć zagadką/bałwan/
· Odsłoniecie 9 bałwanków na tablicy. Omówienie ich wyglądu, wybranie spośród kilku wyrazów, tych, które zaczynają sie na literkę „b”. Przeliczanie bałwanków, zapoznanie dzieci z cyfrą „9”, omówienie jej wyglądu.
· Zapoznanie i zabawa z krótka piosenką pt.: „Lepimy bałwanka” M. Staniek (Muzyczna Akademia przedszkolaka, cz.3, s. 7)
· Zabawa ruchowa do piosenki ( opis - Muzyczna Akademia przedszkolaka, cz.3, s.8)
· Zestaw ćwiczeń sportowych, scenariusz nr 3, Plan wielkiej podróży szesciolatka,
cz.2, s. 111
- kształtowanie wytrzymałości i koordynacji ruchowej
· Zabawa z wierszem A. Łady Grodzkiej pt.: „Dziewięć bałwanków”.
· Porządkowanie bałwanków zgodnie z treścią wiersza.
· Przyporządkowanie cyfr do bałwanków
· Zabawa dydaktyczna,: „Którego bałwanka mam na myśli?” –n-el opisuje cechy charakterystyczne bałwanków, dzieci odpowiadają stosując liczebniki porządkowe
· Wspólna zabawa przy piosence „Mały bałwanek” M. Staniek, z użyciem miotełek (lasek gimnastycznych)
· Zabawa dydaktyczna: „Który bałwanek zajął miejsce?” – ćwiczenie pamięci wzrokowej i spostrzegawczości
· Praca w książce – ćwiczenia utrwalające cyfrę 9 /6-latki/
· Dziecko omówi wygląd 9 bałwanków
...
wiktorynka3